Capital'e abone olun.
SİVİL HAVACILIKTA NERLER OLUYOR?

Sivil havacılıkta nerler oluyor?

Pazarın son 10 yılda geldiği nokta, sorunlar, çözüm önerileri ve gelecek projeksiyonları paylaşıldı.

Son Güncelleme: 01.10.2012

Her yıl Türkiye’de milyonlarca kişi uçuyor. 2011’de bu sayı 118 milyona ulaştı. Bu yolcuların yarısı iç hatlarda uçtu. Oysa iç hat yolcularının oranı 10 yıl önce yüzde 25’lerdeydi. Peki ne oldu da sektör bu kadar hızlı büyüdü? Yanıt basit: 2003’te başlatılan liberalleşme. 10 yıl önce kırılan tekel piyasası, pazarın hızlı biçimde serpilmesini sağlayan en önemli etken. Zaten rakamlar da bunu gösteriyor. Sektörün yeni hedefi ise aynı açılımı yurtdışında yapabilmek. 500 milyar dolarlık dev havayolu pazarından daha fazla pay almak. Geniş Açı toplantımızın bu ayki konusu “sivil havacılık sektörü” oldu. Sivil Havacılık Genel Müdürü Bilal Ekşi, THY Genel Müdürü Temel Kotil, Pegasus Havayolları CEO’su Sertaç Haybat, TAV Havalimanları İş Geliştirme ve Strateji Direktörü Serkan Kaptan, Çelebi Holding Yönetim Kurulu Başkan Vekili Canan Çelebioğlu Tokgöz ve İş Yatırım Genel Müdür Yardımcısı Çağlan Mursaloğlu’nun konuşmacı olarak katıldığı toplantıda, sektörün son durumu masaya yatırıldı. Moderatörlüğünü Capital Dergisi Yayın Yönetmeni Sedef Seçkin Büyük ve Editör Yasemin Erdoğan’ın yaptığı toplantıda, pazarın son 10 yılda geldiği nokta, sorunlar, çözüm önerileri ve gelecek projeksiyonları paylaşıldı.
Tabloyu görmek için görsele tıklayın.

Sedef Seçkin Büyük

Merhabalar. Geniş Açı toplantılarımızı, 2006 yılından bu yana 3 ayda bir gerçekleştiriyoruz. Bu toplantımızda sivil havacılık sektöründe yaşanan son gelişmeleri masaya yatıracağız. Önce kamunun bakışıyla başlayalım. Sivil Havacılık Genel Müdürü Bilal Ekşi bizimle. Türk sivil havacılık sektörünün bugüne kadar kat ettiği mesafeyi özetler misiniz? Sektör son 10 yılda nereden nereye geldi? Gelişme için kamu bacağında neler yapıldı?

Bilal Ekşi
Geçenlerde Sayın Bakanımıza da sormuşlardı. “2003’te ne yaptınız da sivil havacılığın önündeki barajlar açıldı” diye. Belki de gerçekten kelimenin anlamıyla kapak açıldı. Ortada yapılan büyülü bir şey olmadı, gelişmelerin tamamı böyle bir şeye bağlı değil tabii ki. Öncelikle vizyon değişmiş oldu. Bu da şu: O güne kadar olan dönemde, şu anda bazı başka ülkelerde de gördüğümüz şey vardı. Sivil havacılık eşittir Türk Havayolları gibi bir durum sürüyordu. THY’nin öncelikleri doğrultusunda bir politika güdülüyordu. 2003’te verilen karar şuydu: Ulaştırma Bakanlığı havacılık politikasını belirleyecek ve Türk Hava Yolları ile beraber diğer özel sektör firmaları da uçacak. Aslında bu yapılan küçük bir iş olarak görülebilir ama sonucunda bir barajın kapağını açmak gibi bir etkiye yol açtı. Bugün elimizdeki rakamlarda bu vizyon ve stratejinin doğru olduğunu gösteriyor. 2003’ten sonra havacılığın her sene daha da gelişmesinin arkasında, siyasi istikrar da var tabii. Ekonomik istikrar olduğu müddetçeki Türkiye’de 2003’ten beri bu sağlanmış durumda, havacılıkta ekonominin büyümesine bağlı olarak sürekli bir artış gösterdi. Tabii bu rakamlara da yansıdı. Havaalanı konusunda aktif hava alanı sayısı artırıldı. Şu anda 48 havaalanına sefer yapılmaya başlandı. 2003 yıllarında sadece 26 yere sefer yapılabilirken, şu anda bu rakam 48’e ulaştı. O dönem uçuşlar sadece iki merkezden yapılıyordu, şimdi 7 merkezden sefer yapılmaya başlandı. Çapraz uçuşlar gerçekleşmeye başladı.  

Etiketler:

İsminiz:

Yorumunuz:


FOTO HABER