Teknosa, Koton, Çilek Mobilya, Doğtaş gibi pek çok şirketin satışlarında Anadolu'nun payı giderek yükseliyor.
Anadolu'yu yeterince işlemiyoruz. Büyük kentlerde yükselen dalganın
üzerinde sörf yapıyoruz. Türkiye'de araçların neredeyse yüzde 80'i
krediyle satılıyor. Anadolu'da yaşanacak ekonomik gelişme sonucunda
inanılırlık artacak, avantajlardan daha fazla faydalanacaklar." Peugeot
Türkiye Genel Müdürü Jean Pierre Vieux, bu sözleri 2010 yılında
söylemişti.Anadolu'ya yönelmek gerektiğini, hatta bu konuda geç bile
kalındığını sadece o düşünmüyor. Farklı sektörlerden birçok üst yönetici
onunla aynı fikirde. Zaten bu durum büyüme stratejilerine de yansıyor.
Söz konusu canlanmayı bankacılıktan otomotive, hazır giyimden
gayrimenkule kadar tüm sektörlerde görmek mümkün. Örneğin 2005 yılında
satılan her 100 konutun 68'i Anadolu'dayken
2010'a gelindiğinde bu rakam 71'e çıktı. TÜİK verile rine göre
otomotivde de 5 yılda 2 puanlık bir artış yaşandı. Anadolu'nun payı
yüzde 51,2'den 52,3'e yükseldi.Şirketler bazında bakıldığında ise
potansiyeli çok daha çarpıcı biçimde görmek mümkün. Bazı markalar var ki
5 yıl öncesine göre Anadolu'daki paylarını 10 puanın üzerinde artırmayı
başardı. Örneğin Teknosa'nın 2005'teki toplam satışları içinde
Anadolu'nun payı yüzde 30 iken bugün yüzde 60'a kadar çıktı. Koton,
Çilek Mobilya, Kiğılı ve Doğuş Otomotiv de Anadolu'daki gücünü
artıranlar arasında.
Peki bu istikrarlı ilerlemenin ardındaki nedenler neler? Görüştüğümüz uzmanlar 6 önemli trend etrafında birleşiyor. Bunlar; doymamış pazar, alım gücünün yükselmesi, kredi kullanımının artması, tüketici alışkanlıklardaki değişim, AVM yatırımları ve markaların Anadolu'yu keşfetmeleri.
DOYMAMIŞ PAZAR FARKI
Anadolu'daki bu istikrarlı büyümenin en önemli nedeni olarak
doymamış pazar gösteriliyor. Rakamlar da bu doymamış pazarı net biçimde
gözler önüne seriyor. Örneğin, otomotiv sektöründe 2010 verilerine göre
Ankara'da 1.000 kişiye düşen otomobil sayısı 190 iken, bu rakam Adana'da
88, Gaziantep'te 70, Samsun'da 73, Diyarbakır'da ise sadece 22. Yani
daha gidilecek çok yol var. Üstelik benzer rakamlar konut, bankacılık
hizmetleri ve perakende sektörü için de geçerli.Toyota yetkilileri,
otomotivdeki pazar fırsatlarını şöyle yorumluyor: "Son yıllarda, düşük
faiz oranları ve uzun vade süreleriyle dikkat çekici miktarda yeni
otomobil müşterisinin ortaya çıktığını görüyoruz. Türkiye binek otomobil
pazarında önemli bir gelişme gözleniyor. Anadolu'da kişi başına düşen
otomobil sayısı büyük şehirlere oranla çok daha düşük. O nedenle bu
şehirlerdeki satış potansiyelinin daha yüksek olduğunu söyleyebiliriz."
Beymen Genel Müdürü Elif Çapçı da Anadolu illerindeki doymamış pazara
dikkat çekiyor ve mağazalaşma stratejilerini bu yönde geliştirdiklerini
belirtiyor. Çapçı, şu bilgileri veriyor: "Anadolu'da Beymen ürünlerine
olan ilgi gün geçtikçe artıyor. 2010 satışlarının yüzde 10'u İstanbul,
Ankara, İzmir dışındaki illerde gerçekleşti. 2005'te ise bu oran yüzde 7
idi. En son 2010'un son çeyreğinde Gaziantep Beymen mağazasını açtık.
Ayrıca Adana, Antalya, Bursa, Mersin'deki mağazalarımızın 2010
satışlarında da son yılların en yüksek artışlarını gördük."
ALIM GÜCÜ YÜKSELİYOR
Alım gücünün yükselmesi ve ekonomideki iyileşme de Anadolu'daki
hızlanmayı tetikleyen faktörler olarak öne çıkıyor. En büyük 3 il
dışındaki yapılanmasını son 5 yılda ciddi biçimde artıran Teknosa'nın
genel müdürü Mehmet Nane de bu görüşe katılanlar arasında.2009 yılında
ertelenen pek çok satın alma kararının 2010 itibarıyla hayata geçtiğini
belirten Nane, "Bu tablo, Anadolu'daki satın alma kararlarını da
etkiledi. ~
Özellikle sanayinin ve ticaretin gelişmiş olduğu illerdeki satışlarımız,
diğer illere göre daha hızlı arttı" diyor.Teknosa'nın Anadolu atağının
süreceğini belirten Nane, "En son Ağrı ve Iğdır mağazalarımızı bünyemize
kattık ve faaliyet gösterdiğimiz il sayısını 70'e ulaştırdık" diye
konuşuyor. Çilek Mobilya Genel Müdürü Muzaffer Çilek de Mehmet Nane'ye
katılıyor ve ekliyor: "Anadolu'daki satışlar ülkemizde yaşanan ekonomik
istikrara paralel olarak artıyor. Alım gücünün daha iyileşmesi, taksitli
ve taksit ötelemeli satışlar, değiştirme kampanyaları, kredi kartı
kullanımının artması satışları artıran ana sebepler arasında
sayılabilir." Sanayi üretiminin doğu illerinde de gelişmesinin alım
gücünü artırdığını belirten Peugeot Satış Müdürü Uğur Ercan ise düşük
faiz oranlarının da olumlu bir etki yaptığını dile getiriyor. Ercan, şu
bilgileri veriyor: "Peugeot 2010 yılında 43 bin 395 adet satış
gerçekleştirdi. Anadolu'daki bayilerimiz 16 bin 840 satışla yüzde 39
oranında pay sahibi oldu. 2005 yılında ise Anadolu bayilerinin satışları
15 bin 904 adetti. Son yıllarda satışlarımızın en hızlı geliştiği iller
Sivas, Denizli, Van, Trabzon ve Ordu. Ayrıca Bursa, Karabük, Kocaeli,
Kırklareli, Sivas ve Şanlıurfa'da da 2009 yılına göre yüzde 20'lere
varan pazar artışları görülüyor."
TÜKETİCİ KREDİYİ SEVDİ
Anadolu kentlerindeki bankacılık hizmetleri de bundan 10 yıl
öncesine göre ciddi biçimde çeşitlenmiş durumda. Bu gelişim hem
hizmetlerde hem şube sayısında gözleniyor.
TBB verilerine göre Türkiye'deki toplam şube sayısı içinde İstanbul'un
payı 2002'de yüzde 29,4 iken 2009'da bu pay yüzde 29,1'e indi. Aynı
biçimde İzmir'in payı ise yüzde 7,7'den yüzde 7,5'e geriledi. Oysa bazı
illerde bu oran önemli miktarlarda arttı. En çarpıcı artışın ise
Gaziantep ve Antalya'da olduğu görülüyor. Antalya'nın toplam şubeler
içindeki payı 2002'de yüzde 2,6 iken 2009'da yüzde 3,8'e çıktı.
Gaziantep'in payı ise 7 yılda yüzde 1,1'den yüzde 1,5'e yükseldi. Akbank
Bireysel Bankacılıktan Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Galip Tözge,
tüketici kredilerinde de Anadolu'nun payının arttığını söylüyor ve
ekliyor: "Tüketici kredileri pazarının gelişiminde 3 büyük il halen
cazibe merkezi. Ancak Anadolu kentlerinin gelişme potansiyeli de oldukça
yüksek. Anadolu illerinin 2007 yılında yüzde 45 olan toplam tüketici
kredileri bakiyesi pazar payı, yüzde 3'lük bir artışla 2010 yılında
yüzde 48'e çıktı. Bu durum da Anadolu illerine olan ilgiyi artırıyor."
Yapı Kredi yetkilileri ise müşteri sayısı anlamında önemli bir değişim
olmazken nakdi kredi içindeki payın Anadolu lehine arttığını belirtiyor.
Banka yetkilileri, şu bilgileri veriyor: "2010'da, Anadolu illerinin
nakdi kredilerimiz içindeki payı yüzde 35 civarındayken müşteri sayımız
ve toplam ürün kullanımı için bu pay ise yüzde 50'ye çıkıyor. 4 yıl önce
Anadolu illerinin kredilerimiz içindeki payı yüzde 25 civarındaydı ama
müşteri sayımızın içindeki pay yine yüzde 50'ydi."
YENİ ALIŞKANLIKLAR
Uzmanlara göre, Anadolu illerindeki bu gelişimin önemli nedenleri
arasında, tüketim alışkanlıklarının değişmesi var. Örneğin internet
üzerinden alışverişin yaygınlaşması, kampanya ve promosyonlara daha
rahat ulaşılabilmesi, kredi kartı kullanımının artması ve taksitli satış
olanakları bunlar arasında sayılabilir. Özellikle kredi kartlarına
taksitlendirme olanakları hangi coğrafyadan olursa olsun tüm
tüketicilerin ilgisini çekiyor. BKM verilerine göre yerli ve yabancı
kredi kartlarının 2010 yılı toplam cirosu içinde Anadolu'nun payı yüzde
46'yı bulmuş durumda. Kart kullanma alışkanlığının satışları önemli
oranda artırdığını Doğtaş Mobilya Genel Müdürü İsmail Doğan da
doğruluyor. Doğan'ın yorumları şöyle:"Artık tüketim alışkanlıkları
değişti. Eskiden insanlar başkasında gördüğünü alıyordu. Bu alışkanlık
yerini 'Beğendiğini al' anlayışına bıraktı. Artık herkes kendi
beğenisine, zevkine göre alışveriş yapmak istiyor. Farklı olma isteği,
kredi kartı kullanım alışkanlığının oluşması, gelirlerdeki artış gibi
etkenleri Anadolu'daki hızlanmanın nedenleri olarak sayabiliriz." Taksit
olanağı sunan kredi kartlarının canlandırdığı sektörlerden biri de
sigorta. Bu durumun kendi sektörlerini de etkilediğini belirten Axa
Sigorta Direktörve Genişletilmiş İcra Kurulu Üyesi Özer Şimşek, "Sigorta
konusunda çok önemli bir gelişmeden söz etmek mümkün değil. Bunun için
bu bölgelerdeki kişi başına GSYİH'nin önemli düzeyde artması ve sigorta
bilincinin gelişmesine gereksinim var. Ancak taksit özellikli kredi
kartlarının bu bölgelerde de yaygınlaşmasının sigorta üzerine olumlu
katkı yaptığını söylemeliyiz" diyor.~
AVM'LER DEVRİM YAPTI
Anadolu'daki canlanmanın en önemli dinamiklerinden biri de AVM'ler.
Her ne kadar hizmete giren AVM'lerin önemli bir kısmı halen İstanbul ve
Ankara'da olsa da Anadolu'daki potansiyel hem AVM yatırımcılarını hem
markaları cezbediyor. Alışveriş Merkezi Yatırımcıları Derneği (AYD)
Başkanı Hakan Kodal, İstanbul'daki canlanmanın Anadolu'ya da sıçradığını
söylüyor ve ekliyor:"AVM Endeksine göre alışverişteki canlanma dalga
dalga Anadolu'ya yayılıyor. AVM Endeksi'ne göre 2010'un son aylarında
istikrarlı olarak her ay artış gösteren Anadolu ciro endeksi, 2010
Aralık'ta da yükselişine devam etti. 138 puanla bir önceki aya göre
yüzde 1,5, bir önceki yıla göre ise yüzde 15 artış gösterdi." Hakan
Kodal, "2010 yılında açılan AVM'lerin de yüzde 58'i, Ankara ve
İstanbul'daydı" sözleriyle de henüz doymamış olan pazara vurgu
yapıyor.Kiğılı CEO'su Hilal Suerdem de Anadolu'daki hızlanmada AVM'lerin
önemli bir rolü olduğuna inananlardan. Suerdem, "Büyük şehirlere göre
Anadolu'ya yatırımların gecikmeli yapılması dezavantajdı. Son yıllarda
AVM yatırımlarının, markaların da desteğiyle Anadolu'da yaygınlaşması ve
sunulan taksit imkanları tüketiciyi teşvik ediyor. Kalite, fiyat ve
modanın Anadolu'ya götürülmesi rekabeti artırmış durumda" diye
konuşuyor.Teknosa Genel Müdürü Mehmet Nane, diğer yetkililerle aynı
fikirde. Nane, "Türkiye'de son 20 yılda çok önemli bir büyüme gösteren
alışveriş merkezleri, bu artışta önemli bir paya sahip. Bunu, tabii ki
açılan yeni mağazalar takip ediyor. Ayrıca kredi kartı kullanımının
yaygınlaşması, taksitli satış olanakları da oldukça etkili" diyor.
Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?