Capital'e abone olun.
OUTSOURCING HIZLI BÜYÜYECEK

Outsourcıng Hızlı Büyüyecek

Bütün dünyada bilişim hizmetlerini “outsource” etmek eğilimi artıyor. Bu alanın önde gelen şirketlerinden Siemens Business Services’in Başkan Yardımcısı Christian Oecking, “Pazar son 5 yıldır ortal...

Son Güncelleme: 01.04.2005

hedBütün dünyada bilişim hizmetlerini “outsource” etmek eğilimi artıyor. Bu alanın önde gelen şirketlerinden Siemens Business Services’in Başkan Yardımcısı Christian Oecking, “Pazar son 5 yıldır ortalama yüzde 7 büyüyor” sözleriyle, sektörün performansını ortaya koyuyor. Büyümenin ise üretim, finans ve kamudan kaynaklandığını söylüyor. Ancak,  244 milyar dolarlık global büyüklüğe rağmen, Türkiye’nin 250 milyon dolarda kaldığını belirtiyor. Oecking, “Biz Türkiye pazarının büyüyeceğini düşünüyoruz. Maliyetlerin kısmen düşük olması ve Türk insanının iletişim gücü Türkiye’nin cazibesini artırıyor” diyor.

SBS Global Outsourcing Başkan Yardımcısı Christian Oecking, Türk şirketlerinin outsourcing pazarında daha fazla söz sahibi olabilmek için global oyuncularla işbirliği yapabileceği görüşünde. Ona göre, Türk şirketleri Avrupa ve Kuzey Amerika’daki büyük oyuncular için güvenilir partnerler olabilir.

Hint şirketlerinin dış kaynak kullanımında başarılı olduklarını, Çin şirketlerinin ise  birkaç yıl içinde atılım yapacaklarını söyleyen Oecking, “Türk şirketleri global outsourcing modellerinden yararlanabiliyorlar. Biz SBS Türkiye’ye aynı zamanda global yardım masası merkezi olarak konumlandırdık. Bu Türkiye’nin itibarın ne kadar yüksek olduğunun bir göstergesi” diyor.

Oecking, dünyada outsourcing pazarının son 5 yılda ortalama yüzde 7 oranında büyüdüğüne dikkat çekiyor. IT outsourcing pazarının yaklaşık yüzde 50’sini ise üretim, kamu ve finans sektörlerinin oluşturduğunu belirtiyor ve ekliyor: “Medya ve eğlence sektörü gelecekte daha çok dış kaynak kullanımına ihtiyaç duyacak.”

Christian Oecking ile dünyada dış kaynak kullanımını ve SBS’in projelerini konuştuk.

Outsourcing pazarı dünyada gelişiyor mu? Hangi sektörler daha fazla outsourcing kullanıyor? 

Gartner’ın rakamları, dünyada outsourcing pazarının son 5 yılda ortalama yüzde 7 oranında büyüdüğünü gösteriyor. Bu hizmeti daha çok büyük sektörler kullanıyor.  Üretim sektöründe farklı iş modelleri outsourse edilebiliyor. Finans sektöründe ve kamu da çok fazla kullanılıyor.  Ayrıca, devletler, BT sektöründe gerçekleştirecekleri projeleri çoğunlukla outsource etmeyi tercih ediyorlar. BT outsourcing pazarının yaklaşık yüzde 50’sini de bu 3 sektör, yani kamu, üretim ve finans oluşturuyor.

Outsourcing pazarının dünyadaki büyüklüğü ne kadar?

Gartner’ın verilerine göre, outsourcing pazarının dünyadaki toplam büyüklüğü 244 milyar doları buluyor. Bu,  çok önemli bir büyüklük.

SBS’in dünyada yaptığı outsourcing projelerinden örnekler verebilir misiniz?

Siemens Business Services olarak Avrupa ve Kuzey Amerika’da özellikle üretim, medya, kamu ve finans sektörlerinde başarılı projelerimiz var. 

Örnek vermem gerekirse; İngiltere’de BBC, VOSA,Galler Millet Meclisi ve NS&I için proje gerçekleştirdik. Almanya’da Deutsche Bank, City of Wiesbaden, Cortal Consors Cortal, Hochtief ve ICN’ye proje yaptık.

Amerika’da ise Morgan Stanley, Kemper, FMC Energy, SBT, Barclays, PWC ile çalıştık. Belçika’da VDAB, Finlandiya’da Stora Enso, Danimarka’da NESA’ya proje gerçekleştirdik.

Siemens Business Services olarak şirketlere bütünüyle bilgi teknolojilerini outsource etmelerini öneriyoruz. Hatta insan kaynakları gibi çok gerekli duyulmayan alanlarda bile kullanmalarını tavsiye ediyoruz. Örneğin, yardım masası, veri merkezi, network ve uygulama operasyonu gibi servisleri outsourse edebilirler.

Gelecekte hangi alanlar gelişecek? Hangi sektörler daha fazla dış kaynak kullanımına ihtiyaç duyacak?

Kuzey Amerika’da trend Business Process Outsourcing (İş süreçleri dış kaynak kullanımı)’na doğru gelişiyor. Avrupa şirketlerindeki trend ise BT outsourcing’ine daha açık.  İngiltere ve Kuzey Avrupa ülkeleri, BT’yi dış kaynak olarak daha çok tercih ediyorlar.

Aynı zamanda İspanya ve İtalya gibi büyük pazarlar olan Fransa ile Almanya’da da çok daha fazla outsourcing kullanımı var. Üretim, finans ve kamu outsourcing kullanımında dominant olarak kalacaklar.

Geçen yıl Türkiye ve dünyada kaç tane outsourcing projesi yaptınız? Bu projelerin bütçeleri ne kadardı?

Siemens Business Services 2004 yılında, dünyada yaklaşık 20 civarında çok büyük proje kazandı. Performansımızla Avrupa’daki itibarımızı güçlendirdik. Bütün projelerimizin toplam değeri yaklaşık olarak 5 milyar doların üzerinde.

SBS’in geçen yıl Türkiye’de gerçekleştirdiği bütün projelerin toplam değeri ise 14 milyon Euro civarındaydı.

SBS Türkiye’nin uluslararası çok sayıda müşterisi var. SBS Türkiye’nin müşterileri arasında Amadeus, Coca-Cola, Dışbank, Enka, Finansbank, HSBC, Metro Turizm, Siemens ve Türk Telekom yer alıyor.

Ayrıca, birkaç global müşterimizi de Türkiye’den hizmet veriyoruz. Türkiye’den hizmet verdiğimiz şirketlerle yaptığımız kontratların toplam değeri yaklaşık 120 milyon doları buluyor.

Outsourcing’de son dönemlerde ne gibi sorunlar yaşanıyor? 

Outsourcing servislerinin fiyatları konusunda baskı giderek artıyor. Özellikle de sade BT altyapısı hizmetlerinde fiyatlar çok değişebiliyor. Vergi muafiyetleri fiyatı düşürüyor.

Türkiye’nin dış kaynak kullanımında nasıl bir potansiyeli var? Türkiye’de nasıl büyüyeceksiniz?

Gartner’ın rakamları, Türkiye’nin diğer Avrupa ülkeleriyle kıyaslandığında daha küçük bir pazar olduğunu gösteriyor. Türkiye’de outsourcing pazarının toplam büyüklüğü  yaklaşık 250 milyon dolar. Bu, global olarak bakıldığında küçük bir rakam olsa da 

Biz Türkiye pazarının büyüyeceğini düşünüyoruz. Zaten bu büyümenin aynı zamanda Türk şirketlerinin ve Türk insanının global pazardaki rekabet gücünü artıracağına da inanıyoruz. Türkiye’de büyüyen iş hacimleri, operasyonel verimlilik, ölçek ekonomisi ve deneyim olarak geri dönecektir.

Türkiyenin avantajları maliyetlerin kısmen düşük olması ve Türk insanının iletişim gücü. Ayrıca Türkiye’nin şu an için hem Avrupa Birliği’nde olması, hem de henüz üyeliğin tam olarak gerçekleşmemesi birçok avantajı öne çıkarıyor. Türkiye şu an Çek Cumhuriyetinin, Macaristan’ının kaybettiği avantajlara sahip. Ancak bunu bir devlet politikası olarak ele alıp, rekabet avantajına dönüştürmek gerekiyor.

SBS olarak Türkiye’deki potansiyelini önceden anladığımızı düşünüyorum. Yatırımımızı geliştiriyoruz. SBS Türkiye’nin elde ettiği başarılar da bizim bu kararımızın ne kadar doğru olduğunu ortaya koyuyor. Türkiye’de daha da gelişeceğiz. Yenilikçi hizmetleri, müşteriye değer katma ve uzun süreli güvene dayalı ortaklık mentalitemizi daha agresif şekilde ortaya koyacağız. Pazardan daha yüksek bir oranda büyümeyi planlıyoruz.

BBC’YE 2 MİLYAR DOLARLIK PROJE

Medya ve eğlence sektöründe de şirketler dış kaynak kullanımını artırıyorlar. SBS’in BBC için gerçekleştirdiği yeni projeden bahseder misiniz?

Bizim medya ve eğlence sektöründe ciddi çalışmalarımız var. İletişim ve medya sektörlerinde outsource edilebilecek alanlar çok fazla. Bu sektörlerin outsource ihtiyacı da artıyor.

Değişen dünyaya ayak uydurmak isteyen büyük medya şirketleri de dış kaynak kullanımına sıcak bakıyorlar. BBC için gerçekleştirdiğimiz proje de bunun iyi örneklerinden biri. BBC ile 2004’ün Ekim ayında “Technology Framework Contract” (Teknoloji Çatısı Kontratı) 10 yıllık bir kontrat imzaladık. Bu kontratla SBS, BBC’ye teknoloji hizmeti verip, yönetecek. Bu yaklaşık 2 milyar dolarlık bir proje. BBC’nin yan kuruluşlarını da kapsıyor.

İletişim ve medya sektöründeki çok önemli bir BT projesi. Servis kalitesini geliştireceğiz. BBC’nin networkün’deki 267 sitenin yönetimini yapacağız. Çok büyük bir teknoloji transferi yapıyoruz. BBC yeni bir sistemle çalışacak. BBC’de kendi işine daha çok odaklanacak. BBC bu projeyle her yıl yaklaşık 20 milyon Euro tasarruf etmiş olacak.

HİNDİSTAN VE ÇİN’İ GEÇEBİLİR Mİ?

Hindistan ve Çin’deki IT şirketlerinin outsourcing’de başarılı olduklarını düşünüyor musunuz? Türk şirketlerinin outsourcing pazarındaki varlıklarıyla ilgili ne düşünüyorsunuz?

Hindistan kökenli şirketlerin outsourcingde başarılı olduklarını düşünüyorum. Çinli şirketlerin ise önümüzdeki birkaç yıl içinde kesinlikle Hindistan’ı takip edeceklerine inanıyorum. Vergi muafiyeti her çeşit uygulama servislerini etkiliyor.

Türk şirketleri ise global outsourcing modellerinden yararlanabiliyorlar. SBS’in Türkiye’yi global yardım masası merkezi olarak konumlandırması önemli. Bu Türk şirketlerine ne kadar itibar edildiğinin bir göstergesi. Avrupa ve Kuzey Amerika’daki şirketler için güvenilir partnerler olabilirler.

Hindistan’da yazılım geliştirmeden sorumlu bir proje yöneticisinin yıllık maliyetinin 36 bin dolara ulaştığı söyleniyor. Bu durumda Türkiye’nin cazibesi artıyor mu?

Çalışanın maaşı şirketin başarısıyla doğru orantılı olarak artıyor. Eğer aynı servisi, aynı kalitede daha ucuza sağlayacak çalışan bulunursa, tabi ki global oyuncu daha az maaş ödemeyi seçer. Ancak unutulmaması gereken tek başına maliyetlerin karar vermede yeterli olamaması. Yasal ve ekonomik ortam, yetişmiş insan gücü, pazardaki esneklik ve yaratılan güven ortamı diğer önemli göstergeler. Türkiye’nin cazibesi toplam pakette varlığını artırdığı sürece artabilir.

ŞİRKETLER DAHA FAZLA DEĞER ELDE ETMEK İSTİYOR

Outsourcing’de yeni trendler neler? Hangi alanlar gelişiyor?

Birkaç yıldır IT fiyatlarındaki düşüş, outsourcing pazarını sürüklüyor. Bununla birlikte başka bir trendde artık müşteriler çok daha fazla değer elde etmek istiyorlar. Talepleri artıyor. Bu da IT hizmeti veren şirketler, alan şirketin servis teslim edilirken aynı çizgide olması gerekliliğini artırıyor. Beklentiler ve verilen hizmet arasında mutlak bir uyum olmak zorunda. Bu nedenle servis ve süreç transferi dış kaynak kullanımında çok daha dominant oluyor.

Diğer önemli bir trendde çok daha fazla değişebilen kontrat modelleri gündeme geliyor. Mesela kazanç ve risk paylaşımı modelleri buna örnek olabilir. Daha çok yarar ya da kullanım temelli kontratlar yapılıyor. 

FADİME ÇOBAN
fcoban@capital.com.tr

  

Etiketler:

İsminiz:

Yorumunuz:


FOTO HABER