Capital'e abone olun.

İnternette Öncü Bankacı

Fuat Erbil / Garanti Bankası Genel Müdür Yardımcısı Fuat Erbil, Garanti Bankası’nın genel müdür yardımcısı... Onu farklı kılan, Türkiye’de internet, daha doğrusu “Şubesiz” bankacılıkta yaptığı ön...

Son Güncelleme: 01.02.2002

Fuat Erbil / Garanti Bankası Genel Müdür Yardımcısı

Fuat Erbil, Garanti Bankası’nın genel müdür yardımcısı... Onu farklı kılan, Türkiye’de internet, daha doğrusu “Şubesiz” bankacılıkta yaptığı öncülük... Henüz çok az sayıda insan interneti kullanırken, Avrupa’da bile gelişmemişken, Garanti Bankası’nda bu işi başlattı. Kısa sürede büyük projelere imza attı. Günlük 1000 adet girişten, 140 bin girişe ulaşılmasında rolü büyük. Capital-elite’e de bu başarısıyla girdi. Şimdi “Yeni projeler, farklı kanallar yolda” diyerek değişimin devam ettiğinin haberini veriyor.
 
Bundan 10 yıl önce evinizde ya da ofisinizde, oturduğunuz yerden bankacılık işlemlerinizi gerçekleştirebileceğinizi söyleselerdi, güler geçerdiniz herhalde... Doğrusu ya, banka şubelerindeki uzun kuyruklara o kadar alışmıştık ki, başka türlü bir bankacılık dünyası düşünemezdik! Oysa, tüm bu alışkanlıklar, Garanti Bankası’nın internet bankacılığıyla birlikte kısa bir sürede yıkıldı.

İşte, bu, bizlerin dilinde, kağıt mendil yerine Selpak kullanmak gibi, alışkanlık haline gelen ŞubeSiz bankacılığın arkasında sektörünün tanınmış isimlerinden biri var: Fuat Erbil. Yani “Capital Elite” kulübünün üyesi...

1968 yılında Kütahya’da doğan Fuat Erbil, ilk öğretimini ve liseyi Ankara’da tamamladı. ODTÜ Bilgisayar Mühendisliği’nde okudu. Daha sonra Bilkent Üniversitesi’nde MBA yaptı. Ardından, İstanbul’a taşındı ve İnterbank’ta işe başladı. İlk işi şubecilik idi. Pazarlama ve müşteri temsilciliği yaptı, İnter Yatırım’da araştırma bölümünün başına geçti.

1997 yılında ise Garanti Bankası’nın kadrosuna katıldı. Kısa bir süre sonra, “alternatif dağıtım kanallarının” kuruluşundan ve müdürlüğünden sorumlu oldu. İlk projesi ise internet ve telefon bankacılığı üzerine idi.

Bunlar, Fuat Erbil’e göre, yavaş yavaş, bize göre ise oldukça hızlı bir şekilde hayata geçti. 1999 yılı nisan ayında alternatif dağıtım kanallarından sorumlu genel müdür yardımcısı oldu. 2001 yılı sonunda insan kaynakları da görev alanına eklendi.

Sektörün genç öncüsü

Garanti Bankası’nın organizasyonuna bakıldığında Garanti Teknoloji ve Dağıtım Kanalları’nın iki ayrı birim olduğunu görüyoruz. Fuat Erbil, “Bizim yaptıklarımızın iki boyutu var. Birincisi teknoloji, ikincisi iş boyutu. Ben ‘iş’ tarafının temsilcisiyim” diyor.


Projeleri yaparken, alternatif dağıtım kanallarını kurarken esas amaçları ana alternatif dağıtım kanallarının oluşturulmasıydı. Bunlar ise stratejik anlamda internet bankacılığı, telefon bankacılığı ve ATM’ler... Fuat Erbil bunların proje yönetimini ele aldı. 

1997 yılının ağustos ayında internet bankacılığı devreye girdi. Aralık ayında da “Alo Garanti” hayata geçirildi. O dönem Türkiye için çok yeni uygulamalardı. Üstelik bazı Avrupa ülkelerinde bile yoktu. Erbil, “Bunlar, bizim bankanın vizyonunu ortaya koyuyor” diyor.


Sonra yeni projeler geldi. İşin içine e-ticaret girdi. İnternet bankacılığı çok geniş bir alan. BU alanda daha büyük ve değişik yatırımlar yaptılar. Örneğin, finans portalı ve “customization” gibi çalışmalara yön verdiler, “Ses tanımlama” sistemlerine el attılar. B2C ve B2B çalışmaları başladı.

“Şubesiz bankacılık çocuğum gibi”

Fuat Erbil tüm bunları anlatırken, “Hepsi de benim çocuğum gibi... Paragaranti, Alo Garanti, internet bankacılığı, sanal kart olsun hepsi de incelikle yapılan şeylerdi. Bu ekipteki herkes bunlara gözbebeği gibi bakıyor” diyor.

Müşteri hizmetleri birimi Fuat Erbil, Garanti Bankası’na katıldığında 15 kişi idi. Yani, tamamen geleneksel santral üzerine kuruluydu. Müşteri hizmetleri birimi bir ara 620 kişiye kadar büyümüş!

“İşte,” diyor Fuat Erbil, “Gözlerinizin önünde büyüyen bir çocuk gibi.” İlk günlerden bugüne gelene kadar pek çok değişim ve gelişime tanık olduğunu söyleyen Fuat Erbil, tüm süreci şöyle aktarıyor:

“İnternet şubesinde ilk günlerde 1000 kişi girdiği zaman, olay oluyordu. Şimdi 140 bin kişinin girdiği oluyor. Aynı hazzı şimdi de hissediyoruz. Sanal Kart’a bakacak olursanız; çok basit, belki. Çok geniş bir kitleye hitap etmiyor. Ama kendi alanında, dünyada belki örneği olmayan bir çalışma. 30 bin 40 bin kişi kullanıyor. Ama her kullanılışında onun keyfini alıyorsunuz.”

Erbil, Türkiye’de şubesiz bankacılığın oturması için çabaladıklarını belirtiyor. Sürekli yenilik kattıklarını ve çok iyi tanıttıklarını söylüyor.  “Belki müsrifçe davrandık ama halka öğrettik” diyor. 

A’dan Z’ye her şey internette

Nakit para çekimi ve yatırılması dışında bütün işlemleri internetten yapmak mümkün. Garanti Bankası, ayrıca, ticari ve kurumsal müşterileri için farklı birer internet şubesi açtı. Çünkü, iki grubun ihtiyaçlarının farklı olduğuna inanıyorlardı. Bununla da kalmayıp, Türkiye’de çalışan yabancılar için İngilizce internet şubesi de yaptılar. Hemen ardından, “Telefon” bankacılığında da İngilizce hizmet veren santral oluşturuldu. 

“Voice recognition denen – ses tanıma” şeklinde bir ürün çıkardılar. Altı aydan beri Paragaranti’nin telefon versiyonunda uygulanıyor. Siz  “piyasa yorumu” diyorsunuz ve bilgisayar piyasa yorumunu veriyor. Bu alanda çalışmaları devam ediyor.

Projeler bu kadar da değil. Fuat Erbil,  tüm ATM alt yapısını değiştirdiklerini söylüyor ve şöyle devam ediyor:

“ATM’lerde genelde yazılım açısından ATM satıcısına bağlısınızdır. Biz o alt yapıyı değiştirdik. Şu anda test aşamasında. Ciddi anlamda ilerleme kaydettik. Bizim yazılımımız direk olarak NCR’la ya da Siemens’le de çalışacak. Artık ATM’lerimiz Shop and Miles kartı taktığınızda, bir Shop and Miles reklamı sunacak. Arada anlaştığımız firmaların ‘banner’larının yer aldığı bir giriş olacak. Ya da müşterinin yeni bebek sahibi olduğunu biliyorsa, tebrik edip onunla ilgili bir şeyler sunabileceği alt yapıya geldik.”

Maliyeti en düşük operasyon

Şu anda online ticaretin yüzde 70’ten fazlası Garanti Bankası üzerinden yapılıyor. 1000’e yakın online firmanın POS’u, yani müşteriden para tahsil etme mekanizması, Garanti Bankası’nın ödeme sistemleri ile çalışıyor.

Diğer yandan, şubedeki maliyeti internet ile karşılaştırdığımızda, işlem maliyeti internette şu anda 3 sent civarında. Şube de ise 1,5 dolar. Çağrı merkezinin maliyeti 60-70 sent kadar. ATM’ler belli bir bakımı olduğunda, koyduğunuz yere kira ödediğinizden ve kıyasla az sayıda işlem yapılabildiğinden maliyeti 35 cent civarında. Bunlar bugün ulaşılan marjinal maliyetler...

Fuat Erbil, bu gelişmeler karşısında, sanal bankaların ayrı bir kişilik olup olmayacağını da düşündüklerine dikkat çekiyor. Hatta 2000 yılında böyle bir adım attıklarını da söylüyor. Ancak, dünyadaki trendler nedeniyle projeyi rafa kaldırdıklarını belirtiyor ve şöyle konuşuyor:

“Online banka, yani hiç şubesi olmayan banka için markanın çok kuvvetli olması gerektiğini anladık. Bunun yanında güven kavramı da hayati. Bu nedenle, Türkiye gibi ülkelerde bunun doğru bir yöntem olmadığını düşündük. Karma model diyebileceğimiz, kuvvetli bir güven tesis etmiş bir kurumun bu gücünü kullanarak online çalışmaları daha iyi gerçekleştirebileceğine inandık.”

Elbette tüm bu çalışmaların, gayretin bir bedeli var. Fuat Erbil, Garanti Bankası’na katıldığından bu yana her gün 10-12 saat çalıştıklarını söylüyor. O bu durumdan şikayetçi değil, fakat bu durumda kendisine ayıracak fazla vakti de kalmıyor

“ÇOK BÜYÜK DEĞİŞİKLİKLER BEKLEMEYİN”

Garanti Bankası Dağıtım Kanallarından sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Fuat Erbil, şubesiz bankacılık alanında yakın zamanda yaşanacak gelişmeleri şu şekilde özetliyor:

“TAMAMEN SANAL BANKA Bundan sonra sadece internetten müşterisi olan ayrı bir ekip olabilir. Yani tamamen sanal olan bankalar. Biz daha önce bu konuda girişimlerde bulunduk. Ancak, yön değiştiren trendler ve kriz ortamı yüzünden erteledik. Ama Garanti Bankası’nda bununla ilgili çalışmalar yeniden gündemde. 

CRM’İN ARTAN ÖNEMİ Gelecekte hız kazanacak diğer bir konu ise CRM. Yüzeydeki kişiselleştirme araçlar o kadar da önemli değil. Asıl olarak, müşterinin ihtiyaçlarına uygun üretim vermek gerekiyor. Bunun arkasından “kişiselleştirme” gelebilir. Ayrıca, “customization”ı yabana atmamalı. Biz özellikle ATM’lerde bu konuda yoğun çalışmalar yürüttük.

YENİ KANALLAR YOLDA Sık rastlayacağımız başka bir durumun ise müşterilerin internet hizmetlerine sadece PC’lerinden değil farklı aygıtlardan bağlanmaları olacağını açıklıyor. Yani cep telefonlarından, dijital televizyonlardan, ‘palm’lardan ve benzeri aygıtlardan internete bağlanarak işlem yapanların sayısı çoğalacak.

Yine de çok büyük değişimler bekleyenler hayal kırıklığına uğrayacaklar. Yani çok şaşırtacak bir gelişme olacağını sanmıyorum. Hepsi beklenen şeyler...”

 

 

  

Etiketler:

İsminiz:

Yorumunuz:


FOTO HABER