Capital'e abone olun.
YÖNETİCİNİN YENİ AJANDASI

Yöneticinin Yeni Ajandası

Yaz mevsiminin son ayına geldik. Bir ay sonra, eylülle birlikte ekonomide ve iş dünyasında yeni bir dönem başlıyor. Her sektörde hareket olacak, yeni stratejiler devreye girecek. Bu nedenle gıdadan...

Son Güncelleme: 01.08.2004

Yaz mevsiminin son ayına geldik. Bir ay sonra, eylülle birlikte ekonomide ve iş dünyasında yeni bir dönem başlıyor. Her sektörde hareket olacak, yeni stratejiler devreye girecek. Bu nedenle gıdadan tekstile, sektörlerin yöneticilerinin gündemi çok dolu. CEO, genel müdür ve patronlar, yeni dönemle başa çıkmak için belirledikleri ajandada bazı konulara daha çok önem veriyorlar. Her yöneticinin önceliği ayrı olsa bile, ortak konular daha fazla…  
 
Economist İntelligence Unit’in, Avrupa’daki büyük şirketlerin CEO’larıyla yaptığı “CEO Agenda” araştırmasında, zirvedeki yöneticilerin nelere odaklandıkları da ortaya konuluyor. Araştırmaya göre, Avrupa’nın dev şirketlerini yönetenlerin bir numaralı gündem maddesini “çekirdek işe odaklanma” (Core business) oluşturuyor. Bunun arkasında ise “maliyet kısma” (Cost cutting) stratejileri var. Yöneticiler, daha az maliyetle çalışmak için “yalınlık”, “etkin yönetim” ve “harcama disiplini” gibi araçları kullanıyorlar. İşin sonunda da “sürdürülebilir büyüme” yakalamaya odaklanıyorlar.  
 
CEO’ların gündemi bunlarla sınırlı değil. Kurumsal yönetim, sosyal sorumluluk, karlılık ve verimlilik gibi konular da üst sıralarda yer alıyor. Ayrıca, teknolojinin etkin kullanımı ve müşteriye yönelik yaklaşımlar için yönlendirilmesi de öne çıkıyor.  
 
Ancak, CEO’nun gündemi her ülkede aynı değil. Sıralama, ülkenin ekonomik yapısına ve iş dünyasının özelliklerine göre değişiyor. Bazı ülkelerde maliyet, bazılarında odaklanma öne çıkıyor. Aralarında teknoloji ve dışa açılma gibi konuları ilk sıralara koyanlar da var. Türkiye’de ise yaşanan ekonomik sorunlar ve iş dünyasındaki değişim nedeniyle, sıralama Avrupa’dan bir miktar farklılık gösteriyor. Verimlilik, kurumsal yönetim ve büyüme, ilk sıralarda yer alıyor. Ancak, sıralama değişse de, “ajanda” her ülkede aynı.  
 
Verimlilik ve Kârlılık  
 
Yeni rekabet ortamı verimlilik konusunu çok önemli kılıyor. Son dönemin en hareketli gruplarından biri olan Ülker’in İcra Kurulu Üyesi Metin Yurdagül de öncelikli konularını verimlilik olarak gösteriyor. Ardından rekabet ve inovasyon, yani yenilikçilik geliyor. Yurdagül, verimliliğin önemini şöyle açıklıyor:  
 
“Bilindiği gibi yaklaşık olarak bir yıldan beri Türkiye’de enflasyonun düşüşü, yaşanan en önemli olaylardan biri. Bu düşüşün etkisi bütün girdilerimizde aynı olmadığından maliyetlerimiz artmaya devam ederken bu ilave maliyeti fiyatlarımıza yansıtamıyoruz.  
 
Marjlarımız azalıyor. Bugün birçok üründe sıfır marjla çalışma zorunluluğu ve zorluğu doğuyor. Bu güçlüklerin üstesinden gelebilmek için verimlilik artışı en önemli önceliğimiz.” Doğan Yayın Holding de verimliliği ön plana alan gruplardan. Holding Başkanı Mehmet Ali Yalçındağ, çalışanların yaratıcılığına odaklandıklarını ve projeleri bu yönde geliştirdiklerini söylüyor.  
 
Zorlaşan Rekabete Dikkat  
 
Başer Kimya Grup Başkanı Mehmet Başer de ekonomik kriz, petrol fiyatlarındaki artış, rekabet ortamının getirdiği fiyat düşüşleri nedeniyle temizlik maddeleri sektöründe kârlılık sorunları doğduğunu hatırlatıyor. Bu nedenle Başer Kimya’nın da gündeminde kârlılığı artırmak ve marka yönetimine odaklanmak var. Dış pazarları artırmak ve maliyet tasarrufları da gündemdeki diğer maddeler.  
 
Ülker’deki önemli bir gündem maddesi de rekabet. Bunun da nedeni daralan marjlar. İcra Kurulu Üyesi Yurdagül, “Sanayimizdeki kapasiteyi dikkate almadan, yeterli fizibilite çalışması yapmadan sektörlerde yeni oyuncuların sahaya çıkmaları da bu durumu körüklüyor” diyor. Günümüzde yenilikçi firmaların da bir adım önde olacağı düşüncesini dile getiren Yurdagül’e göre gerek ürün cinsi ve kalite gerekse pazarlama alanında işlerinde farklılık yaratan firmalar marjlarını koruyabilecek.  
 
Kurumsal Yönetim Rüzgarı  
 
Tepe yöneticilerin yeni dönemde bir diğer önemli gündem maddesi de kurumsal yönetim. Dedeman Holding Yönetim Kurulu Başkanı Murat Dedeman, kurumsal yönetim ilkelerini tüm grup bünyesinde uygulamayı birinci hedefleri olarak gösteriyor. 2003 yılında başlatılan bu kapsamdaki çalışmalar hızlandırılacak. Genç kuşağın sorumlulukları genişletilecek. Dedeman’daki diğer hedefler de kurumsal. Uzmanlık alanları olan madencilik ve otelcilik alanlarında yoğunlaşılıp, verimlilik artırılacak. Bu kapsamdaki bir diğer gündem maddesi de kurumsal sosyal sorumluluklara sahip çıkmak.  
 
Doğan Yayın Holding’in de (DYH) öncelikli maddesi kurumsal yönetim. DYH Başkanı Mehmet Ali Yalçındağ, Türkiye’deki en iyi kurumsal yönetim uygulamalarının hayata geçirilmesinde öncü rol oynamak istediklerini söylüyor. Kurumsal yapılanma Boydak Grubu’nun da ilk 3’ünde yer alıyor. Bir aile şirketi olan Boydak’ta grubun Başkan Vekili Mustafa Boydak tarafından yürütülen kurumsal yapı geliştirme çalışmaları, önümüzdeki dönem üzerinde durulacak en önemli konulardan.  
 
Büyüme Odaklı Dönem  
 
Yeni şartlar firmaların büyüyerek pazardaki ağırlılıklarını ve dolayısıyla gelirlerini artırmayı zorunlu kılıyor. Bu nedenle öncelik verilen konulardan biri de büyüme. Boydak Grubu’nun ilk maddesini de bu konu oluşturuyor. Yeni yatırımlara başlayan grup, mutfak ve banyo sektöründe lider olma hedefiyle hareket ediyor.  
 
Gıda devlerinden Nestle de satış ağının genişletilmesi ve ürün portföyünün büyütülmesi üzerinde çalışıyor. Nestle Türkiye Kurumsal İlişkiler Direktörü Ahter Kutadgu, “Bu yıl başından itibaren başlattığımız 3 stratejik girişimize devam edeceğiz. Satış dağıtım ağımızı daha etkinleştireceğiz. Reklam ve halkla ilişkiler yoluyla yürüttüğümüz iletisim faaliyetlerimizi artıracağız. Ürün portföyümüzü daha da rekabetçi hale getirecek yeni ürünler piyasaya sunacağız” açıklamasını yapıyor.  
 
Borusan Holding Genel Müdürü Agah Uğur da bu yıl yüzde 40 büyüme hedeflediklerini hatırlatıyor. Bunun bilanço yönetimi açısından disiplinli bir şekilde yapılması da ajandanın ilk önemli maddesini oluşturuyor. Büyümede yurtdışı yatırımlar da önem kazanıyor. Bu kapsamda çelik, otomotiv ve iş makineleri alanlarında yurtdışındaki yatırımlarla ilgili doğru kararlar vermek Uğur’un gündemindeki kritik konulardan. 2,5 yıldır 6 Sigma yöntemini uygulayan grupta, bu metodolojinin yayılması da en çok önem verilen maddelerden biri.  
 
Teknolojik Yatırımlar Geliyor  
 
Mercedes-Benz Türk’ün gündeminde ise DaimlerChrysler bünyesinde yürütülen global projelere aktif katılım yer alıyor. Şirketin CEO’su Till Becker, bu kapsamda geleceğe yönelik ürün ve teknoloji geliştirme projeleri üzerine yoğunlaşmış durumda. Yan sanayii güçlendirme ve destekleme programı ve Mercedes-Benz tarafından üretilen otobüs ve kamyonlarda kullanılan yerli malzeme oranının artırılması yönündeki çalışmalar da diğer önemli konularını oluşturuyor.  
 
Kelebek Mobilya Genel Müdürü Nejat Çetin’in gündemindeki ana konuların başında ise bilişim yatırımları geliyor. Bayi sayısını artırmak ilk hedef. Bunun için bayilerinin olmadığı yerlerde bayi adayları tespit ediliyor. Ardından gelen en önemli yatırımlar bilişim ve teknolojiyi kapsıyor. Bayi otomasyon CRM projesi, maliyet muhasebesi ve üretim modülü yazılımı, performans yönetim sistemi yürütülecek projeler. Teknolojik değişim projesi kapsamında ise üretim verimliliği sağlayan makineler, katma değerli ürün üretimi yapmayı sağlayacak yatırımlar ve fabrika organizasyonunu yer alıyor.  
 
