Capital'e abone olun.
E-TİCARETTE DÜNYAYI 2007 YILINDA YAKALARIZ

E-Ticarette Dünyayı 2007 Yılında Yakalarız

Bascuda.com, Türkiye’de e-ticaret alanının yeni şirketlerinden. Sadece 2 yıl önce kurulmuş olmasına rağmen sektörde ikinciliğe oturdu. Şirketin yönetici ortağı Tuna Yüksel, yılda yüzde 50’nin üzeri...

Son Güncelleme: 01.07.2005

hedBascuda.com, Türkiye’de e-ticaret alanının yeni şirketlerinden. Sadece 2 yıl önce kurulmuş olmasına rağmen sektörde ikinciliğe oturdu. Şirketin yönetici ortağı Tuna Yüksel, yılda yüzde 50’nin üzerinde büyüme yakaladıklarını söylüyor. Sektörün genelinden de umutlu. “Türkiye genelinde de e ticaretin, en azından  2007 yılında istediğimiz düzeylere yakın cirolara geleceğini tahmin ediyorum” sözleriyle bu tahminini ortaya koyuyor.

Jeff Bezos, amazon.com ile daha önce hiç olmayan bir iş modeli oluşturdu. İnternetin en tanınmış markasını yaratarak dünyanın en zengin adamlarından biri oldu. Bezos’un bu başarısının arkasında aslında basit bir düşünce ve girişimci ruh vardı. New York’ta çalıştığı yatırım şirketindeki işini 1994 yılında bırakmıştı. Bir iş kurma planları yapıyordu ve aklında internet üzerinden ürün satma fikri vardı. Amacı da internetten kitap satmak idi. E-perakendecilikte başarıyı getirecek en önemli unsurun fark yaratmak olduğunu biliyordu. Bu nedenle işe, “ucuz, hızlı ve güvenli” alışveriş yapılacak bir site kurmakla başladı.

Bezos’un başlangıçtaki felsefesi “Kâr etmeden önce büyü” idi. Ancak, uzun süren büyüme ve bekleyişin ardından artık karlı bir şirket haline geldi. Bezos, hayallerine ve hedeflerine ulaştı. Üstelik, yarattığı başarıyla dünyanın dört bir yanındaki girişimciye de ilhan verdi.

Türkiye’nin öncü e-ticaret sitelerinden biri olan Bascuda.com da bu ilhamla yola çıkmış. Sitenin kuruluş öyküsü bazı açılardan amazon.com’la benzerlikler gösteriyor. Bascuda’nın kurucuları da bilişim sektöründe farklı şirketlerde çalışırken, işlerini yeni girişim için bir araya gelmişler. Yola çıkmadan önce de amazon.com’u ve işleyişini incelemişler. Sistem bir yana, farklılaşma ve müşteri memnuniyeti yaklaşımını da oradan almışlar. Böylece, 2002 yılında başladıkları hazırlığı, 2003 yılında tamamlayıp bascuda.com’u faaliyete geçirmişler.

Altı ortağın girişimin üzerinden henüz 2 yıl geçmedi. Ancak, kendilerinden önce yola çıkan çok sayıda siteyi geride bırakıp sektör 2’inciliğine ulaştılar.

Yakın vadede sektörün liderliğini, uzun vadede ise amazon.com gibi bir başarıyı hedefleyen Bascuda’nın yönetici ortağı Tuna Yüksel, bu hedeflerini Digital’e anlattı:

Türkiye’de e-ticaret başlangıcından bugüne nasıl bir yol kat etti?

Türkiye’de e-ticaret 1998 yılında kurulan Infoshop ile başladı. Daha sonra Infoshop, Hepsiburada.com tarafından satın alınarak isim değiştirdi.

Yani e-ticaretin henüz 7 yıllık bir geçmişi var. Yeni olmasına karşın hızla gelişiyor. 2003 yılında Türk bankalarının kendi Sanal POS’larından kendi kredi kartlarıyla yapılan işlemler yüzde 182, işlem hacimleri ise yüzde 270 arttı. 2004 yılında Türk Visa kredi kartları ile gerçekleşen internet işlem hacminde yüzde 80 artış oldu. Visa’dan yapılan açıklamaya göre, genel olarak Türkiye’deki artış oranları, AB ortalamasının çok üzerinde gerçekleşti. 

Dünyada elektronik ticaretin durumu nedir?

Dünya genelinde internet alışverişleri geçtiğimiz yıl katlanarak büyümeye devam etti. Tüketicilerin online alışverişi yüzde 14 artarak 1.8 milyar dolara ulaştı.

Dünya geneline baktığımız zaman, e-ticaret en çok Amerika merkezli şirketlerle büyüyor. Önümüzdeki en başarılı örnek ise Amazon. Yıllar önce açılan amazon.com’a kimse inanmamıştı. Herkes battı, batacak şeklinde düşünüyordu. Ama bugün Amazon, New York Borsası’nda işlem gören milyar dolarlık bir şirket. E-ticaret siteleri olarak hepimizin ideali Amazon gibi olmak.

Türkiye’de e-ticaret her yıl yüzde kaçlık bir büyüme kaydediyor?

Bascuda olarak biz her yıl yüzde 50’nin üzerinde bir büyüme öngörüyoruz. Geçtiğimiz yıl bu oranda büyüme gerçekleştirdik. Bu yıl ise yüzde 50’nin üzerinde bir büyüme olacak.

Ben bizim şirketimizdeki bu oranı göz önünde bulundurduğumda, Türkiye genelinde de e ticaretin, en azından  2007 yılında istediğimiz düzeylere yakın cirolara geleceğini tahmin ediyorum.

E-ticarete olan bu büyük ilginin nedeni işin kârlı ve kolay olması mı?

Aslında rekabetten dolayı kârlı bir iş değil. Ama bu paralellikte giderse tabii ki para kazandırabilecek bir iş haline gelecek. Çünkü, bir e-ticaret sitesi Carrefour gibi büyük bir market. Bascuda olarak biz 157 bin çeşit ürün sunuyoruz. Bu 157 bin ürünü tedarik ediyor, fiyat politikası belirliyor, müşteriye sorunsuz sunmaya çalışıyor, sorunlu ulaşanların takibini yapıyoruz.

Sektörde rekabet nasıl, hangi şirketler öne çıkıyor?

Pazarda etkinliklerine göre ilk 5 e-ticaret sitesi şöyle sıralanıyor: Hepsiburada, Bascuda, E-Store, Ideefixe ve  Sanal Mağaza. Ancak, bunların dışında çok sayıda e-ticaret sitesi var. Hatta öyle hızlı kuruluyorlar ki biz takip edemiyoruz.

Bilindiği gibi, Türkiye’de her şey bir trend olur. O trend içinde büyür. Elektronik ticarette de şimdilik böyle... Elektronik ticaretin çabuk büyüyebilen bir sektör olduğunu gören herkes bu işi yapmaya çalışıyor.

Yenilerin aramıza katılması sektörün büyümesi anlamında mutluluk verici. Ama bu kadar çok firmanın açılması, kaçının bu işi güvenli şekilde yaptığı sorusunu da beraberinde getiriyor. Sektör adına böyle bir korkumuz da var.

Rekabete gelince… Ortam biraz kurt kapanı gibi. Biz elektronik ticaret yaparken yalnızca kendi rakiplerimizle değil, fiziksel mağazalarla da rekabet ediyoruz.

AMAZON’DAN İLHAM ALDI E-TİCARETTE İKİNCİ OLDU

Bascuda ne zaman ve kim tarafından kuruldu?

Bascuda, elektronik ticaret işine gönül veren ve başka hiçbir işle uğraşmayan yani tamamen internetle haşır neşir 6 girişimci tarafından, 2 yıl önce kuruldu. 17 Aralık 2003 yılında online oldu. Ama online olma öncesinde 1 yıl süren çok ciddi bir altyapı çalışması vardı. Software’nin yazılması, organizasyonun kurulması, firmalarla anlaşılması gibi tip detaylar işler için 1 yıl hazırlandık.

Kurulduğunuz dönemde e-ticarette oyuncular ve rekabet açısından durum nasıldı?

Hepsiburada, Ideefixe ve E-store vardı. Kendi aralarında bir rekabet içindeydiler. Biz Bascuda olarak geldik. Özellikle Amazon’u çok inceledik. Onların neler yaptığını, bizim neler yapabileceğimizi irdelemeye çalıştık. Türkiye’deki rakiplerimizin durumuna baktık. Tüm bu çalışmalar sonrasında da elimizden geldiğince profesyonel bir site hazırlamaya çalıştık.

2 yılda da sektörde ikinciliğe geldik. Şu anda 250 bin kayıtlı üyemiz var. 2004 yılı ciromuz 30 milyon dolara ulaştı. 2005 yılı sonu itibariyle de 35 milyon dolar ciro yapmayı hedefliyoruz. Geçmişi en az 5 yıl olan rakiplerimize oranla böylesi bir rakama ulaşmak bizim başarılı olduğumuzun en net göstergesi. Başarımız ise ciddi ve profesyonel çalışma şeklimiz ile müşteri memnuniyetine verdiğimiz önemden kaynaklanıyor. 

Bascuda olarak gelmek istediğiniz nokta nedir?

Sektörün lideri olmak. Biz şu an kendimizi sektörün liderliğine çok yakın görüyoruz. Çok yakın bir zamanda büyük olasılıkla 2006 yılında da o hedefi yakalayacağımızı sanıyoruz. 

REKABET KURT KAPANI GİBİ

EN ETKİN İLK BEŞ SİTE

FARKLI KATEGORİLERLE BÜYÜYORUZ

EN ÇOK TALEP GÖREN ÜRÜNLER Bascuda’da ve sektörde cep telefonu, elektronik ürünler ve bilgisayar ürünleri en çok talep gören ürünler. Bu alanlarda ciddi bir ciro dönüyor. Bunların dışında Türkiye’de ilk kez bizim girdiğimiz sektör olan tekstil ürünleri de ilgi görüyor.

SEKS OYUNCAKLARI DA SATIYOR Tekstil, elektronik ticarette henüz yeni bir alan ama büyüyecek. Dolayısıyla bu kategoriden mutluyuz. Onun dışında Bascuda’da yine diğer sitelerde olmayan ve belli bir kesimin ciddi ilgisini çeken “kırmızı” kategorisi var. Burada Türkiye’ye yasal olarak ithal edilen seks oyuncakları satılıyor. Bu kategorinin satışları da oldukça iyi. Farklı kategorilerle büyüyeceğiz.

Nilüfer  Gözütok
ngozutok@capital.com.tr

  

Etiketler:

İsminiz:

Yorumunuz:


FOTO HABER