7 önemli gelişme

Capital 2011'de büyümenin itici gücü olan gelişmeleri ve bunların 2012'ye etkilerini araştırdı.

1.06.2012 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
7 önemli gelişme
Geçtigimiz yıl Türkiye'nin dev grupları büyümede rekor kırdı. Koç Holding yüzde 41, Oyak yüzde 31,5 ve Sabancı yüzde 14,9'luk bir büyüme ile Türkiye ekonomisinin yüzde 8'lik büyümesinde önemli bir rol oynadı. Sadece bu üç holding değil inşaattan hazır giyime, sağlıktan mobilyaya farklı sektörlere odaklanan birçok dev de büyümede yüzde 67'lere varan bir performans sergiledi. Büyümenin yanında kârlılıkta da devlerin karnesi son yılların en parlak rakamlarına sahip. Peki geçtiğimiz yıl dünya krizin etkilerinden hala sıyrılmamışken Türkiye'de devlere büyümeyi getiren ne oldu? Bu soruya her grup ve şirketin ayrı bir yanıtı var. Örneğin, Koç Holding CEO'su Turgay Durak, Koç Topluluğu şirketlerinin ihracat pazarlarındaki yavaşlamayı, pazar çeşitliliği ve artan piyasa payları sayesinde bertaraf etmeyi başardığını söylüyor. Akfen Holding CEO'su Süha Güçsav da kendilerini büyütenin Mersin Limanı, Akfen GYO ve enerjideki yatırımları olduğunun altını çiziyor. Türkiye'de özel sektöre yön veren 38 grubun finansal verilerinden oluşan büyük resme baktığımızda 7 önemli gelişme öne çıkıyor. Capital 2011'de büyümenin itici gücü olan gelişmeleri ve bunların 2012'ye etkilerini araştırdı.

1- VERİMLİLİĞE ODAKLANDILAR
Geçtiğimiz yıl büyümeyi getiren en önemli unsurlardan biri, şirketlerin verimlilik yaklaşımı oldu. Birçok grup 2011'i verimlilik yılı ilan etti. Boydak Holding CEO'su Memduh Boydak da bu durumun altını çiziyor ve "2011 yılında verimlilik odaklı stratejilerimiz ile hedeflerimizin üzerine çıkarak büyümemizi devam ettirdik. 2011, kârlılığımızın yükseldiği bir yıl oldu" diyor. Yıldız Holding CFO'su Cem Karakaş da mevcut operasyonları daha etkin ve verimli bir şekilde yönettiklerini, kârlılığı sürekli olarak iyileştirmeye odaklandıklarını anlatıyor.
Tabloyu görmek için görsele tıklayın.

Doğan Holding için 2011, tam anlamıyla sürdürülebilir büyüme ve verimlilik artışı sağlamaya yönelik adımlar yılıydı. Holding CEO'su Yahya Üzdiyen, bu kapsamda medya portföylerini gözden geçirip bazı varlıkları elden çıkardıklarını belirtiyor. "Bu sayede sermaye yapımızı daha da güçlendirdik" diyor. Esas Holding'e 2011'de yüzde 50 büyüme getiren performansın da arkasında verimlilik var. Esas Holding Operasyon Direktörü Murat Kutay, "Büyüme, yatırım ve verimlik 2011 performansımızda öne çıktı. Verimlilik projeleri yeni yatırımlarımızı içine alacak şekilde sürdürüldü" sözleriyle bu durumu anlatıyor. ~
Yaşar Holding'e büyümeyi getiren unsurlar arasında da verimlilik ön plana çıktı. Holding CEO'su Mehmet Aktaş, "Kârlı büyüme hedefimiz doğrultusunda verimlilik artışı ve maliyet optimizasyonu gündemimizin önemli bir parçası oldu" diye konuşuyor.

