Capital'e abone olun.
İKİ ŞEHRİN HİKAYESİ

İki şehrin hikayesi

Asya'nın en hızlı büyüyen iş merkezlerinden ikisi olan Bangkok ile Kualalumpur, kendilerini geleceğe iki yeni toplu taşımacılık ağı ile hazırlıyorlar. Siemens de bu süreçte onlara farklı açılardan de

Son Güncelleme: 01.09.2013

Asya'nın en hızlı büyüyen iş v merkezlerinden ikisi olan Bangkok ile Kuala Lumpur, kendilerini geleceğe iki yeni toplu taşımacılık ağı ile hazırlıyorlar. Siemens de bu süreçte onlara farklı açılardan destek oluyor.  Bangkok'taki trafik polislerinin hepsi, bu şehrin caddelerinde her yıl doğurmak üzereyken hastaneye yetişmeye çalışan hamile kadınların yollarda doğurdukları bebeklerin göbek bağını kesmek için özel makaslartaşırlar. Tayland'ın bu başkentinin trafik izdihamlarıyla dillere düşmüş caddeleri göz önüne alındığında bu durum aslında hiç de şaşırtıcı değil. Bir zamanlar birer su kanalı olan karayollarında her gün milyonlarca araba adeta tampon tampona adım adım güçlükle ilerleyebiliyor. Bu arada onların oluşturduğu uçsuz bucaksız araba şeritlerinin arasında tuktuk'lar (üç tekerlekli taksiler), insan gücüyle çekilen iki tekerlekli faytonlar ve motosiklet taksiler zikzaklar çizerek dolaşıyorlar.

Eğer toplu taşımacılık olmasaydı bu trafik sistemi şimdiye kadar çoktan çökmüş olurdu. 11 milyon nüfuslu bu bölgede trafiğe kayıtlı yedi milyon araç var. En kötü senaryonun gerçekleşmesini engelleyen bir diğer faktör ise HavaTreni'dir (Skytrain). 1988 yılında Siemens tarafından kurulan bu system, tıklım tıklım trafiğin üzerinde yüksekliği 12 ile 20 metre arasında değişen bir viyadük üzerinde çalışıyor. Bangkok şehrinin simgesi olan bu Skytrain, trafiğin yoğun olduğu işe gidiş-geliş saatlerinde iki dakikalık aralıklarla faaliyet gösteriyor. Her gün Bangkok'un merkezinden kuzeye, güneydoğuya ve güneybatıya doğru iki hatlı olarak çalışıyor, 32 istasyona uğruyor ve yaklaşık 600,000 yolcu taşıyor. Siemens şimdi bu Skytrain için 35 tane yeni yolcu vagonu üretiyor.

Bangkok ile Malezya'nın başkenti Kuala Lumpur gibi büyük Asya şehirlerinin ekonomileri yılda yaklaşık yüzde altı oranında büyüyor ve bu sayede bu kıtanın ekonomik güç merkezleri arasında yer alıyorlar. Ancak işin kötü bir tarafı da var. Otobüsler, arabalar, motorsikletler ve taksiler de hesaba katıldığında, her ne kadar Bangkok'un şehir içi trafiğinin hızı, 1998 yılında zirve yaptığı saatte 10 kilometreden günümüzdeki saatte 18 kilometre seviyesine yükselmiş olsa da halen ızdırap çektirecek kadar yavaş. Ve, Dünya Bankası'nın 2050 yılına kadar şehirlerde yaşayacak Taylandlı sayısının yüzde 60 artacağı öngürüsü göz önüne alındığında, bu durum düzelmeyecek, aksine daha da kötüleşecek.

Bangkok Vali Yardımcısı Teerachon Manomaiphibul, "Çevreyi daha etkin korumak ve yaşam kalitesini arttırmak için düşük yakıt tüketimli, hızlı ve güvenilir bir toplu taşımacılık sistemine ihtiyacımız var. Bizim şu andaki hedefimiz, halen yüzde 40 seviyesinde olan toplu taşımacılık kullanım oranımızı 2021 yılına kadar yüzde 60'a yükseltmek" diyor. Bu hedef doğrultusunda, şehrin trafik planlayıcıları vakti zamanında yani 1994 yılında "Bangkok Kitlesel Ulaşım Geliştirme Planı"nı hazırlamışlardı. Planda bazıları oldukça işlek olan Sukhumvit ile Silom Karayolları'ndaki trafik sıkışıklığını azaltmak için yapılacak bir düzineden fazla yeni metro inşaatı bulunuyor. Bu plan sürekli olarak gözden geçirilerek değiştiriliyor, ancak temel yaklaşımına hiç dokunulmuyor.  
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4

  • Etiketler:

    İsminiz:

    Yorumunuz:


    FOTO HABER