Konya'nın yeni yol haritası

2002'de ihracatı 100 milyon dolar olan Konya, 2013 yılında ihracatını yaklaşık 1,4 milyar dolara çıkardı. Aynı dönemde sektörel çeşitliliğe ve nitelikli üretime yöneldi. Bu üretim yapısı, Konya'nın potansiyelinin harekete geçirildiğinde büyümesini hızla artıracağını da kanıtladı.

30.07.2014 23:27:460
Paylaş Tweet Paylaş
Konya'nın yeni yol haritası
İl, sahip olduğu girişimcilik ruhu, coğrafi konumu, ulaşım altyapısı yatırımları, üniversite-sanayi işbirliğinde attığı adımlar ile üretim ve ticaret merkezi olma yolunda ilerliyor. Bu ekonomik gelişim Konya'nın işsizliği en hızlı düşüren il olmasını da sağladı.

Şimdi katma değerli üretim peşinde koşan bölge çiftçisi, akademisyen, sanayici ve tüccarlar 2023 yılında 15 milyar dolarlık ihracat hedefini gerçekleştirme hedefine odaklandı.
onya, 9 organize sanayi bölgesi, 14 özel sanayi sitesi, 39 küçük sanayi sitesi ile birlikte Türkiye’nin üretim ve ihracat merkezlerinden biri.

Geçmişte sadece bir tarım şehri olarak bilinen, “Türkiye’nin tahıl ambarı” denen Konya, bugün tarımın yanı sıra bir sanayi şehri. Şehrin sanayicileri 2013 yılında makineden otomotiv yan sanayine, gıdadan savunma ve havacılık sanayine kadar pek çok sektörde 189 ülkeye yaklaşık 1,4 milyar dolar ihracat gerçekleştirdi.

Sanayinin gelişmesiyle birlikte yüzde 4,7 oranıyla Türkiye’de işsizliğin en düşük olduğu il haline gelen Konya’da her dört kişiden biri sanayide çalışıyor. Konya, sahip olduğu girişimcilik ruhu, coğrafi konumu, ulaşım altyapısı yatırımları, üniversite-sanayi işbirliğinde attığı adımlarla ticaret merkezi olma yolunda da ilerliyor. Ayrıca il, yabancı yatırımcılar için cazibe merkezi özelliği taşıyor.

Konya’nın pek çok özelliği ile beraber tahıl merkezi olması sebebiyle de Türkiye’nin tarım alanları içinde özel bir yeri var. İl, Türkiye’de üretilen buğdayın yüzde 10’unu yetiştiriyor. Konyalı sanayici, çiftçi ve tüccarlar ilin sosyo-ekonomik gelişimi için hem sanayide hem tarımda hem de ticarette yenilikçi projelerle atağa geçileceğine inanıyor.

Konya Sanayi Odası sanayide daha katma değerli ve yüksek teknolojili üretim için Türkiye’nin ilk bölgesel inovasyon merkezi projesini hayata geçiriyor. Öte yandan Konya, lojistik merkezi olma projesi de kısa süre içinde başlatılacak.~

Konya, 2023 yılında 500 milyar dolar ihracat hedefiyle yola çıkan Türkiye’nin bu hedefine büyük katkı yapan illerden biri olmak istiyor. Konya iş dünyası 2023’te 15 milyar dolar ihracat gerçekleştirmek için aynı anda pek çok proje yürütüyor.

ÇOK KOLLU SANAYİ FAKTÖRÜ
Konya son yıllarda sanayileşme sürecinde çok önemli mesafeler kat etti. Konya’da gelişmekte olan sanayileşme hareketinin en önemli özelliği tek bir sektör üzerine kurulu olmaması. Değişik sektörlerde faaliyet gösteren sanayi kuruluşları adeta bir mozaik oluşturuyor. Bu da üretim açısından çeşitliliği beraberinde getiriyor.

Konya Ticaret Odası Yönetim Kurulu Başkanı Selçuk Öztürk, “Ülkemizde birçok il sadece bir veya birkaç sektörde ön plana çıkıyor ve bu durum sektörlerde yaşanacak herhangi bir kriz durumunda bu illerin aynı oranda sıkıntıya girmesine neden oluyor. Ekonomisi tek bir sektöre bağlı olmayan Konya sanayisinde ise beş, altı ayrı sektör motor görevi görüyor. Bu nedenle ilimiz için böyle bir risk söz konusu değil” diyor.

Konya, tarım, tarım makineleri, tarımsal ürünlere dayalı sanayi ürünleri, imalat sanayi, ayakkabı, makine, otomotiv yan sanayi, gıda ve ambalaj sektörlerinde Türkiye’de önemli bir noktada. İlde tarım üretimine bağlı olarak tarım makineleri ve komple un fabrikaları, makine yedek parça sektörü ve küçük sanayi de oldukça gelişmiş durumda. Türkiye’nin ziraat alet ve makineleri ihracatının yüzde 45’i Konya’dan gerçekleşiyor.

