Capital'e abone olun.
TÜRKİYE'NİN FABRİKA LİGİ

Türkiye'nin fabrika ligi

Türkiye'nin üretim cephesinde yeni dönemde yaşananlar...

Son Güncelleme: 01.07.2012

Türkiye'nin dev gruplarının yer aldığı ve Capital'in ilkini 2003 yılında yaptığı "En Büyük Fabrikatörler" araştırmasının yeni dönem sonuçları ilginç verilerle dolu. Listenin zirvesi, 10 yıl öncesine göre tamamen değişmiş durumda. Anadolu Holding'in, 55 fabrikayla liderlik koltuğunu Koç'tan alması dikkat çekici. Anadolu Holding'i 54 fabrikayla Yıldız Holding, 50 fabrikayla da Oyak Holding izliyor.Araştırma, sanayicilerin 10 yıllık eğilimlerini de gözler önüne seriyor. Koç ve Sabancı gibi dev grupların bir kısmının portföylerini daraltarak fabrika sayılarını ciddi biçimde azalttıkları görülüyor. Bazıları ise tesis sayılarını 2'ye, 3'e katlamış S. durumda. Peki 10 yılda sanayide hangi grup, nasıl stratejiler benimsedi? Kim, nereden nereye geldi? İşte Türkiye'nin üretim cephesinde yeni dönem yaşananlar... ASLINDA TÜTEN BACALARIN ÖNEMİ hiçbir zaman azalmadı. Sanayinin, üretimin ve istihdamın sembolü olan fabrikalar, bundan 50 yıl önce de önemliydi, 10 yıl önce de, bugün de. Ancak işin boyutu biraz değişti. Çünkü büyük grupların son 10 yıllık performansına baktığımızda çok önemli bir değişim yaşandığı gözlerden kaçmıyor. Öyle ki Türkiye'nin en büyük 30 holdinginin fabrika sahipliği, 10 yılda inanılmaz bir dönüşüm yaşadı. İlk olarak 2003 yılında yaptığımız "En Büyük Fabrikatörler" araştırmasının zirvesinde yer alan ilk 3 oyuncu, bugün tamamen değişti. Listenin üçte biri ise tamamen yeni isimlerden oluşuyor. 10 yıl önce 66 fabrika ile listenin zirvesinde bulunan Koç Holding, bugün yerini Anadolu Holding'e bırakmış durumda. Dev grup, 2012 sıralamamızın liderlik koltuğunda, yurtiçinde ve yurtdışında toplam 55 fabrikasıyla oturuyor. Onu, 54 fabrikayla Yıldız Holding ve 50 fabrikayla Oyak Holding izliyor. 30 büyük holdingin toplam fabrika sayısı 640 olurken, bunun yüzde 25'i zirvenin ilk 3'üne ait. Capital'in "En Büyük Fabrikatörler" araştırması, sadece işadamlarının fabrika sayısını ortaya koymuyor. Bunun ötesinde, son 10 yılda Türk sanayisinde yaşanan değişimi, hangi grupların nasıl bir stratejiyle büyüdüğünü ve holdingler cephesinde öne çıkan trendleri de gözler önüne seriyor.
Tabloyu görmek için görsele tıklayın.

TREND NE YÖNDE?
Son 10 yılın fabrika şampiyonlarını incelediğimizde karşımıza 3 farklı trend ve bu trendleri takip eden gruplar çıkıyor: "Atak yapanlar", "sadeleşenler" ve "dengeyi koruyanlar". Uzmanlar da eğilimin tek yönde olmadığını doğruluyor. Bu noktada her holding kendi stratejisine göre hareket ediyor. Örneğin 10 yıl önce çok fazla sektörde, irili ufaklı onlarca şirketi olan Koç, Sabancı gibi dev gruplar yıllar itibarıyla sadeleşmeye giderken, aynı dönemde sadece tek bir alanda var olan iş adamları, tam tersi bir yolda ilerleyerek "çeşitlilik" stratejisi uyguluyor. "Atak yapanlar" dendiğinde örnek bulmak zor değil. Çünkü fabrika sayısını 10 yıl öncesine göre ciddi biçimde artıranlar hiç de az değil. Uzmanlara göre bu gruptaki iş adamları, sanayici kimliklerini vurgulamayı tercih ediyor.  
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

  • Etiketler:

    İsminiz:

    Yorumunuz:


    FOTO HABER