Capital'e abone olun.
TÜRKİYE'DE FABRİKA ALMAK ANLAMSIZLAŞTI

Türkiye'de fabrika almak anlamsızlaştı

Merloni, "Maaliyetler yüzünden Türkiye'de fabrika almanın çok manası kalmadı."

Son Güncelleme: 01.01.2010

“Aslında Türkiye’de çok iyi iş çıkardık, çünkü buradaki rekabet çok zorlu. Hatta zorlunun ötesinde… Çünkü sadece fiyat rekabeti değil, bayi rekabeti de mevcut. Bizim Türk rakiplerimizin güçlü bayi ağları var ve biz pek çok bayi ağına giremiyoruz.”  Bu sözler, Avrupa’nın ikinci en büyük beyaz eşya üreticisi Indesit Company’nin yönetim kurulu başkan yardımcısı Andrea Merloni’ye ait. Merloni, Türkiye’de “bir İtalyan gibi kalpleriyle” rekabet ettiklerini söyleyecek kadar açık sözlü. 1995’te Türkiye pazarına giren Indesit, bugün için pazardan yüzde 8 pay alıyor. Ancak Andrea Merloni, önümüzdeki 5 yılda bu payın yüzde 12-14’lere çıkaracaklarını söylüyor.
Zaten pazar payını artırma stratejisi, tüm Avrupa ülkeleri için geçerli. Krizden önce Asya ve Güney Amerika’da yatırımlara hazırlanan Indesit Company, krizle birlikte odağını Avrupa’ya kaydırdı. Andrea Merloni, “Bizim stratejimiz daha çok Avrupa odaklı” diyor ve yeni stratejilerini şöyle açıklıyor:  “Aslında bu kriz sayesinde, belli bir bölgede güçlü olmanın dünyanın her yerine dağılmaktan daha iyi olacağını anladık. Önümüzdeki 3 yıl, Avrupa pazarlarında pazar payı ve kârlılık kazanmak üzerine olacak, özellikle şu an için güçsüz olduğumuz pazarlara yöneleceğiz. Rusya ve İtalya pazarlarında liderliğimizi güçlendiriyor olacağız” diyor.
Şirket, bu stratejiyle geçen yılı da kârla kapatmayı başardı. Merloni, kârlılık adına geliştirdikleri yeni stratejilerini şu şekilde aktarıyor: “Bizim için en zoru, kârlılık alanımızı Doğu Avrupa ülkelerinden daha Batı Avrupa ülkelerine taşımak oldu. Bizim kârımızın büyük bir bölümü Doğu Avrupa ülkelerinden geliyor ama krizle birlikte bu pazarlar gerileyince İngiltere, İtalya, Fransa gibi daha gelişmiş Batı Avrupa ülkelerinde kârlı çalışmak üzerine odaklandık. Bu şirketimizin geleceği için de çok iyi bir adım oldu. Rusya pazarı canlanmaya başladığı zaman bu alandan gelen kârla iyi bir sinerji yaratacak.”  Indesit Company Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Andrea Merloni ile Türkiye hedeflerini, aile şirketi olarak yönetim sırlarını ve Avrupa odaklı stratejilerini konuştuk:

Beyaz eşya, krizden en çok zarar gören sektörlerden biri oldu. Indesit olarak ciro ve kârlılık anlamında krizden nasıl etkilendiniz?
Kriz öncesinde, 2007’de ciromuz 3,4 milyar Euro’ydu. 2009’da da 2,6-2,7 milyar Euro arasında olacak diye tahmin ediyorum. Yani kriz nedeniyle 800 milyon Euro kaybımız olacak gibi görünüyor. Bu da yüzde 20’nin üzerinde bir düşüş anlamına geliyor.  İtalya, İngiltere, Rusya, Bulgaristan ve Ukrayna’da pazar lideriyiz. 2007’de rekor olarak 16 milyon adet ürün sattık, 2009’da ise 13 milyon adetten az olacak. Kârlılık açısından ise 2009’u bile pozitif kârla bitireceğiz. Bu konuda çok güçlü bir hedef koymuştuk. Çünkü, şirketin kuruluşu 1975’ten beri hiç zarar açıklamamışız. 2009’da da bu geleneğimizi bozamazdık. Bir iki gün önce hissedarlarımıza da açıkladığımız gibi 2009’u, 90 milyon EBITDA ile kapatacağız. Bu bizim için çok iyi bir sonuç, çünkü gayet zorlu bir yılı geride bıraktık.

Hangi pazarlarda satışlarınız daha çok düştü?
Rusya, dünyada en kötü giden pazar oldu. Hala da öyle maalesef... İtalya ve Fransa pazarlarında yüzde 12-15 arasında gerileme olurken, Rusya’da sektör yüzde 35-38 daraldı. Bu bizim için ciddi bir sorun. Çünkü, biz Rusya’da liderdik. Bu yüzden düşüşten rakiplerimizden çok daha fazla etkileniyoruz. Ama Rusya’da, pazarın gelecek 6-7 ay içinde toparlanacağına inanıyorum.

Indesit olarak nasıl bir global strateji izliyorsunuz?
Sektörümüzde Avrupa’nın, Avrupa derken Portekiz’den Türkiye’ye geniş bir coğrafyayı kastediyorum, en büyük ikinci şirketiyiz. Hacimsel anlamda pazar payımız yüzde 15. Pazarda bizim önümüzde BSH Group var.
Aslında global bir stratejimiz yok diyebiliriz. Bizim stratejimiz daha çok Avrupa odaklı. Bu krizden hemen önce işimizi, Asya ve Güney Amerika’ya yaymayı planlıyorduk. Biliyorsunuz kriz nedeniyle finansal anlamda global piyasalardan sermaye bulmak çok zorlaştı, işimizi genişletmek için para bulmamız da zorlaştı. O yüzden Avrupa pazarına odaklandık, kriz bize bunu öğretti. Mevcut olduğumuz pazarlarda çok gidecek yerimiz olduğuna inanıyoruz.   
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4

  • Etiketler:

    İsminiz:

    Yorumunuz:


    FOTO HABER