Capital'e abone olun.
TÜKETİCİ İSTİYOR SÜRDÜRÜLEBİLİR ÜRETİM YÜKSELİYOR

Tüketici istiyor sürdürülebilir üretim yükseliyor

Uzmanlar, tüketiciden gelen baskıyla daha fazla sayıda Türk şirketinin bu trende ayak uydurmak zorunda kalacağını söylüyor

Son Güncelleme: 01.08.2010

Küresel yeşil piyasanın yüzde 45’i, bugün Avrupa odaklı şirketlerde üretiliyor. Avrupa’da yeşil ekonomi 1,5 trilyon dolarlık bir pazardır. Yenilebilir enerjilerin endüstriyel kullanımını tam olarak sağlamalıyız. Bugün sadece yenilikçi ürün ve hizmetler üretmenin değil, aynı zamanda çevreye duyarlı ürünler geliştirmenin ve sunmanın zamanıdır. Sürdürülebilir bir geri dönüşüm yaşanacak. Büyüme hızı daha düşük olacak. Farklı bir dünya ve farklı bir siyasi ortam olacak.”
Siemens AG Dünya Başkanı ve CEO’su Peter Löscher, yaşanan yeşil değişimi ve oluşacak yeni dünyayı işte bu sözlerle özetliyor. Gerçekten de bugün pek çok dev şirket, üretim süreçlerinde, iş yapma şekillerinde, hatta iş ortamlarında yeşil bir değişim başlatmış durumda. Dünyanın en büyük perakende zinciri Walmart da bunlardan biri. Walmart’ın eski CEO’su, şu anki yönetim kurulu başkanı Lee Scott, bu konudaki hedeflerini şöyle açıklamıştı:
“En büyük amacımız yeşil üretim yapan tedarikçilerle çalışmak. Bugün yüzde 25 enerji verimliliği sağlayabilen herhangi bir tedarikçiyle çalışmaya hazırız. Aslında tedarikçilerimizin bir saç kurutma makinesini yüzde 25 daha az enerji kullanarak üretip üretemeyeceğinden şu anda emin değiliz. Ama bu yaklaşımımızın dünyada bir değişim yaratabileceğinin farkındayız. Bunun için de bu hedefin arkasında durmaya kararlıyız.”
Scott’ın 2008 yılında koyduğu bu hedefler, şirketin 2010 yılında tüm tedarikçilerinin yeşil üretim yapmak için çalışmaya başlamasıyla sonuçlanmış durumda. Perakende devinin tedarikçilerine uyguladığı bu “yeşil yaptırım”, yeşil üretimin öneminin her ölçekten şirket tarafından da anlaşılma zorunluluğunun ortaya çıktığını gösteriyor. Araştırmalar da son dönemde yeşil üretim yapan şirket sayısının önemli oranda arttığına işaret ediyor. Dünyada 2008 yılında sadece 200 halka açık şirket yeşil üretimle ilgili çalışma yaparken 2009 yılında bu sayı bine ulaşmış durumda.
NE­DEN YE­ŞİL­LE­NİYOR­LAR?
Walmart gibi pek çok şirket, iş süreçlerini, üretim süreçlerini gözden geçiriyor, hammadden atıklara kadar bir ürünün veya hizmetin yaşam döngüsündeki her aşamayı sürdürülebilir üretim anlayışı doğrultusunda şekillendiriyor.
Bu değişimi ise tetikleyen pek çok neden var. Şirketler, kendilerini çevreye karşı daha sorumlu hissediyor. Tüketiciler ise bu sorumluluğu almak istemeyen şirketler üzerinde baskı oluşturuyor. Diğer yandan sürdürülebilir uygulamalar, tasarruf ve verimliliği sağlıyor. Hatta şirketlerin değerleri üzerinde bile olumlu bir etki yaratıyor.
Şirketlerin sürdürülebilir uygulamaları, ilk anda sosyal sorumluluk projelerinden ibaret görünebilir. Ancak sürdürülebilir süreçleri uygulayan şirketler, bir yandan da çok ciddi karlar da elde ediyor. Bu sayede şirketler kar ederken çevre de korunmuş oluyor. Örneğin Yeşim Tekstil, sürdürülebilir süreçlerle doğalgazdan yüzde 26, sudan günde 1.750 metreküp, elektrikten yüzde 16 tasarruf ediyor. Bu tasarruf şirketin bütçesine kar olarak yansıyor. Henkel ise İzmir’den Ankara’ya taşıdığı fabrikasında yine sürdürülebilir uygulamalar sayesinde enerji tüketimini yüzde 24, su tüketimini yüzde 10,1, atık miktarını ise yüzde 16,1 düşürdü.
İşte bu gerçekleri fark eden Türkiyeli şirketler de yeşilleniyor. Henkel, Yeşim Tekstil, Koleksiyon Mobilya, TNT gibi şirketler, bu trendin öncülüğünü yapıyor.
YEŞİM’DE­Kİ BÜ­YÜK DE­ĞİŞİM
Nike, GAP ve Zara gibi dünyaca ünlü markalara üretim yapan Yeşim Tekstil, yeşil şirket, yeşil üretim trendine öncülük eden firmalardan. Önce yeşil fabrika projesini hayata geçiren şirket, ardından doğa dostu geri dönüşümlü yeni ürünler geliştirdi. Son 10 yıldır çevreci yatırımlara hız veren şirket, geliştirdiği geri dönüşümlü kumaş “Yeşim Recycle” ve organik iplikten üretilen “Yeşim Organic” ile sektörde önemli bir gelişmeye imza attı.  
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4

  • Etiketler:

    İsminiz:

    Yorumunuz:


    FOTO HABER