Capital'e abone olun.
OTOMOBİLDE İKİNCİ DEVRİM

Otomobilde İkinci Devrim

Joseph Coughlin / AgeLab Direktörü AgeLab Laboratuvarı, dünyaca ünlü MIT Üniversitesi bünyesinde faaliyet gösteriyor. Otomobildeki bilgi teknolojileri konusunda bir numara... Buradaki çok sayıda ...

Son Güncelleme: 01.07.2001

Joseph Coughlin / AgeLab Direktörü

AgeLab Laboratuvarı, dünyaca ünlü MIT Üniversitesi bünyesinde faaliyet gösteriyor. Otomobildeki bilgi teknolojileri konusunda bir numara... Buradaki çok sayıda uzman geleceğin otomobili üzerinde çalışıyor, yeni teknolojiler geliştiriyor. Laboratuvar’ın başındaki Joseph Coughlin, gelecekte otomobilin tanımının değişeceğini, yeniden tanımlamak gerekeceğini söylüyor. Ardından da şu değerlendirmeyi yapıyor: “Gelecekte otomobiller ulaşımı sağlayacak. Ancak, bunun yanında, farklı servis ve bilgilere ulaşabileceğimiz bir platform olacak. Ev ve işyerinin parçası olacak”...
 
Uzmanlar, bilgi teknolojilerinin, önümüzdeki yıllarda birçok endüstride köklü değişikliklere yol açacağını tahmin ediyor. Onlara göre bu endüstrilerin başında otomotiv geliyor. Otomobil firmaları ve bağımsız araştırma kuruluşları, yoğun şekilde yarının otomobillerini geliştirmek için çalışıyorlar. İşte bu önemli araştırma kuruluşlarından biri, hatta en önemlisi de MIT Üniversitesi’ndeki AgeLab Laboratuvarı... Bu merkez, özellikle otomobillerdeki bilgi teknolojileri uygulamaları konusunda yaptığı araştırmalarla tanınıyor. Merkezin direktörü Joseph Coughlin’e göre, önümüzdeki yıllarda gerek otomobillerde gerekse otomotiv sektöründe çok önemli değişiklikler yaşanacak.

Coughlin, gelecekte otomobillerin her türlü servise ulaşabileceğimiz bir platform halini alacağını iddia ediyor. İnsanlar tek bir arabaya sahip olmak yerine, iş, hobi ve alışveriş gibi, farklı aktiviteler için değişik otomobiller kullanacaklar. Bu gelişmelere paralel olarak otomotiv endüstrisi de evrim geçirecek.

Coughlin, gelecekte firmaların en büyük gelir kaynağının, tüketicilerin ek servisler için ödedikleri ücretler olacağını söylüyor. Yine, ona göre, gelecekte otomobil şirketleri, otomobil üretmeyecekler. Bunun yerine bir marka ve servis şirketi olarak çalışacaklar. Coughlin, Capital’e geleceğin akıllı otomobillerini ve otomotiv endüstrisiyle ilgili beklentilerini anlattı.

Gelecekte otomobiller nasıl görünecekler? Temel özellikleri neler olacak?

Bu geleceği ne kadar uzak tanımladığınıza göre değişir. Gelecek derken hangi zaman dilimini kast ediyorsunuz?  5, 10, yoksa 25 yıl sonrasından mı söz ediyorsunuz? Beş yıl sonrasına baktığımızda, otomobilin dış görünüşü genel olarak ortalama insan için, bugünkü gibi olacak. Elbette daha dayanıklı malzemeler kullanılacak.

25 yıl sonrasını düşündüğümüzde otomobiller arasında çok fazla ayrım göreceğiz. Araçlar gelecekte muhtemelen küçülecek. Otomobiller işlevlerine göre ayrılacak. Çok daha özelleşmiş otomobiller göreceğiz. İş, hobi ve alışveriş için, tek bir otomobil kullanılmayacak. İşe gitmek için kullandığınız otomobil alışverişe gitmek için, kullandığınız otomobilden farklı olacak. En büyük farkı araçların iç sistemlerinde göreceğiz.

Örneğin, bugün araçların çevre ve enerji gibi sorunlara karşı çok daha duyarlı üretildiklerini görüyoruz. İç sistemleri buna göre tasarlanıyor. Artık enerji kullanımı ve çevre açısından uygun araçlar üretmek firmalar için bir tercih olmaktan çıktı. Önemli bir müşteri talebi haline geldi. Bu eğilim önümüzdeki yıllarda artarak devam edecek. Yine otomobiller, “customization” (Müşteriye özel hale getirme) ve güvenlik gibi kavramlara daha fazla dikkat edilerek tasarlanacak.  Otomobilin farklı parçalarında değişik güvenlik cihazları bulunacak.

Başka ne gibi eğilimler öne çıkacak?

Yine gelecekte farklı topluluklar için, farklı otomobiller üretilecek. Örneğin, emekli toplumu için özel otomobiller üretilecek. Otomobil kullanımında farklı modeller geçerli olacak. İnsanlar bir otomobili kullanmak için onu satın almak zorunda olmayacaklar. Leasing veya paylaşım modelleri yaygınlaşacak. Örneğin, belki bir otomobile sahip olmak yerine, onu üyesi olduğunuz belirli bir toplulukla paylaşacaksınız. Bu tür modellerin İsviçre, Japonya ve ABD gibi yerlerde test edildiğini görmeye başladık.

Gelecekte insanların kafasındaki otomobil anlayışı da değişecek. Günümüzde otomobiller zaman zaman lüks ve prestij sembolü olarak algılanabiliyor.Gelecekte ise otomobillerin işlevsel özellikleri daha fazla önem kazanacak.

Tüketici kitlesindeki değişimler otomobillerin yapısını nasıl etkiliyor?

Bugün otomobil alan tüketici kitlesi değişti. Geçmişte, özellikle ABD ve Avrupa’da en büyük tüketici kitlesi genç, evli erkeklerdi. Bugün ise özellikle ABD’de kadınların ağırlığı artıyor. Kadınlar, erkeklerden daha az kilometre yapmalarına rağmen, daha fazla sayıda yolculuk yapıyorlar. Kadınların otomobillerde en fazla aradıkları özellikler, aracın güvenli ve çevreye karşı duyarlı olması. Bu nedenle otomobillerin motorları giderek daha çevreci oluyor. Aracın ne kadar benzin kullandığı, bu benzinin içersinde ne tür maddelerin bulunduğu gittikçe önem kazanıyor.

Önümüzdeki yıllarda otomobiller kadınların ihtiyaçlarına daha fazla yanıt verecek şekilde tasarlanacak. Buna göre araçlar küçülecek. Otomobiller kadınların fizik yapılarına uygun olarak tasarlanacak.

Gelecekte otomobil tasarımında hangi noktalara dikkat edilecek?

Bugün otomobiller genel olarak ortalama bir erkek sürücü düşünülerek tasarlanıyor. Geleceğin otomobillerinde ise kişilerin cinsiyeti, boyu, kilosu gibi farklı niteliklerine göre ayarlamalar yapılabilecek. Buna göre emniyet kemeri, hava yastığı ve koltuk gibi özelliklerin çok daha kişiselleştiğini göreceğiz.

Yine kapıların açılış şekli ve bagajların niteliği gibi konularda önemli değişiklikler göreceğiz. Bugün otomobil şirketleri, bagaj bölümünü nasıl daha fazla müşteriye özel hale getirebilecekleri üzerinde düşünüyorlar. Bu tarz yaklaşımlarla firmalar otomobilleri daha kişisel hale getirmek istiyorlar. Bence gelecekte kişisel ihtiyaçları en fazla karşılayabilen şirketler başarılı olacak. Çünkü, bu evrensel bir gerekliliktir.

Otomobillerdeki teknolojik gelişmeler hangi hızda gerçekleşecek?

Burada öncelikle şunu tekrar hatırlamamız gerekiyor: Teknolojik gelişmeler, nadir olarak teknolojik devrimler şeklinde gerçekleşir. Otomobillerdeki teknolojik gelişmeler de ufak adımlar şeklinde olacak. Bunun birkaç nedeni var. Birincisi, teknoloji yavaş gelişiyor.

İkincisi, müşteriyi dikkate almadan çok fazla yenilik yapamazsınız. Örneğin, şirketler sürücülerin sürüş tecrübelerini dikkate almalılar. Birçok insan için otomobil evden sonra en pahalı ürün. Bu durum onları değişimlere karşı hassaslaştırıyor. İnsanlar güvenli şekilde kullanacakları, alışık oldukları ve iyi yatırım olarak gördükleri bir otomobil almak istiyorlar. Tüketiciler için otomobilin tanıdık olması çok önemli.

Otomobillerde kullanılan bilgi teknolojilerinin artmasının nedenleri nelerdir?

Genel olarak büyük otomobil firmalarının ürünleri birbirlerine çok benziyor. Tasarımlar İtalya veya Güney Kaliforniya’da, güç sistemleri Detroit veya Almanya’da, standartlar Japonya’da gerçekleştiriliyor.

Sonuçta, araçlarda çok az fark görüyorsunuz. Otomobillerin tasarım formları çok fazla birbirlerine benziyor. Bu nedenle firmalar ürünlerini, otomobillerin içine yerleştirecekleri bilgi sistemleriyle farklılaştırmak istiyorlar. Otomobillerde kullanılan bilgi teknolojilerindeki artışın en önemli nedenlerinden birisi budur.

Tüm bunların sonucu olarak bugün araçlarda 10-20 yıl öncesine göre daha iyi ses ve stereo sistemleri yer alıyor. Otomobillerde daha fazla çarpışma uyarı sistemleri görmeye başladık. Araçlarda güvenlik için daha fazla bilgi sistemlerine yer veriliyor. Japonya’da navigation (yön bulma) sistemleri önem kazanıyor. Bunları artan şekilde Avrupa’da da görmeye başlayacağız. Otomobiller sonuçta sürücüler için, daha elektronik hale gelecek. Böylelikle sürücülerin araçtaki bilinci artacak.

Önümüzdeki yıllarda otomobil firmalarının yapısı nasıl olacak?

Gelecekte otomobil firmaları sadece otomobil satmayacaklar. Bir servis sağlayıcı haline gelecekler. Bir ürün satmak çok çabuk şekilde mal satmak halini alır. Eğer bir otomobil, bir mal ise onu herkes yapabilir. Bu nedenle şirketler kalite ve servis alanında yarışacaklar. Tüketicilere sunacakları deneyimin kalitesi açısından rekabet edecekler. Bu nedenle otomobiller gelecekte çok daha farklı sistemlere sahip olacak.

Örneğin, arabanızdan evdeki durumu takip edebileceksiniz. Hangi ürünlerin buzdolabında kalmadığını göreceksiniz. Arabadan e-posta atabileceksiniz. Amerikalı en büyük yatırım bankalarından birisi GM ile otomobilde yatırım bilgileri sunmak için çalışıyor. Bu şekilde Toyota, Ford ve GM gibi, firmalar sadece otomobil üreten değil aynı zamanda bir servis sağlayıcı halini alacak. Tüm bu teknolojiler sürücüler için, arabalara yerleştirilecek.

Böylelikle otomobiller, firmalar için tüketicilere farklı servisler sunabilecekleri bir kanal olacak. Otomobil firmaları bu servisleri sunmak için farklı endüstrilerle işbirliğine gidecek.

Bilgi teknolojilerinin otomobillerdeki yeri ne olacak?

Biraz önce de bahsettiğim gibi, otomobiller bilgi teknolojileri açısından son 10 yılda hızla gelişiyor. Ancak, burada asıl dikkat edilmesi gereken nokta otomobillerin farklı bilgi sistemleri için bir platform halini almakta olması. Gelecekte, Pirelli veya Michellin’den sadece lastik satın almayacaksınız. Lastiğin yanında alt sistem bileşenleri de satın alacaksınız. Bu bileşenlerin kendi özel bilgi sistemleri olacak. Bunlar otomobildeki diğer sistemlerle konuşacaklar.

Örneğin, lastiğin durumuyla veya servis seviyesiyle ilgili bilgi vermek için diğer sistemlerle iletişim kuracaklar. Ve otomobillerdeki bu yapı, araçların dengesinden güvenliğine kadar birçok noktada etkili olacak.

Otomotiv ve bilgi teknolojileri endüstrileri arasında ne tür ilişkiler görülecek?

Bugün çok farklı sektörler arasında stratejik işbirlikleri görüyoruz. Bu tarz işbirlikleri otomotiv ve elektronik sektörleri arasında da yaşanıyor. Burada her iki alandaki şirketlerin çok yüksek marka değerleri var.

Gelecekte otomobillerin içi bir elektronik dükkanına benzeyecek. Çok farklı marka ve ürünler bulunacak. Tüketici, otomobilinde Sony radyo, Panasonic navigation (yön bulma) sistemi istediğini söyleyecek. Firma da buna göre özel üretim yapacak. Bu nedenle gelecekte otomobil ve elektronik firmaları arasında daha büyük işbirlikleri göreceğiz. Hatta bugün Yahoo bile otomobil firmalarıyla değişik servisler sunmak için işbirliklerine gidiyor. 

Ne zaman yollarda akıllı otomobiller görmeye başlayacağız?

Şu an zaten akıllı otomobilleri görüyoruz. 10-20 yıldır otomobiller akıllanmaya başladı. 

Araçların akıllanması yeni bir konu değil. Ancak, bilgi teknolojilerindeki hızlı ilerlemeler nedeniyle gelecekte otomobiller bugünkülere göre daha akıllı olacaklar.

Sizce akıllı otomobillerin yaygınlaşmasındaki en önemli engel nedir?

Bence bu konudaki en önemli engel, devletlerin akıllı yol altyapısını tasarlayıp etkili şekilde işletip işletemeyeceğidir. Akıllı yollar otomobillerdeki bilgi sistemlerinin potansiyelini kullanmak için gerekli. Devlet bunun için yolları doğru algılayıcılarla yeniden tasarlamalı. Operasyonları düzgün şekilde yönetebilmek için,bu yollarda servis merkezleri bulunmalı. Bu sürücülerin güvenlikleri için şart.

Ulaşım altyapısını devletlerin desteği olmadan firmaların tek başlarına kurması mümkün değil. Gerekli maliyeti karşılayamazlar. Sonuçta akıllı otomobiller için akıllı yollar ve akıllı karar yapıcılar gerekiyor.

Gelecekte otomobiller bugüne göre daha pahalı mı olacak?

Sonuçta bilgi teknolojisi ve otomotiv şirketleri para kazanmak zorundalar. Bu nedenle tüketicilerin alamayacakları ürünleri pazara sunmayacaklardır. Bence ödemeler zamana yayılacak Örneğin servisler için aylık ödeme yapacaksınız. Buna göre otomobil fiyatlarının sabit ücretinin azaldığını, aylık servis ücretinin arttığını göreceğiz. Belki bugünkü gibi klasik araba satın alma yöntemi terk edilecek. Leasing veya otomobil paylaşımı gibi yöntemler görülecek. İnsanların otomobil edinmeleriyle ilgili tüm modelin değiştiğini göreceğiz.

Ben otomobil fiyatlarının çok pahalılaşacağını tahmin etmiyorum. Firmalar rekabetçi olmak zorundalar. Otomobilimiz için evimizdekine benzer şekilde ödeme yapacağız. Nasıl su, elektrik ve ısınma için ek ücret ödüyorsak güvenlik, e-posta ve navigation için de ek ücret ödeyeceğiz. Bu firmalar için yeni gelir kaynağı anlamına geliyor. Bu nedenle firmalar için bu yeniliklerin ekonomik fizibilitesi sorun değil.

Gelecekte otomobillerin bugüne göre çok daha farklı olacağını iddia ediyorsunuz. Bu yeni bir otomobil anlayışı gerektirmiyor mu?

Evet kesinlikle haklısınız. Gelecekte otomobilin ne olduğu üzerinde  tekrar düşünmek zorunda kalacağız. Bugün otomobil A noktasından B noktasına gitmeyi sağlıyor. Otomobil denilince bu anlaşılıyor. Gelecekte de A noktasından B noktasına ulaşmamızı sağlayacak.

Ancak, bunun yanında, farklı servislere ve bilgilere ulaşabileceğimiz bir platform olacak. Ev ve çalışma yerlerimizin bir uzantısı haline gelecek. E-posta’dan alışverişe kadar çok farklı servise otomobilinizden ulaşabileceğiz. Böylece trafikte yapabileceğiniz uygulamalarda limitler kalkacak. 

Gelişmekte olan ülkelerde ne zaman akıllı otomobiller göreceğiz?

Gelişmekte olan ülkeler bir açıdan bakıldığında gelişmiş ülkelere göre akıllı otomobillere daha hızlı sahip olabilirler. Çünkü, kablosuz iletişim gibi teknolojiler gelişmiş ülkelerde yeni kuruluyor. Bu nedenle akıllı otomobiller için gerekli altyapıyı kurmak bu ülkelerde daha kolay olabilir.

Örneğin navigation sistemleri Japonya’da bizden çok önce vardı. Çünkü bizim altyapımız geçmişte kablolu iletişim sistemlerine göre kurulmuştu ve bunu değiştirmek oldukça güçtü.

“GELECEKTE OTOMOBİL FİRMALARI ÜRETİM YAPMAYACAK”

MIT AgeLab Direktörü Joseph Coughlin, gelecekte otomotiv endüstrisinin köklü şekilde değişeceğini iddia ediyor. Buna göre, otomobil firmaları araç üretmek yerine, sadece tasarım ve marka şirketi olacaklar. Otomobilleri, Türkiye gibi ülkelerde ürettirecekler. Coughlin bu konuda şunları söylüyor:

SADECE ARAÇ TASARIMI: Gelecekte otomotiv endüstrisi çok farklılaşacak. Ford, Toyota ve GM gibi büyük otomobil firmalarının en önemli gücü çok fazla araç tasarlayıp üretebilmeleri olmayacak. En önemli değerleri, markaları olacak. Bu nedenle önümüzdeki yıllarda şirketlerin üretim lisanslarını

TÜRKİYE VE BREZİLYA’YA ÖNEM: Türkiye ve Brezilya gibi ülkelere daha fazla vereceğini göreceğiz. Firmalar, bu üretim merkezlerinden kalite standartlarını tutturmalarını bekleyecekler. Her merkez farklı bir alanda yoğunlaşacak. Bu firmaların giderek dağınık bir yapıda olması anlamına geliyor. Büyük otomobil şirketleri 25 yıl sonra artık otomobil üretmeyecekler. Muhtemelen sadece tasarım ve marka şirketi olacaklar. Otomobiller belki de giyim endüstrisindeki gibi üretilecek.

MARKAYA YATIRIM: Biraz önce söylediğim gibi, yabancı ülkelerde daha fazla üretim yapılacak. Bu ülkeler için en büyük zorluk ihtiyaç duyulan kalite standartlarını sağlamak olacak. Çünkü, bunun için yeterli sayıda eğitilmiş işgücüne sahip olmaları gerekli. Yabancı ülkeler firmalara bunu sağlamalı. Otomobil şirketlerinin marka ve kimlikleri için bu şart. 

Bugün otomotiv endüstrisinde yan sanayii açısından da önemli gelişmeler yaşamaya başladık. Artık tedarikçiler sadece seçilmiş parçaları üretmiyorlar.  Bunların yanında akıllı alt sistem bileşenleri de üretmeye başladılar.”

“25 YIL SONRA OTOMOBİLLERDE DİREKSİYON OLMAYACAK”

MIT AgeLab Direktörü Joseph Coughlin, gelecekte sürücülerin çok farklı uygulamalarla karşılaşacağını iddia ediyor ve sözlerine şöyle devam ediyor:

KAZAYA KARŞI AKILLI SİSTEM: Önümüzdeki yıllarda güvenlikle ilgili sistemler önem kazanacak. Buna göre, araçlara kazalara karşı akıllı sistemler yerleştirilecek. Eğer sürücü kaza yaparsa bu hemen merkeze bildirilecek. Olay yerine yardım ulaştırılacak. Otomobiller sizin sarhoş olup olmadığınızı anlayacak ve buna göre gerekli müdahaleyi yapacak.

LİMİTSİZ TEKNOLOJİYE DOĞRU: Yine navigation ve gece görüş teknolojileri yaygın olarak kullanılmaya başlanacak. Bu sistemlerin bazıları hala gelişme aşamasında. Burada önemli soru tüketicilerin bu sistemleri kabul edip etmeyeceği. Kullanılabilecek teknoloji limitsizdir. Önemli olan bunu tüketicilerin kullanmak isteyip istemeyeceğidir.

KONTROL PANELİNE SON: Örneğin son 10 yılda direksiyon çevresine çok fazla cihaz yerleştirildi. Yine artık kontrol paneli üzerinde yer yok. Bu nedenle gelecekte bizim bildiğimiz anlamda kontrol paneli ortadan kalkacak. Bunun yerine diz üstü bilgisayarınızdaki gibi çok geniş, düz panel göreceğiz. Bu sizin kontrol panelinizdeki uygulamaları özelleştirmenizi sağlayacak.

DİREKSİYONSUZ OTOMOBİL: Duruma göre bazı sistemler sürekli olarak kullanıma hazır olmayacaklar. Örneğin çok trafik varsa, otomobiliniz buna göre sizi rahatsız edebilecek sistemlerin sayısını azaltacak. Örneğin, telefonu kapatacak ve bir süre için çalmayacak. Yine 25-30 yıl içinde direksiyon ortadan kalkacak. Bunu yerine otomobilleri bilgisayar oyunlarında kullanılanlara benzer “stick”ler ile süreceğiz. Bunların prototipleri şu an otomobil şirketlerinin ellerinde bulunuyor.   
 
“OTOMOTİV BİLGİ TEKNOLOLERİNDEN ÇOK ŞEY ÖĞRENECEK”

MIT AgeLab Direktörü Joseph Coughlin birçok noktada otomotiv ve bilgi teknolojileri arasında işbirliklerinin artacağını iddia ediyor. Coughlin bu gelişmenin otomotiv endüstrisi üzerindeki etkisiyle ilgili olarak şunları söylüyor:

İKİ TEKNOLOJİNİN İŞBİRLİĞİ: Şu an otomotiv ve bilgi teknolojileri endüstrileri arasında ciddi işbirlikleri yaşanıyor. Bu durum önümüzdeki dönemde artarak devam edecek. Bu iki endüstri birbirinden oldukça farklı. Otomotiv yavaş gelişen klasik bir endüstri. Bilgi teknolojileri endüstrisi ise çok hızlı değişimlere alışık. Ve bu iki endüstri birlikte çalışmak zorunda.

KİM DAHA HIZLI? Bilgi teknolojileri, “Moore Yasası”na göre her 18 ayda iki misli gelişiyor. Bu sürede ürünlerin maliyetleri yarı yarıya azalıyor. Son 100 yılda çok yavaş gelişen otomobil endüstrisi bu sektöre nasıl uyum sağlayacak? Otomobil endüstrisinin yavaş ilerlemesinin iki nedeni var. İlki, makine mühendisliğinin çok hızlı gelişmemesi. İkinci neden ise otomobillerin çok büyük kurumlar tarafından geliştiriliyor olması. Bu kurumlarda birçok prosedür bulunuyor. Bu da gelişmeyi yavaşlatıyor.

OTOMOBİLDE DEĞİŞİM YAVAŞ: Bilgi teknolojileri endüstrisi, otomotiv endüstrisine göre çok yeni. Teknoloji dışarıdan sürekli olarak değişiyor. Burada organizasyonlar oldukça küçük. Bu nedenle değişim gerçekleştirmek oldukça kolay.  Örneğin, 1 milyondan fazla çalışanı bulunan GM’in, 10 yıllık geçmişi bulunan Yahoo gibi hızlı değişme şansı yok. Ama sonuç olarak otomobil şirketleri, bilgi teknolojilerindeki ortakları gibi hızlı hareket etmeye çalışacaklar. Böylelikle tüketici taleplerine daha fazla yanıt verebilecekler.

FİYAT DA ÇOK FARKLI: Bugün bin dolardan birkaç bin dolara kadar bir bilgisayar alabilirsiniz. Bunu istediğiniz şekilde kendinize özel hale getirebilirsiniz. İstediğiniz yazılım veya donanımı kullanabilirsiniz. Buna karşın otomotiv endüstrisinde fiyatlar 10 bin dolardan başlıyor. Ancak, renk dışında çok az şeyi seçme şansınız var. Tüketiciler, bunu anlayışla karşılamak zorunda kalıyorlar. Tüketici ihtiyaçlarına hızlı şekilde yanıt verme ve farklılaştırma gibi, konularda otomotiv endüstrisinin bilgi teknolojilerinden öğreneceği çok şey var.

 

 

  

Etiketler:

İsminiz:

Yorumunuz:


FOTO HABER