Capital'e abone olun.
SÜRDÜRÜLEBİLİR TAŞIMACILIK

Sürdürülebilir taşımacılık

Kara, demir, deniz ve havayollarıyla seyahat eden insan sayısı giderek artıyor.

Son Güncelleme: 01.07.2013


Kara, demir, deniz ve havayollarıyla seyahat eden insan sayısı sürekli artmaya devam ediyor. Araştırmacılar da yolcuların ve malların taşınmasını çok daha etkin ve daha az enerji yoğun bir hale getirmek için tasarlanmış geniş bir çözümler yelpazesi keşfetmekle meşgul.

Bu karayolu, derin bir çukurun içine doğru kıvrılmadan önce arada bir yükselerek sık ormanlığın tam kalbini delerek uzanarak geçip gider. Düzgün bir kaplaması olan yüzeyi, aradaki boşluklardan fırlamış yabani otlar olmasaydı, daha geçen hafta yapılmış sanılabilirdi. Burası bir zamanlar Avrupa'nın en işlek karayollarından biriydi, ancak günümüzde dikkat çekecek kadar sakin. Oysa birazcık hayal gücü yardımıyla çıplak taşlar üzerinde uygun adım yürüyen yüzlerce sandaletli ayağın sesini duymak mümkün. Bu yolun yüzeyi daha yakından incelendiğinde, sayısız kağnı arabasının büyük tekerleklerince bırakılmış izler halen görülebilir. Via Raetia, bin 500 yıldan uzunca bir süredir herhangi ciddi bir trafik görmedi. Eskiden Romalı lejyonerler, kuzey İtalya'dan Brenner geçidini kullanıp Alpler'i geçerek bugün Bavyeralı bir şehir olan Augsburg'a ulaşabilmek için 400 kilometrelik bu yolu yürüyerek kat ederdi. Onların hemen ardından ise tüccarlar, egzotik mallar ve Roma İmparatorluğu'nun dört bir köşesinden gelen çeşitli medeniyet nimetleri gelirdi.

Via Raetia, Roma'nın geniş karayolları sistemi içinde yer alan pek çok anayoldan biriydi. 80 bin kilometreden fazla uzunluğuyla, bu gösterişli karayolu ağı aslında Roma'nın emperyal gücünün bel kemiğiydi. Aynı zamanda Avrupa'nın pek çok bölgesine ve hatta daha da uzaklarına refah ve medeniyet de götürmüştü. Gerçekten de bu bir hayli modern karayolları sistemi nihayetinde insanlar, mallar ve bilginin kendisi açısından yepyeni bir mobilite boyutu kazandırmıştı.

Her ne kadar Roma İmparatorluğu zamanın sisleri içinde çok uzun bir süre önce sırra kadem basmış olsa da karayolları ağı günümüze kadar hayatta kalmayı başarabilmiştir. Bunlardan bazıları Romalı mühendisler tarafından öylesine mükemmel planlanmış ki günümüzde bile bazı otobanlar halen aynı güzergahları kullanıyor. Günümüze kadar hayatta kalan bir diğer şey ise mobilitenin farklı insanları ve kıtaları birbirine daha da yakınlaştıran bir disiplin olduğudur. Verilerin ve sermayenin dünya genelinde serbestçe dolaşmasının yanı sıra küreselleşmenin arkasındaki en önemli itici güçlerden biri de fiziksel mobilitedir.  
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4

  • Etiketler:

    İsminiz:

    Yorumunuz:


    FOTO HABER