Capital'e abone olun.
"TÜKETİMDE HIZLI BÜYÜME MÜMKÜN DEĞİL"

"Tüketimde hızlı büyüme mümkün değil"

Portföyümüzü geliştirmeye devam edeceğiz.

Son Güncelleme: 01.10.2009

Geçmiş yıllarda hep çift haneli büyüyen P&G, 2008’i tek haneli rakamla kapattı. Şirket bu yıl sonunda da durumun değişmeyeceğini düşünüyor. Büyümelerinin hızlı tüketim sektörünün büyümesiyle paralel seyredeceğini kaydeden P&G Türkiye, İsrail, Kafkasya ve Orta Asya Yönetim Kurulu Başkanı Saffet Karpat, önümüzdeki bir yıl içinde sektörde kayda değer bir toparlanma beklemiyor. Karpat, “Sektör kriz öncesinde yüzde 7 büyüyordu, şimdi ise büyüme yüzde 3-4 seviyesinde. Hızlı tüketimdeki düşüş çok büyük olmadı. Yükselişin de çok büyük olacağını zannetmiyorum. 2009 ve 2010’da ekonomi eksi seviyelerde olmaya devam edecek. Hızlı tüketimde ise kategoriye göre büyüme yüzde 2-3 en fazla yüzde 4 seviyelerinde olur” diyor.
Karpat’a göre hızlı tüketim bu performansıyla gayet iyi durumda. Birçok sektörde daralma yaşanırken hızlı tüketimde büyümenin devam ettiğini ifade ediyor. 2001 krizine kıyasla pozisyonlarının çok daha iyi olduğunun altını çiziyor. Tüketici davranışlarında çok fazla değişimin olmadığını sadece fiyata karşı bir hassasiyetin oluştuğunu söylüyor.
Büyüme hızı düşen P&G, krizin etkilerini en aza indirgemek için kendi önlemlerini uyguluyor. Son bir yılda istihdamda kesintiye gitmeyen şirketin krizdeki en temel aksiyonu finansal yapısını sağlıklı tutmaya çalışmak. Bu konuya özellikle önem verdiklerinin altını çizen Karpat, neler yaptıklarını şöyle anlatıyor: “Kriz öncesinde maliyetlere dikkat eden bir şirkettik. Kriz döneminde bu odak biraz daha arttı. Krizde bütçeleri yeniden gözden geçirdik. Çok büyük bir değişiklik olmadı ama bu ortamda yüzde 5 tasarruf yapsanız bile önemli. Fiyatlar yükselmediği için yeni ürünler getirmeye çalıştık. 6-7 büyük lansman yaptık.”
P&G son dönemde tümüyle inovasyona ve yeni ürün kategorilerine odaklanmış durumda. Türkiye’deki portföylerini geliştirmeye devam edeceklerini belirten Karpat, bundan sonra şirketi büyütenin başta “inovasyon” ve “yeni ürünler” olmak üzere dünya çapında yapılacak “yeni satın almalar” olacağını söylüyor. “5-10 yıl içinde P&G’nin büyümesinin bu 3 kalemden geleceğine inanıyorum” diyor.
P&G Türkiye, İsrail, Kafkasya ve Orta Asya Yönetim Kurulu Başkanı Saffet Karpat, şirketin son bir yıldaki performansını ve önümüzdeki dönemdeki rotasını Capital’e anlattı.
Capital:  2008 yılı P&G için nasıl geçti?
Bizim mali yılımız temmuzda başlıyor, haziranda tamamlanıyor. 2008 iyi başlamış bir yıldı. Kasımdan itibaren dünyadaki krizin etkileri Türkiye’de görülmeye başladı. Mali yılımız açısından krizden çok etkilendiğimiz bir yıl oldu. Mali yılın 10 ayı kriz ayları olarak geçti. Geçmiş yıllarda hep çift rakamlı büyüme görürken, 2008-2009’da tek rakamlı büyüdük.
Capital:  2009’a girerken hedefleri nasıl saptadınız? Hangi kategorilerde ne kadar büyüme beklentiniz var?
Bizim ana kategorilerimizin 4’ünde yani deterjan, şampuan, kağıt ve güzellik ürünlerinde tek haneli büyüme bekliyoruz. Türkiye’de enflasyon çok düşük seviyede. Krizden sonra enflasyon daha da düşmeye başladı. Şu anda yüzde 4-5 civarında yani çok düşük bir seviyede. Enflasyonun önümüzdeki 12 ay boyunca düşeceğini tahmin ediyoruz. Enflasyon çok düşük olduğu için pazarda fiyatlandırma zor oluyor. Krizden sonra fiyat artışı olmadı.
Capital:  Peki fiyat düşüşü oldu mu?
Bazı kategorilerde oldu. Bunlar promosyon bazında da oluyor. Örneğin, deterjan kategorisinde promosyonlar nedeniyle fiyat düşüş oldu. Diğer kategorilerde fiyatlar kriz öncesine nazaran artmadı.
Hammadde fiyatlarında birtakım düşüşler söz konusuydu. Fakat doların artışıyla birlikte bir devalüasyon yaşandı. Bunun getirdiği bir takım maliyet artışları var. Bizim kategorilerimizde hala dolar bazlı hammaddeler belli bir miktar tutuyor.  
  • 1
  • 2
  • 3

  • Etiketler:

    İsminiz:

    Yorumunuz:


    FOTO HABER