Genç öğretmenlere kariyer fırsatları neler?

Doğa Koleji'nin Genel Müdür Yardımcısı Serkan Bünyamin Çelikten, bu büyümeyle beraber önümüzdeki dönemde her yıl 1.500-2.000 arası öğretmen istihdam edeceklerini söylüyor.

12.06.2014 16:31:270
Paylaş Tweet Paylaş
Genç öğretmenlere kariyer fırsatları neler?
Eğitim sektörü deneyimin çok önemli olduğu, o yüzden de yeni mezunların işe girmekte zorlandığı bir alan. Özel okullar her yıl yüzde 30’u yeni mezunlar olmak üzere 5-6 bin yeni öğretmen istihdam ediyor.

Doğa Okulları gibi hızla gelişen yapılar hem deneyim faktörünü gözetip hem de gençlerin dinamizminden faydalanmak için “en az 5 yıl deneyim ” gibi bir şart koymuş. Yani hedef 28-30 yaş a,rası öğretmenlerin istihdamı...

Doğa ’ya bir kere adımını atan öğretmenlere ise hem idari hem akademik yükselme imkanı sunuluyor. Doğa Koleji Genel Müdür Yardımcısı Serkan Bünyamin Çelikten, “Doğa tamamen profesyonel bir yapı. Öğretmenlerimizin kendilerini geliştirebilmeleri için ciddi yatırımlar yapıyoruz. Doğa ’da yükselmenin sonu yok” diyor.


Eğitim, yüzde 95 oranında devletin işveren olduğu bir sektör. Kalan yüzde 5’in yöneldiği özel okullarda ise yeni mezunların işe girmesi oldukça zor... Özel okullar genç öğretmen tercih etmekle birlikte, deneyimi çok önemsedikleri için kapılarını genelde en az 5 yıl tecrübeli öğretmenlere açıyorlar. Şubeleşmeyle hızlıca büyüyen Doğa Okulları bunun en iyi örneklerinden...

2002 yılında kurulan Doğa Koleji, 2013 yılına gelindiğinde sadece İstanbul'da 13 yeni kampüs ve Türkiye genelinde 85 eğitim noktası oluşturdu. Hedefi Türkiye genelinde 100’den fazla kampüse ulaşmak olan Doğa Koleji'nin Genel Müdür Yardımcısı Serkan Bünyamin Çelikten, bu büyümeyle beraber önümüzdeki dönemde her yıl 1.500-2.000 arası öğretmen istihdam edeceklerini söylüyor.~
Deneyimi kritik buldukları için seçimlerinin minimum 5-6 yıl deneyimli 28-30 yaş arası genç öğretmenlerden yana olduğunu anlatan Çelikten, yeni mezun öğretmen adaylarına üniversite sırasındaki stajlarını ciddiye almalarını, özel okullara başvurmadan önce bir dershanede yahut devlette sözleşmeli olarak çalışmalarını öneriyor. Çelikten, işe kabul için ise öğretmenlerde aradıkları üç yeteneği “sunum yeteneği”, “iletişim becerisi” ve “güçlü empati” olarak sıralıyor.

İşte Çelikten ile sohbetimizden satırbaşları...

Eğitim sektöründeki istihdam imkanlarını kısaca anlatabilir misiniz?
Türkiye’de 17 milyon öğrencinin 600 küsür bini özel okullarda okuyor. Yani aslında öğrencilerin yüzde 96-97’si devlette okuyor. Öğretmen öğrenci oranının özel okullarda daha pozitif olduğunu düşünürsek.

Türkiye'de öğretmenlerinyapamadığını düşünen farklı bakış açılarına sahip öğretmenler de var. Ayrıca özel okulda çalışmanın devlete göre kendini geliştirme adına bazı başka avantajları da var. O yüzden özel okul sektörü olarak biz öğretmen istihdamında çok ciddi bir zorluk yaşamıyoruz.

Özel okul sektöründe her yıl ne kadar öğretmen alımı oluyor? Bunların ne kadarı yeni mezun?
Türkiye’de özel okulların öğrenci sayısı her yıl yaklaşık 50 bin civarında, yani yüzde 8-10 bandında artıyor. 50 bin civarında öğrenci demek aslında yaklaşık 5 bin öğretmen demektir.

