Capital'e abone olun.

Az ama öz

Yıl 2035. Kaynak kıtlığı yıllardır global ekonominin başını ağrıtan bir sorun.

Son Güncelleme: 01.01.2012

Şirketler duruma tepki vermek için mümkün olduğunca çok geri kazanılabilir ve alternatif hammaddeler kullanıyor. Aksi halde piyasaya makul fiyatlı ürünler sunmaları imkansız denilecek kadar zor. Bu zorlu ortamda şirketlerin yardımına, sıklıkla müsaade edilenlerin sınırında çalışmaktan korkmayan Maurice Lavell gibi analistler koşuyor. Beni gecenin bir yarısında bu tesisin karanlık ve ıssız otoparkına neden çağırdıklarını anlayabiliyorum. Şimdi tam karşımda bütün heybetiyle bir araç görüyorum. Belli ki şu an bakmakta olduğum, elektrikli araçların geliştirilmesinde bir kilometre taşı sayılan müthiş pahalı eşsiz bir araba. En azından üreticileri böyle söylüyor. Bu akşam öyle ya da böyle bu iddianın doğru olup olmadığını öğreneceğim.

Benim adım Maurice Lavell. 20 yıl kadar önce New York'ta ekolojik bilançoların optimizasyonu misyonuyla kurulmuş, Henry Poiret adındaki bir mümessillik şirketinde çalışıyorum. Bugün bu şirket, geri kazanım ve hammadde ikamesi potansiyellerinin tanımlanması konusunda dünya pazarında lider konumda. Müşterilerimize çok özel bir hizmet sunuyoruz. İster elektrikli diş fırçaları gibi küçük ürünler olsun ister eksiksiz yüksek hızlı trenler ya da bugünkü gibi elektrikli arabalar olsun hiç farketmez, ürün prototiplerini en küçük vidasına ve civatasına kadar söker ve analiz ederiz. Bu şekilde, örneğin, şayet mümkünse üretim maliyetlerinin nasıl düşürülebileceğine karar verebiliriz. Bu hedefi başarmanın bir yolu da mümkün olduğunca çok geri kazanılmış malzeme kullanmaktır. Diğer bir yöntem ise pahalı konvansiyonel malzemelerden daha ucuz olan alternatiflerinden faydalanmaktır. Yöntem ne olursa olsun burada amaç daima sonuçta ne ürün kalitesinden ne ürün performansından ödün verilmemesini sağlamaktır. Şirketimiz 5 yıl önce yaşanan kaynak kıtlığı sonunda bütün gücüyle piyasayı kırıp geçirdiğinde ve bakır, lityum, alüminyum gibi hammaddelerin fiyatları tavana vurduğunda resmen bir altın madeni haline gelmişti. Ancak nadir bulunan metallerle kıyaslandığında onların bu yüksek seviyeleri bile ucuz kalıyordu. Bu nedenle bugün ne kadar çok geri kazanılmış ya da alternatif malzeme kullanırsanız, rekabetçi yanınızı da o kadar artırmış oluyorsunuz. Bugün dünyanın dört bir yanından imalatçılar iş yapmak için kapımızın önünde kuyrukta bekliyor, gelen işlere zorlukla yetişebiliyoruz. İlk sözleşmelerimizden birini, bir endüstriyel kuruluşla yapmıştık. Bu kuruluş bizden, Paracoccus denitrifikasyonları olarak bilinen mor bir bakteri kullanılarak üretilen bir plastik olan polihidroksibütilin yığınsal üretiminde kullanılacak bir prosedür geliştirmemizi istemişti. Bu bakteri, fazla karbonhidratları yağ asidine dönüştürerek, ardından onları uzun moleküler zincirlerde birleştirerek görevini yerine getiriyor. Plastiğin dayanıklılığını artırabilinceye kadar bazı parametrelerin sanal bir biyo reaktörde doğru değerlerini bulabilmek için süper bilgisayarlarımızdan faydalanmıştık. Çalışmamızın sonucunda ortaya istenilen miktarlarda üretilebilen bir malzeme çıkmıştı. Hatta bazı uygulamalarda metallerin bile yerine kullanılabilirdi. Bu başarı sayesinde bir gecede meşhur olduk. Söz konusu plastik geniş bir uygulamalar yelpazesinde kullanılabilir. Örneğin bugün yeni nesil hafif raylı taşıma sistemlerinin hepsinin gövdesinde yüksek oranda yeşil polimer kullanılır. Bu taşıtların geri kalanı ise ekibim tarafından geliştirilmiş ve patentleri alınmış sofistike geri kazanım yöntemleri sayesinde üretilmiş tamamıyla geri kazanılmış malzemelerden oluşur. Ancak şimdi gelin hafif raylı taşıt örneğini inceleyelim.  
  • 1
  • 2

  • Etiketler:

    İsminiz:

    Yorumunuz:


    FOTO HABER