Capital'e abone olun.
YÜZDE 1 İLE YAŞANIR MI?

Yüzde 1 ile yaşanır mı?

Geçen yıl sonunda 63 oyunculu sigorta sektöründe 44 şirketin pazar payı yüzde 1’in altındaydı. Bu tablo, 5 yıl öncesinde de 57 sigorta şirketinin 34’ü için geçerliydi. Bu düşük pazar payları nedeniyle şirketler ölçek ekonomisini yakalayamıyor. Dolayısıyla kârlılıkta zorlanıyorlar. Ayrıca rekabette küçükler, kendi liglerinin dışına çıkamıyor. Her ne kadar küçük şirketlerin yöneticileri pazar payı değil kâr odaklı büyüme gösterdiklerini belirtseler de lider oyuncular yakın dönemde konsolidasyon beklentisinde…

Son Güncelleme: 01.07.2015

Sigortacılık artık ölçek ekonomisiyle çalışıyor. 2013’te rekor zarara imza atan sektör, sermayedarların da yoğun baskısıyla hem elementer hem hayat tarafında artık para kazanmak ve büyümek zorunda. Ancak sektördeki mevcut tablo, bu hedeften çok uzakta kalıyor. Türkiye Sigorta Birliği’nin verilerine göre 2014 sonunda sektördeki 63 oyuncunun 44’ü yüzde 1’in altında kalan pazar paylarıyla çalışıyor. Geçmişe bakarsak bu tablo, 2009 yılında 57 şirketin 34’ü için geçerliydi. 10 yıl öncesinde ise mevcut 53 oyuncunun 29’u yüzde 1’in altında bir payla faaliyet gösteriyordu. Pazarda bu kadar çok sayıda küçük paya sahip şirketin bulunması, sektörün kârlılığında soru işaretleri yaratıyor. “Son yıllara baktığımızda pazar payı yüzde 1’den daha düşük oyuncuların sayısı giderek artıyor. Bugün bu şirketlerin sayısı, sektörün dörtte üçüne yaklaştı” diyen EY Türkiye Finansal Hizmetler ve Müşteri Çözümlerinden Sorumlu Yönetici Direktörü Murat Hatipoğlu, son dönemde Türkiye’ye büyük ümitlerle giren yabancı oyuncuların da maalesef bu resmi çok değiştiremediğini vurguluyor.
BANKALAR KİLİT ROLDE
Sektörde bu kadar çok sayıda küçük şirket olmasının farklı nedenleri var. Öncelikle sektör genelinde ilk 5 şirket, prim üretiminin yüzde 48’ini elinde tutuyor. 9’uncu ve 10’uncu sıradaki şirketlerin bile pazar payları yüzde 2-3’e kadar iniyor. Bu pazar dağılımı nedeniyle, Türkiye’de büyük oyuncular birbirleriyle, daha küçük oyuncular da yine kendi sınıflarında rekabet ediyor. Peppers & Rogers Group Türkiye Genel Müdürü Selim Uçer, sektörde oyuncu sayısının artmasıyla pazar payı yüzde 1’in altında kalanların çoğaldığını belirtiyor. Murat Hatipoğlu ise biraz daha karamsar bir yorumla, mevcut kârlılığın düşük olduğu hatta ağırlıklı zarar edilen bu ortamda, küçük oyuncuların pazar payında büyüme hedeflemesinin ve bunun için gerekli yatırımı yapmasının beklenmesinin çok gerçekçi olmadığını düşünüyor. Allianz Türkiye Teknik İşler Genel Müdür Yardımcısı Ersin Pak da “Büyük şirketlerin yıllar içinde marka bilinirliğine, ölçek ekonomisine bağlı yüksek operasyonel verimliliğe ve güçlü dağıtım kanalına sahip olmaları, diğer oyuncular için kârlı büyümeyi zorlaştırıyor” diyor. Burada Selim Uçer, bir neden olarak da küçük oyuncuların satış ve acente ağlarındaki artışın pazar liderlerinin yatırımlarına kıyasla sınırlı kalmasını gösteriyor. Dolayısıyla “bir bankayla banka sigortacılığı anlaşması olmayan oyuncular küçük kalıyor” diyor. Bu, özellikle banka kredilerine bağlantılı büyüyen hayat sigortacılığında büyük önem taşıyor. Axa Sigorta CEO’su Guillaume Lejeune de toplam prim üretiminde yüzde 1’in altında kaldıkları hayat sigortacılığıyla ilgili olarak, “Pazar zaten çok büyük değil. Ayrıca hayat sigortaları, büyük ağırlıkla bankalarca verilen kredilere bağlı olarak satılıyor. Son dönemde istenilen şirketten hayat sigortası yaptırabilme olanağı getirildi. Bu da bizim gibi banka bağımsız hayat şirketlerinin büyümesi için fırsat. Hayat tarafında umutluyuz. Elementer ve emeklilik tarafındaki büyüklüklerimize bakarak bu alanlarda önemli büyüme potansiyeli görüyoruz” diyor.
  
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4

  • Etiketler: sigorta

    İsminiz:

    Yorumunuz:


    FOTO HABER