Konya, otomotiv yedek parça konusunda Türkiye’de bir üs haline geldi. Konya otomotiv yan sanayisi, Türkiye’de üretilen taşıt araçları için gerekli olan parçaların yüzde 80’ini karşılayabilecek düzeye ulaştı. Her türlü yedek parça yüksek kalitede üretilebiliyor. Konya’da otomotiv yan sanayinde yaklaşık 1.000 şirket faaliyet gösteriyor.

Bunlardan 300-350 tanesi uluslararası rekabet pazarlarında ihracat yapan ve teknolojik olarak ileri orijinal parça üreticilerine üretim yapıyor. Ayrıca Konya otomotiv yan sanayisi Mercedes, Ford gibi dünya devlerinin yanı sıra Almanların Leopard tanklarına bile parça üretiyor.~

BÖLGESEL GIDA ÜSSÜ VİZYONU
Konya Türkiye’nin tahıl ambarı. Bunun doğal bir sonucu olarak gıda sektöründe de oldukça gelişmiş ve ülke çapında yayılmış markaları bünyesinde barındırıyor. Türkiye’nin şeker üretiminin yüzde 25’i ildeki üç ayrı şeker fabrikasından karşılanıyor.

Özellikle tahıl, şeker pancarı ve baklagiller alanında Türkiye’nin ihtiyacının büyük kısmını karşılayan ilde tarımsal üretimin önemli bölümü endüstriyel bitkilerden gerçekleştiriliyor.

Endüstriyel üretimin içinde en büyük paya sahip olan bitki ise şeker pancarı. Konya, Türkiye’de şeker pancarı üretimini en yüksek oranda gerçekleştiren il olarak da ön plana çıkıyor. Yine tahıllarda Türkiye üretiminin yaklaşık yüzde 10’luk kısmı Konya’da üretiliyor.

YENİ FIRSATLAR PEŞİNDE
Konya Ticaret Borsası Yönetim Kurulu Başkanı Muhammet Uğur Kaleli, “Geleceğin Konyası sadece bölgesinin değil, yakın coğrafyanın da gıda üssü olmalı. Ayrıca sürdürülebilir, verim ve kalitesi yüksek, sağlıklı bir tarımsal üretim ile tarımsal ticarette de merkez olmalı” diye konuşuyor.

Kaleli, Konya’yı ön plana çıkaran ve bölgesel merkez olmasını sağlayacak özelliklerini şöyle ifade ediyor: “3 saatlik uçuşla 50 ülkeye, 2 saatlik uçuşla 2 milyar nüfusa erişilebilen Türkiye için, tarım sektörü çok büyük fırsatlar sunuyor. Suyla buluşturulan Konya Ovası, sadece bölgesinin değil, yakın coğrafyanın da gıda üssü olacak.

Türkiye bir dekar tarım arazisinde 204 dolarlık ürün üretebiliyor. Oysa Hollanda bir dekarda 1.000 dolarlık üretim gerçekleştiriyor. 20 milyar dolarlık tarımsal üretimle, 150 milyar dolarlık tarımsal ciro elde ediyor. Tarımsal sanayiye ihracat desteği sağlanması halinde Türkiye’nin, Hollanda büyüklüğünde ihracat rakamını elde edecek potansiyeli var.”

Konya, pek çok sektörde Türkiye ihtiyacının önemli kısmını karşılıyor, Örneğin Konya’da ayakkabıcılık sektöründe 2 bine yakın işletmede 18 bin kişi çalışıyor. Konyalı ayakkabı üreticileri yıllık üretim kapasitesi ortalama 15-20 milyon çift ayakkabı olan toplam üretimin yüzde 10’unu gerçekleştiriyor. Konya sanayisi otomotiv yan sanayi, gıda gibi sektörlerdeki gücünü korurken, yükselen yeni sektörlerle de güç kazanıyor. İlaç sanayi, savunma ve havacılık sanayi, yenilenebilir enerji sanayi bu yükselen sektörler arasında yer alıyor.~

Ama şimdi ilin önde gelenleri katma değeri yüksek, daha fazla değer yaratan işler peşinde koşuyor. Konya Sanayi Odası Yönetim Kurulu Başkanı Memiş Kütükçü, “Biz Türkiye’nin geleceğinin sanayi üretiminde olduğuna inanıyor, bunun için de üretimin ve sanayinin üzerinde yükselen bir Konya için çalışıyoruz.

Hedefimiz Konya’yı üretim gücüyle, ihracatıyla, nitelikli insan kaynağı ile bölgenin üretim havzası haline getirmek. Dünyanın her yerinde ‘Made in Konya’ imzasını görmek istiyoruz. Bunun için çalışmalarımız devam ediyor” diyor. Kütükçü, Konya’ya, şehrin Ar-Ge ve inovasyon çalışmalarını destekleyecek Türkiye’nin ilk Bölgesel İnovasyon Merkezi’ni kazandırdıklarına da dikkat çekiyor.

Kütükçü şöyle devam ediyor: “Konya Organize Sanayi Bölgesi’nde yapımı devam eden Bölgesel İnovasyon Merkezi’nde sektörlerimizin inovasyonla yeni fırsatlar yakalamalarının yolunu açacağız. Rekabet gücü daha yüksek bir Konya’dan dünyaya yeni şeyler söylemeyi hedefliyoruz.

Merkezde, küme koordinasyon merkezi, yenilenebilir enerji teknolojileri merkezi, kuluçka merkezi, tasarım ve iş geliştirme merkezi, üniversite-sanayi işbirliği merkezi gibi merkezler yer alacak. Ayrıca tahribatsız muayene uygulama laboratuarlarının bulunacağı merkezde, Konya’daki dört üniversitemize de yatırım yapmaları için yer gösterdik. Burayı bilgi temelli kalkınan bir sanayi kampüsü haline getireceğiz.”

YABANCIYA ÖZEL FIRSATLAR
İhracatını son 10 yılda 10 katına çıkaran ilin yerli yabancı yeni girişimcilere sunduğu fırsatların başında güçlü altyapıya sahip organize sanayi bölgeleri ve nitelikli insan kaynağı var. İlde 9 tane OSB olduğuna dikkat çeken Konya Sanayi Odası Başkanı Memiş Kütükçü, şunları söylüyor: “Bu OSB’lerin içerisinde en büyük OSB, Konya Organize Sanayi Bölgesi.

Şu anda 16 milyon metrekareden oluşan, genişleme alanları ile birlikte 23 milyon metrekareye ulaşacak Konya OSB’de, 460 şirket faaliyet gösteriyor. Konya’nın yatırım kriterlerinin yükselmesiyle birlikte şehrimiz artık uluslararası yatırımcıların da dikkatini çekmeye başladı. Örneğin Konya OSB son iki yılda 250 milyon Euro’yu aşan uluslararası yatırım aldı.

Konya OSB olarak sanayicilerimize daha kaliteli ve verimli hizmet vermek için çalışmalar yürütüyoruz. TS ISO 10002 Müşteri Memnuniyeti Yönetim Sistemi Belgesi’ni alan Türkiye’deki ilk OSB’yiz. Ayrıca Türkiye’de kendi fiber optik haberleşme altyapısına sahip 4 OSB’den birisiyiz.”~

Konya Sanayi Odası Yönetim Kurulu Başkanı Memiş Kütükçü
“KÜMELENME PROJELERİYLE GÜCÜMÜZÜ ARTIRIYORUZ”
ÇOK MOZAİKLİYİZ

Konya, çok mozaikli bir sektör yapısına sahip. Konya sanayisi 80 değişik alt sektörde üretim yapıyor. Otomotiv yan sanayi, makine imalat sanayi, gıda ve içecek imalat sanayi, ayakkabı sanayi, döküm, ana metal sanayi, mobilya imalat sanayi, plastik ve kauçuk ürünleri imalat sanayi bu sektörlerden sadece birkaçı.

İHRACATI SIRTLAYANLAR
Ancak ihracata baktığımızda özellikle makine imalat sanayi ile otomotiv yan sanayi sektörlerinin Konya’nın ihracatını sırtladığını görüyoruz. Bu iki sektörümüz, bu yılın ilk çeyreğinde Konya’nın toplam ihracatının yüzde 42,6’sını gerçekleştirdi. Konya sanayisi bu sektörlerdeki gücünü korurken, şehrimize yükselen yeni sektörler de kazandırıyor. İlaç, savunma, havacılık ve yenilenebilir enerji ilde yükselen sektörler arasında.

KÜMELENMEYE ÖZEL ÖNEM
Otomotiv yan sanayi sektöründe Türkiye’nin ilk Otomotiv Yan Sanayi İş Kümesi’ni yürüttük. Kümelenme çalışmaları ile birlikte Konya'da otomotiv yan sanayi sektörünün başarı çıtası yukarıya doğru seyrini hızlandırdı. TAYSAD üyesi şirket sayımız 2’den 6’ya, ISO 16949 belgeli şirket sayımız 1’den 1 1’e yükseldi.

Yine faaliyetler kapsamında artık uluslararası otomotiv sektörünün geleceğinin tartışıldığı OSEG adı altında uluslararası konferanslar yapar hale geldik. Bu konferansların üçüncüsünü, bu yıl 14-15 Mayıs’ta yerli motor temasıyla gerçekleştireceğiz.

YENİ PROJELER
Otomotiv Yan Sanayi İş Kümesi'nde adımızdan başarıyla bahsettirdik. Burada edindiğimiz tecrübeleri döküm, ayakkabı ve tarım makineleri sektörlerine de aktararak, bu sektörlerde de kümelenme projeleri hayata geçirdik. Bu sektörlerdeki kümelenme çalışmaları da başarıyla devam etmekte.~

Konya Ticaret Odası Yönetim Kurulu Başkanı Selçuk Öztürk
“SON 10 YILDA ÖZGÜVEN KAZANDIK”
YENİ TİCARET MERKEZLERİ ŞART

Bugünün Türkiye’sinde İstanbul’un, ekonomik göstergelerin yüzde 50’ye yakınını tek başına karşıladığını görüyoruz. Gelecekte İstanbul’un bu kapasiteyi sağlıklı olarak karşılayamayacağı açık. 2023 Türkiye’sinde İstanbul’un finans merkezi olarak düşünüldüğü görülmekte. Bunun için Anadolu’da üretim ve ticaret merkezleri oluşturmalıyız.

YÜKSELİŞ SÜRÜYOR
Son 10 yılda Konya’nın içinde bulunduğu Anadolu şehirlerinin en büyük kazanımı özgüven oldu. Anadolu ülke ekonomisine katkısını artırmak için daha fazla heyecan ve gayret içinde. Yerli ve yabancı sermayenin rahatlıkla yatırım yapabileceği bir yapıya sahip olan Konya da üretime dayalı büyük yatırım yapacak olan girişimcilere önemli fırsatlar sunuyor. Konya sanayileşmedeki hızı bakımından önemli bir çekim merkezi haline geldi. Türkiye’nin hedef sektörleri arasında yer alan makine, otomotiv ve gıda sektörleri Konya’da önemli bir yere sahip.

EN DÜŞÜK İŞSİZLİK KONYA’DA
TÜİK’in açıkladığı rakamlara göre 2013 yılı işsizlik Türkiye’de yüzde 9,7 seviyesinde gerçekleşti. Konya-Karaman bölgesinde ise bu oran Türkiye ortalamasının 5 puan altında 4,7 oranında oldu. 2012 yılında bölgemizde işsizlik oranı yüzde 6,1 iken 2013 yılında 1,4 puanlık azalış görüldü. Bu rakam ile Konya 26 bölge içerisinde en düşük işsizlik ile birinci sırada yer aldı.

Konya Ticaret Borsası Yön. Kur. Bşk. Muhammet Uğur Kaleli
“KÜRESEL TİCARETİN PARÇASI OLACAĞIZ”
İLKLERİN BORSASIYIZ

Konya Ticaret Borsası, 201 1 yılında açılışını Dışişleri Bakanımız Sayın Ahmet Davutoğlu’nun yaptığı ve Türkiye’ye model olan ilk Elektronik Satış Salonu’nu, tarımsal ticaretin hizmetine sunmuştu. Elektronik Satış Salonu ile satışlara güven geldi. Bugüne kadar salon işlem miktarı 2 milyon tona, işlem hacmi ise 1,3 milyar TL’ye yükseldi.

İKİNCİ DEV ADIM
İkinci büyük adım ise, BorsaKonya Elektronik Platformu ile tarımsal ticaretin, şeffaf ve küresel bir piyasa modelinin ortaya konmasıyla atıldı. Lisanslı depolarda düzenlenen elektronik ürün senetlerinin alınıp satılacağı BorsaKonya Elektronik Platformu’nda sadece yurt içinin değil, yakın coğrafyadaki ülkelerin de işlem yapması sağlanacak. Biz bu platformu sadece kısa vadeli amaçlara hizmet etmesi için değil, uzun vadede yerel tüccarlarımızı küresel ticaretin birer aktörü haline getirmek için oluşturduk.~

ÜRÜN İHTİSAS BORSASI
Uluslararası alandafaaliyet gösterecek ve tüm işlemlerin elektronik ortamda gerçekleşeceği Ürün İhtisas Borsası’nın kurulması da temel hedeflerimizden biri. Uygulanacak sistemle ürünler borsalar aracılığıyla daha reel fiyatlarla işlem görecek.

Tüccar ve sanayicilerimiz talep ettikleri miktar, tür ve kalitedeki ürünü kolaylıkla, güvenilir biçimde temin edecek. Ürün senetleri vasıtasıyla olası fiyat farklılıklarından korunacak, riskler azalacak, ticaret hacmi artacak. Küresel sermayeden pay alınacak, ulusal boyutta ise tasarrufların güvenli bir limanı olacak. Ürün ihtisas borsası sayesinde ülkemiz, bölgemizdeki tarım ürünleri ticaretinin merkezi konumuna gelecek.

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz