Yeni mezunlar için yenilenen sektör

Perakende, ülke istihdamında en büyük dördüncü güç haline geldi.

1.05.2012 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
Yeni mezunlar için yenilenen sektör
Organize perakende alanında 600 bin çalışan mevcut. Yurtiçinde ve dışında atağa geçen sektör, gözünü yeni mezunlara çeviriyor. İşe alım iştahı giderek kabaran sektör, üniversite mezunlarını çekmek için insan kaynaklarında da yeni uygulamalara gidiyor. Bir taraftan mesai saatleri, ücret ve yan haklarda düzeltmeler yapılıyor. Diğer taraftan eğitim alanında güçlü yatırımlara imza atılıyor. Yeni üniversite mezunlan için ise perakende, “içeriden terfi ”yi seven yapısıyla hızlı yükselme imkanı veriyor. Sektör, üniversiteden yeni mezun olacakları çekebilmek için insan kaynaklarına büyük yatırım yapıyor, adeta baştan ayağa yenileniyor. Perakende sektöründe krize rağmen son 2 yıldır güçlü bir büyüme trendi var. Alışveriş Merkezleri ve Perakendeciler Derneği (AMPD) verilerine göre Türkiye’de perakende sektörü 2011 yılı sonunda 191 milyar dolarlık bir hacim yakaladı. Bu rakamda organize perakendenin payı ise 81 milyar doları buluyor. Çalışan sayısı da, büyümeye paralel olarak tırmanıyor. Öyle ki organize perakende tarafında çalışan sayısı 600 bine çıktı. Geleneksel kanallar da eklendiğinde tüm sektörde çalışanların 2,5 milyonu geçtiği tahmin ediliyor. Perakende, Türkiye’nin istihdam açısından en büyük dördüncü sektörü haline geldi. Yakalanan bu ivme, perakendede şirketlerin insan kaynaklarına bakışını da değiştirdi. Organize perakendenin büyük isimleri hem çalışan kalitelerini artırarak üniversite mezunlarına yöneliyor hem eskiden dezavantaj olarak görülen ücret ve yan haklarda iyileştirmelere gidiyor. LCW, Trendyol ve Aydınlı Group gibi sektörün öncü kurumlarına insan kaynakları anlamında danışmanlık veren Murat Ergene, “Üniversite mezunları arasında perakende sektöründe iş arama eğilimi artıyor. Artık büyük markalar da mağaza müdürlükleri için sadece üniversite mezunlarını almaya başladı” diyor. Sağlanan yeni olanaklar ve iş fırsatlarının bolluğu, perakendede kariyeri ilgi çekici hale getiriyor. Mağaza tarafında işe başlamak da insan kaynakları uzmanları tarafından daha değerli görülüyor çünkü Darty insan Kaynakları Direktörü Selda Bağlan’ın da dediği gibi

YÖNETİCİ ADAYI OLARAK BAŞLIYORLAR
Bu anlayışla perakende devleri, üniversite mezunlarını ağırlıklı olarak “yönetici adaylığı programı” ile şirket bünyesine katıyor. Migros geçtiğimiz 3 yıl içinde ağırlıklı olarak şube idari merkezleri ve mağaza yöneticiliği pozisyonlarında toplam 606 üniversite mezununu işe aldı. Organize gıda perakende devi, yeni mezunları en çok mağazalarda yönetici adayı olarak değerlendiriyor. Rakibi Kiler’in de benzer bir stratejisi mevcut. Kiler insan Kaynakları Direktörü Sevgi Demirel, son 3 yılda 625 üniversite mezununu işe aldıklarını açıklıyor ve alımların mağaza yöneticiliğinin yanı sıra genel müdürlükte satın alma, lojistik, mali işler, finans ve satış birimlerinde yetiştirilmek üzere olduğunu açıklıyor. Kiğılı’nın CEO’su Hilal Suerdem de şirket bünyesinde son 3 yıl zarfında ön lisans, lisans ve lisans üstü eğitimlere sahip toplam 216 üniversite mezunu istihdam ettikleri bilgisini veriyor. Suerdem, “Ön lisans mezunlarını yoğunlukla mağazalarımıza yönetici adayları olarak aldık. Ayrıca merkez kadrolarımızda finans, tekstil, satış ve pazarlama, markalar gibi alanlara da yeni mezunlarımız çalışıyor” diyor.~
LCW markasının sahibi Tema Mağazacılık İnsan Kaynakları Koordinatörü Edward David Southall, son 3 yılda merkez ofis için 856, yurtiçi mağazacılık için de 500 üniversite mezununu işe aldıklarını belirtiyor. ‘Yeni üniversite mezunlarını genel merkezimiz de en çok satın alma, planlama ve tasarım departmanlarına istihdam ettik” diyor.

EĞİTİMDE GÜÇLÜ PROJELER GÜNDEMDE
SADAKAT İÇİN YENİ ELEMAN ORYANTASYONU

Perakende sektörü, elemanlarının eğitimi ve gelişimi için dünyadaki tüm insan kaynakları süreçlerini yakından takip ediyor. Sektörün iddialı şirketleri güçlü eğitim projelerine hayat veriyor. Carrefoursa Kurumsal İlişkiler ve Hukuk Direktörü Merter Özay, “Tüm iç eğitimlerimizi ve yeni eleman oryantasyonumuzu tekrar yapılandırdık. İlk ayların, şirket için olduğu kadar yeni çalışanlar için de bir değerlendirme ve karar verme süreci olduğunu biliyoruz. Bu süreçte elemanın şirketi ne kadar benimsediği, sonraki aylarda devamlılığını, sadakatini sağlıyor” diyor.
KİLER’DEN KASAPLARA ÖZEL OKUL

Kiler de tüm mağaza yöneticilerine, personel yönetimi, iş hukuku, mağaza süreçleri, müşteri tipleri, beden dili ve iletişim eğitimi veriyor. Kiler İnsan Kaynakları Direktörü Sevgi Demirel, “Oryantasyon eğitimlerimizi güçlendirdik. Personel eğitimlerini yeniden yapılandırdık. Mağazalarımızda en çok ihtiyaç duyduğumuz pozisyon kasaplar için, ‘Kasap Okulu’ uygulaması başlattık. Deneyimsiz ancak istekli adaylar arasından yapılan seçimlerle, et entegre tesislerimizde verilen 1,5 aylık uygulamalı eğitimden geçen adaylar daha sonra mağazalarımızda görevlendirildi” diyor.
TEMA E-LEARNING’E GEÇTİ
Tema Mağazacılık İnsan Kaynakları Koordinatörü Edward David Southall, LCWaikiki Akademi’nin kurulması ile birlikte e-learning eğitimlerine başladıklarını açıklıyor. Southall, ‘Yurtiçi mağazacılık ekibini geliştirmek adına, 2023 Liderleri Akademisi eğitim programını başlattık. Mağaza personellerimizin eğitimi için bölge eğitim uzmanları istihdam ettik. Böylece her çalışanımızı hem uzmanlarımız aracılığıyla hem de e- learning sistemlerini aktif şekilde kullandırarak geliştiriyoruz” diyor.
TEKNOSA AKADEMİ DEN 9 BİN MEZUN
Teknosa İnsan Kaynaklarından Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Asena Yalınız da Ekim 2005’te kurulan Teknosa Akademi bünyesinde bugüne kadar 9 binin üzerinde mezun verdiklerini belirtiyor. “Teknosa Akademi, MEB onaylı sertifika veren tek eğitim merkezi. Eğitim programlarımızın içeriğini çeşitlendirerek her kademeden çalışana katkı sağlayacak çalışmalar sunmaya özen gösteriyoruz. Her ay ortalama 100 kişi bu merkezimizde eğitim alıyor” şeklinde konuşuyor.

EN BÜYÜK İHTİYAÇ, MAĞAZACILIKTA
2011 yılı sonu itibarıyla, Türkiye’de 47 şehirde 300’ün üzerinde alışveriş merkezi sayısına ulaşıldı. Bu büyüme hızı, istihdamda en büyük ihtiyacın mağaza tarafında olmasına neden oluyor. Teknosa İnsan Kaynaklarından Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Asena Yalınız, perakende sektörünün genelinde en büyük istihdam alanının, mağazalarda satış danışmanlığı pozisyonunda bulunduğunu belirtiyor. Son üç yılda binin üzerinde üniversite mezununu bünyelerine kattıklarını açıklayan Carrefoursa Kurumsal İlişkiler ve Hukuk Direktörü Merter Özay, mağazalarda özellikle insan kaynakları yönetiminin etkinliğini artırmak adına insan kaynakları sorumlusu rollerinde üniversite mezunlarını tercih ettiklerinin altını çiziyor. Özay, “Perakendeciliğin hızlı gelişimiyle mağazacılık da artık meslek grupları arasında yerini alıyor. Özellikle yeni mezun gençlerimiz mağazacılığın keyifli bir kariyer yolu olduğunu tüm perakende sektörü aktarmalı” diyor.~
Son bir yıldır yeni üniversiteden mezun olmuş kişilerden çok başvuru aldıklarına değinen Darty İnsan Kaynakları Direktörü Selda Bağlan, “Bizim seçimimizi etkileyen kriter, adayların ürünlerimize duydukları ilgi veya elektronikle ilgili hobi sahibi olmaları. Perakendedeki büyüme sonucu istihdam artışı en çok mağaza kadrosunda oluyor. Dolayısıyla en çok satış danışmanına ihtiyaç duyuyoruz. Mağaza yönetim ekibi, depo, kasa ve çağrı merkezi personeli alımlarıda fazla oluyor” diye konuşuyorBu yıl tüm insan kaynakları uygulamalarını çağın ve kanuni gereklerinin ötesinde yorumlarla güncelleyeceklerini belirten Türkmenoğlu, Boyner’de geçirdikleri değişimi şöyle özetliyor: “Bize özel sertifikasyon programlarına devam edeceğiz. Alternatif ödüllendirme metotları gündemimizde. Boyner Grubu Yöneticileri İletişim ve Gelişim Programı ve BANG - Boyner Grubu eğitim sistemi yılın önde gelen işlerinden olacak.” Aynı şekilde gıda perakendesi tarafında Migros da son iki yılda, insan kaynakları ile ilgili her uygulamada yeniliğe gidiyor. Tüm işe alım süreçlerini yenileyerek online görüşme altyapıları kuruyor. Çalışanların kariyerlerinde daha hızlı yükselmeleri, daha verimli çalışmaları için koçluk sistemini hayata geçiriyor. İpekyol’da da benzer bir değişim yaşanıyor. İpekyol İnsan Kaynakları Direktörü Yasemin Kurşunlu, getirdikleri yeni uygulamaları şöyle aktarıyor: “Özellikle çalışanın şirket içerisindeki iş yapma alışkanlıklarını geliştirmek ve yenilemek amacıyla süreçleri, prosedür ve yönetmeliklerle yazılı hale getirdik. Çalışanlarımızın geliştirilmesi gereken yönlerini tespit ederek eğitim planlarımızı uyguladık. Kariyer planlamada da terfi süreçlerini düzenleyen ‘Değerlendirme Merkezi Proje’mizi 2011 yılı sonunda hayata geçirdik.” Tema da bu yıl web tabanlı bir İK yazılım programını kullanmaya başladı. İşe başvurma anlamında şirket Facebook ve LinkedIn

2012’DE 6 PERAKENDECİ 6 BİNDEN FAZLA YENİ İŞE ALIM YAPACAK
GIDA PERAKENDECİLİĞİNDE TABLO

Perakende sektöründe tüm alt kategorilerde 2012 yılı için istihdam iştahı devam ediyor. Migros, 2012 yılında yeni mağaza açılışları ve büyüme hedefi paralelinde, tüm kademelerde toplam 4 bin 500 yeni istihdam planlıyor. Bu alımların 300’ünü üniversite mezunu adaylardan, uzmanlık ve yönetim pozisyonları için gerçekleştirecek. Kiler de bu yıl için yaklaşık 650 personel almayı planlıyor ve bu sayının yüzde 20’sini üniversite mezunları arasından seçecek.
ÜNİVERSİTE MEZUNU ARAYIŞI ARTIYOR
Tüketici elektroniği perakendesinde de benzer bir tablo mevcut. Sektörün öncülerinden Teknosa, 2012 yılında binin üzerinde kişiye daha istihdam sağlayacak. istihdam edilecek yeni çalışanların ağırlıklı olarak mağaza tarafında satış danışmanı pozisyona alınması planlanıyor. İşe alımların yüzde 10’u yeni mezunlardan oluşacak. Darty ise 2012’de 140 kişi istihdam etmeyi planlıyor. Hazır giyim perakendesine bakıldığında da sektörün lideri Tema Mağazacılık, merkez ofisi için yüzde 40’ı yeni mezunlardan oluşacak 550 kişilik bir istihdam ve mağaza tarafında da yönetici pozisyonlarında 50 üniversite mezununa ihtiyaç duyuyor.

İNSAN KAYNAKLARI DEĞİŞİYOR
“Satış, hareketli, birçok insanla tanışma fırsatı olan bol kazançlı bir kariyer sunuyor” diyen Boyner Holding İnsan Kaynakları ve Kurumsal İletişim Direktörü İdil Türkmenoğlu’na göre, bu kariyer üniversite mezunlarının da gitgide daha çok ilgisini çekiyor. Yeni mezunları kendine çekmek isteyen sektör, insan kaynakları yapısını olduğu gibi değiştiriyor.kanallarından aktif olarak yararlanıyor.~

ÜCRET VE YAN HAKLAR DÜZELTİLİYOR
İnsan kaynakları alanındaki değişim bu alanlarla sınırlı kalmıyor. Sektörün çekiciliğinin artırılması için, ücret politikaları da gözden geçiriliyor. Şirketler, yeniledikleri ücret ve yan haklar politikaları ile kazancın diğer sektörlerden düşük olduğu algısını kırmaya çalışıyor. Darty’de çalışma koşullarında iyileştirmelere gittiklerine değinen Selda Bağlan, “Satış danışmanlarımız izin günlerini isterlerse ayda bir defa Pazar gününe alabiliyor. Fazla mesaimiz yok. Çalışanlarımız sektörün üzerinde ücret alıyor ve özel sağlık sigortalarını yaptırıyoruz” diye konuşuyor. Kiler İnsan Kaynakları Direktörü Sevgi Demirel, mağaza kadroları için ücret skalası ve ücret yapısı sistemi kurduklarını vurguluyor. Demirel, ücreti 4 ana veri üzerinden, çalışanın perakende deneyimi, eğitimi, görev yaptığı mağazanın metrekaresi ve şirket deneyimi üzerinden belirlediklerini açıklıyor. Demsa Group sektörde fark yaratacak düzenlemeler yapmaya hazırlanıyor. İnsan kaynakları müdürü Fatih Akçay, “Kariyer, ücret ve yan haklar yönetimi, performans değerleme sistemleriyle yetenek yönetimi, çalışan gelişimi ve kariyer süreçlerinin tasarım ve yönetimi konularında katma değer katacak yeniliklere gideceğiz” diyor. Mudo’da da performans yönetimi yeniden kurgulanıyor. Mudo İnsan Kaynakları Grup Müdürü Dilara Üçışık Gediş, “Ücret sistemimizi hem derecelendirme çalışması hem de performans odaklı çalışacak şekilde düzenledik. İşe alım tekniklerimizi yeni değerlendirme merkezi uygulamaları ile yeniledik” diyor.

HIZLI TERFİ OLANAĞI SUNUYOR
Perakendenin gençler için çekici olmasının ana nedeni, kariyer basamaklarını hızla çıkma fırsatı vermesi... Üniversite mezunu bir genç, şirket eğitiminin ardından işe başladığının altıncı ayında mağaza ikinci müdürü olabiliyor. Ardından bir yılda mağaza müdürlüğüne atanıyor. Şirketler terfileri içerden, sahayı ve şirketi iyi bilen çalışanlar arasından yapmayı tercih ediyor. Migros, açık pozisyonlarının yüzde 72’sini iç kaynaklardan sağlıyor. İçeriden terfide oran, orta ve üst kademede yüzde 98’e kadar yükseliyor. Kiler İnsan Kaynakları Direktörü Sevgi Demirel, şirkette 1 yılını dolduran, performansı yüksek ve disiplin cezası almamış çalışanın kolayca terfi edebildiğini belirtiyor. “Mağazacılıkta iç terfiler önemli” diyen Carrefoursa’dan Merter Özay da terfi imkanlarına kurum içinden bir örnek veriyor: “Şirketimizde dört yıldır operasyondan sorumlu olan MultiFormat saha direktörümüz, kariyerine 15 yıl önce mağaza elemanı olarak başlamıştı. Bu arkadaşımız, kariyer basamaklarını hızlıca tırmanmış güzel bir örnek.” Perakende alanına insan kaynakları anlamında danışmanlık veren Murat Ergene, terfi imkanlarının sadece Türkiye içinde de sınırlı kalmadığına dikkat çekiyor. “Türk markalarının yurtdışmda güçlü bir mağazalaşma atağı var. Yurtdışmdaki organizasyona da şirket içinden terfiler yapılıyor. Şirketler oldukça demokratik bir sistemle bu pozisyonlar için kendi çalışanlarına öncelik veriyor” diyor.

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz