Capital'e abone olun.
DÜŞÜNDÜĞÜNÜZDEN DAHA YEŞİL

Düşündüğünüzden daha yeşil

Meksika Latin Amerika'nın en yeşil şehri olma yolunda hızla ilerliyor.

Son Güncelleme: 01.02.2011



Artık hiç kimse Roberto Vasquez'in, Mexico City'deki Universidad Autonoma Metropolitana (UAM) binasının girişinde kaskını çıkarıp bisikletini koridorlarda itmesine şaşırmıyor. Geçmişte burası, Çevre Bakanı Martha Delgado'nun raporunda da belirttiği üzere, havasının kirliliğinden gökten ölü kuş yağan bir şehirdi. 20 milyondan fazla sakini ve 4 milyondan fazla motorlu taşıtı bulunan bir şehirde Vasquez, sadece son birkaç yıldır Azcapotzalco Kampüsü'ne gidebilmek için her gün bisikletiyle 7 kilometrelik yol katediyor. Mexico City, 2022 yılına kadar Latin Amerika'nın en yeşil kenti olmayı hedefliyor. Bu stratejinin önemli bir kısmını bisikletler oluşturuyor. Bugünlerde şehir merkezindeki devasa bir plaza olan Zocalo'nun etrafında vızır vızır bisiklet-taksiler tur atıyor. Şu anda 85 adet bisiklet durağı var ve şehirde inşa edilen bisiklet yollarının sayısı her geçen gün daha da artıyor. Hatta Vasquez'i memnun etmek için bunlardan bir tanesi de onun evi ile UAM binası arasındaki güzergaha inşa edildi. O artık yoğun trafikte bir arabanın altında kalmaktan endişelenmeksizin, çoğu arabadan çok daha hızlı seyahat ediyor. Mexico City'nin üzerine kurulu olduğu vadi, deniz seviyesinden 2 bin 310 metre yüksekte. Bu seviyede havanın yoğun olması yüzünden arabalar dlerine kıyasla benzini daha verimsiz yakar. Şehrin etrafını çevreleyen volkanlar dizisi de egzoz dumanlarının dağıtılması için gerekli rüzgarın şehrin içine girmesini engeller. Birleşmiş Milletler, 20 yıl kadar önce Meksika'nın başkentini dünyanın en çok kirletilmiş şehri olarak tanımlıyordu. O günden sonra şehrin içindeki ağır endüstriler şehir dışına çıkarıldı ve Azcpotzalco Kampüsü yakınındaki rafineri de kapatıldı. Ancak trafik artmaya ve hava kirliliği yaratmaya devam ediyor.

Ulaşım bulmacası.
Her ne kadar Mexico City'de toplam yolculukların yüzde 80'i kamuya ait toplu taşımacılık sistemiyle yapılıyor olsa da, trafik sıkışıklığı her geçen gün daha da kötüye gidiyor. UAM'da bir öğrenci olan Susan Garcia, "Olağanüstü verimsiz küçük otobüsler olan 'camione'lerin çoğunun trafiğe çıkması yasaklandı, ancak halen çok sayıdalar ve trafik sıkışıklıklarına neden oluyorlar" diyor. Bilimsel araştırması için kendi üniversitesindeki öğrencilerin ve öğretim üyelerinin evleriyle kampüs arasında gidip gelirken yaydıkları karbondioksit miktarını hesaplamış. Şaşkınlık yaratan sonuç ise "camione"leri kullanan insanların, sürücüleri tek başına olsa bile modern araçları kullanan sürücülerden çok daha fazla hava kirliliğine neden olduklarıydı. Garcia buradan yola çıkarak "Bu şehirde acilen daha fazla kentsel demiryoluna ihtiyaç var" sonucuna ulaşmış.
Mexico City, 450 kilometrelik uzunluğuyla zaten dünyanın en uzun kentsel demiryolu ağlarından birine sahip. Ancak çoğu insan, bu ağın zamanın gerisinde kaldığını düşünüyor. Sırasıyla 2 ve 4 milyon nüfusu olan Monterrey ve Guadalajara gibi diğer büyük Meksika şehirlerinde yapıldığı gibi buradaki demiryolu ağı da şu sıralar genişletilip modernleştiriliyor. Ülkenin kuzeyinde endüstriyel bir metropol olan Monterrey, 2008 sonunda kentsel demiryolunun ikinci hattında bir genişletmeyi daha devreye almıştı. Bu projenin yönetiminden Siemens sorumluydu ve enerji arzı, operasyonel güvenlik ve iletişim altyapısı için gerekli sistemleri temin etmişti. Guadalajara'da da Siemens, metro trenleri filosunun bazı kısımlarını modernize ediyor. Bu trenlere, yüzde 10 daha az enerji tüketmelerini sağlayacak yeni çekiş sistemleri monte ediliyor. Ayrıca şehrin kentsel demiryolu ağında uzun yıllardır Siemens'in sinyalizasyon sistemleri kullanılıyor.

Enerji verimliliği. 
Demiryolu taşımacılığı, sadece yerel salınımların daha az olması nedeniyle değil, aynı zamanda Meksika'da üretilen elektriğin her geçen gün daha az miktarda CO2 ile üretilmesi yüzünden de özel taşımacılıktan daha çevre dostu. Oaxaca eyaletinde çok güçlü ve ardı arkası kesilmeyen rüzgarlar eser, hatta bazen bir kamyonu yoldan çıkartacak kadar güçlüdürler. Burası, elektrik üretimi için gerekli rüzgar koşulları bakımından dünyanın en müsait yerlerinden biridir. Ayrıca kuzeydeki Tamaulipas ve Baja California eyaletlerinde de rüzgar çiftliklerinin yeterince kârlı çalışabilmelerini sağlayacak derecede şiddetli rüzgarlar eser.   

  • 1
  • 2
  • 3

  • Etiketler:

    İsminiz:

    Yorumunuz:


    FOTO HABER