Capital'e abone olun.
REKLAMIN GERÇEK GÜCÜ

Reklamın Gerçek Gücü

Ekonomideki kriz nedeniyle son 1 yıldır bazı şirketler reklamlara, büyük kampanyalara yöneldi. Bazıları satış, bir bölümü de imajı hedefledi. Ancak, sonuç, satış ve müşteri sayısına hemen yansıdı. ...

Son Güncelleme: 01.05.2002

Ekonomideki kriz nedeniyle son 1 yıldır bazı şirketler reklamlara, büyük kampanyalara yöneldi. Bazıları satış, bir bölümü de imajı hedefledi. Ancak, sonuç, satış ve müşteri sayısına hemen yansıdı. Akbank 688 bin yeni müşteri kazandı, Vestel satışını 150 bin adet artırdı. Elidor’un cirosu kısa sürede yüzde 3 yükseldi. Sadece bunlar mı? Benzer sonuçlar Garanti, Veezy, Sentim, Renault Mais de de vardı. Uzmanlara göre, “Bu dönemde reklam silahını kullanan, müşteri sayısını da artırdı”...

 

Çok değil, bir yıl öncesine kadar şirketlerin çeşitli indirimleri, taksitli satışları ya da avantajlarını kapsayan kampanyalar sadece belli dönemlerde yapılırdı. Amaç ise sınırlı bir zaman diliminde tüketicilere daha uygun koşullarda alışveriş yapma olanağı tanımaktı.

 

Satışlar artsa da kampanyalar çok fazla tekrar edilmezdi. Krizle birlikte ise otomotivden mobilyaya kadar birçok sektörde neredeyse bir yıla yayılan kampanyalar yapılmaya başladı. Bu defa amaç, belirsizlik ortamında durgunluğu aşmak idi. 

 

Ardı ardına gelen kampanyalar rekabeti de kızıştırınca, ortaya neredeyse bir “kampanyalar rekabeti” çıktı. Aynı zamanda bir reklam aktivitesi ile duyurulan kampanyalar, reklam ajanslarının da son 1 yılda yoğun olarak üzerinde çalıştıkları ve ciro yaptıkları en önemli aktivite oldu.

 

Farklı sektörden birçok şirketle yaptığımız araştırmaların sonucu,  kampanyaların iki önemli sonuç doğurduğunu ortaya koyuyor: “Ciro artışı ve yeni müşteri”...  Aslında şirketleri kampanyalara da bu iki neden itiyor. Durgunluk ortamında, satın almaya soğuk olan müşteriyi bir miktar hareketlendirmek. Satışların sürekliliğini sağlamak için ise birbirinden farklı değişik kampanyalar ardı ardına gerçekleştiriliyor.  

 

Örneğin, Arçelik, "Yüzde 8 Arçelik'ten, yüzde 8 KDV’den" kampanyasıyla satışlarını yüzde 50 oranında artırdı. Geçtiğimiz yıl düzenledikleri kampanya ile satışlarını 150 bin adet artırdıklarını belirten Vestel Pazarlamadan Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Ziya Öztürk ise “Hem sektörde bir ilki yaptık. Hem de satış patlaması yaşadık” diyor.

 

Bonus’un cirosu arttı

 

Garanti Bankası geçtiğimiz yıldan beri Bonus MasterCard ve Shop&Miles Visa kartlarına  yönelik çok sayıda kampanya düzenledi. “2 katı Bonus kazanma”, “Kayak tatili”, “Sevgililer Günü Bonus Love Songs CD hediyesi” ve “Dünya Kupası Türkiye-Brezilya maçına gitme şansı” kampanyalarının amacı, yeni müşteri kazanmanın yanı sıra, kart kullanımını artırmak idi.

 

Garanti Bankası Pazar Ortakları Birim Müdürü Elvan Bilge, temmuz ve ağustos aylarında gerçekleştirilen bu kampanyalarla aktif kart sayısının arttığını, ayrıca ciroda da yüzde 42’lik bir büyüme kaydedildiğini belirtiyor. Bilgi, “Sevgililer Günü için 250 milyon lira ve üzeri alışveriş yapanlara Bonus Love Songs CD’si hediye edildi. Bu kampanya kapsamında, Sevgililer Günü haftasıyla bir önceki hafta karşılaştırıldığında, ciro yüzde 25 oranında arttı” diyor.

 

Elvan Bilge, diğer kampanyaların etkilerini ise şöyle özetliyor:  “Bonus program ortaklarından yapılan alışveriş sayısını yükseltmeyi hedefleyen Dünya Kupası Türkiye-Brezilya Maçına Seyahat Kampanyası çerçevesinde, üye işyerlerinden yapılan işlem adedi şubat ayında yüzde 27,  mart ayında ise yüzde 32 oranında artış gösterdi. Shop&Miles kayak tatili kampanyası sayesinde de aylık ciro yüzde 12 oranında yükseldi.”

 

180 bin yeni müşteri

 

Bonus ve Shop&Miles’ın sürekli başvuru alan ve büyüyen kartlar olduğuna dikkat çeken Bilge şöyle konuşuyor: “Yeni müşterilerin ne kadarının reklamdan, ne kadarının yeni program ortaklarından, ne kadarının promosyonlardan kaynaklandığını ayrıştırmak bu anlamda mümkün değil. Sunulan toplam değerin ve toplam iletişimin yarattığı etkinin daha önemli olduğunu düşünüyoruz. GarantiCard, Bonus Card ve Shop&Miles müşterilerine, e-posta, telefon, ekstre ve mektup aracılığı ile son 6 ayda, birçok kampanya düzenlendi. Belirli hedef gruplara kolaylaştırılmış başvuru formu, açılış mili hediye, ortak sponsorluklar gibi, 25 kampanyayla toplam 172 bin 747 yeni müşteri kazanıldı. Doğrudan satış ekibinin yaptığı randevulu ziyaretler ve stand çalışmaları sonucunda toplam 77 bin 212 adet yeni müşteri kazanıldı.”

 

İstikbal ve Arçelik’in başarısı

 
İstikbal Mobilya’yı üreten Merkez Çelik’in Pazarlama Müdürü Bilal Uyanık ise 2001 yılı kampanyalarından başarılı sonuçlar elde ettiklerini belirtiyor ve “Şu kadar müşteri kazandık şeklinde bir saptamada bulunmak zor. Ancak, işletmelerimizde yaklaşık 8 bin çalışanımızın bir  tanesini bile işten çıkarma gereği hissetmeden, fabrikalarımızın faaliyetlerini sürdürebildik” diyor.

 

Arçelik, 2001 yılında 19 kampanya gerçekleştirdi. En büyük başarıyı ise KDV indirimi kampanyasında elde etti. "Yüzde 8 Arçelik'ten yüzde 8 KDV’den" kampanyası, 2001 mart ayına göre satışları yüzde 50 oranında artırdı.

 

Teknolojiden bir örnek

 

Sentim Pazarlama Direktörü Taylan Dedeoğlu ise Inspiron 2500 kampanyası ile 5 bin adedin üzerinde satış gerçekleştirdiklerine değinerek şöyle konuşuyor:

 

“Her ay ortalama 3 ya da 4 üründe kampanyamız olduğunu ve bu kampanyaların ortalama 1.5 ay sürdüğünü düşünürseniz, geçen yıl 30'un üzerinde kampanya yaptık. 2001 yılında Türkiye'nin içinde olduğu durumu ve Türk BT pazarının yüzde 67 küçüldüğünü göz önüne aldığınızda, oldukça önemli sayıda kampanya yaptığımız ortaya çıkıyor. Özellikle Inspiron 2500 notebook kampanyamız bize çok iyi bir satış başarısı getirdi. Güçlü bir konfigürasyon, konfigürasyona göre çok uygun fiyat ve ödeme seçenekleri ile pazara sunduğumuz Inspiron 2500, kampanya başlangıç tarihinden bugüne kadar yaklaşık 5 bin adedin üzerinde bir satış rakamına ulaştı.

 

Bu sonuca ulaşmamız da çok uygun fiyat, performans oranına sahip bir ürün olmasının yanı sıra, pazarda Sentim'in ve Dell'in önemli bir yere ulaşmış olması da etkili oldu.”

 

İnternette satış rüzgarı

 

Yapılan bir kampanyanın diğer ürün ve hizmete de olumlu etkisi olduğuna dikkat çeken Taylan Dedeoğlu bu konuda şunları söylüyor:  “Özellikle kriz döneminde yapılan kampanya ve reklam çalışmaları, firmaların gücü ve krizden nasıl etkilendikleri ile doğru orantılı. Kriz süresinde düzenli olarak kampanyalarımıza ağırlık verdik ve bunun yararını da 2001'in en son kampanyasında gördük. Ayrıca, gelen bir başvuruyu yönlendirmek ve daha başka şekillerde değerlendirmek de mümkün. Yapılan kampanyalar ile sürekli gündemde kalmak mümkün. Bu gibi nedenlerle son kullanıcı için yapılan bir kampanyanın bilgilendirme açısından kurumsal tarafta da etkisi olabiliyor.”

 
Vestelnet’in 36 aylık uygun ödemelerle sınırsız internet erişimi, bedava bilgisayar ve Veezy internet kredi kartını bir arada sunan satış modeli VeezyGo, bir ay içinde 5 bin PC ve internet erişimi satışı yaptı.

 

Superonline Bireysel İnternet Servisleri Genel Müdürü Barış Topkaya ise

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4

  • Etiketler:

    İsminiz:

    Yorumunuz:


    FOTO HABER