Lig atlatacak dev projeler

Konya, 2023’te 15 milyar dolar ihracat hedefliyor. Bu kapsamda iki önemli proje, hayata geçirilmeye hazırlanıyor. Bunlardan biri Konya Sanayi Odası’nın yürüttüğü Türkiye’nin ilk Bölgesel İnovasyon Merkezi, diğeri ise TCDD’nin Lojistik Merkezi projesi.

30.07.2014 23:42:170
Paylaş Tweet Paylaş
Lig atlatacak dev projeler
Son 10 yılda Türkiye'nin ihracatı 4,6 kat büyürken, Konya'nın 10 kat büyüdü. Konya, 10 yıl önce 130 milyon dolar ihracat yaparken, 2013 yılı sonunda bu rakamı 1,3 milyar dolara taşıdı. 2023 yılında 500 milyar dolar ihracat hedefleyen Türkiye, Konya'dan ise 15 milyar dolar ihracat geliri bekliyor.

Konyalılar da bu hedefe ulaşmak için iki çok önemli projeyi başlatmış durumdalar. Konya Sanayi Odası'nın yürüttüğü Türkiye'nin ilk Bölgesel İnovasyon Merkezi projesi ve TCDD'nin Lojistik Merkezi projesi. Işte Konya'ya lig atlatacak inovasyon ve lojistik merkezi projelerinin detayları...

Konya, 2023’te 15 milyar dolar ihracat hedefliyor. Bu kapsamda iki önemli proje, hayata geçirilmeye hazırlanıyor. Bunlardan biri Konya Sanayi Odası’nın yürüttüğü Türkiye’nin ilk Bölgesel İnovasyon Merkezi, diğeri ise TCDD’nin Lojistik Merkezi projesi.

Konya Sanayi Odası Başkanı Memiş Kütükçü, Konya’ya, Türkiye’nin ilk Bölgesel İnovasyon Merkezi’ni kazandıracaklarını söylüyor. Kütükçü, şöyle devam ediyor: “AR-GE ve inovasyon çalışmalarımızı destekleyecek olan Bölgesel İnovasyon Merkezi’nde küme koordinasyon merkezi, yenilenebilir enerji teknolojileri merkezi, kuluçka merkezi, tasarım ve iş geliştirme merkezi, üniversite-sanayi işbirliği merkezi yer alacak. Konya OSB’de yapımı devam eden merkezi bilgi temelli kalkınan bir sanayi kampüsü haline getirmeyi hedefliyoruz.”

Konya’ya sınıf atlatacak bir diğer proje ise TCDD Genel Müdürlüğü yatırım programında bulunan Lojistik Merkez projesi. Lojistik Merkez, Konya sanayisinin dünyaya açılan kapısı olacak. Toplam 1 milyon metrekarelik alan üzerinde kurulacak olan Lojistik Merkezi'nin 300 bin metrekaresi kamulaştırıldı. Geriye kalan yaklaşık 1 milyon metrekarelik
alanın kamulaştırılmasında son aşamaya gelindi.

Merkezin kurulacağı alan Konya kent merkezine yaklaşık 25 km mesafede bulunuyor. Konya Valiliği’nin yaptığı açıklamaya göre proje kapsamında 320 bin metrekare beton saha, 13 bin 600 metrekare yüksek yük boşaltma platformu, 83 bin metrekare araç park alanı, antrepo binaları, sosyal tesisler, müşteri hizmet büroları, vagon ve lokomotif bakım atölyeleri, gözetleme kulesi ve diğer hizmet binaları bulunuyor. ~

Konya Loojistik Merkezi’nin toplam kapalı alanı 22 bin 500 metrekare olacak ve projenin yapım ihalesinin 2014 yılı içinde yapılması planlanıyor. Projeyle istihdama da önemli katkılar sağlanması bekleniyor.

3 MİLYAR DOLARLIK YATIRIM
Konya için Ortadoğu ve Asya çok önemli pazarlar. Konya sanayisi için bu pazarlara ulaşmanın yolu ise Mersin Limanı’na ulaşmaktan geçiyor. Limanlara ulaşımı kolaylaştıracak olan Konya Lojistik Merkezi projesi bu nedenle çok önemli.

Türkiye’nin 500 milyar dolarlık ihracat hedefinde Konya’nın kendine düşen 15 milyar dolarlık ihracatı gerçekleştirebilmesi de lojistik altyapının etkinleştirilmesiyle mümkün olacak. İşte bu gerçekten hareket eden Konya iş dünyası Konya Lojistik Merkezi projesini çok önemsiyor.

2-3 milyar dolarlık yatırımla hayata geçeceği tahmin edilen projeye danışmanlık yapan Selçuk Üniversitesi öğretim üyelerinden Doç. Dr. Turan Paksoy, Konya Lojistik Merkezi’nin İç Anadolu Bölgesi’nin hatta Türkiye’nin kalkınmasında öncü rol oynayacağını söylüyor.

Paksoy, Konya Lojistik Merkezi’nin inşası için TCDD tarafından Konya Organize Sanayi Bölgesi’nin hemen karşısında, demiryolu güzergahı üzerinde 1 milyon 300 bin metrekarelik bir alanın tahsis edildiğini söylüyor.

Projenin yapımı için kamulaştırma çalışmalarının devam ettiğini ifade eden Paksoy, şöyle devam ediyor: “Lojistik Merkezi projesine paralel olarak Konya-Karaman-Mersin arası trenyolu hattının çift hatlı ve sinyalli hale getirilmesi Konya sanayisi için çok önemli bir gelişme. ~

Ankara-Konya yüksek hızlı tren bağlantılı olarak Ankara-Adana arasında hızlı tren işletmeciliğine geçilmesi amacıyla Konya-Karaman-Ulukışla-Adana arasındaki mevcut demiryolunun 200 km/sa hıza uygun çift hatlı hale getirilmesi planlandı. Ülkemizde şimdiye kadar kurulan yüksek hızlı tren altyapısı yük taşımacılığına izin vermiyor.

Bundan sonraki projelerin hem yük hem yolcu taşımasına imkan tanıyacak şekilde projelendirilmesi demiryollarının lojistik alanda etkisini daha da artıracak. Konya-Mersin arasında projelendirilen hızlı tren hattı bu bakımdan önemli ve örnek bir çalışma olacak.”

DEĞERLİ ÜRETİM ARTACAK
Türk Patent Enstitüsü 2013 yılı istatistiklerine göre Konya’ya ait patent başvuru sayısı 153.2013 yılı patent tescillerinin iller arası dağılımında Konya 7’nci sırada bulunuyor. Faydalı model başvurularında ise Konya’ya ait başvuru sayısı 204 ve faydalı model tescil sayısı ise 119. faydalı model tescil istatistiklerine göre ise Konya 2013 yılı itibar��yla 5’inci sırada yer alıyor. Endüstriyel tasarım ve marka göstergelerine bakıldığında,

Konya’dan 2013 yılında gerçekleşen 382 endüstriyel tasarım başvurusunun 337’sinin ve aynı yıl 2.747 marka başvurusunun 1.761’inin tescillendiği görülüyor. Endüstriyel tasarım tescilleri sıralamasında ise Konya 6’ncı sırada yer alıyor. Yine marka tescil istatistiklerine göre de kent 6’ncı sıradaki yerini koruyor.

Konya’nın zaten var olan yenilikçi iş kültürü Konya Sanayi Odası’nın Türkiye’nin ilk bölgesel inovasyon merkezi projesiyle daha da artacak. Konya’da sanayide 12 sektör ön plana çıkıyor.

Bunlar arasında makine, otomotiv yan sanayi, metal, gıda ve içecek, mobilya, deri, plastik, tekstil, ağaç ürünleri, mineral ürünler ve kağıt yer alıyor. İşte Konyalı sanayiciler ihracatta güçlü oldukları bu temel sektörlerde ileri teknoloji ve katma değerli üretim için inovasyon projeleri hedefliyor. ~

Konya Sanayi Odası Başkanı Memiş Kütükçü, Konya’ya, şehrin Ar-Ge ve inovasyon çalışmalarını destekleyecek Türkiye’nin ilk Bölgesel İnovasyon Merkezi’ni kazandırdıklarını söylüyor.

Kütükçü, “Konya Organize Sanayi Bölgesi’nde yapımı devam eden Bölgesel İnovasyon Merkezi’nde sektörlerimizin inovasyonla yeni fırsatlar yakalamalarının yolunu açarak, rekabet gücü daha yüksek bir Konya’dan dünyaya yeni şeyler söylemeyi hedefliyoruz. Merkezde, küme koordinasyon merkezi, yenilenebilir enerji teknolojileri merkezi, kuluçka merkezi, tasarım ve iş geliştirme merkezi, üniversite-sanayi işbirliği merkezi gibi merkezler yer alacak.

Ayrıca Tahribatsız Muayene (NDT) uygulama laboratuarlarının bulunacağı merkezde, Konya’daki dört üniversitemize de yatırım yapmaları için yer gösterdik. Burayı bilgi temelli kalkınan bir sanayi kampüsü haline getireceğiz” diye konuşuyor.

Konya Sanayi Odası Yönetim Kurulu Başkanı
Memiş Kütükçü
“YENİLİKÇİ GİRİŞİMCİLİĞİ HAREKETE GEÇİRİYORUZ”
ÖNE ÇIKAN SEKTÖRLER

Konya’nın sanayi yapısı sektörler bazında incelendiğinde 12 sektör ön plana çıkmakta. Bunlar; makine ve teçhizat, otomotiv yan sanayi, metal, gıda ürünleri ve içecek, mobilya, deri ve deri ürünleri, plastik ve kauçuk ürünleri, tekstil ve tekstil ürünleri, ağaç ürünleri, kâğıt ve kâğıt ürünleri, metalik olmayan diğer mineral ürünler ve fabrikasyon metal ürünler sanayileri.~

KÜMELENME MERKEZLERİ
Küme Koordinasyon Merkezi ile bölgedeki bu sektörlerin birçoğu için kümelenme merkezlerinin oluşturulması planlanmakta. Bu sayede oluşturulacak yenilikçi işbirlikleri ile odaklanılan sektörlerde ekonomik olarak faydalı bilginin üretimi ve transferi hızlandırılacak. Şirketlerin katma değeri daha yüksek ürünler üretme ve inovasyon kültürüne sahip şekilde rekabetçi yönlerini geliştirme fırsatları olacak.

YENİLENEBİLİR ENER|İ
Yenilenebilir Enerji Teknolojileri Merkezi ile de özellikle Karapınar Enerji İhtisas Bölgesi’nin oluşturulması ile ilgili çalışmalar paralelinde güneş, rüzgâr, jeotermal, biyokütle gibi yenilenebilir enerji konularında çeşitli çalışmalar yapılacak.

KULUÇKA MERKEZİ
Konya bölgesinde bölgesel büyümenin sağlanması ve sürdürülebilirliği için yeni girişimler ve yenilikçi girişimcilik büyük önem arz ediyor. Bu kapsamda merkez bünyesinde oluşturulacak Kuluçka Merkezi ile bölgede yeni ve üretken şirketlerin ortaya çıkışını hızlandırmayı hedefliyoruz.

Merkez bünyesinde yer alacak inkübatörler ile gelecek vadeden girişimlerin iş dünyasına hazırlanması ve piyasalardaki rekabet şartları doğrultusunda girişimlere gerekli yeterliliklerin kazandırılması amaçlanmakta.

TASARIM DESTEĞİ
Ayrıca Tasarım ve İş Geliştirme Proje Merkezi ile de bölgedeki mevcut ve potansiyel girişimlere endüstriyel tasarım, marka ve iş geliştirmeye yönelik proje konularında çeşitli teknik destekler verilecek. Özellikle ulusal ve uluslararası nitelikteki güncel hibe ve destek programları ve çeşitli fonlar konusunda bölgedeki şirketlerin bilgilendirilmesi ve söz konusu kaynaklardan yaralanmaları hedefleniyor. ~

BELGELENDİRME
Projede yer alan Uygulama Laboratuarı bünyesinde kurulacak Tahribatsız Muayene (NDT) Laboratuarı ile gerek bölgedeki gerekse de bölge dışından merkeze gelen çeşitli firmalar için uluslararası standartlar, Avrupa ve Amerika standartları uyarınca belgelendirme faaliyetleri yürütülecek.

Konya Ticaret Odası Yönetim Kurulu Başkanı Selçuk Öztürk
“KONYA TÜM YOLLARI KESİŞTİRECEK”
BÖLGEYE HİZMET EDECEK

Konya’da bir Lojistik Merkez’in kurulması, 201 1 yatırım programına alındı ve çalışmalar TCDD tarafından yürütülüyor. Konya Lojistik Merkezi, sadece Konya iline değil, tüm bölgemize özellikle Ankara, Afyon, Karaman, Niğde, Aksaray gibi komşu illerimize de hizmet edecek büyük bir proje.

İHALEYE ÇIKILACAK
Bu çerçevede Konya Lojistik Merkezi bölgemizin kalkınmasında öncü rolü oynayacak ve Konya’yı da tüm yolların kesiştiği bir kavşak, bölgenin merkezi haline getirecek. Kamulaştırma çalışmaları devam eden lojistik merkeziyle ilgili de birkaç ay içerisinde yapım ihalesine çıkılacak.

ÇEVRE YOLU
Konya’da, şu an yer alan çevreyolu ihtiyacı karşılamadığı için, 1 14 kilometre uzunluğundaki yeni bir çevreyolu projesi üzerinde çalışılmaya başlandı. 2007 yılında projelendirilen ve 2010 yılında da karayolu ağına işaretlenen Konya Çevreyolu geçen yıllara rağmen hala hayata geçemedi. Bu konuda da müjde veren Ulaştırma Bakanı 18 kilometrelik kesimin ihalesine çıkılacağını ifade etti.

SİVİL HAVAALANI ŞART
Ulaşım projeleri içerisinde Konya’nın sivil havaalanına sahip olması da önem taşıyor. Konya’daki mevcut havaalanı ve hava ulaşımı yetersiz. Mevcut havaalanına yapılan iyileştirme çalışmaları sorunun çözümü için yeterli değil. Askeri havaalanını Karapınar çevresine naklederek, merkezdeki havaalanını sivil havaalanına dönüştürmeyi öneriyoruz.~

MÜSİAD Konya Şube Başkanı
Dr. Lütfi Şimşek
“LOJİSTİK MERKEZİ REKABET GÜCÜNÜ ARTIRACAK”
2005'TEN BERİ ÇALIŞIYORUZ

Lojistik Merkezi, Konya için önem verdiğimiz bir proje. 2005 yılından bugüne üzerinde çalışıyoruz. Konya’nın İç Anadolu’nun merkezinde olması ve kara ulaşımıyla her yere yakın olması bir lojistik avantaj gibi gözüküyor ama gerçekte öyle değil. Şu anda Konya, lojistikte merkez yapılana kadar dezavantaj taşıyor. Hem ithal hem ihraç yüklerimizin limanlara ulaşması gerekiyor. Lojistik Merkezi’nin burada Konya için önemi ortaya çıkıyor.

NAVLUN MALİYETİ
Neredeyse rekabet edilemez bir navlun maliyeti var. Bir birim yükü gemiyle taşırsanız maliyetiniz 1 lira, bunu limana demiryolu ile indiriyorsanız aynı yükün maliyeti 3 lira, şu anda Konya’da olduğu gibi demiryolu şansınız da yoksa karayolu ile aynı yükü 7 liraya mal ediyorsunuz.

DEREDE BOĞULUYORUZ
Çok köklü bir sanayi geçmişimiz var ama tabiri caizse, denizi geçip derede boğuluyoruz. MÜSİAD olarak bunun önemini eskiden beri takip ettiğimiz için Konya’da belki de Türkiye’deki ilk Lojistik Merkezi talebini biz 2005 yılında yapmıştık.

Daha sonra Konya’ya yine MÜSİAD, oda başkanlarımız ve milletvekillerimizle 300 bin metrekarelik bir Lojistik Merkezi kazandırmıştık. 2007 yılı için bu büyüklük Konya’yı tatmin ediyordu fakat daha sonra MÜSİAD olarak Konya Lojistik Komitesi kurduk.

DEMİRYOLU AKTİFLEŞECEK
Dünyada lojistik merkez diyebilmek için 1 milyon metrekarenin altına inmememiz gerektiğini anladık. Tekrar temaslara başladık. Lojistik merkezimiz 1 milyon metrekareye çıkarıldı. Diğer taraftan Lojistik Merkezi ile Konya’nın denize kavuşma noktası olan Mersin arasındaki demiryolu hattının da Osmanlı döneminden kalma tek yönlü ve eski bir hat olması demiryolu ulaşımımız için olumsuz bir nokta idi. ~

Yeni projelerle birlikte hızlı yolcu taşımacılığı yapılacak yeni hatlarla, yüksek hıza elverişli olan bir demiryolu ile yolcumuzun ve yükümüzün Urfa’ya kadar gidebileceği, yük ve yolcu trenlerinin Mersin’e ineceğini bir altyapı kurgulandı.

YENİ BAKAN DA DESTEKLİYOR
Lojistik Merkezi nin yapımıyla ilgili Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanımız Lütfi Elvan’ın hassasiyeti hızlı oldu. Lojistik Merkezi’nin alanı için devletin kendi mülkü olan 300 bin metrekarelik kısmın yapım startını verdi. Burasının yapım işi şu anda başlamak üzere, 700 bin metrekarelik alanın kamulaşması bitmediği için bekliyoruz. Lojistik Merkezi’nin özellikle demiryolu altyapısının tamamlanması konusunda Bakan Elvan çalışmalar için startını verdi.

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz