Capital'e abone olun.
AİLE ŞİRKETİ, KRİZE DAYANIKLI MI?

Aile şirketi, krize dayanıklı mı?

Kriz sonrasında, şirketler cephesinde bir bilanço çıkarılır. Bunlardan biri de “sahiplik” konumlarına göre yapılanıdır.

Son Güncelleme: 01.02.2010

Her ekonomik kriz ve durgunluk sonrasında, şirketler cephesinde bir bilanço çıkarılır. Bunlardan biri de genellikle şirketlerin tipine, daha doğrusu “sahiplik” konumlarına göre yapılanıdır. Yönetim uzmanları, “aile şirketleri” ile “halka açık” şirketlerin performansını, krizden etkilenme düzeylerini analiz eder. Geçmiş yıllardaki analizlerde, aile şirketlerinin üstünlüğü öne çıkmıştı. Şimdi de benzer değerlendirmeler yapılıyor. İşin doğrusu dünyadaki şirketlerin önemli bölümünü “aile” kontrolündekiler oluşturuyor. Asya, Ortadoğu, Güney ve Doğu Avrupa’da şirketlerin yüzde 90’ı “aile” değerlendirmesine giriyor. Fransa ve Almanya’da oran yüzde 80, ABD’de ise yüzde 60-70 düzeyinde bulunuyor. Öyle ki bu şirketlerin arasında, aksi gibi algılansa bile, Wal-Mart, Fiat, Ford, Peugeot, Cargill, Michelin, Gap ve IKEA da yer alıyor.

Dört önemli etkene dikkat!
Yönetim danışmanı Prof. Randel Carlock’a göre yaşanan global krizden tüm şirketler gibi aile şirketleri de etkilendi. Ancak onlar, ayakta kalma ve gelişme konusunda, bu zor koşullara rağmen daha başarılı oldu. Bunun nedenlerinin ise şunlar olduğunu düşünüyor:
1. Kurucuların bir adanmışlıkla işlerini kucaklaması,
2. Uzun vadeli stratejilere dayalı yönetim,
3. Kuşaklara dayalı engin sektörel deneyim,
4. Güven, yönetim ve uzun ömürlülük gibi kritik değerler.
Carlock, bu dört kriterin aile şirketlerinin temel özelliklerini oluşturduğunu, ancak başarıyı garantilemediğini
ileri sürüyor. Ona göre bunların yanında “usta yönetim” becerilerine de ihtiyaç var. Bunlar, aslında her tipteki şirket tarafından izlenmesi, hatta takip edilmesi gereken yönetim becerilerini, liderlik ustalığını da içeriyor.   
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4

  • Etiketler:

    İsminiz:

    Yorumunuz:


    FOTO HABER