Özel okullarda ortalama her 10 öğrenciye bir öğretmen düşer. Özel okullar son birkaç yıldır her yıl yaklaşık 5-6 bin civarında öğretmen istihdamı yapıyor. Bunun yaklaşık yüzde 30-40’ı yeni mezunlardan oluşuyor.~

Yeni işe alımlarda daha çok hangi branşlardan öğretmene ihtiyaç duyuluyor?
Özel okulların tüm branşlardan öğretmene ihtiyacı var. Ama en çok ihtiyaç duyulan İngilizce ve sınıf öğretmenleri... Rehberlik, ana okulu öğretmenliği gibi branşlar da yükselen ve kritik öneme sahip branşlar.

Temel dersler diyebileceğimiz branş derslerinde ise bunlara göre daha az sayıda öğretmen istihdam edilir.Yani bir okul açtığınız zaman sıfırdan 10 tane İngilizce öğretmeni lazım oluyorsa, iki tane matematik öğretmeni lazım olur.

Bu branşların hangisi için deneyimli, hangisi için yeni mezun öğretmenler tercih ediliyor?
Türkçe, matematik, fizik, kimya, biyoloji gibi temel derslerdeki öğretmen arkadaşlar genelde ilk yıl deneyimlerini daha çok dershanelerde yaparlar. Sınıf öğretmenliği gibi branşlarda ise devlet çok fazla atama yaptığından, genelde çok fazla sınıf öğretmeni özel sektöre giriş yapmaz. İngilizce öğretmenliğinde ise daha ziyade özel okullar tercih edilir. Özel okullarda yeni mezunlar İngilizce öğretmenliği branşında en aktif olarak düşünülebilir.

Hürriyet IK ekine 2013 yılında en çok ilan veren ikinci, en çok başvuru yapılan dördüncü sektör eğitim olmuş? Eğitim sektöründeki bu büyüyen ihtiyacı nasıl açıklarsınız?
Sektör büyüyor. Sürekli yeni okullar açılıyor. Türkiye’de son 10 yılda eğitim sektörü iki kat büyüdü. Birinci faktör bu... İkinci faktör ise eğitim hala devletin çok daha güçlü olduğu bir alan.~

O yüzden özel okullardaki bazı öğretmenler belli periyodlarla devletin atamalarıyla birlikte devlete geçiyorlar. Burada oluşan açık, yeni istihdam ihtiyacı olarak eğitim sektörüne yöneliyor.

Eğitim deneyimin çok önemsendiği bir alan. Özel okullarda işe başlamak isteyen yeni mezun öğretmen adayları nasıl bir yol izlemeli?
Birincisi mutlaka deneyim kazanmak adına özel çalışmalar yapmaları lazım. Örneğin bir branş öğretmeni için buraya gelmeden önce dershanede çalışmak faydalı olabilir. Ayrıca Milli Eğitim Bakanlı-ğı’nda sözleşmeli öğretmenlik yapmak da onlara faydalı olabilir.

Daha öncesine gidersek üniversite ayağında, özel okullarda staj yapmak, faydalı olabilir. Bir de yardımcı öğretmen olarak özel okullarda deneyim kazanıp normal öğretmen olarak devam edebilirler.

Bu deneyimlerin ardından bir özel okulda işe başladıklarında onlara sunulan imkanlar nedir?
Nitelikli öğretmen herkesin ihtiyacı. O yüzden iyi bir öğretmen olmak zaten onu birinci planda vazgeçilmez kılacaktır. İkinci olarak müdür yardımcısı, müdür, zümre başkanı, bölüm başkanı gibi idari veya akademik belli kariyer fırsatları oluşabilir. Tabii ki bu, bizim gibi şubeleşen okullarda biraz daha mümkün.

Bizim gibi büyüyen yapılarda her yeni okul açtığınızda öğrenci sayısı az da olsa çok da olsa otomatikman yöneticiye ihtiyaç doğuyor. O yüzden önce müdür yardımcısı sonra müdür olma fırsatınız olabiliyor. İdarinin yanı sıra akademik fırsatlar da büyüyen özel okullarda daha fazla.~

Sizin Doğa Okulları olarak nasıl bir İKstratejiniz var?
Biz öncelikle doğru insan kaynağını istihdam etmeye çalışıyoruz. Bünyemize kattığımız öğretmenlere de başta kariyer fırsatı olmak üzere kendilerini geliştirebilmeleri için çok ciddi eğitim programları sunuyoruz.

Yönetici olmalarını teşvik ediyoruz ve yönetim kademesinde yer almalarını sağlayacak eğitim programları dışında workshoplar da uyguluyoruz. Çok şubeli olduğumuz için mentor müdür adını verdiğimiz, diğer yöneticilere rehberlik yapan pozisyonlarımız var.

Her yıl ortalama ne kadar işe alım yapıyorsunuz? Bunların yüzde kaçı yeni mezun?
Her yıl ortalama 1.500 civarında alım yapıyoruz. Bundan sonra da her yıl 1.500-2.000 arasında öğretmen alımı yapmayı planlıyoruz. Genellikle genç öğretmenlerle çalışmayı tercih ediyoruz, örneğin bu yıl işe alacaklarımızın yüzde 80-90’ı 28-30 yaş aralığında olacak.

Öncelikli aradığımız 5 yıl deneyim ve üzeridir. Ama yüzde 60-70 oranında 5-10 yıl arası deneyimli öğretmenleri bünyeye katmak bizim öncelikli tercihimiz. Yeni mezunlardan bizde işe başlayan oluyor ama oranı düşük.

Yeni mezunun bizde işe başlaması için gerçekten iyi olması lazım. İletişim yeteneği, pedagojisi, sunum yeteneği konusunda müdürü, bölüm başkanını ve mentor müdürü ikna etmesi lazım...~

İşe alma sürecinizi anlatır mısınız?
Tüm CV’leri internet üzerinden kendimiz alırız. İlk tercihimiz de bizim kendi öğretmenlerimizin referans verdiği öğretmenlerdir. Bu adaylar internette çeşitli pratik testlerle birlikte başvurularını tamamlarlar.

Test sonuçlarına ve deneyimine göre, yabancı dil bilip bilememesine göre bir öncelik sıralamasında görüşmeler yapılır. Bu görüşmeler neticesinde de bölüm başkanı ve müdürden onay alan öğretmenlerle de sözleşme imzalanır.

Bir öğretmen adayını işe almak için “olmazsa olmaz ” dediğiniz 3 nitelik nedir?
Bir kere güler yüzlü ve pozitif bir karakteri olmak zorunda. İletişim yeteneğinin çok iyi olması lazım. Üçüncüsü de sunum yeteneği konusunda ikna edici olmalı.

Öğretmenlerinizin yaş ortalaması nedir?
Öğretmenlerimiz 28-30 yaş bandında. Kadın öğretmenlerin oranı yüksek, yüzde 80 civarında. Birinci derecede tercih sebebimiz ise gençler... Bizim için ideal başlangış yaşı; 27-28’dir. Bu öğretmenlerle çalışmak bizim için de avantaj. Birincisi bu arkadaşlarımız hala öğrenme aşamasında oluyorlar.

Teknolojiyi iyi kullanıyorlar. Modern eğitim tekniklerini daha iyi biliyorlar. Öğrenciyle aralarındaki yaş aralığı açılmadığı için öğrenciye inebilme kon-sunda avantaj yaşıyorlar. Bir de bu öğretmenlerin bir kariyer fırsatı görmeleri onları da motive ediyor.~

Doğa ’nın genç öğretmenlere sunduğu kariyer fırsatları neler?
Öncelikle onları geliştirmek için ciddi yatırım yapıyoruz. Her öğretmenimizin katıldığı eğitimler var. Yönetici olmak isteyen ve bu konuyla ilgili müdürünün, müdüryardımcısının gözüne giren genç arkadaşlar aday yönetici programlarına dahil oluyorlar.

Akademik veya idari olarak Doğa’da yönetici olma ihtimalleri çok daha yüksek. Örneğin Doğa’nın önümüzdeki yıl yaklaşık yüze yakın yeni yönetici ihtiyacı olacak. Biz yöneticilerimizin yüzde 90-95’ini kendi bünyemizden alırız.

Genç öğretmenlere nasıl bir mentorluk programı uyguluyorsunuz?
Bir nevi usta çırak ilişkisi kabul edilebilir. Doğa’da ve eğitimde deneyimli öğretmen arkadaşların öğretmenlere, yöneticilikte deneyimli olan arkadaşların da yöneticilikte ilk yılını yaşayanlara yönelik rehberlik yaptığı bir sistem... Hem yöneticilere hem öğretmenlere yönelik mentorluk programımız var.

Öğretmen adayları staj için Doğa’ya ne zaman başvurmalı? Stajyerlerinizi nasıl seçiyorsunuz?
Staj programı için önce İK birimimize doğrudan başvurmaları gerekiyor. Buraya gerçekten istekli olanlar gelmeli. Çünkü biz bu öğretmen arkadaşlarımızı gelecekte istihdam etmek için fırsat tanıyacağız.

O yüzden stajyer seçimini bir nevi mini bir işe alma prosedürü gibi düşünebilirsiniz. Ön görüşmeler o çerçevede olacaktır. Bazı branşlarda, özellikle rehberlik ve sınıf öğretmenliği gibi branşlarda stajyer adayları işer alır gibi alıp, eğitip, ileride devam etmesini özellikle destekliyoruz. Stajyer programımıza katılanların yüzde 50’siyle yola devam ediyoruz.~

Staj için size ne zaman başvurmalılar ?
Normal şartlar altında birinci dönem içerisinde Kasım-Aralık gibi başvurmalarında fayda var. Ama tabii genelde öğrenciler bize ikinci dönem başvuruyorlar, biz de onları kırmıyoruz.

Doğa ’da yükselmek için gençlerin ne gibi özelliklere sahip olması gerekir?
Doğa tamamen profesyonel bir yapı. Yükselmenin sonu yok. Burada öğretmen olarak başlayan bir arkadaş bundan 10-15 yıl sonra genel müdür, genel müdür yardımcısı bile olabilir. Ama tabii ki burada iyi bir performans sergilemesi lazım.

Öncelikle sadece iyi bir öğretmen olması yetmez, burada öğrencilerle kurduğu iletişimin bir benzerini velilerle de kurabilmeli. Çünkü özel okulda yöneticilik demek öğrencileri, öğretmenleri ve velileri yönetmek demek. Bizim yönetici ihtiyacımız çok olduğu için bir arkadaşta yönetici özelliği görürsek, zaten onun üzerine ciddi yatırım yapıyoruz.

DERSHANELERİN KAPANMASI NASIL ETKİLEYECEK?
İLK AKIN ÖZEL OKULA

Dershanelerin kapanması yeni mezunları bir parça negatif etkileyecek. Çünkü dershanelerde varolan öğretmen kadrosunun ilk yöneleceği yer devletle birlikte özel sektör olacak. Fizikçi, kimyacı, biyolojici gibi dershanelerde çalışan genel branş öğretmenlerine devletin açıkladığı kontenjanlar çerçevesinde çok fazla ihtiyacı yok.~

ÖNLERİ TIKANABİLİR
Bunlardan formasyonu olanlar otamatikman öncelikli olarak özel sektöre başvuracak. Dolayısıyla, bu alanlarda yeni başvuran üniversite mezunlarının önü biraz tıkanacak. Dershane öğretmenlerinin buralara akını onların istihdamını biraz sekteye uğratabilir. Ayrıca yeni mezunların dershanelerde elde ettikleri deneyim onlar için de özel okullar için de önemliydi. O da tabii ki bir parça zarar görecek.

ÖZEL OKULDA İŞE GİRMEK İÇİN 3 ZORUNLU YETENEK I
SUNUM YETENEĞİ

Bir kere öğretmenlik bir sunum mesleğidir, ve küçük yaş grubuna yapıldığı unutulmaması gereken bir iş. Bu mantıkta baktığınızda aslında küçük yaş grubuyla (3-17 yaş) doğru iletişimi kurabilen, bunlara hitap edip sunum yapabilen, bilmesi gereken şeyleri öğretebilen insanlardır öğretmenler... Öğretmenler genelde bilen konumundadır. Halbuki önemli olan bilmesi değil, sunabilmesi, anlatabilmesidir.

İYİ İLETİŞİM
İkincisi; iletişim. Bir kişi sevmediği, saygı duymadığı birini dinlerken zorlanır. Ama öğrenci öğretmeni hep dinlemek zorunda. O yüzden öğrenci öğretmenini sevmek zorunda. Daha doğrusu işi esas yapan öğretmen olduğu için, öğretmen kendini öğrenciye sevdirmek zorunda. Yoksa öğretmen sevmediği işi yaparsa, öğrenci de saygı duymadığı, sevmediği birini dinlemek zorunda kalırsa bu herkes için bir işkence haline gelir.~

GÜÇLÜ EMPATİ
Üçüncü faktör ise empati yeteneği. Öğretmenlerin düşeceği en temel yanlışlık öğrencinin kendisi gibi eğitim aldığında ona faydalı olacağını düşünmesi. Aslında her çocuk farklıdır. Bunu anlayarak öğrenciye sunum yapmak lazım. Bu da tabii ki altyapı gerektiriyor ama daha ziyade empati yeteneğinin güçlü olmasını, öğrenciyle temel iletişimde belli bir frekansın oluşmasını gerektiriyor.

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz