Capital'e abone olun.
KEŞMEKEŞLE SAVAŞ

Keşmekeşle savaş

İstanbul'un trafiği ulaşım teknolojileriyle çözülecek.

Son Güncelleme: 01.07.2013

İstanbul'u ziyaret edenler anında hiçbir şekilde planlanmamış ve koordine edilmemiş gibi görünen bir trafik manzarasıyla karşılaşır. Ancak Boğaziçi'nde kurulu bu tarihi şehir artık dünyadaki diğer büyük kentsel merkezleri fersah fersah geride bırakacak çözümler üzerinde kafa yoruyor. Feribot, pruvasıyla Asya'ya hafifçe çarpıktan sonra yönünü Boğaziçi'ne döndürüyor ve sadece bir kilometre uzaklıktaki Avrupa'ya doğru yöneliyor. Bu deniz taşıt aracı aslında dakikalarla ölçülen aralıklarla çalışan devasa bir feribot filosunun üyesi. Her ne kadar sabahın çok erken saatleri olsa da deniz kıyısı daha şimdiden simit satan seyyar satıcılarla dolup taşıyor. Sokak köşelerinde, küçük dükkanların önündeki minicik taburelere oturmuş spor ceketli erkekler, İstanbul'da güne başlamanın vazgeçilmez alışkanlığıyla, bir bardak çay eşliğinde tüttürdükleri sabah sigarasının keyfini çıkarıyor.

Bu feribotlardan birinin güvertesinde oturan ve balık-ekmek yiyen Serpil Kaya, "Bu karmaşıklığa tahammül edebilmek için bu şehre gerçekten aşık olmanız gerekir" diyor. 37 yaşındaki Kaya, 13 milyon nüfuslu bu şehirde 10 yıldır ikamet etmekte olan bir işaret dili öğretmeni. Aradan geçen onca yıl içinde bu şehrin aşırı tıkanık yollarına alışmışgibi görünüyor. "Bazı zamanlar içimden tıpkı James Bond gibi çatıların üzerinden atlayarak yol almak geliyor" diyor. Ancak bugün denizin üzerinde stres atıyor ve eskiden Constantinople diye bilinen neredeyse 3 bin yaşındaki bu şehrin silüetine bakarken başındaki mavi başörtüsü de hafifçe esen rüzgarla birlikte uçuşuyor.

Yaklaşık bin 800 yolcu taşıma kapasitesine sahip olan içinde bulunduğu feribot ise kesinlikle birteknoloji şaheseri. 5 yıl önce bu geminin makine dairesini dizel-elektrikli bir aksam ile Siemens donatmıştı. Sonuçta bu devasa deniz taşıtı eski haline kıyasla yüzde 20 ile 25 arasında daha az yakıt tüketir hale geldi. Bu çok önemli çünkü yılda ortalama 50 milyondan fazla yolcusuyla bu Boğaziçi feribotları İstanbul'daki ulaşım altyapısının bel kemiğini oluşturuyor. Siemens Türkiye'nin CEO'su Hüseyin Gelis, "Bu kadaryüksek nüfusa sahip bir şehrin ihtiyaçlarını tam anlamıyla karşılayabilmek için daha yapılması gereken çok fazla iş var" diyor. İstanbul'un trafiği çok yoğun. Caddeleri yaklaşık 3 milyon araçla tıka basa dolu ve her gün onlara 600 araç daha ekleniyor.  
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4

  • Etiketler:

    İsminiz:

    Yorumunuz:


    FOTO HABER