Capital'e abone olun.
İKİNCİLER RAHAT YARIŞ ÜÇÜNCÜLÜKTE

İkinciler Rahat Yarış Üçüncülükte

Cep telefonu pazarında bu yıl yaşanan rekor büyüme, rekabeti de canlandırdı. Nokia’nın lider olduğu bu alanda hem global pazarda hem Türkiye’de ikincilik, üçüncülük için yarış sürüyor. Global pazar...

Son Güncelleme: 01.08.2005

hedCep telefonu pazarında bu yıl yaşanan rekor büyüme, rekabeti de canlandırdı. Nokia’nın lider olduğu bu alanda hem global pazarda hem Türkiye’de ikincilik, üçüncülük için yarış sürüyor. Global pazarda Motorola ve Samsung “ikincilik” için LG, Siemens ve Sony Ericsson ise “üçüncülük” için koşuyor. Türkiye’de ise tablo biraz farklı. İkinciliğe şimdilik Siemens oturmuş gibi gözüküyor. Üçüncülük ise Samsung ve Sony Ericsson arasında paylaşılamıyor.

Global pazarda Nokia şu anda cep telefonu pazarının “tartışmasız” lideri. Bu artık herkes tarafından biliniyor. Ancak, farklı ülkelerde özellikle 2’incilik ve 3’üncülük için büyük bir yarış sürüyor. Motorola Mobil İletişim Araçları İş Birimi Türkiye Pazarlama Müdürü Okan Özdoğan, “Motorola, dünya genelinde pazardaki 2’inci konumunu her geçen gün perçinliyor” diyerek bir anlamda bu gerçeği kabullendiklerini ortaya koyuyor.

Ancak, şu anda dünyada 3’üncü sırada olan Samsung’un pazar payını artırarak Motorola’ya biraz daha yaklaştığı görülüyor. İlk çeyrek rakamlarına göre, 2005’te Motorola’nın pazar payı yüzde 0,5 azalırken, Samsung’un pa,yı yüzde 0,5 arttı. Bu küçük gibi gözükse de yeni ve önemli bir gelişme olarak değerlendiriliyor. Çünkü, 2005’in ilk 3 ayındaki toplam satışların 180 milyon olduğu düşünülürse, yarım puan 900 bin cep telefonu satışı anlamına geliyor. Yakın gelecekte global pazardaki üçüncülük yarışı kızışabilir. Samsung Cep Telefonlarından Sorumlu Satış ve Pazarlama Müdürü Yusuf Temizel, ilk çeyrekte Türkiye’de ve dünyada gösterdikleri performansı, “Büyümemizi ihtiyatlı biçimde sürdürüyoruz. Hedefimiz durumumuzu daha da güçlendirmek” diyerek açıklıyor. 

Global arenada bir diğer rekabet alanını ise 4’üncülük koltuğu oluşturuyor. Şu an yüzde 6,2 pay ile 4’üncü sırada olan LG’ye yaklaşmak için 5’inciliği paylaşan Sony Ericsson ve Siemens büyük çaba sarf ediyor. Sony Ericsson ve Siemens’in pazar payları, 2004 yılına göre gerilemiş olsa da her an yeni bir atak yapmaları söz konusu olabilir. Ancak, bu noktada Siemens’in bir yıl içinde yüzde 2,5 pazar payı kaybettiğini de söylemek gerekiyor. Siemens global pazarda son 1 yılda en fazla pazar kaybeden oyuncu oldu.

hedAltıncı sıradaki Sagem de pazar payını yüzde 1,6’dan 2,2’ye, 9’uncu sıradaki Sanyo ise yüzde 1,2’den 1,6’ya çıkardı. Bu dönemde NEC ve Panasonic ise pazar payı kaybettiler. İlk 10’a bile giremeyen çok sayıda küçük oyuncunun da toplam pazardan aldığı pay da daraldı.

Türkiye’de üçüncülük yarışı

Türkiye’de ise rekabet haritası ve pazarın paylaşımı global pazardan çok daha farklı. Lider Nokia’nın pazar payı global pazarda yüzde 30’lar civarındayken, şirketin Türkiye’deki pazar payı yüzde 65’e ulaşmış durumda. Yani Türkiye’de global pazara göre çok daha güçlü.

Dünya genelinde toplamda Motorola 2’inci sıradayken, Türkiye’de ise bu koltukta Siemens oturuyor. Ancak, Siemens’in tıpkı dünyada olduğu gibi Türkiye pazarında da pay kaybettiği görülüyor. Şirketin pazar payı 2004 yılında yüzde 15,9 iken 2005’in ilk 3 ayında bu rakam yüzde 13,7’ye geriledi.

Siemens Türkiye yetkilileri, “Türkiye’de penetrasyon halen yeterli düzeyde değil. Sektörde daha çok kat edilecek yol var. Büyüyen pazarda biz de payımızı büyütüp ikinciliğimizi güçlendirmek istiyoruz” diyerek konumlarını kaybetmemek için sıkı savaşacaklarının sinyalini veriyor.

Dünyada 2’inci sırada olan Motorola ise 2004’te Türkiye’de 3’üncü sıradaydı. 2005 yılının ilk 3 ayında bu unvanını kaybetti. Ondan boşalan yeri ise kimin doldurduğu şimdilik tartışmalı. Sony Ericsson, 3 ayda 116 bin satışla 3’üncü olduğunu söylüyor. Samsung ise kendi satışlarının 120 bini geçtiği iddiasında. Üçüncü kim olursa olsun rakamlar bu dönemde 97 bin satış yapan Motorola’nın önemli oranda pazar kaybettiğini ortaya koyuyor. Dünyada 2’inci sırada olan Motorola, Türkiye’de pazar kaybederek 5’inciliğe geriledi.

Satış rekoru kırıldı

Global pazarda ve Türkiye’de rekabet arenasındaki bu değişiklikleri, aslında cep telefonu satışlarında yaşanan “rekor” büyüme tetikliyor. Büyüyen pazardan, işler iyi giderken daha çok pay almak isteyen oyuncular, pazarlama kampanyalarına ağırlık veriyor, daha sıkı rekabet ediyorlar.

hedDünya cep telefonu pazarında satışlar 2005’in ilk çeyreğinde 180 milyon adedi aşarak bir rekor kırdı. Global pazar bu yılın ilk 3 ayında bir önceki yıla göre yüzde 17 büyüdü. Gartner analistlerinin tahminlerine göre, bu yıl sonuna kadar dünyada cep telefonu satış adetleri 720 milyona aşacak. Satışların 750 milyon adede ulaşması bile söz konusu olabilir. Pazarın yıllık büyümesi ise yüzde 13 düzeyinde olacak.

Türkiye’de de pazar 2005’in ilk 3 ayında yüzde 10,9’luk bir büyümeye ulaştı. Türkiye’de 2003’te 5 milyon 127 bin, 2004’te ise 6 milyon 554 bin cep telefonu satıldı. 2004’ün ilk 3 ayında satılan cep telefonu ise 1 milyon 409 bin adetti. Pazar 2005’in ilk 3 ayında ise yüzde 9,2 büyüyerek 1 milyon 538 bin adede ulaştı.

Nokia Pazarlama Müdürü Ülkem Kırımlı, “Türkiye pazarı, yıl sonuna kadar yüzde 10’un üzerinde büyüyecek ve telefon satışları 7 milyon 200 bini aşacak” diye konuşuyor.

Hangi rekabet silahı önemli?

Pazardaki oyuncular, rekabette öne geçmek için, “hızlı ürün sunma”, “yeni teknoloji yaratma” ve “fiyat”ı rekabet silahı olarak kullanıyor. Hem Türkiye’de hem global pazarda 3’üncü, 4’üncü ve 5’inci olmak için kıyasıya yarışıyorlar. Bu yarış Motorola, Siemens, Samsung ve Sony Ericsson arasında farklı ülkelerde farklı pozisyonlar için rekabet ediyor. Onların arkasından ise LG, Sagem, NEC, Panasonic ve Sanyo geliyor.

İlk 10’da yer almayan çok sayıda küçük oyuncunun global pazarda yüzde 15 civarında olan payı ise sürekli olarak düşüş eğiliminde. Türkiye’de ise bu küçük oyuncular toplam pazardan büyük olasılıkla yüzde 1’in altında pay alıyor.

Sony Ericsson Pazarlama Müdürü Oben Tezel’e göre, büyük oyuncular, “yeni teknoloji yaratma” konusunda daha iddialılar. Bu da ilk 5 şirketin konumunu daha da sağlamlaştırmasını sağlıyor.  Tezel, “Sektöre yeni şirket girişleri mutlaka olacak. Ancak, bunların kısa ve orta vadede önce gelen şirketlerin arasına yükselebileceğine inanmıyorum” diyerek küçük oyuncuların şanslarının giderek azaldığına dikkat çekiyor.

Mobil iletişim sektörüne yeni ve çok hızlı yollar ekleneceğine değinerek sözlerini şöyle sürdürüyor:

“Özellikle operatörlerin altyapılarında hızlı data transferini desteklemeye başlamasıyla su an çok ağırlıklı olan sesli iletişimin yanına başka iletişim yolları eklenerek. Bu da büyük resimdeki payları artıracak.”

SAMSUNG BÜYÜMESİNİ SÜRDÜRECEK

Samsung da sektördeki konumunu güçlendirmek için yeni teknolojiler üzerinde çalışan şirketlerden biri. Samsung Cep Telefonlarından Sorumlu Satış ve Pazarlama Müdürü Yusuf Temizel, sürekli yeni ürünler geliştirdiklerini belirterek, ihtiyatlı büyümelerini sürdürdüklerini söylüyor. Hedeflerini şöyle açıklıyor:

BAŞARIMIZI TÜRKİYE’YE TAŞIYACAĞIZ Şu anda dünyada 3G telefonlarda lider konumdayız. Bu başarıyı Türkiye’ye de taşımayı hedefliyoruz. 2005’in ilk 3 ayında Türkiye’de 120 binin üzerinde cep telefonu satışına ulaştık. Oysa bu rakam geçen yıl sadece 50 bindi.

RAKİPLERİMİZİ GERİDE BIRAKACAĞIZ Samsung olarak önümüzdeki 2 yıl içinde rakiplerimizi geride bırakmayı hedefliyoruz. Yeni teknolojilere uyum sağlayan yeni modellerimizle pazar payımızı artırmayı sürdüreceğimizi düşünüyoruz. Modellerimizin şık ve kalite açısından da beklentilere cevap veriyor olması, diğer markalar arasından sıyrılmamızın nedenlerini oluşturuyor.

GLOBAL PAZARDA PAYIMIZ ARTTI Global pazarda belli başlı 5 oyuncu bulunuyor. Samsung küresel olarak ise 200 milyonun üzerinde cep telefonu satışı yaptı. Bu rakam geçen senenin aynı döneminde 120 milyondu.Global pazardaki payımızı artırdık.

ÖNÜMÜZDEKİ YIL YÜZDE 20 BÜYÜME BEKLİYORUZ

Siemens, son 2 yıldır Türkiye pazarında en çok satan 2’inci cep telefonu markası konumunda. Siemens Marka İletişim Müdürü Esin Özcan, dünyada 5’inci, Avrupa'da ise 2’inci büyük cep telefonu markası olduklarını söylüyor. Sektörde büyümek için teknolojiye yatırım yapmak gerektiğine dikkat çekerek şöyle devam ediyor:

BÜYÜK ŞİRKETLERİN PAYI ARTIYOR Büyük şirketlerin pazar paylarının giderek arttığı doğru bir tespit. Ancak, teknolojinin yanı sıra tasarımla ürünü farklılaştırmak ve markanın doğru konumlandırılması da pazar payının artmasında etkili faktörler arasında yer alıyor. Ayrıca büyük markalara duyulan güven de lider şirketlerin pazar payını korumasında çok önemli bir unsur.

PAZAR NE YÖNDE GELİŞECEK? Önümüzdeki yıl pazarın ortalama yüzde 20 oranında büyüyeceğini tahmin ediyoruz. Teknoloji geliştikçe şirketlerde ürünlerinde hem bu yeni teknolojileri kullanmak hem de kullanımını basit hale getirmekte zorlanıyorlar. Önümüzdeki dönemde ürünlerde bu yönde bir gelişme olacak.

  

Etiketler:

İsminiz:

Yorumunuz:


FOTO HABER