Otomotiv 2023'e kilitlendi

Otomotiv sektörü, son yıllardaki ivmesiyle dikkat çekiyor.

1.06.2011 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
Otomotiv 2023'e kilitlendi

2010'u satış rekoruyla kapatan otomotiv sektörü, geride ve 3 milyon adet ihracatla 75 milyar bıraktığımız 10 yılda ivme kazanarak Türk ekonomisinin en önemli alanlarından biri haline geldi. 2010 yılını yaklaşık 17,5 milyar dolar ihracatla kapatan dev sektör Türkiye'nin en çok değil ihracat gerçekleştiren sektörü olma özelliğini elinde bulunduruyor 2010 yılında yüzde 26 artışla üretimde 1 milyon 94 bin adede otomotivde ön planda olan flehirlerinden ulaşarak dünyada 1 milyon adet araç üretimi yapan 17 ülke arasın- Bursa olacak. da 16'ncı sıraya yerleşen sektörün bu yıla ilişkin üretim hedefi ise 1,2 milyon adet. AB pazarında otomotiv ürünlerine olan talebin çok yavaş artması bu alandaki ihracatı sınırlasa da 2011'de Türk otomotiv sanayii ihracatının 900 bin adet ve toplam 19 milyar dolar civarında gerçekleşmesi bekleniyor.
PAZAR YÜZDE 64 BÜYÜDÜ
BU yıla döndüğümüzde, otomotiv pazarında 2011 yılı ocak nisan döneminde otomobil ve hafif ticari araçta toplam pazar 259 bin 182 adet olarak gerçekleşti. 157 bin 982 adet olan 2010 yılı ocak-nisan dönemi otomobil ve hafif ticari araç pazar toplamına göre satışlar yüzde 64 oranında arttı. 2011 yılının ilk ayında otomobil ve hafif ticari araç pazarı yüzde 123 büyürken, şubat ayında büyüme yüzde 88, mart ayında yüzde 51, nisan ayında yüzde 41 oranında gerçekleşti. Diğer taraftan 2011 yılı ocak-nisan dönemi, otomobil ve hafif ticari araç pazarının en yüksek satış değerine ulaştığı dönem oldu. Sadece otomobili dikkate aldığımızda 2011 yılı ocak-nisan döneminde otomobil satışları bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 70 artarak 176 bin adede ulaştı. Otomobil pazarı, 2011 yılının ilk ayında yüzde 137 büyürken şubat ayında yüzde 88, mart ayında yüzde 59, nisan ayında yüzde 47 büyüme gösterdi. Aynı dönemde hafif ticari araç pazarı ise geçen yılın 4 aylık dönemine göre yüzde 52 artarak 82 bin seviyelerinde gerçekleşti. Hafif ticari araç pazarı, 2011 yılının ilk ayında yüzde 99 büyürken şubatta yüzde 86, martta yüzde 36, nisanda ise yüzde 29 büyüdü.~

ÜRETİM YÜZDE 18 ARTTI
Otomotiv Sanayicileri Derneği'nin (ODD) verilerine göre, 2011 yılı ocak-mart döneminde toplam üretim yüzde 18 artışla 304 bin adede yükseldi, otomobil üretimi ise yüzde 13 artışla 169 bin adet oldu. Yurtiçi pazarda devam eden artışa bağlı olarak 2011 yılı ocak-mart döneminde üretim, büyük kamyonda yüzde 207, küçük kamyonda yüzde 175, midibüste yüzde 110, minibüste yüzde 54, otobüste yüzde 27, kamyonette yüzde 19 oranında arttı. Traktör üretimi ise yüzde 55 oranında artarak 9 bin 532 adet oldu. 2011 yılı ocak-mart döneminde toplam taşıt aracı ihracatı, 2010 yılı aynı dönemine göre yüzde 5 oranında arttı ve 214 bin adet oldu. 2010 yılı ocak-mart döneminde otomobil ihracatı yüzde 2 oranında arttı ve 125 bin adede yükseldi. Ticari araç ihracatı, yüzde 9 artış ile 88 bin adet düzeyinde gerçekleşti. Traktör ihracatı ise yüzde 56 oranında azaldı ve bin 235 adet düzeyine geriledi.

BURSA'NIN ÖNEMİ BÜYÜK
Bu tablo içinde kuşkusuz Bursa'nın çok önemli bir yeri var. Türkiye'nin Detroit'i olarak adlandırılan Bursa, bugün Türkiye ekonomisinin lokomotifi olan otomotiv sektörünün kalbinin attığı yer olarak gösteriliyor. 2010 yılında Türkiye'de üretilen toplam 603 bin 394 adet binek otomobilin 422 bin 803 adedi, üretilen toplam 491 bin 163 adet ticari aracın 199 bin 229 adedi Bursa'da kurulu Oyak-Renault, Tofaş ve Karsan tesislerinde üretildi. Yine iç pazarda satılan toplam 155 bin 634 adet yerli otomobilden 104 bin 548 adedi Oyak-Renault ve Tofaş, 149 bin 720 adet yerli ticari araçtan 63 bin 540 adedi Tofaş ve Karsan tarafından gerçekleştirildi. Aynı yıl içinde yapılan toplam 763 bin 670 adet araç ihracatı içinde Oyak-Renault, Tofaş ve Karsan'ın toplam payı 452 bin 235 adet gibi oldukça yüksek bir rakama ulaştı. Oyak-Renault ve Tofaş'ın 2009 ve 2010 yılı rakamlarına karşılaştırmalı olarak bakarsak 2010'da önemli bir büyüme dikkat çekiyor. Oyak-Renault'nun 2009'da 277 bin 572 adet olan toplam otomobil üretimi, 2010'da 29 bin 511 adet artışla toplam 307 bin 83 adede çıktı. Tofaş ise 2009'da toplam 253 bin 90 adet olan toplam üretimini, 2010'da 115 bin 720 adedi otomobil, 196 bin 525 adedi hafif ticari araç olmak üzere toplam 312 bin 245 adede yükseltti.
HEDEF 4 MİLYON ADET
2023 yılı için otomotiv sektörü, 4 milyon adetlik üretim, 3 milyon adetlik ihracat ve 75 milyar dolarlık ihracat geliri hedefliyor. Uludağ Otomotiv Endüstrisi İhracatçıları Birliği (OÎB) Yönetim Kurulu Başkanı Orhan Sabuncu, bu hedeflerin gerçekleştirilebilmesi için 2023 ihracat stratejisinde belirlenen aksiyonların ilgili STK ve bürokrasi tarafından zamanında yerine getirilmesi ve siyasi iradenin de buna gerekli desteği vermesi gerektiğini söylüyor. Bunu da "Örneğin 3 milyon adetlik aracın sorunsuz ve kesintisiz ihraç edilmesini sağlayabilmek ancak mevcut lojistik altyapısının modernize edilmesiyle mümkün olabilir" sözleriyle destekliyor ve ekliyor: "Otomotiv Endüstrisi İhracatçı Birliği (OÎB) olarak bu hedef doğrultusunda üzerimize düşen sorumlulukları yerine getirmeye devam edeceğiz. Düşük döviz kuru gibi ihracatçılarımızı olumsuz etkileyen sorunları, araç üzerinde bulunan ağır vergi yükleri gibi ülkemize yapılacak olası yatırımları engelleyen koşulları gündeme getireceğiz. Ayrıca gerek tedarikçi günleri, gerekse alım ve ticaret heyetleri vasıtasıyla ve yurtdışı fuar katılımlarıyla ihracatçılarımıza yönelik hizmetlerimiz devam edecek."~

YENİ STRATEJİ AÇIKLANDI
Otomotiv sektörünün 2023 yılında 4 milyon adet üretim ve 3 milyon adet ihracat hedefine ulaşmasında kuşkusuz en önemli konulardan birisi iç pazarın daha da geliştirilmesi. Zira belirlenen adetlere ulaşılabilmesi için büyük yatırımları çekmemiz zorunlu. 14 Nisan 2011'de Sanayi ve Ticaret Bakanı Nihat Ergün tarafından açıklanan "Otomotiv Sektörü Strateji Belgesi" de 2023 yolunda önemli bir adım olarak dikkat çekiyor. Otomotiv Sektörü Strateji Belgesi, Türk otomotiv sektörünün Ar-Ge üssü olma vizyonu çerçevesinde hayata geçirildi. Genel amaç, otomotiv sanayinin sürdürülebilir küresel rekabet gücünü artırmak ve üretimini ileri teknoloji kullanımının ağırlıklı olduğu katma değeri yüksek bir yapıya dönüştürmek olarak duyuruldu. Strateji belgesinin beş ana hedefi var. Birincisi Ar-Ge altyapısının iyileştirilmesi. İkincisi şirketlerin tasarım, üretim, markalaşma beceri ve kapasitelerinin artırılması. Hemen ardından otomotiv sektöründe iç ve dış pazarların geliştirilmesi üçüncü hedef olarak belirtildi. Hukuki ve idari düzenlemelerin iyileştirilmesi ve fiziki altyapının geliştirilmesi stratejinin diğer hedefi.



Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz