Capital'e abone olun.
YENİ DÖNEM GERÇEKLERİ

Yeni dönem gerçekleri

Artan rekabet oyunun kurallarını değiştiriyor.

Son Güncelleme: 01.04.2013

Perakendede büyük bir değişim yaşanıyor. Kategoriler, mağaza metrekareleri, CEO sayısı artıyor. Buna karşın ana işin payı ve kârlılık azalıyor. Perakende markalarının en büyük sorunlarının başında ise “yamyam etkisi” geliyor. Kendi kendilerine rakip olan aynı şirkete ait mağazalar, birbirlerinin kârından yiyor. Önümüzdeki dönemin en önemli trendlerinden biri ise indirim dönemlerinin eskiye göre azalacak olması. Öyle ki yakın dönemde çok indirim yapmak yerine tüketiciye göre fiyatı belirlemek önem kazanacak. Son yılların en hareketli sektörlerinden biri hiç kuşkusuz perakende... Yatırımların rotası değişmiş durumda. Kategoriler, mağaza sayıları ve metrekareleri müthiş bir artış gösteriyor. Sektördeki bu değişiklikler, kurumsallaşma çalışmalarına da yansıyor... Öyle ki kurucu aile üyelerinden başka yönetici görmenin pek mümkün olmadığı perakende şirketlerine yeni CEO’lar atanıyor. Rekabette ise ilginç bir değişim söz konusu. Artık şirketler kendi mağazalarının birbiriyle rekabet ettiğine şahit oluyor. Hatta buna belirli bir seviyeye kadar göz yumuyorlar. Pazardaki marka sayısında da önemli bir değişim söz konusu... 2001’de perakende sektöründe hazır giyim ve aksesuar alanında 47 şirket ve bunların 155 alt markası varken bugün oyuncu sayısı 149’a, marka sayısı 500’e yükseldi. Sadece marka sayısı değil, pazar da büyüdü. 3 yıl önce 200 milyar dolar olan perakende pazarı 2012’yi 280 milyar dolar ciroyla kapattı. Gelecek yıl ise 310 milyar dolarlık büyüklüğe ulaşması bekleniyor. Hızla büyüyen perakendede rekabet de artmış durumda... Fiyat indirimleriyle azalan kârlılıkları yeniden sağlamak için perakendecilerin odağında verimlilik var. Satın almalar, yerli-yabancı rekabeti gibi perakende de her dönem gündemde olan dinamik konular ise yine sektörün yeni dönem rotasına yön verecek diğer başlıklar olarak ön plana çıkıyor.

Tabloyu görmek için görsele tıklayın.
1- YAMYAM ETKİSİ
Yeni dönemde perakendecilerin en büyük rakibi, bizzat kendileri oluyor. Yakın bölgelerde açılmış aynı şirkete ait mağazalar, birbirinin kârından yiyor. LC Waikiki’nin yönetim kurulu başkanı Vahap Küçük, bu duruma “yamyam etkisi” diyor. Bundan korunmak için çözüm basit: Yakın lokas-yondaki mağazalardan verimsiz olanları kapatıp diğerlerinin kârlılığını artırmak. Vahap Küçük, “yamyam etkisine” yakalanmamak için mağaza açarken 50 keredüşündüğünü söylüyor. Her türlü önleme karşın bu durumdan kurtulamazsa da en fazla satış yapan mağazasının cirosundan pay çalanı tespit edip hızlıca kapattığını belirtiyor. Küçük’ün bunun için bir de barajı var. Küçük, “Yakın lokasyonlardaki mağazalarımız birbirlerinin cirosundan yüzde 25 pay alıyorsa en verimsiz olanı kapatıyoruz” diyor. Sadece LC Waikiki’de değil, yamyam etkisi perakende sektöründeki birçok markanın sorunu. Kiğılı CEO’su Hilal Suerdem, “Birbirine yakın lokasyondaki aynı marka mağazaların birbirinin kârından yediğini tespit ettiğimizde verimliliği artırmak için kârı düşük olandan vazgeçiyoruz” diyor. Birleşmiş Markalar Derneği’nin (BMD) genel sekreteri Ekrem Utku da son dönemde perakendecilerin kendi kendilerinin rakibi olmamak için mağaza seçimine daha fazla dikkat ettiğini söylüyor ve ekliyor: “Bu yıl perakende markalarının geçmiş yıllara göre yeni mağaza açılışında son 2 yılki gibi istekli olmayacağını düşünüyoruz. Bizim bu yıl yeni açılacak 25 yeni alışveriş merkezinde yine mağazalarımız olacak. Ancak eskisinden daha hassas düşünerek adım atacağız.”  
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6

  • Etiketler:

    İsminiz:

    Yorumunuz:


    FOTO HABER