Tetrapak'ın büyük hedefi

Ambalajda Türkiye'nin önemli şirketlerinden biri olan Tetra Pak, çevreci ürün ve çalışmalarıyla dikkat çekiyor.

1.08.2011 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
Tetrapak'ın büyük hedefi



Geçtiğimiz yıl ambalaj malzemelerinin 51 bin tonunun 28 bin tonunu geri toplayan şirket, yüzde 56 oranında geri dönüşüm sağlamış oldu. Tetra Pak Türkiye Çevre Müdürü Ferid Ekmekçioğlu, "Hedefimiz bu oranı, Çevre ve Orman Bakanlığı'nın ambalajlar için tespit ettiği en yüksek oran olan yüzde 60'a 2020 yılından önce ulaştırmak" diyor.Gıda işleme ve ambalajlama çözümleri şirketi Tetra Pak, çevre konusuna hassas bir yaklaşım sergiliyor. Küresel ısınmayı azaltmak için geri dönüşüm konusuna özel önem veriyor. Türkiye'de Tetra Pak, 2010 yılında yüzde 56 oranında geri dönüşüm sağladı. Ambalaj malzemelerinin 51 bin tonunun 28 bin tonu geri toplandı. Şirketin bu performansıyla Ortadoğu bölgesinde önemli bir yer edindiğini belirten şirketin çevre müdürü Ferid Ekmekçioğlu, "Tüm bu bölgenin geri dönüşüm miktarının yüzde 60'ı Türkiye'de oluşuyor. Bunun nedeni, genel olarak geri dönüşüm sanayinin Türkiye'de daha ileri düzeyde olmasının yanında Tetra Pak özelinde de Türkiye'de kullanılmış karton kutuların geri dönüşümünde çok önemli bir yol kat edilmiş olmasıdır" diyor. Tetra Pak Türkiye'nin, bu konudaki gelişiminden bölgedeki diğer ülke şirketlerini de yararlandırmak için bir "karton geri dönüşüm merkezi" olarak belirlendiğini söyleyen Ekmekçioğlu, buna yönelik yatırımlar yapılmaya başlandığını açıklıyor. "Böylece Tetra Pak Türkiye, bölgemizde karton kutu geri dönüşümü konusunda bir teknoloji ve eğitim merkezi haline gelecek" diye konuşuyor. Global düzeyde geri dönüşüm oranını 2 katına çıkarmak için de çalışmalarını sürdüren şirket, bu hedef doğrultusunda 2020 yılında yaklaşık 100 milyar kullanılmış içecek kartonunun geri dönüştürülmesini hedefliyor. Tetra Pak Ortadoğu Bölgesi Geri Dönüşüm Teknik Yöneticisi ve Tetra Pak Türkiye Çevre Müdürü Ferid Ekmekçioğlu, daha yeşil bir şirket olmak için neler yaptıklarını, geri dönüşüm konusunda nasıl bir yol aldıklarını şöyle anlattı:

Tetra Pak'ın çevreci ürün portföyünden bahseder misiniz?
-
Tetra Pak olarak dünyanın lider gıda işleme ve ambalajlama çözümleri sunan şirketiyiz. Karton ambalajlarımızda kullandığımız en ufak kağıt parçası bile bizim için çok önemli. "Tetra Pak iyi olanı korur" sloganımıza paralel olarak kaynaktan başlayarak geri dönüştürülmesine kadar her süreci takip ediyoruz. Kullandığımız kağıdın FSC (Orman Koruma Konseyi) sertifikalı kaynaklardan geldiğine emin oluyoruz. Geri dönüşüm de bizim için aynı derecede önemli. Sadece kirliliğin önlenmesi amacıyla değil, aynı zamanda hem hammadde kullanımını hem küresel ısınmayı azaltmak için geri dönüşüm konusuna çok büyük önem veriyoruz. Tetra Pak, 2010'da yüzde 56 oranında geri dönüşüm sağladı. Ambalaj malzemelerinin 51 bin tonunun 28 bin tonu geri toplandı. Yani 50 tane Airbus uçak büyüklüğünde malzeme toplandı. Yenilenebilir içeriği artırmak için Ar-Ge çalışmaları devam ediyor, bu ürünlerin 2014'de piyasaya sunulması planlanıyor.~

Son 5 yılda şirketlerin çevreci ambalaj kullanımında nasıl bir değişim oldu?
-
Sıvı gıda sektöründe faaliyet gösteren müşterilerimizin ilgisi her geçen gün artıyor. Özellikle perakende zincirlerinin talebinde artış var. Böylelikle gerek karbondioksit salınımında gerek yenilenebilir kaynak kullanımı açılarından avantaj sağlanıyor. Ayrıca Türkiye'de Tetra Pak kartonlarının geri dönüşümünün başladığı 1995'ten 2010 sonuna kadar 8 milyar Tetra Pak paketi geri dönüştürüldü. 2010 yılında yüzde 56 olan geri dönüşüm oranı ile 1,5 milyar paket geri dönüştürüldü. Hedefimiz bu oranı, Çevre ve Orman Bakanlığı'nın ambalajlar için tespit ettiği en yüksek oran olan yüzde 60'a 2020 yılından önce ulaştırmak.

Sorumlu kaynak kullanımı açısından neler yapılıyor? Son dönemde atılan kritik adımlardan bahseder misiniz? Bu konudaki hedefler nedir?
-
Tetra Pak, sorumlu kaynak kullanımı çerçevesinde ürünlerinde kullanılan dünya ormanlarının sorumlu yönetimini teşvik eden şirketlere verilen Forest Stewardship Council™ (FSC™- Orman Koruma Konseyi) onaylı karton tedarikini de yüzde 100'e yükseltecek. Hızla yürütülecek bu çalışmayla 2012 yılında yüzde 50'ye ulaşılması amaçlanıyor. Tetra Pak, dünyada bu yılın sonuna kadar FSC™ logosunu taşıyan kartonlarının sayısını, 2010'a oranla 2'ye katlayarak yaklaşık 16 milyar ambalaja ulaştıracak.

Şu anda geri dönüşümlü ambalaj kullanımı hangi seviyede? Ne kadara ulaşılması hedefleniyor?
-
Parçası olduğumuz Ortadoğu bölgesi içerisinde Tetra Pak Türkiye geri dönüşüm açısından önemli bir yer alıyor. Tüm bu bölgenin geri dönüşüm miktarının yüzde 60'ı Türkiye'de oluşuyor. Bunun nedeni, genel olarak geri dönüşüm sanayinin Türkiye'de daha ileri düzeyde olmasının yanında Tetra Pak özelinde de Türkiye'de kullanılmış karton kutuların geri dönüşümünde çok önemli yol kat edilmiş olması. Bu konudaki gelişimimizden bölgemizdeki diğer ülke şirketlerimizi de yararlandırmak için Tetra Pak Türkiye bir "karton geri dönüşüm merkezi" olarak belirlendi ve buna yönelik yatırımlar yapılmaya başlandı. Böylece Tetra Pak Türkiye, bölgemizde karton kutu geri dönüşümü konusunda bir teknoloji ve eğitim merkezi haline gelecek. Tetra Pak belirlenen hedefler doğrultusunda, yeni ürün grupları için kullanılmış içecek kartonlarını global düzeyde geri dönüşüm oranını 2 katına çıkarmak için de çalışmalarını aralıksız sürdürecek. Bu hedefe ulaşmak için 2020 yılında, yaklaşık 100 milyar kullanılmış içecek kartonunun geri dönüştürülmesi amaçlanıyor. Bu amaç doğrultusunda, teknoloji geliştirme sürecinden etkin toplamaya ve tasnif süreçlerine kadar tüm geri dönüşüm değer zincirine faal olarak katılarak tüketici farkındalığının artırılmasını da planlıyoruz.

Yeşil ambalaj üretimi ve kullanımı açısından trendler neler?
-
Çevre dostu ambalajlama, ürün ve çözümlerinde karbon ayak izini azaltmak için gelişmiş programlar üzerinde çalışmalarımızı sürdürüyoruz. Yeni jenerasyon ambalajlar konusunda da liderliği hedefleyen şirketimiz, bu ürünlerin teknik çalışmalarını tamamladı. Yeni jenerasyon ürünlerin saha çalışmalarına ise 2012 yılında başlamayı hedefliyoruz. Bunun dışında ambalajların yenilenebilir kaynaklardan üretilmesi ve bunun yanı sıra üretiminde yeşil enerji kullanımı da trendler arasında yer alıyor.

Tetra Pak'ın Türkiye pazarına yönelik 2020 hedefi nedir?
-
Her yıl 55 Eyfel Kulesi ağırlığındaki ambalajı yeniden dönüştüren Tetra Pak, 2020 yılı sonuna kadar kullanılmış içecek kartonları için geri dönüşüm oranını da 2'ye katlamayı hedefliyor. Türkiye'de ise geri dönüşüm oranımızı yüzde 70'e çıkarmayı planlıyoruz.~

Türkiye pazarı yeşil ambalaj kullanma açısından diğer ülkelere göre hangi durumda?
-
Türkiye'de içecek kartonlarının geri dönüşümü 1995 yılında Tetra Pak Türkiye'nin desteği ile kurulan Yeniden Kazanım A.Ş. (YEKAŞ) ile başladı. İçecek kartonlarından YEKPAN adı verilen plakalar üreten YEKAŞ, 2004 yılında taşındığı İzmir Ke-malpaşa'daki yeni tesisinde YEKASAN adıyla üretimine devam ediyor. 1999 yılında yine Tetra Pak Türkiye'nin desteği ile Ankara'da kurulan Ankara Kağıt İmalat Sanayi ve Ticaret A.Ş. (ANKAŞ) şirketi de Türkiye'de ilk olarak içecek kartonlarının kağıt olarak geri kazanımını başlattı. ANKAŞ, 2004 yılında içecek kartonların kağıt dışı plastik ve alüminyumdan oluşan kağıt geri dönüşümü artıklarını da yine Tetra Pak Türkiye'nin desteği ile değerlendirme çalışmalarına başladı ve 2007 yılında ticari üretime geçti. Tüm bu çalışmaların sonucunda 2000'lerin başında yüzde 15 civarında olan içecek kartonu geri dönüşüm oranı, 2010 sonu itibarıyla yüzde 56 seviyesine geldi.

Tetra Pak olarak üretim ve iş süreçlerinde sürdürülebilirlik kapsamında neler yapıyorsunuz?
-
Şirket hedeflerimiz, çevresel etkileri azaltacak, kaynak temini, üretim ve lojistik süreçlerimizde sürekli gelişmeyi sağlayacak şekilde belirleniyor. Politikamızda, yaşam döngüsü yaklaşımını benimsiyor ve çevre performansımızı sürekli geliştirmeyi hedefliyoruz. Politikamızda yer alan taahhütleri hayata geçirmek üzere çeşitli çalışmalar yapıyoruz. Örneğin üretilen ambalajın dörtte üçü kağıttan oluşuyor. Bu hammaddeyi sağladığımız ormanların sürdürülebilir olmasını destekliyoruz.Üretimde kullanılan her ağacın yenilenmesine ve yenilenme sürecinin biyolojik çeşitliğe zarar vermemesine dikkat ediyoruz. Ormanların doğru ve ekosistemi tehlikeye atmayacak bir şekilde işletilmesine özel bir önem veriyoruz. Ambalajlarımızın tasarımlarını yaparken çevre üzerindeki toplam etkisini, üretim ve dağıtım için kaynak tüketimini en aza indirgemeyi hedefleriz. Bu doğrultuda, ürünlerin sürekli olarak geliştirilmesi ve ambalajların besinleri doğal yöntemlerle koruması, sürdürülebilir kaynaklardan üretilmesi için çaba gösteriyoruz. Uyguladığımız çevre politikaları doğrultusunda, İzmir fabrikamızdaki üretim faaliyetlerinin çevre üzerindeki etkisini en aza indirmeyi ve geri dönüşüme katkıda bulunmayı istiyoruz. Fabrikamız çevre konusundaki çalışmalarını elektrik tüketimi, yakıt tüketimi, gömüye giden atık, su tüketimi ve uçucu organik bileşen (UOB) salınımları olmak üzere beş başarı ölçütü ışığında sürdürüyor. Hatta fabrikamız bu konuda, dünyadaki diğer 43 Tetra Pak üretim tesisi içerisinde birinci sırada yer alıyor.

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz