"İlk 3'ten 1'i biz oluruz"

Eroğlu Holding’in global vizyonunu, büyüme hedeflerini ve planlarını, Nurettin Eroğlu ile konuştuk...

20.07.2016 12:28:420
Paylaş Tweet Paylaş
"İlk 3'ten 1'i biz oluruz"
33 yıl önce kurulan Eroğlu Holding, bugün, 1,5 milyar dolara ulaşan cirosu, 700 mağazası ve iki markasıyla Türkiye’nin en güçlü hazır giyim perakendecilerinden biri. 1 yıl önce gerçekleşen Mexx satın alması ise grubun global yolculuğu için ciddi bir adım oldu. 1994’ten beri hem Loft hem Colin’s markalarıyla önemli bir dış pazar deneyimi olan şirket, üretici kimliğini de koruyor. “Sektörün en büyük gruplarından biriyiz. Hazır giyimde ilk 3 marka arasındayız” diyen Eroğlu Holding Yönetim Kurulu Başkanı Nurettin Eroğlu, geçen yılki Mexx operasyonundan son derece memnun. Konkordato ilan eden Hollandalı Mexx’in Avrupa operasyonlarını ve marka adını satın alan grup, temmuz itibarıyla mağazalaşma atağına geçecek. Türkiye’deki ilk Mexx mağazası da yine temmuzda açılacak. Grubun bu yıla dönük yurtdışı büyüme planı ise gayet agresif. 200 mağazayla çok güçlü oldukları Rusya’daki büyümenin süreceğini belirten Nurettin Eroğlu, “Mexx ile birlikte Avrupa pazarında daha rahat hareket edebilir olacağız. O anlamda Colin’s ile Mexx arasında önemli bir sinerji sağlanacak” diyor. Rotaya giren iki yeni pazar ise Hindistan ve Uzakdoğu. Özellikle 2017, bu iki pazar için atak yıl olacak. 2016’yı yüzde 20 büyümeyle kapatmayı planlayan Eroğlu Holding’in global vizyonunu, büyüme hedeflerini ve planlarını, holdingin yönetim kurulu başkanı Nurettin Eroğlu şöyle anlattı.
* Şu anda Eroğlu’nun büyüklüğü nedir?
 Eroğlu Grubu’nun 2015 sonu itibarıyla ciro büyüklüğü 1,5 milyar dolara ulaştı. Cironun 115 yüzde 70’i yurtdışı, yüzde 30’u Türkiye’den geliyor. Çalışan sayımız ise yurtiçi ve yurtdışında yaklaşık 14 bin 500 kişi. Yurtiçi ve yurtdışındaki toplam mağaza sayımız Mexx’ler hariç 700 adet.
* 2015 grubunuz açısından nasıl geçti? Ciro, büyüme ve kârlılık rakamlarınız ne oldu?
 Açıkçası 2015, zor bir yıldı. Kurların bu kadar arttığı, global dengelerin böylesine belirsiz olduğu, özellikle Rusya geriliminin başladığı bir yıldı. Bu açıdan bakınca çok parlak geçmedi, ancak normal geçti diyebiliriz. Ama bizim Eroğlu olarak şöyle bir avantajımız var: Biz, hazır giyim pazarında marka ve perakendeci olarak varız, ancak diğer yandan fason üretici olarak da önemli bir oyuncuyuz. Kumaşlarımız çok iyi. Marka tarafında ise cirolarımızda önemli kayıplar yok, ancak kurlardan dolayı kârlılıklarda belirli düzeyde kayıplar tabii ki oluyor.
* Sektördeki hikayeniz üretimle başladı. Daha sonra kendi markanıza ve perakendeciliğe odaklandınız. Bugün cironuzun ne kadarı üretimden, ne kadarı perakendeden geliyor?
 İşadamı olarak asıl kimliğim, üreticilikten geliyor. Takım elbise dikebilen bir insanım. Yani işin tam mutfağından geliyorum. Tekstil sektöründeki cironun yaklaşık yüzde 65’i perakendeden, yüzde 35’i ise üretimden geliyor. Geçmiş yıllara göre perakendenin cirodaki payı her yıl artıyor. Çünkü üretim tarafında bir noktadan sonra ister istemez büyümeniz duruyor. Fabrika sayınız değişmediği sürece… Ancak perakende tarafı öyle değil. Satış kanalı ve mağaza açtığınız sürece büyümeniz devam ediyor.~* Peki aynı zamanda üretici de olmak, size nasıl rekabet avantajları sağlıyor?
 Dönem, geçmişe göre çok değişti. Marka olmanın ve perakendenin dengeleri çok değişti. Üretim kabiliyeti, bir marka için üç bacaktan sadece biri. Üretimi çok iyi bilmek iyi bir marka oluşturmak veya iyi bir perakendeci olabilmek için yeterli değil. Daha doğrusu artık yeterli değil. Çünkü marka olmak başka bir vizyon gerektiriyor. Marka stratejisi, lojistik, sistem altyapısı, müşterinin nabzını tutmak, global dünyayı çok iyi takip etmek gibi çok farklı noktalarda vizyonunuzun olması gerekiyor. Ama tabii üretimi de bilmemizin belli bir noktaya gelene kadar çok büyük katkıları oldu. Öte yandan işin üretim tarafında yani mutfağında olmak, modayı, kumaşı, konfeksiyonu, teknolojiyi ve trendleri takip etmek açısından da hala önemli avantajlar sağlıyor.
* Colin’s, yurtdışında en çok mağazaya sahip yerli marka. Kaç ülkede varsınız?
 Türkiye’de ilk 3’teyiz. Yurtdışında mağaza sayısı en yüksek Türk markasıyız. 500 mağazası olan başka bir marka yok. Yılda 35-40 milyon adet Colin’s markalı ürün üretiyoruz ve ürünlerimiz 30’un üzerinde ülkede satılıyor. Tabii bu süreci yönetmek kolay değil. Zaten global oyuncu olabilmek de ancak bu zorlukları aştıktan sonra mümkün. Öncelikle her ülkenin ayrı bir modası, beğenisi, iklimi, giyim tarzı var.
* Tekstilde diğer ülkelerle rekabet ne düzeyde?
 Grup olarak üretim tarafında, katma değeri çok yüksek ürünler üretiyoruz. 15 dolar üzerindeki ürünleri üretiyoruz. Onun altındakileri zaten Mısır’da üretiyoruz. Yani Mısır’da ortalama işçilik maliyeti 150 dolarken Türkiye’de 1.000 dolar. Mısır’da 2 tesisimiz ve 5 bin çalışan��mız var. Çin ve Bangladeş’te ise ofislerimiz var. Tekstil üreticisi olarak baktığımızda bu coğrafyada Türkiye’den sonra üretimin kayabileceği tek ülke Mısır’dır. Colin’s markasının üretiminin yüzde 25’i Çin’de, yüzde 30’u Bangladeş’te, yüzde 10’u Mısır’da, geri kalanını da Türkiye’de ürettiriyoruz. Bugün dünya markalarına baktığınızda da aynı ülkelerde, benzer oranlarda ürettiriyorlar. Zara da, H&M de böyle yapıyor.
* Peki kârlılıklar ne durumda? Sizin kârlılık oranınız nasıl?
 Üretimde farklı, perakende tarafında farklı. Dünyada perakende sektöründe kârlılıkların optimum olması gereken oranlar, yüzde 10- 14 aralığındadır. Ama şu anda yüzde 7-10 civarında. Yüzde 15’i geçtiğinde çok çok iyidir. Türkiye’de perakende sektöründe bu rakam yüzde 7-8 civarında. Üretimdeki kârlılıklar ise biraz daha yüksek. Biz de bu yılı perakendede yüzde 10 kârlılıkla kapatırsak çok iyidir.
* Eroğlu Grubu’nun 33 yıllık geçmişine baktığımızda, grup için sıçrama tahtası olan dönüm noktaları nelerdi?
 1994 Türkiye krizi, bizim için çok önemli bir sıçrama tahtası olmuştur. O dönemde Türkiye ekonomisinde 2001’deki gibi ciddi bir ekonomik kriz yaşanıyordu. Aynı zamanda Rusya dağılmış ve Doğu Bloku Ülkeleri’nin devasa bir pazar açılımı olmuştu. Bu yıllarda Türkiye’deki krizden dolayı rotayı yurtdışına çevirdik ve Rusya, Doğu Bloku Ülkeleri ve diğer pazarlara açıldık. Dolayısıyla esas büyümemiz 1994-1998’de oldu. O dönemde ciromuzun yüzde 90’ı yurtdışı, yüzde 10’u iç pazardı. Halen de Rusya en büyük pazarımız.
* 2016 ciro ve büyüme hedefleriniz nedir?
 Son 5-6 yıldır, yıllık ortalama yüzde 15-20 aralığında büyüyoruz. Ancak 2015’te Mexx’in satın alınmasıyla ayrı bir atağımız oldu. 2016 ise gayet iyi gidiyor. Bu yılın sonunda Mexx’in de katkısıyla perakende tarafında toplam yüzde 20 düzeyinde büyüme bekliyoruz. Asıl büyümemiz mağazacılık ve kumaştan geliyor. Konfeksiyon tarafında zaten stabil bir durum var. Yüzde 5’ler düzeyinde büyüme öngörüyoruz. Denim kumaş tarafında ise yüzde 25’lik ciddi bir büyüme beklentimiz var. Eroğlu olarak inşaat sektöründe de varız. İnşaatta elimizde 2 proje var. Bu yıl Edirne AVM’yi ve Eroğlu Seyrantepe’yi bitireceğiz. Seyrantepe’deki satışlarımız ağırlıklı olarak yabancılara gidiyor.~*Bu yıl kaç yeni mağaza açılacak?
 Şu anda toplam 700 mağazamız var. Yıl sonuna kadar 800-820’yi bulur. Yani bu yıl en az 100 yeni mağaza açacağız.
* Grup olarak yeni satın alma ve ortaklıklara nasıl bakıyorsunuz? Örneğin ABD pazarı radarınızda mı?
 ABD’yi düşünmüyoruz. Hatta Mexx’in çok büyük bir Kanada operasyonu vardı ama onu almadık. Sadece Avrupa’yı tercih ettik. Şu anda Avrupa’nın 500 milyon nüfusu var. Önce bu lokmayı sindirelim, sonra bakarız. Şimdilik planlarımızda başka satın almalar ve başka ülkeler yok.
* Üretim tarafına gelirsek, Eroğlu’nun yıllık üretim kapasitesi nedir?
 25-30 milyon arası kumaş, 20 milyon pantolon, 10 milyon da tişört üretiyoruz. Kendi bünyemizde yaklaşık 30 milyon konfeksiyon, 30 milyon kumaş üretimi var. Ama bunların Colin’s’le ilgisi yok, tamamen üretim tarafımızın rakamları. Colin’s ayrıca yıllık 35-40 milyon adet üretim yaptırıyor. Loft ve Mexx yine ayrıca üretim yaptırıyor. Özetle grup olarak yıllık toplam 100 milyon adede yakın üretimimiz var.
* İhracat rakamlarınız nedir? Cironuzda ihracatın payı ne?
 Bütün üretimimizin yüzde 80’i ihracat. Çünkü zaten ağırlıklı olarak yurtdışındayız. Yurtdışındaki tüm satışlarımız da doğal olarak ihracatımız. Yurtdışı pazarlara baktığımızda Colin’s için bir numaralı pazarımız Rusya. Zaten 500 mağazamızın 200’ü Rusya’da.
* Kısa ve orta vadede girmeyi planladığınız farklı sektörler, iş alanları olacak mı?
 Enerji sektöründe yokuz ama enerjiyle ilgileniyoruz. Özellikle güneş ve termik santrallerle ilgileniyoruz. Çalışmalarımız sürüyor. Henüz taslak halinde.
* 10 yıl sonra Eroğlu Grubu’nu nerede görmeyi amaçlıyorsunuz?
 10 yıl sonra da Colin’s’i bir dünya markası olarak görmeyi istiyorum. Buna yakınız ve ulaşabileceğimize inanıyorum. Türkiye’nin 2023’e dair hedefleri arasında bu ülkeden küresel markalar çıkarmak var. Türkiye’den çıkacak ilk 3 küresel markadan 1’i biz oluruz.~“EN BÜYÜK SIKINTI GÜVEN”
ENDİŞE SÜRÜYOR

