En büyük sıkıntı ölçeği yakalamak

Cenk Tabakoğlu’yla sektörün 2016 yılı tablosunu ve yeni şirketin stratejilerini konuştuk...

22.07.2016 12:50:530
Paylaş Tweet Paylaş
En büyük sıkıntı ölçeği yakalamak
Geçtiğimiz yıl hayat dışı sigortacılık, yüzde 20 büyümeyle 27,3 milyar TL prim üretimi yazdı. Alman Kalkınma Bankası, Hollanda Kalkınma Bankası ve EMF Capital Partners’ın güçlerini birleştirmesiyle Aviva Sigorta’yı alarak Unico Sigorta olarak yola devam ettiren genel müdür Cenk Tabakoğlu, bu büyümenin zorunlu trafik sigortalarının fiyatlarındaki yüksek artış nedeniyle gerçekleştiğini açıklıyor. Yönetici, bu yıl için de sektör genelinde yüzde 10 ila 15 arası bir büyüme öngörüyor. “Zorunlu trafik sigortaları, fiyat artışı nedeniyle bu yıl yüzde 25-30 civarında büyür gibi gözüküyor. Sağlık branşı da yüzde 20 büyür. Global ekonomi ve Türkiye ekonomisinde ticaret hacimleri azaldı, ticari tarafa satılan branşlarda agresif bir büyüme olmayacaktır” diyor. Aviva Sigorta’yı dönüştürerek Unico Sigorta’yı kuran genel müdür Cenk Tabakoğlu’yla sektörün 2016 yılı tablosunu ve yeni şirketin stratejilerini konuştuk:
* Trafik sigortaları kanununda nisan ayında değişiklik yapıldı. Bu değişiklik sektörü nasıl etkileyecek?
 Trafik branşı, sektörün diğer sıkıntılarının önüne geçiyor. Bu yüzden Trafik Sigortası Kanunu’nun değiştirilmesini olumlu buluyorum. Yeni düzenlemeyle Sigortacılık Genel Müdürlüğü’nün uygulamaları ve genel şartlarına atıfta bulunuluyor. Öncelikle mali sorumluluklarda hesaplama yöntemi netleşiyor, hesaplama metodu kanunda net olarak yazılıyor. Mahkemeler daha önce vakaları farklı şekilde yorumlayıp farklı kararlar verebiliyordu. Bu şekilde, sigorta şirketleri için de riskler daha öngörülebilir hale geliyor. Ayrıca sigorta şirketi artık kazazedeyle ilk aşamada konuşup işleri daha hızlı şekilde çözebilecek. Bu, trafik sigortalarında oluşan maliyetin düşmesinde de etkili olacak. Mağdurlar da tazminatlarını daha kolay alacak. Hem sigortalı hem sigorta şirketi için faydalı olacağını düşünüyorum.
* Zorunlu trafik sigortalarında fiyatlar çok yükselmişti. Sizce fiyatlarda da değişiklik olur mu?
 Ben eski fiyatların yanlış olduğunu, şu anda zorunlu trafik sigortaları fiyatlarının geldiği seviyenin olması gereken nokta olduğunu düşünüyorum. Fiyatlar daha ne kadar aşağıya gelir, bilmiyorum. Sektör, yeni müşteri kazanımı noktasında trafik sigortasını seviyor. Burada sigorta şirketlerin izleyeceği stratejiler de etkili olacak.
* 2015’te hayat dışı sigortacılık, yüzde 20 büyümeyle 27,3 milyar TL prim üretimi yazdı. Bu büyümede hangi branşlar daha etkili oldu?
 Öncelikle zorunlu trafik sigortaları etkili oldu, bu branşta fiyatlar geçen yıla göre yüzde 100 arttığı için trafik tarafında yazılan prim üretimi yükseldi. Büyümede sektörün büyümesi değil, fiyatların artması etkili oldu. Geçmiş yıllara baktığımızda da maalesef sigorta sektörünün doğru dürüst reel büyüme göstermediğini görüyoruz. Vatandaşın gelir durumu sektör için sıkıntı oluşturuyor. İnsanlar, bazı sigortaları lüks olarak görüyor. Bu noktada daha uygun fiyatlı ürünler yaratmamız gerektiği sonucu çıkıyor. Sektörde ciddi anlamda inovasyon açığı olduğunu düşünüyorum.
* Hangi alanlarda nasıl bir inovasyon ihtiyacından bahsediyorsunuz?
 Örneğin kasko sigortalarında bütün sektör aynı ürünü satmaya çalışıyor. Ama müşterinin buna ihtiyacı olmayabilir. Unico Sigorta olarak bu yıl temmuz ayında farklı bir kasko ürününün lansmanını yapacağız. Kaskoyla ilgili var olan gerçekleri sorguluyoruz. Örneğin asistans hizmeti var ama müşteri bu hizmete ihtiyacı olduğunu düşünmüyorsa parasını ödemek istemiyor. Belki de bunun gibi özellikler yüzünden üründe fiyat yukarı çıkıyor ve alım gücü yetmeyince alınmıyor. Sağlık sigortasında da durum böyle… Sağlık sigortası pahalı bir ürün ve genelde şirketler çalışanları için yaptırıyor. Çalışan şirketten ayrılırsa genellikle devam ettiremiyor. Bu noktada tamamlayıcı sağlık sigortasıyla müşterilerin özel sağlık sigortasına yönlendirilebileceğini düşünüyorum. Örneğin bizim tamamlayıcı ameliyat sigortası diye bir ürünümüz var. Sadece ameliyat durumlarını kapsıyor ve günde 80 kuruş, aylık 15-20 TL’ye geliyor. Bu şekilde sağlık sigortası daha alınabilir bir hale dönüşüyor.~* Bu yıl için hayat dışı sigortacılıkta ne kadarlık büyüme bekliyorsunuz?
 Zorunlu trafik sigortaları, fiyat artışı nedeniyle bu yıl yüzde 25-30 civarında büyür gibi gözüküyor. Sektör genelinde büyüme ise yüzde 10-15 civarında olur. Bu yıl tamamlayıcı sağlık branşının öne çıkacağını öngörüyoruz. Devletin getirdiği genel sağlık sigortasında, asgari ücretin artması sebebiyle kişiler ödeyemediği için bir sürü kişi dışında kalmış. Aslında bu kişiler tamamlayıcı sağlık sigortası alabilir. Genel sağlık sigortası tarafında da devlet sigorta şirketleriyle işbirliği yapmak istiyor. Bunun nasıl yapılacağıyla ilgili şartlar belli değil, sadece konuşuluyor. Bu yıl ben sağlık branşının yüzde 20 büyüyeceğini düşünüyorum. Global ekonomi ve Türkiye ekonomisinde ticaret hacimleri azaldı. Bu nedenle nakliyat sigortaları gibi ürünler olumsuz etkileniyor. Bunun gibi ticari tarafa satılan branşlarda bu yıl agresif bir büyüme olmayacaktır. Kurumsal tarafta ise yüzde 10-15’in üzerinde büyüme beklemiyorum.
* Büyüyeceğini öngördüğünüz bu iki alan, kârlı mı?
 Sektörde ciddi anlamda kârlılığa ulaşmak için belli bir ölçeğe ulaşmak lazım. Sonuçta sigorta, fiyat rekabetine dayalı bir sektör… O yüzden her şirketin belli alanlar seçip oralarda hızlı büyümeye odaklanması lazım. Böylece kârlılığa geçiş daha rahat olacak. En kârlı ürünlerden bahsedecek olursak da ferdi kaza ürünleri ilk sırada geliyor. Ardından bireylerin aldığı yangın ve konut sigortalarının kârı yüksektir. Onları kârlı ürünlerde kasko ve kurumsal sigorta ürünleri takip eder.
* Kârlılıkta bu yıl biraz toparlanma olur mu?
 2015, sektör için kârlılıkta kötü bir yıl oldu. Bunun temel sebebi, trafik sigortasında geçmişten gelen zararların bilançolara baskı oluşturması. Bunun, önümüzdeki 1-1,5 yıl daha böyle devam etmesini bekliyorum. Biz son 1,5 yıldır agresif bir şekilde trafik sigortası yazmadığımız halde geçtiğimiz yıl tamamen trafik sigortası sebebiyle bilançomuzda zarar göstermek durumunda kaldık. Asgari ücretteki artışın da trafik sigortalarında ödemeler bu değer üzerinden hesaplandığı için sektöre negatif bir etkisi oluyor. Yeni kanunun yürürlüğe girmesiyle umarım artık sektörde trafik sigortalarının yarattığı zararları konuşmayacağız.
* 5 yıl sonrasında sizce nasıl bir sigorta sektörü olacak? Oyunda neler değişecek?
 Sigorta sektörü, dijital dünyaya adapte olmakta gecikti. Bunda tabii acentelerin müşteri kaybetme korkusu ve şirketlerin inovasyona yeterince önem vermemesi etkili oldu. Bence önümüzdeki 5 yılda sektörde konsolidasyonlar olacak. Bu kadar sayıda şirketin aynı dağıtım ağlarını kullanarak devam etme şansı yok. Yabancı şirketlerde çok büyük sermayedarlar olduğu için bir şekilde buraya kadar gelindi ama artık deniz bitti gibi görünüyor. Fark dijitalleşmeyle ortaya konulacak. Acenteleri ile şirketi dijitale taşıyabilenler öne çıkacak.~“GÜNDEMİM İNOVASYON VE DİJİTALİZASYON”
20 MİLYON TL BÜTÇE

2015’te dijitalleşme projelerimizi belirledik. 5 yıllık planda bu alana 20 milyon TL bütçe ayırdık. Acentelerimizle birlikte şirketin bütün süreçlerini dijitalleştirmek istiyoruz. Bunun için ciddi projelerimiz var, mayıs ayında bu projenin lansmanını yapıyoruz.
YENİ ÜRÜNLER GELECEK
2016 bizim için daha agresif ve yeni projelerle hızlı büyüme yılı olacak. Temmuz da yeni kasko ürünümüzün lansmanı olacak. Tamamlayıcı sağlık ürünlerine yenileri eklenecek. Alacak sigortasında işbirliklerimizi geliştireceğiz. Sektörde kimsenin yapmadığı, bireysel alacakların teminatlanması noktasında çalışmalarımız var.
YENİ ALANLARIN PAYI
2015 sonu itibariyle prim üretimimizin yüzde 50’si kasko branşından geliyor. Yüzde 35’i kurumsal işlerden sağlıyoruz. 2016 yılında prim üretimi dağılımı çok farklı olmayacak ama yeni alanlar girecek. Alacak sigortasının payı, yüzde 7-8, sağlık sigortasının payı da yüzde 5 olacak. Kurumsal odağımız önümüzdeki dönem de devam edecek.

İLK 10'U ZORLARIZ
KÂR ETMEK GÜÇ OLACAK

2015 yılını prim üretiminde 19’uncu sırada kapattık. Bu yıl da ilk 20’de olmayı hedefliyoruz. Geçen yılı yaklaşık 35 milyon TL zararla kapattık. Bu yıl da benzer bir tablo görürüz. Kâr etmek, rezerv artışlarından dolayı güç olacak.
ODAK KASKO VE SAĞLIK
2016’da prim üretiminde yüzde 35 büyüme öngörüyoruz. Sigortalı sayımız 300 bin, 5 yıllık hedefimiz 1 milyon müşteriye ulaşmak. En büyük 12’nci kasko şirketiyiz. Bu yıl kaskoda yüzde 45’ler civarında büyüme öngörüyoruz. Tamamlayıcı sağlıkta da ilk 10 şirket içinde olmak istiyoruz.
ALACAK SİGORTASI ÖNEMLİ
Bireylere özel verdiğimiz alacak sigortası, bizim için çok önemli bir alan. Bu alanda sektörde ilk 3’e girmeyi hedefliyoruz. Biz Bimeks gibi şirketlerle işbirliğine giderek daha çok bireysel alacak sigortası yapıyoruz. Odaklandığımız branşlarda sektörde ilk 10’u zorlarız.

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz