Müthiş büyüme

Online perakende pazarının hacmi 2010'da 2009'a göre yüzde 50 büyüyerek 15 milyar liraya yükseldi

1.01.2011 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
Müthiş büyüme


İnternetin ciddi anlamda sıkıntı yaşadığı bir dönemdi. Büyük holdingler internetten birer ikişer çıkıyordu. Önemli yatırımlar batmıştı. Ancak parayı doğru kullanabildiğiniz takdirde internet üzerinden yapabileceğiniz şey o kadar fazlaydı ki… Yemeksepeti.com’da biz parayı doğru kullandık. Önceleri yaptığımız işe kimse bakmadı, büyük holdingler kendi işleriyle meşguldü. Yemek satan bir sitenin varlığı ve büyümesi onların dikkatini çekmedi. İlk rakibimiz 2003’te geldi. Ama artık çok geçti…” Bu sözler, yemeksepeti.com’un kurucusu Nevzat Aydın’a ait. 2001 yılında 80 bin dolar sermayeyle yemeksepeti. com’u kuran Aydın’ın şirketinin cirosu bugün 110 milyon dolar.
Krizin en yoğun yaşandığı 2009’da yüzde 50, geçen yıl yüzde 40 büyüdü. Sadece o değil, 10 yıl önce kurulan Sahibinden.com yüzde 2.394’lük büyüme oranıyla Deloitte’un en hızlı büyüyen 500 Türk teknoloji şirketi arasında 3’üncü sırada. Gittigidiyor.com’un büyüme hızı yüzde 953.e-bebek, 2010’da mağazalarından sattığı ürünlerin yarısı kadarını internet sitesi üzerinden gerçekleştirdi. Hepsiburada.com, 261 milyon liralık cirosuyla 500 büyük şirket arasına girecek başarıya ulaştı.Şimdi sıra yabancı yatırımcılarda. Alman Otto’dan Amerikalı Groupon’a kadar dünyanın en büyük e-perakende devleri Türkiye pazarında kıyasıya rekabet ediyor. Pek çoğu yüzde 50’nin üzerinde büyüyen pazara girmek için araştırma yapıyor. Hepsinin ortak hedefi Türkiye’deki 32 milyon internet kullanıcısına daha fazla para harcatmak.,


6 YILDA 40 KAT BÜYÜDÜ
Dünyada 1 milyardan fazla kişi internetten alışveriş yapıyor. En fazla internetten alışveriş yapılan ülke Güney Kore. İnternet kullanıcılarının yüzde 99’u online alışveriş yapıyor. Güney Kore’yi İngiltere, Almanya ve Japonya izliyor. ABD, 240 milyar dolarlık elektronik perakende pazarıyla, 5’inci ülke. Türkiye ise 32 milyon internet kullanıcısıyla dünyada 12’nci, Avrupa’da da 4’üncü sırada. Perakende satışların yaklaşık yüzde 2’si internet üzerinden yapılıyor. Her 10 kişiden 2’sinin, yaklaşık 6 milyon kişinin internetten alışveriş yaptığı tahmin ediliyor. Sektörün büyüklüğüyle ilgili Bankalararası Kart Merkezi’nin (BKM) verileri dikkate alınıyor.

Tüm sanal pos işlemlerini dikkate alan BKM’ye göre 2003’te 262milyon lira olan e-ticaret pazarının büyüklüğü 2009’da 10,2 milyar liraya yükseldi, yani 6 yıl içinde 40 kat büyüdü. 2010’un ilk 10 ayında ise pazarın cirosu 12,5 milyar lira oldu. Yılın tamamında 15 milyar liralık büyüklüğe ulaşalacağı tahmin ediliyor. Uçak bileti satışları, online sigorta işlemleri de bu rakama dahil. Büyüme kredi kartlarından da görülüyor. Bankalararası Kart Merkezi’ne BKM’nin verilerine göre 2009’da kredi kartıyla yapılan her 100 liralık harcamanın yaklaşık 5 lirası internetteki sanal mağazalarda harcanırken 2010’da bu oran 7 liraya yükseldi.~

GELECEKTE NELER OLACAK?
Elektronik perakendeyle ilgili beklentiler, pazarın daha da büyüyeceği yönünde. Bu yıl ve 2012’de pazardaki büyümenin yüzde 60’ın üzerinde olması bekleniyor. Geleceğe ilişkin tahminler epey çarpıcı. 2013 için tahminler daha büyük.

2013’te internet kullanıcı sayısının 44 milyona, online alışveriş yapanların 22 milyona çıkması bekleniyor. Markafoni’nin kurucu ortağı Tolga Tatari’ye göre bugün yüzde 2’den az olan online alışverişin perakende içindeki payı, 2013’te yüzde 10 ila 12 arasında olacak. Deloitte’un son araştırması da bu öngörüyü doğ ruluyor. Deloitte, Türkiye’de gelecek yıl elektronik ticaretin toplam perakende içindeki payının yüzde 10’a ulaşacağını belirtiyor. Yemeksepeti.com’un kurucu ortağı Melih Ödemiş, 2011’de Türkiye’de e-ticaretin yüzde 68 büyüyeceğini öngörüyor. Ödemiş, “Türkiye bu büyümesiyle Hindistan’ın ardından 2’nci sırada yer alacak. Çin ile aynı büyüme hızına sahip olacak” diyor. Gittigidiyor.com Genel Müdürü Cenk Angın da sektördeki büyümenin son 4 yıldır yüzde 40’ın altına düşmediğine dikkat çekiyor. Inveon Yönetici Ortağı Yomi Kastro özellikle internetle büyüyen 1990 ve sonrası doğumlu gençlerin satın alma gücü artıkça pazarın ciddi biçimde genişleyeceğini söylüyor.

10 YILDA ALINAN MESAFE
Türkiye’de bugün milyon dolarlık cirolar gerçekleştiren online mağazaların en önemli özelliği hepsinin son dönemde kurulması. Hepsiburada, THY, Garantialışveriş ve Migros Sanal Market hariç hemen hepsinin kurucuları küçük yatırımcılar. 10 yaş ve üzerinde sadece 6 alışveriş sitesi var. Bunlardan Hepsiburada 1998, idefix 1999, sahibinden.com 2000, gittigidiyor ise 2001’de kuruldu. Özellikle 2000 ve 2005 arasında çok sayıda e-ticaret şirketi kurulduğunu, ancak bunların kısa sürede kapandığını söyleyen e-bebek Genel Müdürü Halil Erdoğmuş, “2001 ve 2004 krizleri bu kapanmalarda etkili oldu” diyor. Erdoğmuş’un dikkat çektiği bir diğer noktada 10 yaş ve üzerindeki elektronik ticaret sitelerinin hemen hepsinin faaliyet gösterdikleri alanda ilk olması. Bugün ise Türkiye’de bankalara kayıtlı 24 bin 541 sanal işyeri bulunuyor. Bir önceki yıla göre e-ticaret yapan şirket sayısında yüzde 10 artış yaşandığını söyleyen BKM Genel Müdürü Sertaç Özinal, bunların yarısının aktif olduğunu belirtiyor.

ALIŞVERİŞ KULÜPLERİ GELİYOR
Son 2 yılda sektörde en hızlı büyümeyi özel alışveriş kulüpleri, grup satın alma ve tatil siteleri gerçekleştiriyor. Fransa’da 2001’de venteprivee.com ile başlayan özel alışveriş kulüpleri trendinin Türkiye’deki en önemli temsilcileri Markafoni ve Limango. Bu siteler kapalı devre alışveriş mantığıyla çalışıyor. Sadece davetle üye olunabiliyor. Hedefleri ise sınırlı sayıdaki lüks ürünü kısıtlı zaman aralığında satmak. Böylece kulüp üyeleri her gün farklı bir alışveriş kampanyasıyla karşılaşıyor. Dünyanın en lüks markalarını yüzde 70’e varan indirimlerle satın alıyor. Gittigidiyor.com’un kurucularından Sinan Afra’nın yarattığı Markafoni, 2 yılda 1,5 milyon üyeye ulaştı. Cirosu her ay yüzde 30 ila 40 artış gösteriyor. Afra yurtdışında Markafoni’nin kardeş sitelerini kuruyor. Sehirfırsati.com, Grupanya, Markapon gibi grup satın alma siteleri de her geçen gün üye sayılarını ve cirolarını artırıyor. Dünyanın en büyük e-ticaret şirketlerinden Groupon da sehirfirsati.com ile pazarda rekabet ediyor. ~

Sehirfirsati.com Genel Müdürü Emre Ekmekçi, 800 binden fazla üyelerine 15 milyon liranın üzerinde tasarruf sağladıklarını söylüyor. Grupanya CEO’su Esra Sertoğlu da “Anlık kişiye özel kampanyalar ve tüketicinin anlık ihtiyaçlarına göre belirlenmiş teklifler artacak. E-ticaret giderek kişiselleşecek” diyor.


YABANCI YATIRIM ARTACAK
Türkiye’de e-ticarete yabancı ilgisi uzun süredir dikkati çekiyor. Hatta pazara yerli fonlardan çok yabancı yatırımcılar hakim. Bu alana ilk yatırım 2006’daki Biletix’in Ticketmaster tarafından alınması oldu. Ardından 2007’de eBay, gittigidiyor’a yatırım yaptı. Bir sonraki yıl ise yemeksepeti.com’a yabancı ortak geldi. Daha sonra Tiger trendyol.com’u, Alman Holtzbrinck ise cember.net’i satın aldı. 15 milyar Euro’luk cirosuyla dünyanın en büyük e-ticaret şirketlerinden Alman Otto Group, Türkiye’de Limango’yu kurdu. Facebook, Skype ve Spotify gibi önemli şirketlerin yatırımcısı olan Travas şirketinin ortaklarından Klaus Hommels ise Markafoni’ye yatırım yaptı. 1,35 milyar dolarlık ciroyla dünyanın en büyük kolektif satın alma şirketlerinden olan Amerikalı Groupon, pazara sehirfirsati. com markasıyla girdi. Bu ilginin devam etmesi ve online seyahat ve uçak bileti satışı yapan şirketlere yönelmesi bekleniyor. Erdoğmuş, yabancıların bu konudaki arayışlarının hızlandığını söylüyor. Özellikle THY’nin cirosunun yüzde 8’ini online bilet satışından sağlaması ve bu alanda önemli büyüme oranları yakalaması yabancı yatırımcıların bu konudaki iştahını artırıyor. Çember.net’i 4,5 milyon Euro’ya Alman şirketine satan, ardından fiyat karşılaştırma sitesi enuygun.com’u kuran Çağlar Erol, yabancı yatırımcıların Türkiye’ye yaptığı yatırımın 100 milyon doları geçtiğini söylüyor. Limango Türkiye Genel Müdürü Gülfem Toygar da “Önümüzdeki 1-2 yılda sektöre çok büyük yabancı yatırımlar gelecek. Türkiye’de pazarın potansiyeli yabancı yatırımlar olacak. Türkiye’deki dinamizm Avrupa’da yok” diyor.

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz