Capital'e abone olun.

Yeniden büyüme hesapları

Capital’in mercek altına aldığı 29 holdingden 12’sinin cirosu düştü. Kriz öncesine dönüş 2011’de başlayabilir.

Son Güncelleme: 01.06.2010

Türkiye’nin önde gelen CEO’larının üye olduğu CEO Club üyeleri arasında, Eylül 2009’da yaptığımız araştırmada, iş dünyasının kriz stratejisi ve 2010 yılı hesapları da ortaya konulmuştu. İlk hedefte “Kârı korumak”, “verimliliği artırmak” ve “yeni pazarlar bulmak” vardı. 160 CEO’nun katıldığı ankete yanıt verenler, krizin etkilerinin geçmeye başladığını, yılın son çeyreğinde işlerin daha iyi olacağını belirtmişti. Kötümserlikler ise azınlıktaydı. 2010 yılına yönelik beklentiler büyük ölçüde iyimserdi. Krizin izlerinin geçeceği ve büyümenin başlayacağı tahmin ediliyordu. Aradan geçen zaman CEO anketinin sonuçlarını doğruladı. Kriz, 2009 yılının son çeyreğinde hızını kaybetti ve Türkiye dahil ekonomilerde büyüme süreci başladı. Son çeyrekteki büyümenin etkisiyle Türk ekonomisindeki daralma 2009’da yüzde 4,7 düzeyinde kaldı. Kişi başına milli gelir 10 bin 436 dolardan 8 bin 590 dolara geriledi. Üretim ve ihracat ciddi bir sekteye uğradı. Sektörel bazda en yüksek daralma yüzde 16,3 ile inşaat sektöründe görüldü. İmalat sanayi yüzde 7,2, toptan ve perakende ticaret yüzde 10,4 küçüldü. İhracat yüzde 22,6 oranında azaldı. 2008’de yüzde 11 olan işsizlik yüzde 14’e çıktı. Peki ekonominin bu tempoda daraldığı dönemi Türkiye’nin devleri nasıl kapattı? 2001 yılındaki krize göre daha iyi bir dönem geçiren devler, cirodan ihracata, çalışan sayısından kâra, temel göstergelerde nasıl bir performans gösterdi? Capital’in her yılın haziran ayında yayınladığı Devlerin Karnesi araştırması, bu konudaki sorulara açıklık getiriyor…

DEVLERİN CİROSU GERİLEDİ
2009, Türkiye’nin en büyük grupları açısından, krizin etkilerinin en sert hissedildiği yıl oldu. Bunu açıklanan ciro ve kâr rakamlarından da görmek mümkün… Finansal sonuçlarını Capital ile paylaşan 29 holdingden 12’sinin cirosunun 2008 yılına göre gerilemesi de bunu açıkça ortaya koyuyor. Oysa geçtiğimiz yıl aynı araştırmaya katılan 20 gruptan sadece 2’sinin cirosunda ge-rileme yaşanmıştı. Türkiye’nin en büyük 3 devi olan Koç, Oyak ve Sabancı’nın kriz karnesi de çok parlak değil. Cirosu, çalışan sayısı ve ihracatıyla Türkiye’nin en büyük şirketler topluluğu olan Koç Holding, 2009 yılını yüzde 19 oranındaki küçülmeyle kapattı. Grubun 2008 yılında 55 milyar 547 milyon TL’lik cirosu, 2009’da 44 milyar 832 milyon TL’ye düştü. 2009’u “Çok zor, bir daha yaşanmasını istemediğimiz bir yıl” sözleriyle tanımlayan Koç Holding eski CEO’su Bülent Bulgurlu, yaşanan gerilemeyi de şöyle açıklıyor: “2008’de petrol fiyatları 100 doları aşmıştı. Bu durum Tüpraş’ın cirosunu yukarı çekmişti. 2009’da petrol fiyatları 2008’e oranla aşağıda kaldı. Koç Grubu’nun cirosu da düştü. Cirodaki düşüşte Avrupa’daki daralma da etkili oldu.” 2008 yılında 21 milyar 100 milyon TL ciroya ulaşan Oyak Holding de krizden etkilendi. Cirosu yüzde 9’luk bir düşüşle 19 milyar 100 milyon TL’ye indi. Sabancı Holding, geçtiğimiz yılı 18 milyar 848 milyon TL ile kapattı. Bir önceki yıl 19 milyar 797 milyon TL’lik ciro elde eden Sabancı, böylelikle ciroda yüzde 5’lik bir kayıp yaşadı.   
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6

  • Etiketler:

    İsminiz:

    Yorumunuz:


    FOTO HABER