Capital'e abone olun.
ÇEVRE DOSTU FİNANSAL ÜRÜNLER

Çevre dostu finansal ürünler

Artık her sektör, doğal kaynakların azaldığının, fiyatlarının arttığının ve kirlendiğinin farkında

Son Güncelleme: 01.09.2009

“Çevre” şüphesiz son 10 yılın en çok öne çıkan konularından. Küresel ısınma endişelerinin arttığı, enerji tasarrufunun önem kazandığı son 10 yıllık süreçte, her alanda çevreye duyarlılık arttı. Artık her sektör, ana üretim girdisi olan doğal kaynakların azaldığının, fiyatlarının arttığının ve kirlendiğinin farkında. Tasarruf konusuna yeniden vurgu yapan küresel kriz de işin tuzu biberi olmuş durumda.
Geçtiğimiz 10 yılda hibrid araçlardan geri dönüşümlü, ısı yalıtımlı, ekolojik ve çevre dostu ürün ve hizmetlere kadar hayatımıza çok sayıda yeni kavram girdi. Pazarlama literatüründe artık “yeşil pazarlama”, “ekolojik pazarlama”, “çevreci pazarlama”, “sürdürülebilir pazarlama” gibi yaklaşımlardan söz ediliyor. Bankacılıkta da “yeşil bankacılık”, “sürdürülebilir bankacılık” gibi yeni kavramlar öne çıkıyor.
Aslında sadece bankalar değil finans kesiminin geneli son 8-10 yılda çevre konusuna özel ilgi gösteriyor. Çevre dostu finansal ürünlerin sayısı artıyor.
Dünyada Dutch Bank, UBS, Rabobank gibi bankalar “eco performans”, “green funds”, “future energy funds” veya “carbon funds” adı altında son yıllarda çeşitli fonları ve yatırım araçlarını pazara sundu. Örneğin UBS’in 2005 yılında çıkardığı “Future Energy” fonu, küresel ısınmayı gözeterek ileriye yönelik olarak enerji maliyetlerini düşüren temiz enerji, yenilenebilir enerji ve enerji verimli üretim araçlarından oluşuyordu.
TÜRKİYE’DEN 3 ÖRNEK Çevre dostu finansal ürünlere artık Türkiye’de de rastlıyoruz. TSKB, ocak ayında “Temiz Enerji Fonu”nu halka arz etti. Şekerbank son olarak “EKOkredi Yalıtım” adıyla duyurduğu eko kredileriyle büyük ses getirdi. Garanti Bankası, kazandırdığı bonusun bir kısmını doğa dostu dernek ve vakıflara bağışlayan, ekstrelerinde geri dönüşümlü kağıt kullanan kredi kartı “Çevreci Bonus” ile çevreye duyarlılığını ürüne dönüştüren bir diğer banka oldu.
TSKB Genel Müdür Yardımcısı Şeniz Yarcan, dünyada ve Türkiye’de çevre dostu finansal ürünlerin önümüzdeki dönem hızla gelişeceği görüşünde. Rekabet ve ayakta kalmak açısından da bunun kaçınılmaz olduğuna dikkat çeken Yarcan, “Birçok banka çevreci ürünlere yönelmeye başladı. Sırayla diğerleri de onları takip edecektir” diyor.
ÜRÜNLER ÇEŞİTLENECEK Çevre dostu finansal ürünlere, pazarın ilgisi de azımsanmayacak düzeyde. Şekerbank Genel Müdür Yardımcısı Abdurrahman Özciğer, “EKOkredi uygulamasını başlatmamızdan bu yana geçen 3 aylık sürede toplam 20 milyon TL’ye yakın kredi kullandırdık” diyor. Gelen yüksek talebin yeni ürünlerin önünü açtığına dikkat çekiyor ve ekliyor: “EKOkredi’yi 2009 yılının lokomotif ürünü olarak belirledik. Bu kapsamdaki ürünlerimizin sayısı artacak. Örneğin Aralık 2009’da yürürlüğe girmesi beklenen yönetmelik gereğince binaların ‘Enerji Kimlik Belgesi’ zorunluluk haline geliyor. Bu belgenin temini için isteyenlere EKOkredi kapsamında finansman desteği sağlayacağız.”
GELECEK DÖNEM TSKB de çevre dostu ürünler geliştirmeye devam ediyor. Şeniz Yarcan, Temiz Enerji Fonu sonrası haziran ayı başında B Tipi %100 Anapara Garantili Tarım Ürünleri Fonu’nu halka arz ettiklerini söylüyor ve ekliyor:
“Sadece çıkardığımız fonlarla değil verdiğimiz kredilerle, şirket içi iletişimimizde ve pek çok alanda çevre konusunu ilkemiz haline getirdik. Sürdürülebilir kalkınma alanında birçok ilke imza atan bir banka olarak önümüzdeki günlerde de çevreye duyarlı ürünlerimiz olacak.”   

Etiketler:

İsminiz:

Yorumunuz:


FOTO HABER