Capital'e abone olun.
NEFES NEFESE LİDERLİK YARIŞI

Nefes Nefese Liderlik Yarışı

Sigortada rekabet ilk 10 şirket arasında yaşanıyor. Son 3 yılda da tablo değişmedi. İlk 10 şirket pazarın hala yaklaşık yüzde 70’ini elinde tutuyor. Ancak branşlara göre bakıldığında, bu 10 şirket ...

Son Güncelleme: 01.04.2007

Sigortada rekabet ilk 10 şirket arasında yaşanıyor. Son 3 yılda da tablo değişmedi. İlk 10 şirket pazarın hala yaklaşık yüzde 70’ini elinde tutuyor. Ancak branşlara göre bakıldığında, bu 10 şirket arasında hızlı bir liderlik yarışı görülüyor. Kimi şirketler bazı branşlarda kan kaybederken, kimileri hızlı büyümeleriyle dikkat çekiyor. Yeni satın alma ve birleşmelerle de şekillenecek bu tabloda, bazı şirketlerin daha hızlı oldukları görülüyor.

Türkiye’de sigorta sektörünün en büyük 10 oyuncusu, 1999 yılında, pazarın yüzde 54’ünü elinde tutuyordu. 2006 sonunda bu oran yüzde 70’lere ulaştı. 1991 yılında yaşanan büyük deprem ve 2001’deki krizden sonra ilk 10 oyuncunun pazar payları hızla artarken, rekabetin resmi de iyiden iyiye ortaya çıktı. Son 3 yıla baktığımızda, pazardaki rekabetin artık tamamen büyük oyuncular arasında olduğu görülüyor. Yeni dönemde yaşanan birleşme ve satın almaların da bu tabloyu desteklemeye devam edeceği düşünülüyor.

Diğer yandan kasko, yangın ve sağlık gibi branşlar özelinde bakıldığında, ilk 10 oyuncu arasında hızlı bir liderlik yarışı var. Son 3 yıl içerisinde branşlara göre prim üretimi dağılımlarına bakıldığında, şirketlerin yıllara göre pazar payları değişiklik gösteriyor. Kimi şirketler bazı branşlarda kan kaybederken, kimilerininse hızlı büyümeleri dikkat çekiyor.

2004-2006 yılları arasında, toplam prim üretimlerine göre pazar payı lideri değişmezken, her yıl ayrı bir şirketin atak yaptığı görülüyor. Anadolu Sigorta, 2004, 2005 ve 2006 yıllarında sektörün en yüksek pazar payına sahip lider şirketi olarak dikkat çekiyor. Diğer yandan 2005 yılının en hızlısının Garanti Sigorta, 2006’nın en hızlısının ise Ak Sigorta olduğu görülüyor. Son 3 yılın en hızlısı olarak ise Koç Allianz’ın dikkat çekici bir yükselişi var.

Benzer bir tablo branşlarda da yaşanıyor. Son 3 yılda, yangın branşında Anadolu Sigorta liderliğini korurken, 2005 yılında Garanti Sigorta’nın, 2006’da da Axa Oyak’ın hızlı bir çıkış yaptığı dikkat çekiyor. Lideri değişen branşlar da var. Kaza branşında 2004 ve 2005 yıllarında lider olan Axa Oyak’ın, geçtiğimiz yıl liderliği Anadolu Sigorta’ya bıraktığı, bu branşta kan kaybettiği görülüyor. Diğer yandan kredi branşında Garanti Sigorta son 3 yıldır liderliğini sürdürürken, Koç Allianz’ın bu branşa hızlı bir giriş yaptı ve son 3 yılın en hızlısı oldu.

Türkiye Sigorta ve Reasürans Şirketleri Birliği’nin (TSRSB) yayınlanmış verilerine ve şirketlerden edindiğimiz bilgilere dayanarak, sigorta sektöründe rekabetin son 3 yılına baktık.

Sektör Lideri Değişmiyor
Sektör genelinde hayat ve hayat dışı toplam prim üretimlerine bakıldığında, 2004 yıl sonu verilerine göre Anadolu Sigorta, yüzde 10,26’lık pazar payı ile ilk sırada yer alıyordu. Şirket sonraki 2 yılda da liderliğini korudu. 2005 yılında, prim üretimi bir önceki yıla göre yüzde 18,60 oranında arttı, pazar payı 10,58’e ulaştı.

Anadolu Sigorta 2006’da da prim üretimini yüzde 24,75 oranında artırıp, yüzde 10,90 pazar payı ile yine liderlik koltuğuna oturdu. Anadolu Sigorta Genel Müdürü Mustafa Su, prim üretiminde sektör lideri olmanın yanı sıra, özellikle yangın ve nakliyat branşlarında ipi göğüslediklerine dikkat çekiyor ve ekliyor:

“Bu yıl, bireysel işler beraberinde küçük orta ölçekli işletmelere yoğunlaşacağımız bir sürece giriyoruz. Özellikle bankasürans konusundaki çalışmalarımızı yoğunlaştırıp yeni yaklaşımlarla farklı pazarlama yöntemleri uygulamayı planlıyoruz. Acente sayılarının yetersiz olduğu illerde ve belli bir ölçeğin üzerindeki tüm ilçelerde en az bir adet olmak üzere yeni acentelikler kuracağız. Müşteri tabanımızı genişletmek için de sigortacılık ürünleriyle tanışmamış kişi ve kuruluşlara ulaşmak amacıyla dağıtım kanallarına ilişkin stratejilerimizi gözden geçireceğiz”.

Yapı Kredi, Sağlıkta Yeniden Lider
Yapı Kredi Sigorta, 2004 yılında sağlık branşında, yüzde 21,21’lik pazar payı ile liderdi. 2005 yılına gelindiğinde şirketin pazar payı yüzde 21,52’ye yükseldi. Ancak, liderliği, o yıl prim üretiminde yüzde 216,66 gibi çok ciddi bir artış yakalayan Koç Allianz’a bıraktı.

Koç Allianz, 2005 yılında, bir önceki yıl yüzde 8,04 olan pazar payını yüzde 21,73’e çıkardı ve sağlık branşının haklı lideri oldu. Aynı yıl sağlık branşında büyük atılım yapan bir diğer şirket ise Genel Yaşam Sigorta’ydı. Şirket bir önceki yıla oranla prim üretimini yüzde 282,46 oranında artırdı, pazar payını da yüzde 1,42’den 4,65’e çıkardı.

hed

2006 yılına gelindiğinde Yapı Kredi Sigorta, yüzde 23,31’lik pazar payı ile yeniden sağlık branşının lideri oldu. 2006 yılında sağlık branşında en hızlı çıkış yapan şirket ise, bir önceki yıla göre prim üretiminde yüzde 71,60 oranında artış kaydeden Ak Sigorta oldu.

Yapı Kredi Sigorta Genel Müdürü Murat Güvenel, yeni dönemde verimli ve kârlı büyümeye odaklanacaklarını söylüyor. İlk 10 arasında yer alan tüm diğer şirketlerin de aynı planla hareket edeceklerine dikkat çeken Güvenel, “Bu şirketler içerisinde pazarlama faaliyetlerini geliştiren ve doğru fiyatlama yapısına sahip olanlar öne çıkacak” diye konuşuyor.

Yapı Kredi önümüzdeki dönemde özellikle sorumluluk ve tarım sigortalarına odaklanmayı ve bu iki alanda prim üretimini önemli ölçüde artırmayı planlıyor.

 

2005 Garanti’nin Yılı Oldu
2005 yılı sigorta sektörü açısından hızlı büyümenin başlangıcı oldu. 2004 yılında toplam prim üretimi yüzde 17,11 oranında artış gösteren sektör, 2005 yılında bu rakamı yüzde 23,13’e çıkardı. Garanti Sigorta ise hızlı büyümesi ile adeta 2005 yılının yıldızı oldu. Garanti,

her ne kadar pazar payı düşük olsa da, yangın, nakliyat, kaza, ferdi kaza ve kredi branşlarında, ayrıca sektör genelinde prim üretimini en çok artıran şirketti.

Garanti Sigorta Genel Müdürü Okan Utkueri, Garanti Sigorta’yı mevcut pazarda dağıtım kanallarının da etkisi ile farklılaşmayı başarabilmiş şirketlerden biri olarak tanımlıyor ve şöyle devam ediyor: “Teknolojik altyapısını banka dağıtım kanalı ile entegre hale getirerek bu alanda atılması gereken en önemli adımı attı. Banka müşteri segmentasyonu doğrultusunda farklılaştırdığı ürünlerle de yüksek hacimlere ve kârlılıklara ulaşabildi”.

Utkueri, Garanti Sigorta’nın yeni dönemde acente ve broker dağıtım kanallarından daha yoğun hizmet verme kararı aldığını söylüyor.

Garanti Sigorta, 2007 yılı sonunda 200 acenteye ulaşmayı ve özellikle Anadolu’da daha aktif sigortacılık yapmayı planlıyor. Garanti Sigorta’nın yeni dönem hedeflerini gerçekleştirmesinde, kısa süre önce şirketin yüzde 80’ini satın alan Hollandalı Eureko B.V.’nin de katkısı olacak.

Ak Sigorta’nın 3 Branşta Atağı Var
Ak Sigorta, 2006 yılının ilk 9 ayı sonunda, prim üretimini bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 32 oranında artırmış, sektör ortalamasının üzerinde büyüme göstermişti. 2006 yıl sonu verileri de farklı olmadı. Şirket, 2006 yılında sektörün en hızlı büyüyen şirketi oldu.

Ak Sigorta geçtiğimiz yıl özellikle 2 branşta atak yaptı. Sağlık branşında 2005 yılında 4,43 olan pazar payını 6,18’e çıkaran şirket, aynı dönemde prim üretimini ise yüzde 71,60 oranında artırdı. Ak Sigorta hukuksal koruma branşında da benzer bir çıkış yakaladı. Burada da şirketin 2006 yılı prim üretimi 2005 yılına göre yüzde 53,86 oranında artış gösterdi. Şirket mali sorumluluk branşında da son 3 yılın en hızlısı oldu.

hed

 

 

 

 

 

 

 

 

Ak Sigorta Genel Müdürü Ragıp Yergin, yakalanan büyümeyi gerçekleştirirken, teknik kârdan vazgeçmediklerine dikkat çekiyor. Özellikle acente kompozisyonunda gerçekleştirilen düzenlemelerin ve süreç yönetimindeki iyileştirmelerin büyümeye katkısı olduğunu söylüyor.

Yergin, şirketin yeni dönem hedefine ilişkin ise şunları söylüyor:
“2007 başında yaptığımız bir organizasyon değişikliği ile önümüzdeki dönemde bireysel ve kurumsal ürünlerimizi ve müşterilerimizi ayrı iki grup altında takip edeceğiz. Ayrıca henüz çok yeni olan ve uzmanlık gerektiren kredi sigortaları, ürün sorumluluk ve mesleki sorumluluk sigortaları alanlarında sektörün ana oyunculardan biri olmak hedefindeyiz.”

Kim Nerede Kan Kaybetti?
Son 3 yılda sigorta branşlarında liderlik yarışı hızla devam ederken, yükselenlerin yanı sıra kan kaybedenler de oldu. 2005 yılında sağlık branşındaki liderliğini Koç Allianz’a kaptıran Yapı Kredi Sigorta yangın branşında sıralamadaki yerini korumasına rağmen, 2004 yılında 6,04 olan pazar payı 2005’te 5,89’a, 2006 yılında da 5,67’ye geriledi. Şirket nakliyat, kaza ve ferdi kaza branşlarında da kan kaybetti.

Kaza branşında 2004 ve 2005 yıllarında liderliği elinde tutan Axa Oyak ise, 2006 yılında kan kaybetti ve liderliği Anadolu Sigorta’ya bıraktı. Axa Oyak’ın sağlık branşında da 2004 yılında 6,96 olan pazar payı 2005 yılında 5,96’ya, 2006’da ise 5,03’e geriledi.Son dönemde en ciddi prim artışları görülen tarım branşında 2004 yılında Başak Sigorta’nın liderliği vardı. Şirket 2004 yılında 38,82 pazar payı ile tarım branşının lideri iken, 2005 yılında pazar payını yüzde 33,96’ya, 2006 yılında da 31,23’e düşürdü. Liderliği ise Güven Sigorta aldı.

Garanti Sigorta 2004 yılında kredi sigortası alanında faaliyet gösteren ve pazarın tamamına hakim olan tek şirketti. 2005 yılında, bu alana Güneş Sigorta ve Anadolu Sigorta da girdi. 2006 yılına gelindiğinde ise bu branşta faaliyet gösteren şirketlerin sayısı 7’ye ulaştı. Garanti Sigorta da bu süreçte pazarın yüzde 15’ini diğer şirketlere bıraktı. Özellikle 2006 yılında hızlı bir çıkış yapan Koç Allianz ile birlikte, Garanti’nin pazar payı yüzde 71,14’e geriledi.

Sezgin Noyan/İsviçre Sigorta Genel Müdür Yardımcısı

Yeni Dönemde Hangi Branşlar Hız Kazanacak?

İlk 3 Hedefi
 Sektörde uzun süredir on şirket piyasanın önemli bir kısmını üretiyor. On şirketin piyasa payı son yıllarda yüzde 75 civarında seyretmekte. Ancak bu ilk on şirket arasında yüzde 15’in üzerinde piyasa payı olan şirket yok. Biz de Ergoİsviçre Sigorta olarak halen ilk beşte yer alıyoruz. Önümüzdeki üç yıl için ise ilk üç içinde yer almayı hedefliyoruz.

Ürün Rekabeti
Yabancı şirketlerin bankalardan sonra sigorta sektörüne ilgi duyuyor. Bugüne kadar önemli ortaklıklara imza atıldı. Bu yatırımların amacı elbette sigortalı olmayan kesimin harekete geçirilmesi şeklinde olacak. Piyasada yeni birleşmeler, satın almalar hareketlilik devam edecek. Sonucunda ise ihtisaslaşma olacak. Rekabetin fiyatlardan daha çok ürün çeşitliliğine döneceğini düşünüyorum.

Sorumluluk Ve Konuta Dikkat
Sigorta sektöründe rekabet yıllardır söylenip ancak bir türlü gerçekleşmeyen hizmet kalitesinde olmaya başladı. Fiyatlar özellikle oto-kasko’da günümüzün şartlarına yaklaştıkça, şirketler arasında ciddi farklar kalmadı. Önümüzdeki dönemde özellikle sorumluluk ve konut sigortalarında ciddi üretim bekleniyor.

Mustafa Su/ Anadolu Sigorta Genel Müdürü

“Sektör Verimli İşlere Yönelecek”

Son 3 Yılın Panoraması
Türk sigorta sektörü 2003’de çok ciddi ivme yakaladı. Özellikle 2003 Mayıs ayından sonra tüm sigorta şirketleri, ertelenmiş talebin de ortaya çıkmasıyla kasko sigortaları açısından çok iyi bir yıl geçirdi. 2004 yılı Mayıs ayından itibaren ise oto satışlarında bir yavaşlama oldu. 2005 Eylül ayı itibariyle hususi araç satışlarında bir önceki yıla göre yüzde 10,7’lik bir düşüş yaşandı.

Yeni Rekabet Alanları
Talepteki yavaşlama satışlarda, satışlardaki yavaşlama da sigorta sektörünün lokomotifi sayılan kasko branşı prim üretiminde olumsuz etki yarattı. Bu durum şirketleri diğer bazı branşlarda çok yoğun bir rekabete yönlendirdi. Özellikle yangın ve nakliyat branşında, gün geçtikçe artan ve sigorta tekniğinden uzak fiyatlandırmaya dayanan rekabet ortamı fazlasıyla hissedilir oldu.

İlk 10’da Güçlü Şirketler Var
 Son 3 yıla baktığımızda, sektörde ilk 10 arasında yer alan çoğu şirketin yerleri, sıraları değilse de isimlerinin değişmez hale geldiğini görüyoruz. Tablolarda ilk sıralarda gelen bu şirketlerin, sigortacılığın karakteristik olarak gerektirdiği sermaye ve özvarlık gücü, fon yönetme yetisi ve bir kısmının arkasına aldığı yabancı sermaye desteği listenin daha alt sıralarında yer alan şirketlere nispeten çok daha yüksek olmasıdır.

Verimlilik Dönemi
Bu yıl sektörde, maliyet azaltma ve verimliliği artırma süreci devam edecek. Şirketler, ölçüsüz rekabet sonucunda gelinen kârlılık noktasının pozitife çevrilmesi için, daha verimli işlere yönelecekler. Sektörde zarar vereceği bilinen işlere ölçülü biçimde yaklaşılan bir dönemin başlamasını umuyorum. Öte yandan bir süredir yoğunluğu fazlasıyla hissedilen yabancı sermaye ilgisi 2007’de de devam edecek. 2007’de sigorta sektöründe yüzde 20’ler seviyesinde, 2010 yılına kadar da yüzde 50’lerde bir büyüme bekliyoruz.

Hande D. Süzer
Hdemirel@capital.com.tr

  

Etiketler:

İsminiz:

Yorumunuz:


FOTO HABER