Capital'e abone olun.
1 SEKTÖRE 5 DERNEK

1 Sektöre 5 dernek

Lobicilik, ortak çıkarları savunma, güç, temsiliyet, veri oluşturma gibi nedenlerle iş dünyasında dernekleşme trendi yükseliyor.

Son Güncelleme: 01.10.2010

Türkiye’de perakendeciliği temsil eden Alışveriş Merkezleri ve Perakendeciler Derneği (AMPD) adlı bir sivil toplum örgütü var. Ardından Tescilli Markalar Derneği sonra da Birleşmiş Markalar Derneği kuruldu. Farklı isimler ve kısmen değişik odaklar olsa bile 3 dernek aynı üyelerle benzer hedefler için çaba gösteriyor. Zaman zaman toplanıp bir araya gelmeyi konuşsalar da ayrı çatılar altında faaliyetlerine devam ediyorlar.
Benzer tablo Türkiye’nin son yıllarda büyüyen sektörü bilişimde de var. Sektörü hedefleyen genel katılımlı derneklerin yanında, kategori bazında kurulmuş çok sayıda dernek bu alanda faaliyet gösteriyor. Hepsinin de hedefi, “sektörü geliştirmek ve bilişimi ülke çapına yaymak” olarak ortaya konuluyor.
Sadece bu iki sektör değil. Ana çatı iş örgütlerinden sektörel olanlarına kadar Türkiye’de ciddi bir “dernek enflasyonu” var. “Küçük olsun, benim olsun” mantığıyla güçlerini ayrıştıran iş insanları, bu enflasyona destek veriyorlar.
En büyük 20 derneği görmek için görsele tıklayın

TÜRKİYE'NİN DERNEK NÜFUSU
Türkiye’de, 85 bin 102 dernek faaliyet gösteriyor. Nüfusun yaklaşık 10’da biri, yani 7 milyon kişi bir derneğe üye.
İçişleri Bakanlığı Dernekler Dairesi’nin verileri, Türkiye’de dernekleşme eğiliminde artış olduğunu gösteriyor. Buna göre 2004 hariç, son 10 yıldır dernek sayısı sürekli artıyor. 2000’de dernek sayısı 60 bin 931 iken, 2010’da bu sayı yüzde 40 artı ve 85 bini geçti.
Benzer trend iş dünyasını temsil eden derneklerde de var. Dernekler arasında “din”, “spor” ve “yardımlaşma” amaçlılardan sonra iş dünyasına yönelik olanlar 4’üncü büyük grubu oluşturuyor. Öyle ki her sektör, birden fazla dernekle bu trendden nasibini alıyor. Patron kulüpleriyle birlikte dernek sayısı binleri geçiyor.
Dolayısıyla patron ve şirketler tarafında iş, çok karmaşık. Patron ve şirketler, aynı anda 5 ila 10 derneğin üyesi olabiliyor. Hatta kimi zaman üye olunan dernek sayısı, 20’ye kadar çıkıyor.
Şu an 4 derneğe üye olduğunu açıklayan Tescilli Markalar Derneği’nin kurucusu ve Paul&Shark Türkiye Temsilcisi Selçuk Güzenge, “İş hayatında üye olunan dernek sayısı 3’ten az olmuyor” diye konuşuyor. Dernek sayısının fazla olduğu sektörlerin başında bilişim, telekomünikasyon, perakende, hazır giyim, tekstil, ambalaj, seramik ve yapı ürünleri geliyor. Bu sektörlerde ortalama dernek sayısı 5’i aşıyor.

ALTERNATİFLER ÇOĞALIYOR
Sektörleri temsil eden derneklerin sayısı hızla tırmanıyor. İçişleri Bakanlığı’nın verilerine göre Türkiye’de 8 bin 463 mesleki dayanışma derneği var. Sektörel Dernekler Federasyonu’nun (SEDEFED) veri tabanında ise 294 sektörel dernek kayıtlı. Sadece perakendede aktif olarak faaliyet gösteren 5 büyük dernek bulunuyor.
Özel şartlarla üyelerini kabul eden bu derneklerin her birinin kurumsal üye sayısı 100’ü geçiyor. Bir marka aynı anda birden fazla sivil toplum kuruluşunun üyesi olabildiğinden bu da sektörlerdeki dernek enflasyonunu tırmandırıyor.
Örneğin perakende sektöründe AMPD’nin üyelerinin önemli bir kısmı, aynı zamanda Alışveriş Merkezi Yatırımcıları Derneği’nin (AYD) de üyesi.   
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

  • Etiketler:

    İsminiz:

    Yorumunuz:


    FOTO HABER