Capital'e abone olun.
İNOVASYON KAZANDIRIYOR

İnovasyon kazandırıyor

Önümüzdeki dönemde yeşil inovasyona yatırım yapan şirketler ise finansal açıdan büyük avantaj yakalamış olacak.

Son Güncelleme: 01.05.2010

Dünyada sürdürülebilirliğe hizmet eden inovasyon çalışmalarının büyüklüğü yaklaşık 250 milyar dolar. 2020 yılına kadar bu rakamın 500 ila 1,5 milyar dolar arasında bir büyüklüğe ulaşması bekleniyor. Tüm bu çarpıcı rakamlar ise 35 yılı aşkın süredir şirketlere inovasyon konusunda danışmanlık veren IXL Center şirketinin yöneticileri ve Greenovate (Yeşil İnovasyon) kitabının yazarları Hitendra Patel, Ronald Jonash ve Tyler McNally’e ait. Onlara göre yeşil inovasyon mega bir trend. Bu trende öncülük edenler ise finansal açıdan oldukça kârlı çıkacak.
Yazarlara göre şirketlerin yeşil inovasyonun büyük bir fırsat olduğunu anlamaları da şart… Çevreye saygılı işler yapmak ise düşünüldüğü kadar maliyetli bir iş değil. Hatta uzun ve orta vadede bu tür yeşil inovasyonlar şirketlerin maliyetlerini de düşürüyor. Yazarlar bu alanda ön planda olan Tesco, Ikea, Toyota gibi şirketlerin ise yeşil inovasyona herkesten önce yatırım yaptığı için avantaj elde ettiklerini düşünüyor.
Kitaplarında 50’den fazla çarpıcı greenovate (yeşil inovasyon) örneğine yer veren Hitendra Patel, Ronald Jonash ve Tyler McNally ile greenovate kavramını, bu işe yatırım yapan başarılı şirket örneklerini ve yeşil inovasyonun geleceğini konuştuk:  
Ki­ta­bınız­da bah­set­ti­ği­niz “gre­eno­va­ti­ons” (ye­şil ino­vas­yon) kav­ra­mını açık­lar mısınız?
Tyler McNally: Günümüzde pek çok şirket “sürdürülebilirlik” kavramını kullanıyor. Ama bu kavram genellikle inovasyonla birlikte düşünülmüyor. Yani her ikisinin bir arada kullanıldığı ve herkes tarafından kabul edilen bir tarif yok. Biz de bu nedenle kendi iş inovasyonu tanımımızı yaptık. İş inovasyonunu yeni yollarla yeni değerler yakalamak ve yaratmak olarak açıkladık. Bu açıklamayı da lider pek çok global organizasyonlarda tanımlanan sürdürülebilirlik konseptiyle sentezledik. Bunun sonucunda ise çok genel bir tanımlamaya ulaştık. “Greenovations”, gelecek nesillerin ihtiyaçlarından ödün vermeden, bugünün ihtiyaçlarını karşılamak üzere yeni değerler yaratmak ve yakalamaktır.  
Bu kon­sept tam ola­rak ne za­man iş dün­ya­sının li­te­ra­tü­rü­ne gir­di? İlk ola­rak han­gi şir­ket­ler bu kav­ra­mı kul­lan­ma­ya başla­dı?
Ro­nald Jo­nash: Aslında dünyada bazı şirketler “greenovate” kavramını uzun yıllardır kullanıyor. Ama çoğu bu tanımlama altında bu işi yapmıyor. Örneğin SC Johnson kendi işini “yeşilleştirmeyi” başarmış ve bu konuda oldukça uzun yıllar öncesinde çalışmaya başlamış bir örnek. 1975 yılında kendi ürünlerinden kloroflorokarbon’ları (CFC) çıkaran ilk şirketlerden biri. Kitabımızda da bahsettiğimiz bir başka “greenovation” örneği ise Brezilya Curitiba’da gerçekleştirilmiş. Buradaki hızlı transit sistem 1960’larda başlatlmış ve yine yeşil dünyayla barışık olarak tasarlanmış. Patagonia Tekstil’in sahibi Yvone Chounaird ise çevre dostu iş yürütme konusunda öncüler arasında yer alan bir lider örneği.
Bu­gü­ne ka­dar dün­ya­da ye­şil ino­vas­yo­na ya­pılan ya­tırımın mik­ta­rı ne­dir? 10 yıl için­de bu ra­ka­mın na­sıl de­ği­şe­ce­ği­ni dü­şü­nü­yor­su­nuz?
T.M: Yeşil inovasyonu nasıl tanımladığınıza göre bu sorunun yanıtı değişiyor. Bu konuda çok çeşitli rakamlar telafuz ediliyor. Biz yaptığımız araştırma uyarınca sürdürülebilir işlerin 250-500 milyar dolarlık bir büyüklüğü olduğunu tahmin ediyoruz. Bunun yanında global resesyon, sürdürülebilir yatırımın miktarının da düşmesine neden oldu. Yeni yayınlanan bir rapora göre ise 2020 yılına kadar sürdürülebilirlik bağlantılı işler 500 ila 1,5 milyar dolarlık bir büyüklüğe ulaşacak. Yani yeşil inovasyonun finansal açıdan da çok büyük fırsatlar sunduğu bir gerçek. Bu trende liderlik edecek şirketler için ise inanılmaz avantajlar söz konusu.   
  • 1
  • 2
  • 3

  • Etiketler:

    İsminiz:

    Yorumunuz:


    FOTO HABER