Şu anda bence perakende sektöründeki en önemli sorun, terör ve güvenlik. Taksim ve Ankara’daki patlamalar, AVM cirolarını çok ciddi etkiledi. Bu endişe halen geçmiş değil. Sadece Türkiye’de de değil Fransa, Belçika gibi ülkelerde de aynı durum söz konusu. Bizim Belçika’da 7 Mexx mağazamız var. Orada bombalanan bir yerin 100 metre ilerisinde Mexx mağazamız var. 3 gün o mağaza hiç ciro yapmadı. Şu anda perakende sektörünü en önemli riski, güvenlik.
İLK 3 GÜN ÇOK KÖTÜYDÜ
Terör saldırılarından sonra ilk 3 gün çok kötüydü. En büyük etkiyi İstiklal caddesinde gördük. Bıçak gibi kesildi. Daha sonra yüzde 50 ciro kaybı vardı. Şu anda (mart sonu) o bölgedeki mağazaların ciro kaybı halen yüzde 15’lerde. Hala eksideyiz. Mesela Ankara saldırısında da ciddi bir etkilenme olmuştu. Kızılay meydanında, o bölgede 3 mağazamız var ama orada bile İstiklal Caddesi’ndeki kadar büyük bir olumsuz etkilenme olmamıştı.

“UZAKDOĞU VE HİNDİSTAN’DA MAĞAZALAŞMAYA GİDECEĞİZ”
Mexx ve Colin’s olarak Avrupa pazarının tamamına odaklanıyoruz. Mexx zaten ağırlıklı olarak Avrupa’da mağazalaşmış bir marka. Amacımız Colin’s’in de Avrupa’daki mağaza sayısını artırmak. Ayrıca önümüzdeki yıl Uzakdoğu ve Hindistan’da mağazalaşma konusunda çok ciddi çalışmalarımız var. Henüz oralarda mağazamız yok ama bir distribütör aracılığıyla ciddi bir mağazalaşmaya gideceğiz. Bu yılın ikinci yarısında ve asıl 2017’de Hindistan ve Uzakdoğu’da ciddi bir mağazalaşma atağımız olacak. Hem Mexx hem Colin’s olarak.

EROĞLU’NUN BÜYÜME PLANI 

Grup ciromuz 1,5 milyar dolara, çalışan sayımız 14 bin 500 kişiye ulaştı. 
Mexx hariç 700 mağazamız var, yıl sonunda 800-820’yi buluruz. 
Türkiye’deki ilk Mexx mağazasını 7’nci ayda açacağız. gümbür gümbür geliyoruz. 
Mexx ile birlikte Avrupa’da daha rahat hareket edebilir olacağız. 
Şimdilik başka satın alma ve yeni ülkeye giriş planımız yok. Önce bunu sindirelim. 
10 yıl sonra Colin’s’i bir dünya markası olarak görmeyi istiyorum. 
Bu yılın ikinci yarısında ve asıl 2017’de Hindistan ve Uzakdoğu’da ciddi bir mağazalaşma atağımız olacak. 
Bu yılın sonunda Mexx’in katkısıyla perakende tarafında yüzde 20 büyüme bekliyoruz. 
Enerji sektöründe yokuz ama enerjiyle ilgileniyoruz. Özellikle güneş ve termik santrallerle ilgiliyiz.

MEXX OPERASYONU NASIL GİDİYOR?
İLK MEXX TEMMUZDA
Türkiye’deki ilk Mexx mağazasını 7’nci ayda açacağız. Mexx olarak da gümbür gümbür geliyoruz. Markayı aldıktan sonraki büyüme sürecimiz gayet iyi devam ediyor. Colin’s ile Mexx’in müşteri kitlesi aynı değil. Tarzlar da farklı. Mexx’te erkek giyim yüzde 15-20 düzeyinde. Daha çok kadın ve çocuk ağırlıklı. Colin’s’te ise 50-50. Colin’s daha casual, daha spor.
1 YILDA NELER YAPTIK?
Her şeye müdahale ettik denebilir. Aslında bir devrolma olmadı. Şirket konkordato çıkarmıştı. Biz onun içinden potansiyeli yüksek, üst düzey yöneticilerin dedikleri kişileri aldık. Tesisleri almadık. Markayı ve mağazaları aldık.
NE ÖĞRENDİM?
Çok şey öğrendik. Bir anda 1.000 yabancı çalışanımız oldu. Çok zengin bir çeşitliliğe sahip, küresel bir şirkete dönüştük. Öncelikle sizin şirket olarak, işadamı ve yönetici olarak kendi deneyiminiz çok ciddi biçimde artıyor. Farklı ülkelerin istihdam kanunlarını, yönetim süreçlerini, yasalarını öğreniyorsunuz. Bunlar çok önemli şeyler.
SİNERJİ OLACAK
Mexx Avrupa’da çok güçlü bir marka ve ciddi bir müşteri kitlesine sahip. Özellikle department store’larda çok etkili. Colin’s olarak department store’a gittiniz zaman sizi tanımıyorlar bile. Ama Mexx ile birlikte gittiğinizde güçlü olduğunuzu, kalıcı olduğunuzu, kim olduğunuzu biliyorlar. Yani Mexx ile birlikte Avrupa pazarında daha rahat hareket edebilir olacağız. O anlamda önemli bir sinerji sağlanacak.

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz