Capital'e abone olun.
KÖTÜ ÇALIŞANIN KULAĞI ÇEKİLMELİ

Kötü çalışanın kulağı çekilmeli

BDDK Başkanı Tevfik Bilgin, 2012 ve sonrası Türk bankacılığın geleceğini, dünyada bankacılığın geçirdiği değişimi anlatıyor

Son Güncelleme: 01.01.2012

Türk ekonomisine yön veren en güçlü isimlerden biri BDDK Başkanı TEVFİK BİLGİN. Bankaların bugünkü sağlam yapısının inşaasında önemli adımlar attı. Bilgin, bankalara uyguladıkları "döngüsel yaklaşım" sayesinde bugün güçlü sistem kurulduğu düşüncesinde. "İyi günlerde bankaların mali bünyesini kuvvetli tutacaksınız ki kötü günlerde onları kullansınlar... Tüm dünya da böyle yapmalı" diyor. "Şimdi 'BDDK'nin düzenlemeleri iyi ki yapılmış, zamanında iyi ki bizi sıkıştırmışsınız' diye tepkiler alıyorum" diyen Bilgin, 2012'de bankacılara "Mevcudu koruyun, geri gitmek yok" tavsiyesinde bulunuyor. Ardından önemli bir mesaj veriyor: "Denetimi yaparken iyi çalışan bankayla kötü çalışanı aynı kefeye koymamak lazım. Kötü çalışanın hangi alanda gerekiyorsa o alanda kulağını çekmek lazım." İlk 4-5 yılım yoğun eleştiri dönemiydi. 2008 Eylül'ünde Lehman krizi patlayınca bir anda eleştiriler tersine döndü. Şimdi 'BDDK'nin düzenlemeleri iyi ki yapılmış, iyi ki bizi sıkıştırmışsınız' diye tepkiler alıyorum." Bu sözler, bugün Türkiye'nin krizden nispeten daha az yara almasını sağlayan sağlam bankacılık sistemini inşaa eden BDDK Başkanı Tevfik Bilgin'e ait. Bankacılarla çok yakın çalıştıklarını ve dünyadaki benzer kurumların aksine yerinde denetim de gerçekleştirdiklerini söyleyen Bilgin, "Bankacılarımıza karşı bazen çok sert bazen çok yumuşak davranıyoruz ama bankacılarımız bizi biliyorlar. Tahminim sertliğin nedeni de biliyorlar ve yeri geldiğinde hak da veriyorlar. Bizim gibi kurumların öyle bir özelliği olmalı... Her şey kanunda yazanla olmaz, yeri geldiğinde 'Size sarı kart, dikkat edin. Peşinden başka kartlar da gelebilir' gibi uyarılar yapıyoruz" diyor. Bilgin, Türkiye'nin 2001 yılında acı çekerek bugünlere gelmesi gibi, şimdi Avrupa'nın da krizden çıkmak için hem bankacılık sektörü hem tüm halkı anlamında acı çekmesi gerektiğine inanıyor. Son 4 yıldır olduğu gibi, 2012'de de "Türk bankalarına kâr dağıtımı yapmayın" çağrısında bulunan Bilgin, şöyle devam ediyor: "Söylemimiz 2012'ye özel değil. 2012 için ihtiyatlı iyimserliğe devam ediyoruz. Ama bankacılık dünyanın en riskli işidir. Ülke, kur, likidite, otoritelerin denetimi gibi pek çok riski vardır. Bir de 'Çok iyiyiz' diye kendimizi bırakmamamız lazım. Her zaman bu sektöre bir şekilde eşlik edilmesi gerekiyor." Dünya ekonomisinin zorlu bir yıla başladığı bugünlerde BDDK Başkanı Tevfik Bilgin, 2012 ve sonrası Türk bankacılığın geleceğini, dünyada bankacılığın geçirdiği değişimi anlatıyor:

Capital: Türkiye'nin bugün global krizde daha iyi durumda olmasının en önemli nedenlerinden biri güçlü bir bankacılık sistemine sahip olması. Burada da bankaların denetlenmesi anlamında BBDK'nin büyük rolü mevcut. BBDK'nin bu süreçte attığı en başarılı adımlar nelerdi?
- Bu başarıyı diğer kurumlarla birlikte düşünmek lazım. Hiçbir kurum tek başına kahraman değildir. BDDK, 11 yıllık bir kurum. Ancak, aslında kurumun tüm teknik personeli Hazine'den geliyor. 2000 yılının Eylül ayında kurulan BBDK'da Hazine'den gelen bir deneyim ve kültür var. O kültürle çalışıyoruz. Hem bu devraldığımız kültür hem 2001 krizi sonrası yaşadığımız deneyimler bizi hep yoğurdu üfleyerek yemeye sevk etti. Bazen bir musibet bin nasihatten iyidir diyoruz, Avrupa da belki bugünkü krizi yaşayıp ileriye yönelik tedbirleri bugün alacak. Bizim diğer ülkelerden en büyük farkımız, inceleme tekniklerimizdir. Biz yerinde denetim yaparız, diğer ülkeler de ise çok nadiren yerinde denetim yaparlar. Mevzuatımız 2005 yılında Bankacılık Kanunu ile tamamen değişti. O dönem bu kanun bazı yönleriyle çok eleştirilmişti ama getirdiği yeniliklerin gerekliliği bugün kabul ediliyor. 2001 krizi ve İmar Bankası deneyiminde gördüklerimiz o kanunu şekillendirmişti. Kanunla beraber aksiyon almaya çalıştık.  
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6

  • Etiketler:

    İsminiz:

    Yorumunuz:


    FOTO HABER