BİRLEŞME VE SATIN ALMALARA AÇIĞIZ"
HÜSNÜ AKHAN / DOĞUŞ HOLDİNG CEO’SU

LİDER GRUP VİZYONU

Doğuş Grubu olarak, müşteri odaklı yaklaşımımızı ve hizmet verdiğimiz sektörlerdeki markalarla 'lider grup' konumuna erişmek vizyonu paralelinde çalışmalarımızı sürdürüyoruz. 2011 yılında elde edilen başarılar, 2012 hedeflerimizin çıtasını daha da yükseltmemiz adına bizi cesaretlendirdi.
2 BİN KİŞİ ALACAĞIZ
Geçen yıla benzer şekilde 2012'de de yaklaşık 2 bin kişiyi Doğuş Grubu bünyesine katmayı planlıyoruz. Bu hedefimiz doğrultusunda, yıl sonunda toplam istihdamımız 32 bin civarında olacak. Yine 2012 sonu itibarıyla konsolide aktiflerimizde yüzde 8, ciromuzda yüzde 11'lik bir büyüme öngörüyoruz. Büyüme hedeflerimizi gerçekleştirmemize katkı sağlayacak uygun birleşme, satın alma ve işbirliklerine her zaman olumlu yaklaşıyoruz.
UZUN VADELİ HEDEF
Doğuş Grubu olarak rekabetçi şirketler yaratarak global ortaklıklarla faaliyet gösterdiğimiz bütün alanlarda lider grup olmak her zamanki hedefimiz. Buna göre mevcut sektörlerimizdeki gelişme ve derinleşme aktivitelerini devam ettireceğiz. Uzun vadedeki hedefimiz, mevcut tüm sektörlerimizde her yıl yaklaşık yüzde 10'luk bir büyüme yakalamak. Bu büyümede amiral gemimiz olan bankacılık ve finans sektörü ile diğer sektörler arasındaki gelir dağılımının dengeli seyri bizim için ayrı bir öneme sahip.


2- YATIRIMLAR CANLANDI

2011, krizden sonra yatırımların gerçek anlamda harekete geçtiği bir yıl oldu. Özel sektörün iki dev kuruluşu Koç Holding 2 milyar 900 milyon TL'lik yatırım gerçekleştirirken Sabancı Holding bir önceki yıla göre yüzde 29 artışla 1 milyar 450 milyon TL'lik bir yatırımı hayata geçirdi. Türk Telekom da yatırımlarını bir önceki yıla göre yüzde 32 artırarak 2,3 milyar TL'ye ulaştırdı. Bazı gruplar da kriz nedeniyle askıya aldıkları yatırımlar için 2011'in en doğru zaman olduğuna karar verdi. İçtaş bunlardan biriydi. İçtaş Grubu 2008 yılındaki kriz nedeniyle faaliyetleri durdurulan 2 milyon ton kapasiteli tesis yatırımını devreye aldı. Yıldız Entegre de 2011'de yatırım atağına geçti. 300 milyon Euro'luk yatırım bütçesi oluşturdu. Bu yatırımların bir sonucu olarak bu yıl Yıldız Entegre kapasitesinin 2 katına çıkacağını belirten Yıldız Entegre Yönetim Kurulu Üyesi Hakkı Yıldız, "Bu da 2012 yılı büyüme oranımızı yüzde 40 seviyelerine getirecek. 2012 ve sonrasında, 2011'in yatırım meyvelerini toplamaya başlayacağız" diyor. Devler bu yıl da yatırımda frene basmak niyetinde değil. Koç Holding CEO'su Turgay Durak, 2012'nin yatırımlar açısından rekor bir yıl olmasını bekliyor. "Bu yıl kombine yatırımlarımızı 2 katına çıkararak 6,5 milyar TL yatırım gerçekleştirmeyi hedefliyoruz" diyor. Sabancı Holding CEO'su Zafer Kurtul, 2 milyar dolarlık yatırım yapacaklarını söylüyor. Turkcell CEO'su Süreyya Ciliv de "2012'de toplam yatırımlarımızın yaklaşık 1,7 milyar TL olacağını öngörüyoruz" diyor.~
Tabloyu görmek için görsele tıklayın.

3- SATIN ALMAYA HÜCUM
Geçtiğimiz yıl birçok grup satın almalarla büyüdü. Koç Holding, Güney Afrika'nın 100 yıllık beyaz eşya devi Defy'i, Zorlu Holding ise İtalyan Antonio Merloni şirketinden 4 beyaz eşya markasını satın aldı. Doğuş Holding, Star TV'yi alarak medyadaki, Yıldız Holding de Şok Marketleri'ni satın alarak perakendedeki iddiasını artırdı. Şimdi tüm gruplar önümüzdeki dönemde birleşme ve satın almalarla büyüme planı yapıyor. Koç Holding CEO'su Turgay Durak, satın alma ve özelleştirmelerle ilgili Türkiye'deki ve dünyadaki farklı fırsatları yakından takip edeceklerini belirtiyor. Zorlu Holding Yönetim Kurulu Başkanı Ahmet Zorlu, geçtiğimiz yıl yaptıkları satın almalar gibi işlemlerle ihracatlarını artırmayı hedeflediklerini söylüyor. Doğuş Holding CEO'su Hüsnü Akhan da Doğuş Grubu olarak birleşme ve satın almalara açık olduklarını ifade ediyor. "Önceki uygulamalarımızda, bu alanda başarılı işlere imza attık. Büyüme hedeflerimizi gerçekleştirmemize katkı sağlayacak uygun işbirliklerine her zaman olumlu yaklaşıyoruz" diye konuşuyor. 2012'de enerji alanındaki yatırımlara yoğunlaşacaklarını belirten Erdem Holding Yönetim Kurulu Başkanı Dr. Zeynel Abidin Erdem, "Yenilenebilir enerji alanında daha çok satın almalarla büyüme planladık" diyor. Bu yıl yüzde 6 büyüme hedefleyen Sanko, satın almalarla bu hedefe ulaşmayı öngörüyor. Index Grubu halihazırda bir servis şirketi alma kararını vermiş durumda. Esas Holding Operasyon Direktörü Murat Kutay, "2012, şirket satın alma seçeneklerini değerlendireceğimiz bir yıl olacak" diyor.
Tabloyu görmek için görsele tıklayın.

4- YENİ İŞLE GELEN SİNERJİ
Girilen yeni iş kolları birçok gruba büyümede önemli bir sinerji sağladı. Zorlu Holding, geçtiğimiz yıl LED aydınlatma sektörüne yüzde 100 üretim hedefiyle girdi. Boyner Holding, Morhipo şirketiyle e-ticaret sektörüne giriş yaptı. Grubun ikinci tanıştığı sektör ise gayrimenkul oldu. Fer Yapı ile birlikte IstWest konut projesini başlattı. Boyner Holding Başkanı Cem Boyner, bu sektörlere girişleriyle ilgili olarak "Hem internet hem gayrimenkul alanında sektördeki mevcut koşullardan çok daha iyisini müşterilerimize verebileceğimizi gördük" diyor. Doğuş Holding de yeni bir iş kolu olarak e-ticare-te adım attı. Yenilikçi ve lider bir kurum olarak son dönemin öne çıkan sektörlerinden biri olan interneti göz ardı etmelerinin düşünülemeyeceğini belirten Doğuş Holding CEO'su Hüsnü Akhan, "Bu sebeple ikinci yeni iş kolumuzda ilk olarak Güney Koreli SK Grubu ile internet bazlı çeşitli uygulamalara yönelik bir işbirliği anlaşması imzaladık. SK Grubu ile e-ticaretle başlayan bu işbirliğinin teknoloji odaklı farklı alanlarda devam ederek büyümesini planlıyoruz. İkinci olarak, e-pazarlama bünyesinde faaliyet gösteren Related Group'la bir ortaklık gerçekleştirdik" diyor. Boydak da halı sektörüne yatırım yaptı. Bu yıl üretime hazır hale gelen halı fabrikası, 500 metrekarelik halı üretimi gerçekleştirecek ve grubu sektörün önemli oyuncularından biri yapacak.~

MEMDUH BOYDAK / BOYDAK HOLDİNG CEO’SU
2012 ÇOK ÖNEMLİ BİR YIL OLACAK"
YÜZDE 13’LÜK BÜYÜME

2012 yılında yüzde 13'lük bir büyümeyle 6 milyar TL ciroya ve 530 milyon dolarlık ihracata ulaşmayı hedefliyoruz. Kârlılığımız ve yeni iş sahası oluşturma hedeflerimiz de büyüme hedeflerimize paralel olarak büyüyecek. 2012'de yine mobilya ve kablo sektörü büyümemizde önemli bir rol oynayacak ancak tekstil ve demir çelik alanında faaliyet gösteren şirketlerimizin toplam ciroya olan oranlarında artışlar bekliyoruz.
2015’TEN SONRA
Satın almalarımızın veya ortak yatırımlarımızın büyümemize bu yıl çok etki edeceğini düşünmüyoruz. Ancak gelecek yıllarda, özellikle 2015'ten sonra bu yapılanmaların büyümemizde önemli bir rol oynayacağını düşünüyoruz. 2012, yılı gelecek yıllara ışık tutması açısından gerek ülkemiz gerek özel sektör için çok önemli bir yıl olacak.
HAREKETLENECEK
2012 yılının ilk çeyreğinde ekonomide yaşanan durağanlığın ikinci çeyrekte hareketleneceğini, üçüncü ve dördünce çeyrekte ise ilk çeyrekteki yavaşlamayı kapatacak bir büyüme elde edileceğini tahmin ediyoruz. 2012 yılında Boydak Holding olarak başta enerji olmak üzere faaliyette bulunduğumuz her sektörde toplam 300 milyon dolarlık bir yatırım hedefimiz var.

5- RİSKLER YAKIN MARKAJDA
- Her ne kadar geçtiğimiz yıl global krizin şirketler üzerinde çok olumsuz etkileri olmasa da tutumlarında önemli bir değişikliğe neden olduğu gözden kaçmıyor. Birçok grup yöneticisi riske bakışlarının artık daha temkinli olduğunu açıklıyor. Önümüzdeki dönemde de riskleri daha yakın markaja alıp değerlendireceklerini belirtiyorlar. Dünya genelinde ekonomik konjonktürdeki belirsizlikler bu yaklaşımın temelini oluşturuyor. Koç Holding CEO'su Turgay Durak, ihtiyatlı bir büyüme stratejileri olduğunun altını çiziyor. 2008'den bu yana tüm şirketlerinde uyguladıkları sıkı risk yönetimi politikalarını ve önlemlerini 2012 yılında da uygulamaya devam edeceklerini ifade ediyor. Bu yıl hedef küçültmeden, risksiz yatırımlarla sürdürülebilir ve kârlı bir büyüme stratejileri olduğunu belirten Boyner Holding Yönetim Kurulu Başkanı Cem Boyner, "2009 krizindeki deneyimlerimiz sayesinde risksiz yatırımlarla, çok çalışıp her adımımızı planlayarak 2012 yılında büyümemizi sürdüreceğiz" diyor. Zorlu Holding Yönetim Kurulu Başkanı Ahmet Zorlu da, "Temkinli hareket etmek, büyümemizin anahtar noktalarından biri" diye konuşuyor. Dünyada yaşanan gelişmeleri son derece dikkatli bir biçimde gözlemleyip, riskleri ve fırsatları en iyi şekilde değerlendirerek stratejilerini oluşturduklarını anlatıyor. Bilkent Holding CFO'su Önder Sezgi de riskli işlere girmeyerek büyüme kararı aldıklarının altını çiziyor.~

2012 HEDEFİMİZ 10 MİLYAR TL"
AHMET ZORLU / ZORLU HOLDİNG YÖNETİM KURULU BAŞKANI
REVİZYON YAPMADIK

2011, Zorlu Grubu için başarılı bir yıl olarak geride kaldı, Bu doğrultuda da 2012 yılı yatırımlarımızda bir revizyon gerçekleştirmedik, Planladığımız gibi yolumuza devam edeceğiz.
CİDDİ YATIRIMLAR
Yapmakta olduğumuz tüm yatırımlar yıllara sari olduğu için, 2011 yılında da ciddi yatırım harcamalarımız oldu, Yeni başlayan tek yatırımımız ise madencilik alanında, Bu da 2 yıl önce başlayan ve yaklaşık 3 yıl daha sürecek önemli bir proje.
İHRACAT HEDEFİ
2012 yılında ciro hedefimizi 10 milyar TL, ihracat hedefimizi ise 4 milyar dolar olarak belirledik, Bu yıl planlarımızda herhangi bir birleşme gözükmüyor, Ancak Vestel 2011 yılında İtalyan Antonio Merloni şirketinden 4 beyaz eşya markasını satın aldı.
SATIN ALMAYA DEVAM
Bunun gibi çeşitli satın almalar gerçekleştirerek ihracatımızı artırmayı hedefliyoruz, 2012 yılında Vestel Grubu 200 beyaz yaka personel almayı, enerji grubumuz yaklaşık 100 personel almayı, tekstil grubu ise 30 civarında beyaz yaka personel almayı planlıyor.


6- KRİZ ÖNCESİNE O DÖNEMEYENLER

Geçtiğimiz yıl birçok grup ve holding için oldukça parlak geçse de hala bazı gruplar kriz öncesine dönebilmiş değil. Geçtiğimiz yıl yüzde 14,1'lik büyüme yakalayan Bilkent Holding, krizi aşmak için borçlarını yeniden yapılandırdı. Bilkent Holding CFO'su Önder Sezgi, "Krizi aşmak için riskli işlere girmiyor ve holding stratejilerimize uyumlu şirket satın alımları gerçekleştiriyoruz" diyor. Kriz öncesine geri dönüşün ise ancak 2013 yılında mümkün olabileceğini de sözlerine ekliyor. Pak Grup ve Sarkuysan da krizin etkilerini üzerinden atamamış görünüyor. Pak Grup yetkilileri, özellikle verimlilik ve kapasite artışı sağlayıcı yatırımların devreye girmesiyle karton sektöründe çarpıcı bir performans gösterdiklerini anlatıyor ve şöyle devam ediyorlar: "Buna rağmen grubumuzun vergi öncesi kâr itibarıyla dolar cinsinden kârı 2008 düzeyine henüz erişemedi." Sarkuysan da sektörde krizin etkilerini hissediyor. 2008 global krizinin etkilerinin sürmesi nedeniyle ürünlerini kullanan kuruluşlarda anlamlı bir büyüme olmadığını anlatan Sarkuysan Yönetim Kurulu Başkanı Hayrettin Çaycı, "Bu nedenle satışlarımız yatay bir seyirde. 2008 kriz öncesi değerlere dönülemedi. Krizin etkilerinin sürmesi nedeniyle geleceğe yönelik sağlıklı projeksiyonların yapılması da mümkün olmuyor" diye konuşuyor.~

7- YÜKSEK BÜYÜME İŞTAHI

Devler, önümüzdeki dönemde de büyüme konusunda iştahlı. Yıldız Entegre yüzde 40, İçtaş yüzde 39, Acıbadem Sağlık Grubu yüzde 35, Boyner yüzde 30, Limak yüzde 20, Zorlu yüzde 18'e yakın büyüme planlıyor. Koç Topluluğu 2012 yılında konsolide cirosunu yüzde 9'luk bir büyümeyle 80 milyar TL'nin üzerine taşımayı hedefliyor. Büyümede şirketler mevcutların yanında yeni sektörlere de odaklanıyor. Özelleştirmeleri ve yurtdışındaki fırsatları takip edenlerin oranı da hayli çok. Bilkent Holding, kamu özel sektör işbirliği projeleri, özelleştirmeler, yurt dışında fırsat arz eden yatırımlarla yüzde 10 oranında büyümek niyetinde. Boyner'in büyüme gündeminde ise hem mağazacılık hem e-ticarette yayılma var. Bu yıl sonunda yüzde 30'un üzerinde büyüme kararı aldıklarını açıklayan Boyner Holding Yönetim Kurulu Başkanı Cem Boyner, "Üretim sektörünün ağırlığının biraz azalması ve perakende ile servis sektörlerinin payının artması beklentilerimiz arasında. Gelecek 5 yılda mevcut işlerimizin yanında yeni projelerimiz de olacak. Müşterilerimizi şaşırtmaya gayrimenkul gibi yeni alanlarda da devam ediyor olacağız" diye konuşuyor. Sanko Holding enerji, tekstil ve iş makineleri sektörlerinde en az yüzde 6'nın üzerinde büyümeyi planlıyor. Bu yıl için yüzde 29'luk büyüme planıyla hareket eden Tema Grubu, önümüzdeki 5 yılda 7 milyar 550 milyon TL'lik ciroya ulaşmayı planlarken bunu da ana işinden elde etmekte kararlı.

YAHYA ÜZDİYEN / DOĞAN HOLDİNG CEO’SU
2011 YENİDEN YAPILANMA YILIYDI"
VERİMLİLİK ARTIRAN YAPI

2011, bizim için yeniden yapılanma yılıydı, Ana hedefimiz, sürdürülebilir büyümeye imkan tanıyan ve oyuncusu olduğumuz pazarlarda verimlilik ve etkinliğimizi artıracak bir yapı kurmak oldu, Bunun sonucunda oluşturduğumuz etkin yapı ile 2012 yılına gelişme ve büyüme yılı olarak, çok daha umutla baktığımızı söyleyebilirim.
PORTFÖY GÖZDEN GEÇİRİLDİ
2011 yılını sürdürülebilir büyüme ve verimlilik artışı sağlamaya yönelik adımlarla geçirdik, Bu kapsamda öncelikle medya portföyümüzü gözden geçirerek bazı varlıklarımızı elden çıkardık, Bu sayede sermaye yapımızı daha da güçlü hale getirdik, Aynı zamanda bağlı ortaklıklarımıza gelen vergi cezalarına İlişkin davalarda, 6111 sayılı kanun kapsamında başvurular yaparak, herhangi bir İhtilaf kalmayacak şekilde borçlarımızı yapılandırdık.
BÖLGESEL OYUNCU HEDEF
Doğan Grubu olarak yenilikçi, yaratıcı ve öncü sıfatlarımızla 21, yüzyılda dünyayı yeniden şekillendirecek sektörlerdeki başarılı koşumuzu 2012 yılında da ara vermeden sürdüreceğiz, Hedefimiz, medya ve enerjide sadece Türkiye'nin değil, bölgenin en büyük ve önemli oyuncularından biri olmak, Bu ana amaç ekseninde, tüm faaliyet alanlarımızla bağlantılı yatırım fırsatlarını değerlendirmeyi ve 5 yıl İçinde ciromuzun yüzde 30'unu yurtdışından sağlamayı planlıyoruz.

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz