Yabancılar fırsat peşinde

Planlarını uzun vade için yapan yabancılar ,Türkiye'deki potansiyele yatırım yapmaya devam edecekler.

1.08.2010 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
Yabancılar fırsat peşinde
Türkiye’de sigortacılık, her zaman yabancı sermayenin ilgisini çeken bir sektör oldu. Bundan 20 yıl önce de pazarda çok uluslu şirketler vardı. Ancak son 4-5 yılda, Türkiye’nin yükselen grafiği, hem mevcut oyuncuların büyüme isteğini artırdı hem daha çok sayıda yeni oyuncunun pazara girmesine sebep oldu.
Axa’dan Ergo’ya global oyuncular, Türkiye’de sigortacılığın potansiyeline yatırım yaptı. Onları harekete geçiren, pek çok gelişmiş ülkeyle karşılaştırıldığında, çok geride kalan penetrasyon rakamlarıydı. Bu rakamlar, gerek sigortalı sayısı gerek prim üretimi açısından Türkiye’de alınacak daha çok yol olduğuna işaret ediyordu.
Yeni yabancı yatırımların önemli bölümü, 2006-2007 döneminde gerçekleşti. Bu durum sektördeki rekabete tavan yaptırdı. Fiyatlar, gerçekçi olmaktan çıkıp marjlar iyice daralmışken bu kez de global kriz devreye girdi. Kriz, sigortaya zaten çok az para harcayan Türk insanını, iyiden iyiye geri çekti. Sigorta şirketleri için kâr ve büyüme sıkıntıya girdi. Bugünkü gündemde, sektörde yeni bir konsolidasyon beklentisi var. Pazardaki bazı yabancıların, kronik kârsızlık sorunundan usandığı ve beklediği büyümeyi yakalayamadığı için oyunu bırakacağı konuşuluyor. Ancak madalyonun bir de diğer yüzü var…

Yabancıların büyüme odaklı stratejisini görmek için görsele tıklayın

ÖNGÖRÜLEMEYEN NE OLDU?

Türkiye pazarına büyük beklentilerle giren yabancı sigorta grupları, geçtiğimiz 2-3 yıllık dönemde öngörmedikleri gelişmelerle karşılaştı. 2007’de Türkiye pazarına giren Liberty Sigorta’nın genel müdürü Ragıp Yergin, bu etkenlerin başında, 2008 sonlarında ortaya çıkan ve 2009 yılında devam eden global krizi sayıyor. Yergin, “Geliri ve güveni azalan tüketici, zarar gördüğü kriz ortamından dolayı taleplerini erteledi. Doğal olarak sigorta sektörü de bu gelişmelerden olumsuz etkilendi. Artan rekabetin etkisiyle ortalama fiyatlar daha da düşerken teknik kârlarda ciddi bir azalma oldu. Bu durum beklenmedik küçülmeye ve zarara neden oldu” diye konuşuyor. Dünyanın en büyük reasürans şirketlerinden biri olan Münich Re’nin ana hissedar olduğu ERGO Insurance Group, İsviçre Sigorta’nın yüzde 75 hissesini satın alarak 2006 yılında Türkiye pazarına girdi. 2008 yılında payını yüzde 100’e yükseltti.
Ergo Türkiye İcra Kurulu Üyesi Sedef Korkmaz, Ergo’nun, satın alma da dahil olmak üzere bugüne kadar Türkiye’ye 350 milyon Euro yatırım yaptığına dikkat çekiyor ve ekliyor: “Bu rakam, grubun Türkiye’nin potansiyeline ne kadar inandığının bir göstergesidir.”Türkiye, şu anda Ergo’nun en önemli 3 operasyonundan biri. Korkmaz, “Grubun gelecek yıllardaki büyümesine en büyük katkıyı Türkiye’nin yapacağı düşünülüyor. 2006-2009 arasındaki dönemde Türkiye’deki toplam prim üretimimiz yıllık ortalama yüzde 8 artış gösterdi. Bu rakam gelecekte çok daha yüksek olacak” diyor. Ergo için bu dönemde öngörülemeyen, fiyat odaklı büyük rekabet olmuş. Sektörde, pastayı büyütmek yerine mevcut pastadan daha fazla pay almak şeklindeki yaklaşımın, gelirlerde önemli kayıplara yol açtığını söyleyen Sedef Korkmaz, “2009 yılında toplam prim üretimi 11,8 milyar TL’den 12,3 milyar TL’ye yükselmesine rağmen sektörde kârlılıktan bahsetmek maalesef mümkün değil. 2008 yılında 596 milyon TL olan hayat dışı branştaki kârlılık, 2009 yılında 182 milyon TL’ye düştü” diyor. ~

KONSOLİDASYON OLABİLİR

Sektörde son 3 yılda izlenen beklenmedik gelişmeler, konsolidasyon beklentilerini de arttırdı. Liberty Sigorta Genel Müdürü Ragıp Yergin, “Bazı yabancı grupların Türkiye’den çıkması ya da birleşmeler söz konusu olabilir” diyor. Şimdiye kadar Türkiye’den çıkacağını açıklayan şirket yok. Mevcut oyuncuların önemli bölümü büyüme planı yapıyor. Bu planların bir bölümünde inorganik büyüme de var. Türkiye pazarına 2008 yılında TEB Sigorta’yı satın alarak giren Zurich, dünyanın en büyük 5 sigorta grubundan biri. Zurich Sigorta Genel Müdürü Ertuğrul Bul, grubun Türkiye’de de benzer sıralamaları hedeflediğini söylüyor ve ekliyor:“Önümüzdeki dönemde hayat dışı branşlarda en hızlı büyüyen şirketlerden biri olacağız. Hedeflediğimiz pazar payını elde etmek için inorganik büyüme fırsatlarını da değerlendireceğiz.” Liberty Grubu da Türkiye’de “kayda değer” bir büyüklüğe ulaşmak için inorganik büyüme fırsatlarına bakıyor. Ragıp Yergin, “Türkiye’de en az yüzde 6’lık bir pazar payına sahip olmak istiyoruz. Bunun için 2011 yılından itibaren satın alma fırsatlarını değerlendireceğiz” diye konuşuyor.

BÜYÜME 2011’DEN SONRA

1999 yılından bu yana Türkiye’de Oyak Grubu ile ortak faaliyetlerini sürdüren Axa, geçtiğimiz yıl Oyak’tan ayrılıp yola yalnız devam etme kararı aldı. Axa yetkilileri, Oyak’la ayrılığın şirketin uzun vadeli planlarında hiçbir değişikliğe sebep olmadığını söylüyor. Axa Global’in kurumsal iletişim direktörü Emmanuel Touzeau, “Axa Grubu Türkiye’deki operasyonuna güveniyor. Elementer sigortalarda yüzde 12’lik pazar payıyla lider olmamız bunun bir göstergesi. Axa ayrıca şu anda pazarın en kârlı şirketi konumunda. Bu performanstan son derece memnunuz” diye konuşuyor. Axa elementer tarafta yakaladığı güçlü performansı, 2011’de faaliyete başlayacağı bireysel emeklilik tarafına da taşımak niyetinde. Geçtiğimiz dönemde şirket, buradaki büyüme için inorganik fırsatları kollayacağını açıkladı. Sektörde bugün yerli ya da yabancı tüm oyuncular, büyüme planlarını 2011 sonrasına ertelemiş durumda. Allianz Genel Müdürü Arif Aytekin, “Pazarın büyüme trendine doğru yol aldığını görüyoruz. Gerçek büyüme rakamlarından bahsetmek içinse 2011 yılını beklememiz gerecek” diye konuşuyor.
Allianz, pazardaki pek çok oyuncu gibi uzun vadeli plan yapıyor. Arif Aytekin, “Kalıcılık ve uzun vadede sürdürülebilirlik hedefiyle yatırımlarımızı gerçekleştirdik” diyor ve ekliyor: “Rekabette hizmet kalitemiz ve müşteri memnuniyeti ile farklılaşıyoruz. Başarılı stratejilerimizi yeni dönemde de sürdüreceğiz. Doğru fiyatlama yapabileceğimiz branşlarda büyüme hedefliyoruz.”

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz