Yeşil tedarikçi dönemi

Söz konusu sürdürülebilirlik olduğunda şirketler sorumluluğun sadece kendi iş süreçlerinde bitmediğini düşünüyor. Bu nedenle tedarikçilerinin iş yapış tarzını mercek altına alan şirketlerin sayısı artıyor.

26.05.2014 22:54:030
Paylaş Tweet Paylaş
Yeşil tedarikçi dönemi
Birçok şirket, kaynak tüketimini azaltan, geri dönüştürülebilir malzeme kullanan ve karbon salımını minimuma düşürmeyi tahahhüt eden tedarikçilerle çalışmayı tercih ediyor. Kriterlerine uymayan tedarikçiyle yollarını ayıranların yanında bu konuda hassas olanları ödüllendiren şirketlerin sayısı da her geçen gün artıyor.

Son yıllarda iş dünyasında sürdürülebilirlik konusunda önemli bir trend dikkati çekiyor. Artık şirketler sadece kendi iş süreçlerinin sürdürülebilir olmasıyla yetinmiyor, tedarikçilerinin de yeşil yaklaşımlar içinde olmasını tercih ediyor, hatta bazıları bunu zorunlu kılıyor.

Dünyanın en büyük kahve zinciri Starbucks, kahvelerini yetiştiren binlerce çiftçiye, kahve üretiminin çevresel etkisini azaltacak teşvikler sağlıyor. “Sürdürülebilir bir gelecek için kimya yaratma” misyonu doğrultusunda çalışan BASF de tedarikçi seçiminde ‘yeşil’den yana olan şirketlerden...

Tüm tedarik mekanizmasında çevreci sorumlulukla ilerlediklerini ve ürün seçimini buna göre yaptıklarını belirten BASF Bilgi Servisleri ve Tedarik Zinciri Türkiye Müdürü Barış Güngören, “Direkt ürün tedarikinin yanı sıra değer zincirinde oluşan kurumsal karbon ayak izini de kapsamlı bir şekilde raporluyoruz.

Aynı zamanda kendi iklim koruma ürünlerimizin kullanılması sayesinde engellenmiş olan emisyon miktarlarını da raporluyor olmamız çok önemli. Burada, tedarik zinciri açısından ilgi çekici olan nokta, ürünlerimizin kullanılmasıyla taşımacılık sektöründe milyonlarca metrik ton karbon emisyonunun engellenmesine de yardımcı olmamız.~
Diğer yandan otomotiv sektörüne sunduğumuz ve araçları daha hafif hale getiren ürünlerimizle enerji tüketimlerinin azaltılmasını sağlayarak tedarik zincirinin sürdürülebilirliğine bir katkı daha sağlıyoruz” diyor.

TÜRK HENKEL'İN YAKLAŞIMI

Hızlı tüketim sektörünün güçlü şirketlerinden Türk Henkel de ekosistemi içinde üretilen her ürün ve hizmette sürdürülebilirliği esas alıyor. Sürdürülebilirlik anlamında, tedarikçilerinin ürettiği her türlü emisyonu kontrol altında tutarak çevreye ve topluma duyarlı olmaları gerektiğini belirten Türk Henkel Satın Alma Müdürü Emrah Tülü, “Tedarikçilerimizden beklentimiz sürdürülebilirliğe verdikleri önemi artırmaları ve bunu uygulamalarıyla hayata geçirmeleri.

Henkel’in global iş, çevre ve işçi sağlığı gerekliliklerine uygun üretim sistemlerine sahip olmaları da şart. Özellikle ambalaj, ürün içeriği ve lojistik konularında çalışmak için ‘yeşil’ olan şirketleri seçiyoruz” diye konuşuyor.

Şirket, tedarikçilerinin üretim süreçlerinde özellikle geri dönüştürülebilir malzeme kullanmasına da önem veriyor. Yenilenmesi mümkün hammaddelerden elde edilen malzemeler kullanarak ürünlerin genel özelliklerini optimize ettiklerini anlatan Tülü, “Böylece ekolojik, ekonomik ve sosyal hedeflere uyum gösteriyoruz.

Ayrıca yenilenmesi mümkün hammaddeleri satın alırken ekolojik ve sosyal unsurları da dikkate alıyoruz. Ambalajda geri dönüşümü mümkün olan girdi malzemeleri kullanmaları için tedarikçilerimizi teşvik ediyoruz. Henkel’e lojistik hizmet veren tedarikçilerimizin seçiminde karbon emisyonlarını, çevreye bıraktıkları ayak izini göz önünde bulunduruyoruz” diyor.

ELEKTRİĞİN YEŞİLİNİ SEÇİYOR
Türkiye’nin beyaz eşya devi Arçelik, “Dünyaya Saygılı Dünyada Saygın” vizyonu doğrultusunda satın alma süreçlerini sürdürülebilirlik anlayışıyla yürütüyor. Tedarikçi devreye alma aşamasında kalitenin yanı sıra çalışma koşulları, iş etiği ve çevreyle ilgili süreçlerdeki uygulamaları da sorgulayan şirket, tedarikçi sözleşmelerinde çevre gerekliliklerini vurguluyor.~
Tedarikçiler devreye alınırken yapılan denetimler sayesinde şirketlerin çevreyle ilgili faaliyetleri izleniyor, ardından çalışma kararı veriliyor. Arçelik, ambalaj malzemelerine de hassas yaklaşıyor.

Ambalajda REACH yönetmeliğine uyumlu olan ve çevreye zarar vermeyen kimyasalları içeren ürünleri tercih ediyor. işletmelere satın alınan makine, pres ve diğer ekipmanlarda enerji verimliliğine, bunlarda kullanılan motorların ilgili regülasyonlara göre uyumlu, enerji verimli motor olmasına özen gösteriliyor.

Satın alınan elektrik konusunda da Arçelik’in kriterleri var. Şirket, elektriğin yenilenebilir enerji kaynaklarından üretilmiş olmasını önemsiyor ve “yeşil elektrik” alım miktarını her yıl artırıyor. Lojistik operasyonlarında da çevre konusunda duyarlı hareket eden Arçelik, ürün dağıtım operasyonunda kullandığı “dinamik rotalama” ve “yük optimizasyonu” uygulamasıyla sevk sürelerini kısaltıyor, dağıtımda kat edilen yolun azaltılmasıyla karbon emisyonunun düşmesini sağlıyor.

BİRLİKTE ÜRÜN GELİŞTİRİYOR
Tedarikçi seçiminden taşımaya kadar tedarik zincirinin farklı alanlarında çevre dostu olmaya özen gösteren bir diğer şirket ise Kipa. Gıda perakendeciliğinin önemli oyuncularından olan şirket, ürün politikaları gereği tedarikçilerinin daha az ambalaj kullanmalarını ya da uygulanabilir alanlarda geri dönüştürülmüş ambalaj ürünleriyle çalışmasını teşvik ediyor.

Lojistikte kargo başına karbon emisyon oranını düşürmek için de tedarikçileriyle birlikte doluluk oranlarını ve verimliliği geliştirmeye çalışıyor. Kipa, uzun vadeli ilişki kurduğu tedarikçilerinin çevre dostu ürünler geliştirmesinde de önemli bir role sahip. FSC (Forest Stewardship Council) sertifikalı öz marka kağıt mendil bu çalışmanın örneklerinden biri...~
Sürdürülebilir orman yönetimini esas alan bir program olan ve dünya genelinde önemli bir yeri olan FSC sertifikasına sahip kağıt mendiller, Türkiye’de ilk kez Kipa’da satışa sunuluyor.

Tüm dünyada doğal ormanların korunması yönünde çalışmalarını devam ettiren FSC’nin standartları kapsamında, üretimden satışa kadar bütün süreçlerin değerlendirilmesiyle verilen sertifika, ormanların korunmasına yapılan katkının yanı sıra yerel üreticilerin ve çalışanların haklarının korunmasını da simgeliyor.

MİSYONA UYGUN TEDARİKÇİ
İlaç sektörünün güçlü oyuncularından GSK, dünya genelinde 73 ülkede 6 bine yakın tedarikçiyle çalışıyor. Tedarikçilerini seçerken kurumsal sosyal sorumluluk misyonlarına uygun olmasına özen gösteriyor.

Bu misyonların başında karbon salımı ve kaynak tüketimini düşürmenin geldiğini belirten GSK Türkiye Kurumsal İletişim Direktörü Tuğba Çamlı Cantürk, “Ana misyonumuzu, insanların daha aktif bir hayat sürmelerini, kendilerini daha iyi hissetmelerini, daha uzun yaşamalarını sağlamak ve insan yaşamının kalitesini yükseltmek olarak belirledik.

Bu anlamda tedarikçilerimizle işbirliği yaparken GSK’nın misyonuna uygun olarak çalışmalarına dikkat ediyoruz. Hayata geçirdiğimiz Yeşil Kimya Performans Birimi ile birlikte, hayatımızda yer alan zehirli kimyasalların, daha az etkili alternatiflerinin kullanılmasına yönelik çalışmalar yapıyoruz” diyor.

GSK’nın bu çalışma yöntemi sonuçlarını da veriyor. Kurumsal Sosyal Sorumluluk Raporu’na göre 2010’dan bu yana yapılan çalışmalarla enerji kullanımından kaynaklanan karbon salımını yüzde 15 oranında azaltan şirket, operasyonlarındaki su tüketimini yüzde 14, atıklarını da yüzde 9 düşürdü.

Cantürk, uzun vadeli olarak 2050 yılında karbon salımını sıfırlamayı hedeflediklerini söylüyor. “Bunu gerçekleştirmek için ürünlerimizle ilgili hammaddeden, üretime ve hatta atıklara kadar olan tüm süreci detaylı şekilde gözden geçiriyoruz” diye konuşuyor.~
GERİ DÖNÜŞTÜRÜLEBİLİRLİK ŞARTI
Türkiye’de Küresel ilkeler Sözleşmesi’nin (UN Global Compact) sektöründeki ilk ve tek imzacısı olan Eyüp Sabri Tuncer “sürdürülebilirlik” konsepti ile çevre, etik değerler, insan hakları gibi pek çok temel unsuru bünyesinde barındırıyor. “iş süreçlerinde devamlılığını sağlamak adına doğadan alınanı doğaya geri kazandırmak büyük önem arz ediyor” diyen Eyüp Sabri Tuncer Yönetim Kurulu Başkan Vekili H. Engin Tuncer, bu noktada tedarikçilerin bilinçli olmasının sürdürülebilir tedarik zinciri oluşturabilmek adına çok özel bir boyut olduğunun altını çiziyor.

Bu nedenle tedarikçi seçimine son derece hassas yaklaştıklarını belirten Tuncer, tedarikçilerin imzacı olmasalar bile Küresel ilkeler Sözleşmesi standartlarına uyumunu teyit ettiklerini söylüyor.

Tuncer, tedarikçi seçimini yaparken ürün birleşenlerinde geri dönüşüme uygun malzemeler kullanıp kullanmamalarına önem verdiklerini ve atık yönetim sistemlerini uygulayan tedarikçileri öncelikli olarak tercih ettiklerini anlatıyor.

“Karton kutu, koli, pet ambalajlar, etiketler ve benzeri tüm ambalajlarımız geri dönüştürülebilir malzemelerden oluşuyor. Bununla birlikte iş süreçlerimizde kullandığımız kartvizitlerimiz dahi geri dönüştürülmüş kâğıtlara bastırıyor, kartvizitler üzerinde bu ibareye ayrıca yer veriyoruz. Yeşil tedarik hassasiyet gösterdiğimiz konulardan biri olduğundan ürünlerin yüzde 100’ü geri dönüşüme uygun olarak alınıyor” diyor.

TEDARİKÇİSİNİ EĞİTEN ŞİRKETLERARÇELİK'TEN VERİMLİLİK EĞİTİMİ
Tedarikçi seçiminde son derece hassas davranan şirketler, düzenledikleri eğitimlerle iş ortaklarının daha fazla bilinçlenmesi için adımlar atıyor. İş ortağı olan tedarikçilere eğitim veren şirketlerden biri Arçelik. Üretimde enerji verimliliği alanında edindiği bilgileri, 2011 yılından beri tedarikçilerine aktaran Arçelik, 2013 yılında 50 tedarikçisine üretimde enerji verimliliği eğitimleri verdi.~
GSK'DA YARATILAN DEĞER
GSK'da Türkiye'de tedarikçilerini eğitiyor. Son iki yılda yapılan çalışmalarla 32 tedarikçinin karbon salımı, su tüketimi ve atıkların azaltılması konusunda yürütülen çalışmalara birebir katıldığını belirten GSK Türkiye Kurumsal İletişim Direktörü Tuğba Çamlı Cantürk, bu çalışmaların önemli bir değer yarattığını söylüyor.

"Üretimden kaynaklanan atıkların geri dönüşümü ve atık ayrıştırma çalışmaları sayesinde 2012 yılının sonunda 34 üretim tesisimizde atıkların araziye gömülmesi işlemine son verdik" diyor.

KİPA ONLARA ÖZEL AKADEMİ AÇTI
Kipa, 2011-2012 yıllarında düzenlediği Tedarikçi Akademisi'nde, birlikte çalıştığı tedarikçilere "Düşük Karbonlu Ekonomiye Geçiş" isimli bir eğitim gerçekleştirdi. Şirket yetkilileri, İngiliz Carbon Clear şirketinin Türkiye ofisi tarafından verilen bu eğitimle, pek çok tedarikçiye ulaşmayı başardıklarını ifade ediyor.

NASIL DENETLİYORLAR?
YERİNDE PERİYODİK DENETİM

Tedarikçilerin denetimi de en az seçimi kadar önemli. Bu nedenle şirketler tedarikçilerini sık sık denetime tabi tutuyor. Ancak bazı şirketler risk almamak adına bu denetimleri henüz tedarikçi seçimi sırasında yapıyor.

BASF, üretim tesisi Türkiye'de olan tedarikçileri yerinde denetleyerek karar veriyor. Bu süreçte en önemli kriterlerin başında, belirli çevre duyarlılığına sahip veya bu konuda yeterli imkanları ve gelişme potansiyeline veya isteğine sahip olma koşulu geliyor.

DÜZELTME TALEBİ
Bu konuda gelişime açık tarafları olduğunu bildikleri tedarikçiler ise düzenli ziyaret edilip eksik veya geliştirilmesi gereken noktaları bildirdiklerini belirten BASF Bilgi Servisleri ve Tedarik Zinciri Türkiye Müdürü Barış Güngören, "Tedarikçi davranış kurallarımızda belirttiğimiz çevresel, sosyal ve kurumsal yönetim ilkelerine göre risk matrikslerimiz, yüksek riske sahip tedarikçileri ülke ve ürün bazında tespit etmemize yardımcı oluyor.

Tedarikçilerimizi tesislerinde ziyaret ediyoruz. Gerektiğinde düzeltici faaliyet talebinde bulunuyoruz ve sonrasında da takip denetimleri gerçekleştiriyoruz" diyor.

HENKEL'İN BEKLENTİSİ
Türk Henkel Satın Alma Müdürü Emrah Tülü de potansiyel tedarikçilerinin seçimi aşamasında yürüttükleri yerinde denetim faaliyetleri ile tedarikçilerinin bu bağlamda değerlendirildiğini söylüyor. "Bu denetimlerin sonuçlarına göre tedarik sürecini başlatıyoruz. Tek kriter olmamakla birlikte ilk etapta tedarikçilerimizden beklentimiz ISO 9001 standartlarına sahip olmaları" diye konuşuyor.~
Y CANAN KESTANE COCA-COLA
TÜRKİYE, KAFKASYA VE ORTA ASYA BÖLÜMÜ TEKNİK DİREKTÖRÜ"DUYARLI OLANI ÖDÜLLENDİRİYORUZ"

KALİTE STANDARTLARI
Sürdürülebilirlik iş yapış şeklimizin merkezinde yer alıyor. Coca-Cola olarak, işimizin sürdürülebilirliği sadece içinde yaşadığımız toplum ve çevre sürdürülebilir olduğu takdirde mümkün. Bununla birlikte sürdürülebilirlik hedeflerimize,

Coca-Cola'nın tüm dünyada 200'den fazla ülkedeki operasyonlarını kapsayan sistemi içinde yer alan tedarikçilerimiz olmadan ulaşamayacağımızı da biliyoruz. Bu çerçevede, tedarikçilerimizin seçiminde, kalite standartları birinci düzeyde önem kazanırken, çevre uygulamalarını da denetimlerimiz sırasında değerlendirmeye alıyoruz. Bununla birlikte çevreye duyarlı olan iş ortaklarımızı ödüllendirme yoluna gidiyoruz

ÖNEMLİ KRİTER
Tedarikçilerimizin çevre duyarlılıklarını artırmak ve sürdürülebilirlik uygulamalarının yayılmasını sağlamak için geçen yıl Coca-Cola Yeşil Tedarikçi Ödülleri'nin ilkini düzenledik. Coca-Cola Yeşil Tedarikçi Ödülleri ile tedarikçilerimizin çevresel mükemmellik anlayışını ve sürdürülebilirlik çabalarını su yönetimi, atık yönetimi, enerji yönetimi ve en iyi yenilikçi fikir kategorilerinde teşvik edip ödüllendiriyoruz. Ödül için başvuru kriterleri arasında, projenin çevresel sorunlara duyarlılık düzeyi, yenilikçilik konusunda kararlılık içermesi yer alıyor.

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz