Sabancı'nın yeni iş planı

Enerjide büyük yatırım planımız var. Yeni işler de yaratacağız.

1.05.2011 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
Sabancı'nın yeni iş planı


TÜRKİYE'NİN ÖNDE GELEN GRUPLARINDAN SABANCI'NIN KAPTANLIĞI,
bundan 9 ay önce Zafer Kurtul'a emanet edildi. Daha önce Akbank'ın genel müdürü olarak görev yapan Kurtul, 20 yılı aşkın bir süredir grup bünyesinde çalışıyor. Bankacılık tecrübesiyle yeni görevinde hızlı yol aldığını söyleyen CEO'nun ajandasındaki birinci öncelik, grubun hisse değerini yükseltmek. Sabancı'da performansı net aktif değerine bakarak ölçtüklerini söyleyen Zafer Kurtul, "Biz bir yatırım şirketiyiz, yatırım yapıyoruz ve yatırımlarımıza stratejik katkılarda bulunuyoruz. Değer yaratabiliyorsak başarılıyız. Hissedar değerini artırmanın yolu da holdingin varlıklarını artırabilmekten geçiyor" diye konuşuyor. Sabancı'nın yeni dönem planında pek çok önemli başlık var. Zafer Kurtul, bunların başında dengeli portföy planını sayıyor. Bugün grubun toplam portföyü içinde Akbank'ın yüzde 55 gibi önemli bir payı bulunuyor. Kurtul, "Hedefimiz banka harici portföyümüzü büyütmek ve zaman içinde diğer sektörlerin portföy içindeki paylarını yüze 60'a çıkarmak. Böylece daha dengeli bir yapıya kavuşmak istiyoruz" diyor.Son yıllarda enerjideki hamleleriyle dikkat çeken grubun yeni dönem yol haritasında da enerji sektörü öne çıkıyor. 2010 yılında 1,1 milyar dolar düzeyinde yatırım yapan Sabancı Grubu, bu yıl da 2 milyar dolarlık bir yatırım bütçelemiş. Kurtul, bu rakamın yüzde 70'inin enerji sektörüne yönelik olacağına dikkat çekiyor. Şirketlerinin yüzde 75'i halka açık olan Sabancı'nın bugün, 15,5 milyar dolarlık bir hisse değeri var. Zafer Kurtul, 2015'te bu rakamı 25 milyar doların üzerine çıkaracaklarını, 2020 yılında 40 milyar doları aşmayı hedeflediklerini söylüyor. Sabancı Grubu CEO'su Zafer Kurtul ile grubun yeni dönem planlarını konuştuk. Grubun yeni yol haritasını ayrıntılarıyla anlatan yöneticinin, Capital'e verdiği yanıtlar şöyle:

Capital:
CEO olarak 9 ayı geride bıraktınız. Göreve başladığınızda nasıl bir Sabancı buldunuz?
- Sabancı Topluluğunun çok yüksek gelişme potansiyeli olduğunu gördüm. Topluluğun itibarı hem yurtiçinde hem yurtdışında çok yüksek. 16 ülkede faaliyetimiz, 57 binden fazla çalışanımız var. Deneyimli, yenilikçi, çok iyi eğitilmiş, güçlü insan kaynakları yapımız bizim en önemli değerimiz. 12 halka açık şirketimiz var. Şirketlerimizin piyasa değerlerinin toplamı iMKB'nin yüzde 12'sini oluşturuyor. 2010 yılında şirketlerimiz 1,1 milyar dolar yatırım yaptı. Mali gücümüz çok kuvvetli. Sabancı Holding'in 2010 yılı sonu itibarıyla özkaynakları 13 milyar TL'ye ulaştı. Borçluluk oranımız çok düşük, bu da gelişme potansiyeline destek veriyor. Çok değerli markalarımız var. içinde bulunduğumuz sektörlerin büyüme potansiyeli çok yüksek. 11 şirketimiz pazar payında lider. 3 şirketimiz ise sıralamada ilk 3 içinde yer alıyor.

Capital: ilk 100 gün CEO'lar için öğrenme süresidir. Sabancı gibi bir grubu öğrenme süresi ne kadar?
- Ben şanslı bir dönemde, tam 2011 bütçelerinin hazırlanacağı dönemde göreve başladım. Bütçe süreci hem sektörleri hem şirketleri tanımak açısından çok faydalı oldu. ~
Kuvvetli ekiplerle çalışmak öğrenme süresini kısaltır. Birçok farklı sektörde faaliyet gösteriyoruz. Bu sektörlerden her birinin kendi özellikleri, potansiyelleri, dinamikleri var. Bunları iyi anlamak ve iyi bir şekilde yön verebilmek tabii ki yoğun bir bilgi birikimi gerektiriyor. CEO'nun konulara stratejik bakabilmesi, hedefleri iyi koyabilmesi, ekip çalışmasını yürütebilmesi önemli. Şimdi şirketlerimizin 3 ve 10 yıllık projeksiyonlarını yapacağımız sürecimiz başlıyor. Onümüzdeki 3 ve 10 yılın stratejilerini ekibimle birlikte oluşturmak çok faydalı bir çalışma olacak.

Capital: Sizinle birlikte genel olarak Sabancı Grubu'nun stratejisinde, kâra, büyümeye bakış anlamında bir değişim olduğu düşünülüyor. Gerçekten böyle bir değişim oldu mu?
Ana stratejilerimizde değişiklik olmadı. Her CEO'nun hedefi, hem büyüme hem kârlılık anlamında başarılı olmaktır. Bu ikisini birlikte başardığımız takdirde, tüm paydaşlarımıza değer yaratırken hisse değerimizi de daha fazla artırabiliriz. Biz de bu sonucu elde edebileceğimiz uygulamalar başlattık.2009 rakamlarımızda krizin etkileri vardı. 2010 toparlanma yılıydı, rakamlarımız 2009'a göre daha iyi gitti. 2011'in ise yükseliş yılı olacağını bekliyoruz. 2011'in ilk 3 ay sonuçları gayet başarılı. Bu yıldan itibaren gelecek 3 yılda çok daha iyi sonuçlar elde edebileceğimizi düşünüyoruz. Sabancı Holding'de portföyümüzü değerlendirirken, net aktif değerimizi yakından takip ediyoruz. Amacımız net aktif değerimizi büyütmek. Şirketlerimizin piyasa değeri net aktif değerimizi oluşturuyor. Portföyümüzün yüzde 75'i halka açık. Buna göre Akbank'ın portföy içindeki payı yüzde 55, diğer grup şirketlerimizin payı ise yüzde 45 düzeyinde. Hedefimiz banka harici portföyümüzü büyütmek ve zaman içinde diğer sektörlerin portföy içindeki paylarını yüze 60'a çıkarmak. Böylece daha dengeli bir yapıya kavuşmak. Akbank'taki büyüme elbette devam edecek. Fakat diğer sanayi, ticaret, sigorta alanlarını, yani portföyün geri kalanını daha hızlı büyütmemiz gerekecek. Önümüzdeki dönemde hem organik hem inorganik büyüme fırsatlarını çok iyi değerlendirmemiz gerekiyor.

Capital: Sizden sonra bir organizasyon değişikliği oldu. Bu nasıl bir değişiklikti?
- Şirketlerimize stratejik seviyede nasıl değer yaratacak, daha etkin ve daha hızlı katkıda bulunabiliriz diye düşündük ve holdingde organizasyonu buna göre yeniden şekillendirdik. Daha yalın, daha verimli bir organizasyona kavuştuk.

Capital: Peki yönetim anlayışı ve strateji açısından sizin döneminize damgasını vuracak neler olacak?
- Birinci öncelik, mevcut işlerimizdeki potansiyeli açığa çıkarmak ve işlerimizin performansını artırmak olacak. Kârlılık içinde, değer yaratarak büyüme stratejisini uygulayacağız. Büyümenin sağlıklı olması çok önemli. Bu nedenle mevcut işlerimizde yeni yatırım, inovasyon, yeni pazarlar, yeni ürünler konularında ilerlemeye çok önem veriyor olacağız. Bunun yanında yeni ne iş yapabiliriz, bunu da çalışıyor olacağız. Örneğin enerjide çok iyi bir adım attık. 2007'de Verbund ortaklığımızdan sonra projelerimize hız verdik. Burada hedefimiz, Türkiye'nin elektrik üretiminde yüzde 10 pazar payına ulaşmak yönünde. 2011 pazar payımız yüzde 4 olacak. Elimizde yapım aşamasında 5 bin megavatın üzerinde projemiz var. Şu anda enerji, toplam portföyümüzün yüzde 10'unu oluşturuyor. Söz konusu projeler tamamlandıktan sonra bu oran yüzde 20'yi aşacak.~

Capital: Burada satın alma fırsatlarına da baktığınızı açıklamıştınız...
- Enerjisa, bugüne kadar 9 tane elektrik üretimi konusunda şirket satın aldı. Elektrik dağıtımında 2008 yılında Başkent Elektrik'i satın aldık. Ankara ve çevresindeki 6 ilin elektrik dağıtımını yapıyoruz ve 3,2 milyon müşteriye hizmet ediyoruz. 2010 yılında 11 TWh elektrik satışıyla Türkiye elektrik dağıtımında pazar payımız yüzde 8 oldu. Bir dağıtım bölgesi daha almak istiyoruz, ancak ihalelerde bunu gerçekleştiremedik. Bu hedefimizi bir satın almayla gerçekleştirebileceğimizi düşünüyoruz.

Capital:
Bizi alın ya da bu şirket satılık diye gelenler oluyor mu?
- Oluyor. En son 142 megavatlık bir rüzgar santrali satın aldık. Önümüzdeki dönemde en hızlı büyüyecek sektörümüz enerji olacak. Projeler tamamladıkça cirolarımız büyüyecek. Enerjide yeni projelerle toplam yatırımımız yaklaşık 6 milyon Euro'yu bulacak. Bu yatırımları yüzde 60 borç, yüzde 40 özkaynak oranıyla yapıyoruz.

Capital: Başka hangi alanlarda hızlı büyüme planınız var?
- Enerji çok hızlı büyüyor. Kapasiteyi üçe, dörde katlamayı planlıyoruz. Başka sektörlerde enerjinin hızını yakalayabilmemiz ancak inorganik büyüme ile olur. Bu anlamda öne çıkan faaliyet alanlarımızdan biri çimento. Burada Akçansa ve Çimsa olmak üzere iki şirketimiz var. Biliyorsunuz bugün Türkiye'de çimento üretiminde kapasite fazlası var. Türkiye'de olduğu kadar çevre ülkelerdeki satın alma imkanlarını da araştırıyoruz.
Perakendede CarrefourSA, DiaSA ve Teknosa ile faaliyet gösteriyoruz. CarrefourSA ve DiaSA şirketlerimizi yılda 200 milyon müşteri ziyaret ediyor. Teknosa çok hızlı gelişen bir şirket. Şu anda yüzde 14 pazar payıyla, Türkiye genelindeki 260 mağazasıyla sektöründe bir numara. Özellikle bu yıl kârlılık anlamında da çok başarılı bir performans sergiliyor. Otomotivde lastik üreten Brisa'nm performansı çok iyi gidiyor. Sektörde talep çok güçlü. Kordsa Global'in önümüzdeki dönemde birtakım stratejik açılımları olabilir. Yeni yatırımlar, farklı ürünlere kayma, planlarımız dahilinde. Diğer yandan Temsa'da bir yeniden yapılandırma çalışmamız var. Bu yılki rakamlarımız gayet olumlu gidiyor. Otobüste hem yurtiçinden hem yurtdışından aldığımız siparişler var. Hedefimiz Temsa'yı kârlı, verimli bir şirket haline dönüştürmek.

Capital: Finansta bankanın dışında sigorta ve emeklilik şirketleriniz var. Bu şirketler için gelecek planı ne yönde?
- Sigorta sektöründeki büyüme potansiyelinden daha hızlı bir şekilde faydalanabilmek için Avrupa'nın önemli, iyi yönetilen, banka sigortacılığı konusunda uzman sigorta şirketi Ageas ile yüzde 50-50 ortak olduk. Önümüzdeki dönemde sektörde konsolidasyon bekleniyor. Ortağımızla birlikte biz de organik ve inorganik büyümelerle kârlılığımızı ve pazar payımızı artırmayı hedefliyoruz. Bireysel emeklilik ve hayat sigortaları tarafında da müthiş bir büyüme potansiyeli var. AvivaSA yüzde 21 pazar payı ile toplam katkı payında lider ve sektörün en büyük fonuna sahip iki şirketten biri. Sahip olduğumuz güçlü dağıtım ağımız her iki sigorta şirketimiz için de önemli bir avantaj sağlıyor. Sigorta hizmetleri sektöründe çok iyi bir konuma ve büyüme potansiyeline sahibiz.~

Capital: Bu şirketlerin portföydeki payı bugün ne düzeyde? Bu oranı gelecekte nereye taşımak arzusundasınız?
- Sigorta ve emeklilik net aktif değeri açısından şu anda portföyümüzde yüzde 5 civarında pay alıyor. Bu payı yükseltmek istiyoruz. AvivaSA'nın da halka açılması gündeme gelecek. 2012'de Teknosa'yı halka arz ettikten sonra 2013'te de Avivasa'nın halka arzı gündemimizde olacak. Sonra da Enerjisa'nın halka açılmasına çalışacağız. Yünsa, Olmuksa ve Sasa'daki gelişmeler de çok iyi. Sasa, elyaf satışlarında yüzde 52 pazar payı ile lider, Avrupa'nın ise en büyük üretici şirketi konumunda.

Capital: Gelecek için bu tür yeni alanlara bakıyor musunuz? Dikkatinizi çeken alanlar hangileri?
- Tabii bir çok imkan var, biz de üzerinde çalışıyoruz. Türkiye'nin tasarruf oranı düşük. Daha kârlı ve katma değerli şirketlere ihtiyaç var. Yenilikçilik, inovasyon, marka, ekonomik büyüklük şirketlerin performanslarını artıracak konular. Gelecek için özellikle sanayi ve perakende alanlarına baktığımızı söyleyebilirim. Burada çalıştığımız birçok konu var.

Capital:
Holdingin gelecek 4-5 yıla yönelik planı nasıl? 2015'te ne kadarlık bir büyüklüğe ulaşmayı hedefliyorsunuz?
- Bugün net aktif değerimiz 15,5 milyar dolar. 2015'te net aktif değerimizin 25 milyar doların üzerinde olacağını öngörüyoruz. 2020 yılında 40 milyar doları aşmayı hedefliyoruz. Bu hedeflere ulaşabilmemiz için hem mevcut işlerimizde sağlıklı büyümemiz hem yeni faaliyet alanlarını portföyümüze katmamız gerekiyor. 2011 yılında organik büyümemizi destekleyecek 2 milyar dolar tutarında yatırım yapacağız.

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz