BİT sektöründe büyüme trendi devam ediyor

Tayfun Acarer, sektörün gelişimine ve önümüzdeki dönem beklentilerine ilişkin sorularımızı yanıtladı.

29.04.2014 00:05:420
Paylaş Tweet Paylaş
BİT sektöründe büyüme trendi devam ediyor
Geçen yıl bilgi teknolojileri ve iletişim kurumu (BTK) tarafından haberleşme sektörüne ilişkin rapor oluşturuldu. Raporda 2023 senesinde ulaşılmak üzere haberleşme sektörü ile ilgili 54 ve posta sektörü ile ilgili 20 hedef belirlendi.

B013 yılının bilgi ve iletişim teknolojileri sektörünün büyüme trendinin devam ettiği iyi bir yıl olduğunu söyleyen Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu (BTK) Başkanı Tayfun Acarer, “Genişbant internet kullanımı hızlı bir şekilde artıyor. Mobil ve sabit genişbant internet abone sayısı 33 milyonun üzerinde, dolayısı ile internet kullanıcı sayısı da 55 milyona ulaştı.

Bilgi ve iletişim teknolojileri sektöründeki istikrarlı büyümeyi, ön ödemeli ve faturalı abone oranlarındaki değişme ile de görebiliyoruz. Son birkaç yıl içinde faturalı abone sayısı iki kat artarak yüzde 40’a ulaştı” diyor.

Sektördeki gelişime dikkat çeken Tayfun Acarer, BTK olarak bir taraftan sektörün büyümesini sağlayacak şekilde düzenlemeler yaparken, diğer taraftan tüketici hak ve menfaatlerini korumayı da gözettiklerini ifade ediyor. Tayfun Acarer bu konuda yaptıkları uygulamaları şöyle özetliyor; “Mobil sektörde SIM kilit uygulamasını kaldırdık, M2M hatlarının ilk tesisindeki Özel İletişim Vergisi’nin kaldırılması da bu konudaki çok önemli gelişme.

Acil yardım çağrılarının SMS ile gönderilebilecek olması nedeniyle konuşma veya işitme engelli vatandaşlarımızın SMS ile acil yardım çağrısında bulunabilmesi de sağlandı.” Tayfun Acarer, sektörün gelişimine ve önümüzdeki dönem beklentilerine ilişkin sorularımızı yanıtladı.

Telekom sektörü 2013 yılını nasıl geçirdi?
2013 yılı bilgi ve iletişim teknolojileri sektörünün büyüme trendinin devam ettiği iyi bir yıl oldu. 2013’te sabit telefon abone sayısı 13.5 milyon, mobil abone sayısı 69.7 milyon oldu. Mobil abonelerden 49 milyonu üçüncü nesil abonesi ve bunların yaklaşık yarısı da mobil internet kullanıyor.~
Genişbant internet kullanımı hızlı bir şekilde artıyor. Mobil ve sabit genişbant internet abone sayısı 33 milyonun üzerinde, dolayısı ile internet kullanıcı sayısı da 55 milyona ulaştı.

Bilgi ve iletişim teknolojileri sektöründeki istikrarlı büyümeyi, ön ödemeli ve faturalı abone oranlarındaki değişme ile de görebiliyoruz. Son birkaç yıl içinde faturalı abone sayısı iki kat artarak yüzde 40’a ulaştı.

Mobil kullanımda nasıl bir değişim görülüyor?
Bilgi ve iletişim teknolojileri sektöründe yalnızca kullanıcı sayısı değil, özellikle mobil internette ve mobil seste kullanım süreleri ve kullanım miktarları da artıyor. 2013’ün üçüncü çeyreğinde, mobil internet kullanım miktarı 40 TByte’a ulaştı.

2013 yılı üçüncü çeyrekte toplam mobil trafik hacmi 48 milyar dakikayı aştı. Dolayısı ile 340 dakika olan ortalama aylık mobil kullanım süresi ile Türkiye Avrupa Birliği’nde en fazla mobil telefon görüşmesi yapan ülke oldu.

SMS sayısı açısından da yine Türkiye birinci sırada. Aslında, son on yılda bizim sektörümüzde çok önemli artışlar oldu. İnternet kullanım oranı yüzde 152 arttı, genişbant abone sayısı yüzde 103 binden fazla arttı, sektörün cirosu da yüzde 315 arttı. Aynı zamanda ileri teknoloji ürünleri ile hizmet sunuluyor.

Sektörde istihdam ve yatırım tarafında neler yapıldı?
Bilgi ve iletişim teknolojileri sektörü yatırımlarının ve istihdamının ülke ekonomisi için önemli bir yeri var. 2013 yılının ilk dokuz ayında işletmecilerimiz yaklaşık 35 milyar TL tutarında yatırım gerçekleştirdi.~
Bu önemli bir yatırımdır ancak veri haberleşmesinin katlayarak arttığını göz önüne aldığımızda, özellikle ileri teknoloji kullanan altyapıya yatırımların daha fazla yapılması gerektiği de bir gerçek.

BTK olarak sizin sektörde yaptığınız yeni düzenlemeler neler oldu?
BTK olarak bir taraftan sektörün büyümesini sağlayacak şekilde düzenlemeler yaparken, diğer taraftan tüketici hak ve menfaatlerini korumayı da gözetiyoruz. Mobil sektörde SİM kilit uygulamasını kaldırdık.

Ayrıca kısaca M2M denilen makineler arası iletişimin yaygınlaşmasına katkı sağlamak için tek abonelik altında, aynı numaraya sahip birden fazla SİM kartın farklı cihazlarda kullanılması durumunda, aynı anda şebekeye bağlanmayan SİM kartların sadece birinden telsiz ücreti alınacak.

M2M hatlarının ilk tesisindeki Özel İletişim Vergisinin kaldırılması da bu konudaki çok önemli gelişmedir. Engelli kullanıcılar için bazı iyileştirmeler gerçekleştirdik. Acil yardım çağrılarının SMS ile gönderilebilecek olması nedeniyle konuşma veya işitme engelli vatandaşlarımızın SMS ile acil yardım çağrısında bulunabilmesi sağlandı.

Engelliler ile gazi ve şehit yakınlarına indirimli tarifeler sunuluyor. İnternet başta olmak üzere bilgi ve iletişim teknolojileri hizmetleri hayatımızın her alanında yer alıyor.

E-devlet hizmetleri tarafında ne gibi uygulamalar oldu?
17 milyon kişi e-devlet hizmetlerini kullanıyor bu önemli bir sayıdır. Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu olarak biz de bazı hizmetlerimizi elektronik ortamda sunuyoruz. Örneğin, yurtdışından yolcu beraberinde getirilen cep telefonları e-devlet kapısı üzerinden kayıt edilebiliyor.~
Vatandaşlarımız e-devlet üzerinden, bulundukları ortamın elektromanyetik ölçümünün sonuçlarını görebiliyor. Tüketiciler, GSM işletmecilerine ait tarifeleri tarife karşılaştırma sitesi üzerinden inceleyerek kendilerine en uygun tarifeyi seçebilmekteler.

Ayrıca, e-devlet üzerinden ve web sayfamızdan aboneler kendi adlarına kayıtlı cep telefonlarını sorgulayabiliyorlar. Bilgi teknolojileri ve iletişim kurumu başkanı tayfun acarer, 2013 ün bilgi ve iletişim teknolojileri sektörünün büyüme trendinin devam ettiği iyi bir yıl olduğunu söylüyor.

“2023 HEDEFLERİNİ BELİRLEDİK”
Geçen yıl hazırlanan haberleşme sektör raporunda sektör ile ilgili hedeflerin belirlendiğini ifade eden Tayfun Acarer, bunun içeriğini şöyle açıklıyor: “2009 yılında yapılan Şura’da 2023 için haberleşme sektörüyle ilgili yol haritasını belirlemiştik.

2013’te düzenlenen Şura’da da hem 2009 yılındaki Şura’dan bugüne kadar geldiğimiz nokta hem 2023 ve 2035 vizyonumuzla ilgili hedeflerimiz belirlendi. Haberleşme Komisyonu ilk olarak 2012 yılında çalışmaya başladı.

Çalışmaların her aşamasında komisyona katılanlardan görüş alındı, toplantılar yapıldı ve 2013 Haziran ayında biz raporumuzu Bakanlık’a teslim ettik. Haberleşme sektör raporunda toplam 21 konu başlığı belirledik ve tam 1000 sayfalık bir rapor çıkardık.

Raporda yer alan konular genel olarak şu şekilde: mobil, sabit telefon, geniş bant posta hizmetleri, Ar-Ge, siber güvenlik, projeler, yeşil bilişim, e-atık, ikinci el cep telefonu, bulut bilişim, e ticaret, yazılım endüstrisi, yerli üretim, dijital oyunlar, yazılım test merkezleri, çağrı merkezleri, sayısal arşivler, e-üniversite. Raporda 2023 senesinde ulaşılmak üzere haberleşme sektörü ile ilgili 54 ve posta sektörü ile ilgili 20 hedef belirlendi.”

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz