Capital'e abone olun.

Küresel oyuncu bariyeri

“Küresel oyuncu” olmak her şirketin gönlünde yatan aslan... Ama hiç de kolay değil.

Son Güncelleme: 01.10.2012

Çoğu zaman milyar dolarlarla ölçülen devasa ölçeklere ulaşmak gerekiyor. Örneğin dünyanın en büyük 100 bankasından biri olmak için gereken minimum büyüklük 11,5 milyar dolar. Devler liginin kapısını aralamak için beyaz eşya ve lojistik sektörlerinde 5, çimentoda 4, perakendede ise en az 3,3 milyar dolar ciro şart. Bu eşiği yakalayanlar da var, çok yaklaşanlar da. İşte 15 farklı sektörün küresel ligine çıkmak için aşılması gereken kritik eşikler. Dünyanın en büyük 250 perakendecisi arasına girmek için minimum 3,3 milyar dolar ciro gerekiyor, Biz buraya sadece 2 şirket sokabiliyoruz. Perakende şirketlerimiz uluslararası alanda daha iddialı olmak durumunda.” Perakende sektörünün duayen isimlerinden Servet Topaloğlu’nun yaptığı bu analiz sadece perakende için değil, birçok sektör içinde geçerli. Örneğin dünyanın en büyük 500 şirketi içinde sadece tek bir Türk var. Koç Holding, 45,1 milyar dolarlık cirosuyla 222’nci sırada yer alıyor. Sektörler bazında bakıldığında ise resim biraz değişiyor ve daha çok oyuncuyu küresel yarışa soktuğumuzu görüyoruz. Ama uzmanlara göre sayı halen çok yetersiz. Peki neden? İşte bu araştırmamızda, Türkiye’nin önde gelen yerli devlerinin dünya ligindeki konumlarına göz attık. 15 farklı sektörde global lige çıkmak için gereken “kritik eşiği” araştırdık. Bazı oyuncuların global lige çok yaklaştığı bazılarının ise daha çok yol kat etmesi gerektiği ortaya çıktı.

Tabloyu görmek için görsele tıklayın.
DÜNYA LİGİ KOLAY MI?
Aslında küresel oyuncu olmak sadece belli bir ciroya ulaşmakla sağlanmıyor. Ama yine de ciro çok önemli bir ölçüt. Örneğin cam sektöründe küresel oyuncu olmanın eşiği 1 milyar dolar. Ama Şişecam Yönetim Kurulu Başkan Vekili Ahmet Kırman’a göre bu bile yeterli değil. Kırman, sadece ölçeğin değil gücün de önemli olduğunu vurguluyor ve ekliyor: “Küresel ölçekte cam ligindeki oyuncu sayısı 20 kadardır. Fakat burada önemli olan, ilk 10 içinde bulunmak. Cironun 1 milyar dolara ulaşması cam liginde yer almak için yeterli. Ama camın geleceğine yön vermek, diğerlerini konsolide etmek ve gerçek bir küresel oyuncu olmak için büyüklüğün 3 milyar dolara ulaşması gerekiyor.” Hazır giyimde ise dünyanın en büyük 10 devinin ciroları 10-20 milyar dolar aralığında değişiyor. “En Büyük 250 Perakendeci” listesindeki en küçük hazır giyimci ise 3,5 milyar dolarlık Abercrombie&Fitch. Perakende uzmanı Servet Topaloğlu, “Bence en az onun ölçeğine çıkmak lazım. 1 milyar doların altı cirolarla ancak ülkenizdeki ekonomi kamuoyunun ve bazı köşe yazarlarının ilgisini çekerseniz” diyor. Zorlu Tekstil Grubu Başkanı Vedat Aydın da dünya devleriyle yarışmanın hiç de kolay olmadığını vurguluyor.  
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6

  • Etiketler:

    İsminiz:

    Yorumunuz:


    FOTO HABER