Capital'e abone olun.

Holding bayiler!

Henüz Capital 500’e girmeyen en büyük bayiler arasından yeni devlerin de çıkması bekleniyor.

Son Güncelleme: 01.10.2009

Düşen kâr marjları her sektörde olduğu gibi otomotivde de şirketleri daha fazla odaklanmaya itiyor. Bu gelişme bazı oyuncuların aradan sıyrılmasını sağlayacak. Üreticilerin de desteğiyle gelecekte bugünden çok daha fazla bayiyi, mega bayi ve bayilik grubu olarak göreceğiz. 5 yıl içinde en az 10 bayilik grubu ve mega bayi Capital 500 şirketleri arasında üst sıralarda yer alacak.”
Bu sözler, Türkiye’nin en büyük 300 otomotiv bayisini temsil eden Otomotiv Yetkili Satıcıları Derneği (OYDER) Başkanı Tarık Taşar’a ait. Taşar, mağazacılıktan KOBİ’liğe ulaşan ve ardından bugünün dev şirketleri arasına giren Has Otomotiv ve Şahsuvaroğlu gibi otomotiv bayilerinin, geleceğin resmini çizdiğini ifade ediyor.
Sadece otomotivde değil, GSM, dayanıklı tüketim, turizm, mobilya, sigorta, teknoloji ve gıda perakendeciliği sektörlerinde de şirket cirolarına yaklaşan dev bayiler ortaya çıktı. Hatta 2008 yılında elde ettiği 361,2 milyon TL’lik cirosuyla Turkcell bayilerinden Şengüller, araştırmamıza katılan bayiler arasında zirveye oturdu. Buna rağmen kuşkusuz en çok satışa ve geniş organizasyona sahip sektör otomotiv. Ford’un en büyük bayisi Şahsuvaroğlu, son 5 yıldır perakende satışlarda tartışmasız liderliğini sürdürüyor. Has Otomotiv ise 2008’de İstanbul’da gerçekleştirdiği 289,2 milyon TL olan cirosunu 2009 sonunda 400 milyon TL’ye taşıma hedefinde.
Bu rakamlar, bu bayilerin stratejik ve operasyonel açıdan ne kadar önemli olduğunu anlatmaya yetiyor. Bu nedenle bağlı oldukları şirketler de bu dev bayilere showroom kurma, satış elemanı eğitme gibi konularda çeşitli destekler veriyor.
Bayiler de yatırım planlarını şirketin satış hedeflerine paralel olarak yapıyor, adeta şirketlerin sağ kolu gibi davranıyor. Capital, otomotivden mobilyaya, turizmden sigortacılığa kadar bayilik teşkilatı geniş 15 sektörün en büyük bayilerini araştırdı. Ortaya 18 dev bayinin profili çıktı.

BAYİ TEŞKİLATINDA SON DURUM
Otomotiv, GSM, sigorta, mobilya, turizm, tüplü LPG ve damacana su bayilik ağının en geniş olduğu sektörler arasında yer alıyor. Türkiye’de otomotiv sektöründe yaklaşık 1.200 bayi var. 2008’de bayi başına ortalama 500 aracın satıldığını ifade eden Tarık Taşar, bir otomotiv bayisinin yılda ortalama 13 milyon TL ciro elde ettiğini söylüyor. Taşar, son yıllarda otomotiv bayilerinin cirolarında önemli bir büyüme olduğuna da dikkat çekiyor ve şöyle devam ediyor:
“Eskiden sadece araç satarlardı. Daha sonra servis, yedek parça, ikinci el satış ve toptan yedek parça satışı olarak çeşitli departmanlara sahip oldular. Bu da iş yönetme biçimlerinin gelişmesini sağladı. Bugün bir otomotiv bayisi 30 ila 120 kişi arasında istihdam sağlıyor.”
GSM sektöründe ise Turkcell, Vodafone ve Avea’ya ait toplam 1.200 tane ana bayi var. Bu bayiler, GSM operatörleri tarafından önemli yetkilerle donatılmış durumda. Mobil İletişim Araçları ve Bilgi Teknolojileri İşadamları Derneği (MOBİSAD) Yönetim Kurulu üyesi Caner Özgül, sektörde bayi sayısının alt bayilerle birlikte 8 bin 200’e ulaştığını söylüyor.
Özgül, ana bayilerin yılda ortalama 2,6 milyon TL, alt bayilerinse 900 bin TL civarında ciro yaptığına dikkat çekiyor.

Diğer sektörlerdeki bayilerin durumuna gelince... En büyük bayilik ağına sahip sektörlerden mobilyada, 30 bin bayi yılda ortalama 1 milyon TL ciro yapıyor.  
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4

  • Etiketler:

    İsminiz:

    Yorumunuz:


    FOTO HABER