1 Numaralı önceliğim

Dev grupların başındaki isimler, yeni dönemde daha çok kendi faaliyet alanlarıyla ilgileneceğe benziyor.

1.04.2011 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
1 Numaralı önceliğim



 

Aslında dünya gündemi oldukça yoğun... Ortadoğu'daki hareketlilik, Libya'ya yapılan müdahale, petrol fiyatlarındaki dalgalanma, Japonya'daki deprem, nükleer santral krizi geçtiğimiz ay yaşadığımız olaylardan sadece birkaçı. Kuşkusuz Türkiye'de de gözler bu gelişmelere çevrilmiş durumda. Tüm bu gelişmeler ışığında Türk ekonomi dünyasının önemli aktörlerinin planlarında büyük bir değişim olmaması ise dikkat çekici. Konuştuğumuz dev holding ve şirket kaptanlarının çoğu, 2011'de ajandalarında yatırım, kârlılık ve büyüme gibi konuların yer alacağı­nı söylüyor. Kendilerini en fazla yoracak ve ilgilendi­recek konuların ise yine kendi faaliyet alanlarından kaynaklanacağı düşüncesindeler. 2011 yılında üzerin­de çalışacakları konuların sonuçları hakkında ise her biri emin konuşuyor. Planlarını net şekilde yapmış ol­manın rahatlığı içindeler. Onların yeni dönem planları ise Türk ekonomi dünyasının 2011 gündeminin ne ola­cağıyla ilgili önemli ipuçları ve mesajlar içeriyor.

 SABANCI'NIN YATIRIM YILI
Türkiye'nin önde gelen topluluklarından Sabancı Holding'de 2011, "yatırım yılı" olarak kodlanmış durum­ önemli konuların yatırım odaklı olduğunu söylü­yor.Hedeflerinin satışları artırmak olduğunun altını çi­ziyor ve"2011'de net satışlarımız artmaya devam ede­cek.2010'da 20,6 milyar TL olan konsolide net satışı­mızı yüzde 11 artışla 22,8 milyar TL civarına ulaştıra­cağımızı öngörüyoruz" diye konuşuyor.
Yatırımlarda yüzde 83'lük önemli bir artış hedefle­yen Kurtul, 2 milyar 61 milyon dolarlık bir yatırıma im­za atacaklarına dikkat çekiyor. En önemli yatırım ka­lemlerinin enerji olacağını belirtiyor ve yeni dönemde kendi ajandasında da enerjinin önemli bir yer alacağı­nı şu sözlerle ifade ediyor: "2 milyar 61 milyon dolar yatırımımızın yaklaşık yüzde 70'ini oluşturan 1,4 milyar doları enerji sektörü­ne ayıracağız. Topluluk olarak ülkemizin enerji darbo­ğazını aşmasına güvenilir ve sürdürülebilir çözümlerle liderlik edeceğiz. Türkiye'de gelecek 10 yılda elektrik talebinin yıllık ortalama yüzde 7 artması bekleniyor. Talebin güvenli şekilde karşılanması için orta vadede, her yıl 4 -5 bin megavat kurulu güç ya­tırım yapılması gerekli. Sabancı Holding Enerjisa ile üretim, dağıtım, toptan ve perakende ticareti kapsayan bütünsel bir yaklaşımla Türkiye elektrik enerjisi sek­töründe liderlik hedefliyor. 2015 hedefi­miz, büyüyen grup cirosunun içinde enerji grubunun payını yüzde 15'e çıkarmak. 2015 yılı sonuna kadar yalnızca elektrik üretimi alanında 6 milyar Euro yatırım yapmış olacağız. Krizin etkilerini geride bırakan sanayi şirketlerimiz ise tekrar kârlı büyüme trendinde. Sektörle­rinde lider Yünsa, Olmuksa ve Advansa gibi sanayi şirketlerimiz, yerel güçlerini küresel rekabette öne geçmek için kul­lanacak. 2011 yılında Teknosa olarak 1 milyar dolarlık net satış hedefimiz var. Çimento sektöründe lider olan şirketle­rimiz ise 2011'den itibaren bölgesel yatı­rımlara ağırlık verecek."

ODAKLANMAYA DEVAM
Koç Holding'in son birkaç yıldır "odaklanma stratejisi" etrafında şirket sayılarında önemli bir konsolidasyona gittiği biliniyor. CEO Turgay Durak'a göre odaklanma stratejinin olumlu sonuçları birçok alanda kendini gös­teriyor. Hatta bu nedenle Durak, yeni dönemde de bu stratejiye sıkı sıkıya bağlı kalacaklarının sinyallerini ve­riyor. Yeni döneme de damgasını vuracak portföy stra­tejisinin temelinde optimum çeşitlendirme prensibinin yattığına değiniyor ve ekliyor:
"Biz bir yandan farklı alanlarda faaliyet göstererek bu alanların kendilerine özgü risklerinin birbirlerini
dengelemelerini sağlamayı hedefliyoruz. Diğer taraftan da bu alanların sayısını sınırlandırarak kaynaklarımızı etkin şekilde kullanmayı, ana faaliyet alanlarımızın tü­münde gerekli rekabet gücüne sahip olmayı amaçlı­yoruz.~
 Bu hedefler doğrultusunda önümüzdeki döne­me güvenle bakıyoruz. Bugüne kadar elde etmiş ol­duğumuz olumlu neticelerin önümüzdeki yıllarda kat­lanarak devam edeceğine inanıyoruz. Çünkü kendimizi gerek ülkemizde ge­rekse uluslararası pazarlarda önümüze çıkacak fırsatlardan faydalanmak için en iyi şekilde konumlandırdığımızı düşü­nüyoruz. Odaklandığımız sektörler ve pazarlar hem bizim rekabet gücümüzün çok yüksek olduğu alanlar hem de bu alanlarda önemli fırsatlar var. Tüm bu saydıklarımın etkisi, Koç Holding'in pi­yasa değerine de son derece olumlu yansıdı. 2002 sonunda 2,1 milyar dolar olan piyasa değerimiz, 2010 sonunda 12 milyar dolara ulaştı. Piyasa değerimizin net aktif değerine göre iskonto oranı sı­fırlandı. Bu, global platformda bir holding şirketi için çok önemli bir perfor­mans göstergesidir."Yeni dönemde faaliyette bulunduk­ları her sektörde önemli atılımlara imza atacaklarının sinyallerini de veren Durak'ın gündeminde sektörel yatırımlar da önemli bir yer tutuyor. Durak, yeni dönem yatırım planları doğrultusunda otomotivde yeni modeller pi­yasaya çıkaracaklarına, dayanıklı tüketimde 160 mil­yon dolarl��k yatırım yapacaklarına, perakendede ma­ğaza sayılarını artıracaklarına dikkat çekiyor.

HEDEF 4 MİLYARI AŞMAK
Türkiye'nin önde gelen gruplarından Borusan Holding'in de yeni döneme yönelik önemli hedefleri var. Holding, bu yıl yüzde 15'lik artışla cirosunu 4 milyar doların üzerine çıkarmayı hedefliyor. Doğal olarak dev grubun kaptan köşkünde oturan Agah Uğur'un ajan­dasında da en önemli gündem mad­desi bu hedefi tutturmak üzerine ku­rulu. Uğur, "Bu hedefe ulaşabilmek için yatırımlarımızı aksatmadan sürdü­receğiz" diye konuşuyor. Bu yıl için öngördükleri toplam 325 milyon do­larlık yatırımın yarısını enerji alanında harcamayı planladıklarına değiniyor. Bu alanda yeteri kadar proje alıp yatı­rım yapamadıklarını da açık yüreklilik­le ifade eden Uğur, "Enerji işimizin şu anda kâr-zarar tablomuza yansıması eksi. Bundan şikayetçi değiliz. Şikayetçi olduğumuz konu, daha çok yatırım yapabilecekken yapamamış ol­mamız" diye konuşuyor.Uğur, yeni dönemde oldukça iddialı hedefleri ol­duğuna da dikkat çekiyor ve ekliyor: "Örneğin kârlılık temasında hedefimiz 2015'te 2010 yılının 3 katı faaliyet kârı elde etmek. Bu, ulaşılması oldukça zorlayıcı bir hedef... Böyle iddialı hedeflere koşmak için yeni gelir biçimlerine, yeni bir iş kültürü­ne, yeni bakış açılarına, yeni pazarlara gereksinim du­yuyoruz. Bu doğrultuda önümüzdeki 5 yılda özellikle çelik ve lojistik iş kollarındaki şirketlerimizin Kuzey Af­rika, Ortadoğu ve yakın Asya bölgelerindeki yapılan­masına ve bölgesel satış ve faaliyet gelirlerimizi artır­maya yöneleceğiz. Bu iş kollarında komşu ülkelerde yatırım fırsatlarını da değerlendireceğiz. İnovasyon için önümüze somut hedefler koyduk. Örneğin 2015 yılın­ da ciromuzun 200 milyon dolarını tamamen yeni ürün ve hizmetler oluşturacak. Şirketlerimizin üst yönetim­lerine her yıl en az iki büyük yaratıcı proje geliştiril­mesini bir iş hedefi olarak koyduk. İnovasyonun gru­bumuzda bir iş kültürü haline dönüşümü için Borusan Akademi'de inovasyon fakültesi kuruyoruz."

İKİ DEVİN HEDEFİ
Hedef Alliance Holding, geçtiğimiz yıl verimlilik stra­tejisini benimsemesiyle dikkat çekti. Holdingin genel müdürü Bülent Denkdemir, yeni dönemde verimlilik baskısını üzerlerinden atmak için çalışacaklarını söylü­yor. Bu konunun ajandasının ilk sırasında yer alacağı­na değiniyor."Hedef Alliance olarak 2009 ve 2010 yıllarında, he­deflerimizi başarıyla gerçekleştirdik" diyen Denkdemir, bunu yaparken verimlilik artışına odaklandıklarına bir kez daha vurgu yapıyor. Bu strateji doğrultusunda at­tıkları adımları ise şöyle özetliyor: "Mevcudu iyileştir­dik, kaliteyi artırdık veya maliyeti azalttık. Satış ekibi­ni, lojistik faaliyetini, yönetim ekibimizi daha verimli hale getirmek gibi çalışmalar yürüttük."Verimlilik baskısını sürekli sürdürmenin çok da ko­lay olmadığına değinen Denkdemir, bu stratejinin üzerine başka şeyler koy­manın gerekli olduğunu söylüyor ve ekliyor:~
"2011'de iki alanda yeniyi aramak durumundayız. 'Müşterimize başka ne sunabiliriz', 'Hangi yeni hizmetler ve­ya yeni ürünler" diye bakmamız lazım. İkinci olarak da hangi yeni pazarlarda bu işi yapabile­ceğimizi araştırmamız gerekli. Hiç kuşkusuz yeniyi ara­mak yorucu olacak, bakış açımızı değiştirmemiz gere­kecek. Ama aynı zamanda bize yeni bir heyecan ve di­namizm getirecek. Gelecekle ilgili kendimizi daha gü­vende hissedeceğiz. Şimdi bunun tartışmalarını, hazır­lıklarını yapıyoruz."
Türkiye'nin önde gelen gruplarından Anadolu Hol­ding Yönetim Kurulu Başkanı Tuncay Özilhan ise ye­ni dönemde en fazla yurtdışı operasyonlarla ilgilene­ceğini söylüyor ve ekliyor:
"Anadolu Grubu yurtdışı yatırımlarıyla Türkiye'nin en önemli çok uluslu şirketlerinden biri. On altı ülke­de 41 fabrikası, 12 bin 500'ün üzerinde çalışanı var. Bu nedenlerle yeni dönemde de en çok zamanımı yurtdı­şı operasyonlarımızda geçireceğim. Büyüme ve insan kaynaklarına katkıda bulunacağım."

BOYDAK DÜNYAYA AÇILIYOR
Boydak Holding, geçtiğimiz ay Rusya ve Ukrayna pa­zarına yaptığı yatırımlarla gündemdeydi. Bu bölgede 2 fabrika satın alan dev grup, yeni dönemde rotasını yurtdışına çevirmiş durumda. Bu yatırımın Boydak Grubu'nun mobilya alanındaki ilk yurtdışı yatırımı ol­ması ise dikkat çekici. Ancak Boydak Holding Yönetim Kurulu Başkanı Hacı Boydak'ın yeni döneme ilişkin planlarından anlaşılıyor ki son da olmayacak. Hacı Boydak, global ekonominin ve ülke ekonomisinin dinamiklerini yakından takip ettiklerini söylü­yor. Gelişmeler ışığında geleceğe ilişkin projelerine yön vermek durumunda olduklarını belirtiyor ve yeni dönem ajandasında yer alacak konulara dair şu yo­rumlarda bulunuyor:
"2011'de mobilya sektöründe hem ülkemizde hem dünyada yaşanacak gelişmelere kafa yoracağız gibi gö­züküyor. Aksesuar ürünleri hariç dünyada ev mobil­yasının her çeşit ürününü üreten nadir entegre tesis­lerden birine sahibiz. Bu üstünlüğümüzü kullanarak pazarın sunduğu fırsatlardan yararlanmayı amaçlıyo­ruz. Yine gelecekte potansiyeli olan böl­gelere yatırım yapmayı amaçlıyoruz. Ör­neğin Rusya ve Ukrayna'nın genellikle mobilya ihracatı konusunda zorlukla kar­şılaşılan ve gelecekte büyüme potansiyeli olan bölgeler olduğunu düşündüğümüz için bu bölgelere yatırım yaptık. Boydak Holding, mobilya üretimi alanında ilk yurtdışı yatırımını bu bölgelere bu ne­denle yaptı. Bizim Boydak Grubu olarak hedefimiz Türkiye'de lider konumda ol­duğumuz mevcut pazar paylarımızı ko­rumak ve global alanda marka bilinirliği­mizi artırarak dünya mobilya sektöründe önemli bir oyuncu olmaktır.Beşeri sermayemiz, sektördeki tecrübemiz, mevcut pozisyonumuz, yaptığımız yatırımlarla yakın gelecekte hedeflerimize ulaşacağı­mıza inanıyorum."

ULUSLARARASI DEVLERİN HEDEFİ
Telekomünikasyon pazarı geçtiğimiz yıl oldukça çetin bir rekabete sahne oldu. Müşteri kazanmaya yönelik oldukça farklı kampanyalar gündeme geldi. Bu reka­betin en önemli oyuncularından biri ise Vodafone Tür­kiye idi. Vodafone Türkiye İcra Kurulu Başkanı Serpil Timuray, 2011'de de kendi gündeminde "müşteri memnuniyetinde fark yaratmak" konusunun önce­likli olacağını söylüyor. "Bu konuda, dünyadaki ör­nek uygulamaları Türkiye'ye aktararak uçtan uca müşteri deneyimini daha da geliştirmek üzere şir­ketimizin tüm birimleri yoğun çalışmalarına devam edecek" diye konuşuyor.
Timuray'ın ajandasındaki bir diğer öncelikli ko­nu ise süper internet. Kendilerinin "veri yılı" olarak ilan ettikleri 2011'de, mümkün olan en fazla kişiyi süper internetle tanıştırmayı amaçladıklarını söylüyor ve ek­liyor: "2010 yılında 3G hizmetlerimizin lansmanından itibaren sürekli geliştirdiğimiz 'herkese mobil internet' programımızı, 2011'de 'süper internet' kampanyamızla zenginleştirmeye devam ettik. Bu kampanyalarımızın abonelerimiz tarafından beğenisi ve ilgisi de data ge­lirlerimize yüzde 155'lik bir artış olarak yansıdı."
Microsoft Türkiye CEO'su Tamer Özmen ise top­lumların dijital dönüşümüne liderlik ettiklerini söylüyor. ~
"Türkiye için önemli bir çıkış olabilecek böyle bir dönemde, yazılımlarımızla kurum­larımıza kayda değer bir ivme kazandırabi­leceğimizi düşünüyoruz" diye konuşuyor. Bu nedenle 2011'de Microsoft Türkiye'nin ajandasının her zamankinden daha yoğun olacağına dikkat çekiyor ve ekliyor: "Bir o kadar da verimli işlere imza atacağımızı dü­şünüyorum. Bütün dünyada IP (internet protokolü) bazlı ekonomilerin öne çıkmaya başladığı böyle bir dönemde Microsoft'un buluta hazır teknolojileri, kurumlarımızda çarpıcı bir değişimi ger­çekleştirme potansiyeline sahip. Bu nedenle Microsoft Türkiye olarak bizler de bu gelişmeyi ülkemizde des­tekleyerek büyümeye odaklı KOBİ'lerimiz başta olmak üzere küçük ve büyük tüm kurumların her türlü yeni­likçi çabalarında yanlarında olacağız.

 


Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz