Capital'e abone olun.
EN BAŞARILI 20 YENİLİKÇİ ÜRÜN

En Başarılı 20 Yenilikçi Ürün

Arçelik’in 7 kilo çamaşırı 30 dakikada yıkayabilen çamaşır makinesi 5 ayda 12 bin adet sattı. Garanti’nin Flexi Card’ı kısa sürede 200 binin üzerinde kullanıcıya ulaştı. Banat’ın Tri Action serisi,...

Son Güncelleme: 01.03.2007

Arçelik’in 7 kilo çamaşırı 30 dakikada yıkayabilen çamaşır makinesi 5 ayda 12 bin adet sattı. Garanti’nin Flexi Card’ı kısa sürede 200 binin üzerinde kullanıcıya ulaştı. Banat’ın Tri Action serisi, ciroyu yüzde 29 artırdı. Bu örnekler, müşteri beklentilerine cevap veren yenilikçi ürünlerin şirkete sağladığı katkıyı net olarak ortaya koyuyor. İnovasyona ciddi yatırımlar yapan şirket sayısı, bu nedenle giderek artıyor. Uzmanların görüşleri doğrultusunda, son 3 yılın en başarılı 20 yenilikçi ürün ve hizmetini saptadık. Bunların, şirketlere ve sektöre nasıl değer kattığını ortaya koyduk.

Havadaki iyonları yok ederek stresini azaltan bir klimaya ne dersiniz? Ya da sadece 30 dakika da çamaşırlarınızı yıkayan bir çamaşır makinesine? Peki ya evde aroma terapi yapan ve mis gibi kokan bir ev giysisine…Bu farklı ürünleri duyduğunuzda denemek istediniz değil mi? Evet, bu yenilikçi ürünler sadece kulağa hoş gelmiyor. Tüketiciyi cezbederek üreten şirketlere de satış ve kâr artışı olarak geri dönüyor. Bu çarpıcı örneklerden de anlaşıldığı gibi son yıllarda iş dünyasında rekabeti artık “yenilikçi olmak” şekillendiriyor. Birbiri ardına pazara sunulan yeni ürün ve hizmetler “yenilikçi” yaklaşımlarla yaratılıyor. Şirketler, yaratılan yeni kategorilerle pazar paylarını artırmaya çalışıyor.

Her ne kadar bu bombardıman arasında bir anlamda “tutunamayan” ürünler olsa da tüketici beklentileri iyi analiz edilerek geliştirilen ürün ve hizmetler, pazarda önemli başarılar elde ediyor. Müşterinin beklentilerine cevap verip, ciddi satış rakamlarına ulaşılabiliyor. Uzmanlar, yenilikçi ürün ve hizmetlerde kilit noktayı, “müşterinin ne istediğini iyi anlayarak yenilikçilik yapmak” olarak özetliyor.

Örnekler de bu gerçeği destekliyor. Arçelik’in yeni geliştirdiği 7 kilo çamaşırı 30 dakikada yıkayabilen 4950 SJS çamaşır makinesi 5 ayda 12 bin adet sattı.

Kullanıcılarına harcama alışkanlıklarına uygun hizmet sunan Garanti’nin Flexi Card’ı pazarda kısa bir sürede 200 binin üzerinde kullanıcıya ulaştı.

2005 yılında pazara sunulan üç fonksiyonlu diş fırçası Tri Action serisiyle Banat satış adedini yüzde 12, cirosunu ise yüzde 29 oranında artırdı.

Akademisyenler, danışmanlar ve üst düzey profesyonel yöneticilerin görüşleriyle, son 3 yılda şirketlerin Türkiye’de pazara sundukları yenilikçi ürün ve hizmetleri araştırdık. Bunlar arasında satış performanslarıyla ve farklarıyla öne çıkan 20 tanesini saptadık. Bu ürün ve hizmetlerin sektöre ve şirketlerine nasıl artı değer kattığını ortaya koyduk.

Müşteriye Özel Hizmet
Rekabetin çok yoğun olduğu GSM sektöründe operatörler, hizmetlerindeki yeniliklerle ön plana çıkıyor. Turkcell de bu şirketlerden biri olarak dikkat çekiyor. Turkcell’in ses getiren yenilikçi ürünlerinin başında ise ÇalarkenDinlet yer alıyor.

Turkcell Katma Değerli Servislerden Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Cenk Serdar, ÇalarkenDinlet ile müşterilerine kendilerini arayan kişilerin telefonun açılmasını beklerken duydukları standart tonun şarkılar, komik karşılama mesajları ve ses efektleriyle değiştirilebilme olanağı sağladıklarını belirtiyor ve ekliyor: “Müşterilerimiz, bin 100 isim arasından kendi isimleri için hazırlanmış ÇalarkenDinlet’i seçip kendilerini arayanların özel hissetmelerini sağlayabiliyor. 2006 yılı sonu itibariyle ÇalarkenDinlet’te 13,5 milyon içerik satışı gerçekleştirdik ve abone sayısı 2,8 milyona ulaştı.”

Garanti Bankası da, 2006 yılında müşterilerinin kendi kişisel ihtiyaçları doğrultusunda ödeme seçeneklerini belirleyebilecekleri ve kartın üzerindeki resmi seçebilecekleri, esnek kart Flexi Card’ı kullanıma sundu.

Flexi Card, kartlı ödeme sistemlerinde müşterilerine farklı finansal alternatifler sunmaya başladı. Harcama alışkanlıklarına uygun ve kişiselleştirilmiş hizmet almak isteyen, teknoloji odaklı kişilerin tercih ettiği Flexi Card, kısa bir süre içerisinde 200 binin üzerinde kullanıcıya ulaştı. Taksitine, faizine, bonusundan kampanyasına hatta şekline bile kart sahibinin karar verdiği Flexi, internetteki 10 binden fazla kombinasyonu kullanarak, kendi kredi kartını tasarlama imkanı sunuyor.

Rakıda Farklılık Yarattılar
Geleneksel Türk içkisi rakı son yıllarda ciddi yeniliklerle pazara sunuluyor. Tekel’in özelleştirilmesinden sonra pazara giren oyuncular, uzun yıllar tek tip olarak piyasaya sürülen rakıda önemli yenilikler yapıyor.

Elda İçecek’in pazara sunduğu “Efe Yaş Üzüm Rakısı” da bu yeniliklerden biri. Elda İçecek Koordinatörü Egemen Demirtaş, Efe Yaş Üzüm Rakısı’nı piyasaya 2005 yılında sunduklarına dikkat çekerek, şunları söylüyor: “Ege Bölgesi’nin ‘Sultani’ ve ‘Razakı’ üzümlerinden ilk kez 2005’te üretilen ve çok beğenildiği için kısa sürede tüketilen Efe Yaş Üzüm Rakısı çok özel bir şekilde hazırlanıyor. Güvenli bilyeli kapak sistemi ile Efe Rakı şişesi formunda, yaş üzümü çağrıştırması ve tazeliği temsil etmesi nedeniyle yeşil etiketle tüketici ile buluşuyor. Ürün pazarda çok ilgi görüyor. 2006 satışlarımızda Elda ürünleri içinde Yaş Üzüm Rakısı’nın satışı yüzde 25’i buluyor.”

Mey İçki ise Tekirdağ Altın Serisi ile rakıda üst bir segment yarattı. Türkiye’nin en iyi anason ve yaş üzümleri kullanılarak üretilen Tekirdağ Altın Serisi, üretimin ardından 3 ay dinlendirilerek şişeleniyor. Mantar kapakla satılan Tekirdağ Altın Seri, sarı rengiyle de dikkat çekiyor. Altın Seri için yaklaşık bir yıldır çalıştıklarını söyleyen Mey İçki CEO’su Galip Yorgancıoğlu, “Tekirdağ Altın Seri, rakı sektörünün prestijini artıracak bir ürün oldu ve içinde dinlendirildiği meşe fıçılardan dolayı çok özel bir kokusu ve rengi var. Sek de içilebiliyor. Sınırlı sayıda üretildiği için ancak seçkin satış noktalarında bulunuyor” diye konuşuyor.

“Faydalı Yenilik Kazandırıyor”
Arçelik’in Türkiye pazarlama ve satıştan sorumlu genel müdür yardımcısı Şirzat Subaşı,
“Yenilikçi ürünler, tüketiciye fayda sağladığı müddetçe faaliyet gösterilen pazarın da büyümesine yol açar. Son yıllarda başarılı olarak atfedilen şirketleri yenilikçi kimlikleriyle tanıyoruz” diye konuşuyor.

Arçelik’in 7 kg az kirli çamaşırı sadece 30 dakikada yıkayabilen 4950 SJS çamaşır makinesinin yenilikçi bir ürün olarak pazarda dikkat çektiğini söyleyerek “Ürün pazardaki çamaşır makinelerinden birçok özelliğiyle ayrılıyor. İyi bir satış rakamını yakalaması da bunun bir göstergesi. 4950 SJS Ağustos-Aralık 2006 döneminde 12 bin adet satış rakamına ulaştı” diyor.

Gıda sektöründe ise en büyük yenilikler fonksiyonel gıdalarda gerçekleşiyor. Sağlık bilincinin hızla artması, tüketicinin gıda ürünlerinden sağlık beklentilerinin artmasına neden oluyor.

Ülker de fonksiyonel gıdada öncü şirketler arasında yer alıyor. Ülker Kalbim Benecol, erken yaşlarda doğal ve kolay yoldan kolesterol sorununu çözmeye ve kontrol altına almaya yönelik bir ürün.

Türkiye’de 2005 yılında sindirimi düzenleyici ürünler ile başlangıç yapan fonksiyonel gıda pazarı, 2006 yılında kolesterol düşürücü ürünlerin de piyasaya çıkmasıyla, büyümesini hızlandırdı. Kalbim Benecol’ün de bu pazarın oluşmasında ciddi bir katkısı var. Kalbim Benecol, kolesterol düşürücü ürünler segmentinde yüzde 64 pazar payı ile lider konumunda. Kategorinin hızla büyüyen ürünü yoğurt içeceği satışlarında sahip olduğu yüzde 77 pazar payı
da, Benecol’ün Avrupa’daki lider konumuna paralel.

“Tüketici Yeni Ürün Arıyor”
P&G Dış İlişkiler Direktörü Hayrünnisa Aligil, tüketicinin hızlı bir değişim içinde olduğunu söylüyor. Ona göre, birçok şirketin pazara yeni ürünler sunması ve son zamanlarda tüketicilere yönelik yapılan araştırmalardaki artış eğilimleri, tüketicileri sürekli mevcut ürünlerle tatmin olmayıp yenilerini aramaya teşvik ediyor.

Aligil, konvansiyonel ürünlere oranla değeri daha yüksek olan yenilikçi ürünlerin yeni kategoriler yaratarak pazarın büyümesinde etkili olduğunu belirtiyor ve ekliyor; “Örneğin, Gillette M3 Power, ıslak tıraşta pille çalışan makine sektörünü yarattı. Sürekli büyüme kaydeden bu sektörün pazardan aldığı pay yüzde 60’lara kadar ulaştı. Yenilikçi yaklaşım, devamlılık istiyor. Gillette ürünü piyasaya sürüldüğü zaman, tüketicilere sürekli yeni ürünler verebilmek için, bir sonraki ürünün hazır edilmesi için çalışılmaya başlanıyor.” Gillette M3 Power pazara girdiği Ocak 2006’dan beri sistem bıçakları içinde yüzde 18, tüm tıraş bıçakları içinde de yüzde 6 pazar payı elde etti.

Pazarda yenilikçi ürünleriyle tanınan Arzum’un genel müdürü Murat Kolbaşı ise yenilikçi ürün geliştirmenin, rekabetçi pazarlarda başarının kaçınılmaz gereği olduğunu söyleyerek “Eskiden pazarda bulunan aynı kategorideki ürün, hizmet sayısı 5’i geçmezken, bugün her kategoride 100’lerce ürün piyasaya sunuluyor” diyor.

hed

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Arzum son yıllarda Türk kahvesi robotu ile pazarda ciddi bir yenilik gerçekleştirdi. Pazarda öncü olan ürünün, iki yıl içinde şirketin içecek hazırlama ürün grubu içerisindeki payı sıfırdan yüzde 20’ye çıktı. Arzum bu yeni ürünüyle içecek hazırlama kategorisinde yeni bir segment yarattı.
 
Güven Borça / Marka Danışmanı
“Yenilikçi Ürünlerin Çoğu Uyarlama”

Bilinen Ürünler Yenileniyor
Yenilikçi ürünleri 3 şekilde kategorize edebiliriz. Bildik ürünlerin yeni versiyonları üretiliyor. Örneğin Kefir yüzyıllık bir içki ancak girişimci bir şirket bu eski içeceği endüstriyel hale getirdi.

Yurtdışındaki Ürünler Uyarlanıyor
Türkiye’deki yenilikçi ürünlerin çoğu uyarlama. Yurtdışında geliştirilen ve pazarda tutan ürünleri şirketler Türkiye’de de pazara sunuyor. Bunun çok sayıda örneği var.

İcat Yaratanlar da Var

 Tabii ki icat yaratan şirketler de var. Örneğin Arçelik’in 7 kg çamaşırı 30 dakikada yıkayan çamaşır makinesi dünyada bir ilktir. İcat anlamında ciddi bir yenilik olarak kabul edilebilir.

Murat Şahin/ Orijinal Danışmanlık Yönetici Ortağı
“Yenilikçi Ürünler Tüketiciye Deneyim Yaşatıyor”

Yeni Bir Deneyim Taahhüt Edenler
 Yenilikçi ürünler kıvam değişikliğinin ötesinde, günümüzde yeni bir deneyim taahhüdünde bulunan ürün ve hizmetler. Dolayısıyla, iddiaları tüketicinin ihtiyacı olduğunu kimi zaman fark etmediği, ancak önüne koyulduğunda eksikliğinin farkına vardığı ürünler olarak değerlendirilebilir.

Olmayanı Var Etmek
Geçmişte yenilikçilik var olanı geliştirmekten ibaretken, bugünlerde olmayanı var etme diye tanımlayabiliriz. Blackberry buna iyi bir örnek. Her geçen gün daha da artan e-posta iletişiminde özellikle iş insanlarının zahmetsizce elektronik postalarına erişimlerini sağlayabilmelerini sağlamış bir çözüm.

Özel Şoför Uygulaması
Örneğin “Özel şoför” diye yeni bir hizmet başlattık. Yarı zamanlı özel şoför hizmeti sunarak, alkollü araç kullanımına son vermeye çalışıyoruz. Sadece İstanbul’da yılda 35 bin kişinin alkol kontrollerinde ehliyetinin alıkonulduğu düşünüldüğünde, bu hizmetten yararlanmak isteyen çok sayıda insana ulaşabilirsiniz.

Sibel Akın / Brandsense Genel Müdürü
“Yenilikçilik Alışkanlıkları Değiştirmekten Geçiyor”

İhtiyaç Olmadan Harekete Geçmek
 Artık önemli olan, insanlara daha kafalarında ihtiyaç oluşmadan bir ürün ya da servisi sunmak. Yaşadığımız teknoloji çağı, bizi öyle bir boyuta getirdi ki artık inovasyon sadece birtakım kreatiflerin ya da tasarımcıların egemenliğinde değil. Artık herkes oturduğu yerden bir şeyler yaratıp bunları da milyonlarla paylaşabiliyor.

Yeniliklere Açık Bir Kitle Var
 Dolayısıyla, artık markaların karşısında da yaratıcı yeniliklere çok daha açık bir kitle var ve tabii ki bu kitlenin beklentileri de farklı. Bugün cep telefonlarının sıklıkla değiştirilme sebebi tamamen tasarımdan kaynaklanıyor. Yoksa eski modeller de hemen hemen tüm fonksiyonlara sahip. Örneğin Nokia telefonlarının en önemli tarafı, görüntü ve kullanıcıya yaşattığı his…Bugün Nokia cep telefonları anahtarlık ya da cüzdan gibi kişisel bir obje haline gelmiş durumda.

Kırmızı Ürün Yardım Modeli
 Product RED (kırmızı ürün), başı Bono’nun çektiği ama birçok ünlünün de desteklediği yeni bir yardım modeli. AIDS ile mücadele için para toplamanın farklı ve yenilikçi bir yolu. Birkaç ay önce İngiltere ve Amerika’da başladı ama çığ gibi büyüyor. Büyük önemli markalar kırmızı renkli ürünler üretiyor. Üzerine RED logosu koyup öyle satıyor, buradan gelen ciro da yardım kampanyasına gidiyor.

Armani Ve Gap’tan Kırmızı’ya Destek
 Şimdiden Motorola kırmızı telefon çıkardı, Armani ve Gap kırmızı koleksiyon yaptı, American Express kırmızı kredi kartı çıkardı. Bunun insanların alışveriş şeklini değiştirebilecek kadar önemli bir hareket olduğunu düşünüyorum.

Prof. Dr. Selime Sezgin / Bahçeşehir Üniversitesi İşletme Fakültesi
“Yenilikçilik Küresel Rekabeti Tetikliyor”

Mckınsey’in Araştırması
McKinsey’in geçen yıl nisan ayında yaptığı araştırma, global iş dünyasında yenilikçilik ve bilginin serbest dolaşımının küresel rekabeti tetikleyen en önemli unsur olduğunu ortaya koyuyor.

Yüzde 24 İnovasyon
Dünyada 3 bin 453 yönetici ile görüşülerek yapılan araştırmada küresel iş dünyasında değişim hızını tetikleyen en önemli unsurun yüzde 24 ile inovasyon, yüzde 17 ile bilgi elde edinmekteki kolaylık olduğuna işaret ediliyor.

Hangi Sektörler Daha Yenilikçi?
 Yenilikçilik düzeyi sektörlere göre değişiklik gösteriyor. Telekomünikasyon, medikal cihazlar, internet gibi sektörlerde değişim çok daha hızlı. Tüketim ürünlerinde ise yenilikçilikte yavaşlama dikkat çekiyor.

Yenilikçi Ürün Sayısı Azalıyor
Tüketim ürünleri üreten firmalara son yıllarda ürün yeniliği azalıyor. 2001-2005 yılları arasında pazara sunulan yeni ürün sayısında çok fazla artış olmasına rağmen, 2003’ten sonra gerçekten yenilikçi olan ürün sayısında azalma oldu.

Fadime Çoban Bazzal
fcoban@capital.com.tr

  

Etiketler:

İsminiz:

Yorumunuz:


FOTO HABER