Boydak Grubu Büyüme Odaklı  
 
Mustafa Boydak/Boydak Grubu Başkan Vekili
 
 
Boydak Grubu, özellikle mobilyada Türkiye’nin en önemli gruplarından. Bu grubun gündeminin ilk sırasında ise büyüme var. Grubun Başkan Vekili Mustafa Boydak, büyüme konusunu ve diğer gündem maddelerini şöyle değerlendiriyor:  
 
YENİ YATIRIM Banyo ve mutfak sektörü için yaptığımız lisans anlaşması sonucunda üretimine başladığımız Regina’da oldukça iddialıyız. Bunun için 15 milyon dolarlık bir fabrika yatırımı yaptık. Bu alanda ilk 3 firma arasındayız. 2005 yılında sektörün lideri olmayı hedefliyoruz. Bir diğer yatırımımız da dokuma konusunda. 1999’da başlayan yatak kumaşları üretimimizi büyütmeyi hedefledik. Şu anda 96 olan tezgah sayısını 144’e çıkaracağız. Böylece Avrupa’nın en büyük tedarikçisi konumuna geleceğiz. Var olan döşemelik kumaş tesisimizi de büyütmeyi planlıyoruz. Türkiye’nin tek fabrikada en büyük tesisi olacak.  
 
ALÜMİNYUMDA YENİLİK Grubumuzun bir diğer önemli şirketi olan Hes Kablo’da da yatırım yapıyoruz. Geçen yıl başlayan alüminyum iletken yatırımı devam edecek. Yeni yatırım ise alüminyum iletken döküm tesisi konusunda. 5 milyon dolarlık bu yatırım da 2005 yılının temmuz ayında bitecek. Emaye bobin teli tesisini de yine 5 milyon dolarlık yatırımla büyütmeyi düşünüyoruz. Bu yıl yeni bir yatırıma daha gidiyoruz. Metal profil alanında yapacağımız 15 milyon dolarlık yatırımla mobilya ve çelik eşya sektörüne yönelik profil üreteceğiz. Yatırımlarımızın tamamı kendi sektörlerimizle ilgili olacak.  
 
Bir hedefimiz de finans sektöründe. Kurduğumuz Anadolu Finans şirketinin 90 trilyonluk sermayesini 150 trilyona çıkaracağız. 2008’de 100 şubeli, Türkiye’nin en güçlü finansal kurumlarından biri haline gelecek.  
 
Bilgisayarlaştırma Hedefi  
 
Ayşegül İldeniz/Intel Ortadoğu, Türkiye, Afrika Bölge Direktörü
 
 
Intel Türkiye genel hedeflerini bu yıl da sürdürüyor. Yine ana gündem maddesi bilgisayar kullanımını artırmanın yanı sıra, mümkün olan en fazla sayıda insanı, Intel teknolojileriyle, tüm dünyayla aynı anda tanıştırmak. Bu amaçla yürütülen projeler de Ortadoğu, Türkiye, Afrika Bölge Direktörü Ayşegül İldeniz’in gündeminde. Bu yıl yürütülen Intel Bilişim Panayırı projesi en geniş kapsamlı projeleri. İldeniz, çalışmalarıyla ilgili şu bilgileri veriyor: “Panayırla Türkiye çapında 25 ili dolaşıyor ve her yaştan son kullanıcılara ulaşıp bilgisayar teknolojilerini tanıtıyoruz. Vizyonumuzun en önemli parçalarından biri de eğitim. Intel olarak ‘Eğitimde Yenilik’ başlığı altında tüm dünyada yürüttüğümüz pek çok proje var. Bunların en önemlisi olan Intel Gelecek için Eğitim projesini 2003 yılının Mayıs ayından beri Türkiye’de de uyguluyoruz. Bu kapsamda, 1 yıl gibi kısa bir sürede, 10 binin üzerinde öğretmen bilgisayarı müfredatlarının bir parçası olarak kullanma eğitimi alırken 78 ilde toplam 30 bin saat eğitim verilmiş oldu. Bir diğer önceliğimiz de Türkiye’nin tüm dünyada büyük ilgi gören kablosuz bilgisayar teknolojilerine geçiş sürecini hızlandırmak. Intel Türkiye olarak iş dünyasının ve Türkiye’nin her yerinden, her kesimden insanın kablosuz teknolojilerin sunduğu imkanlardan yararlanabilmesini sağlamak için çalışmaya ve bu yönde yaratıcı projeler geliştirmeye devam edeceğiz.”  
 
Türkiye’deki CEO’ların gündeminin 10 ana maddesi  
(Büyük şirket yöneticilerinin ajandasındaki önemli maddelerin analizi)  
 
1.VERİMLİLİK  
 
2.KURUMSAL YÖNETİM  
 
3.BÜYÜME ARAYIŞLARI  
 
4.KARLILIK STRATEJİSİ  
 
5.MARKALAŞMA  
 
6.TEKNOLOJİYE YATIRIM  
 
7.YENİ BAYİ EDİNME  
 
8.YOĞUN REKABET  
 
9.İHRACAT  
 
10.YURTDIŞI YATIRIMLAR  
  

Etiketler:

İsminiz:

Yorumunuz:


FOTO HABER