Capital'e abone olun.
EN UCUZ İŞE ALMA

En Ucuz İşe Alma

Barış Çekin / Vodaco İş Geliştirme Müdürü   Rakamlar ve uygulamalar, “e-işe almanın” (E-recruitment) yıldızının yükselmeye başladığını ortaya koyuyor. İlk rakam, internetten işe almanın, di...

Son Güncelleme: 01.10.2002

Barış Çekin / Vodaco İş Geliştirme Müdürü

 

Rakamlar ve uygulamalar, “e-işe almanın” (E-recruitment) yıldızının yükselmeye başladığını ortaya koyuyor. İlk rakam, internetten işe almanın, diğer yöntemlere göre inanılmaz düşük olduğuyla ilgili. İkincisi ise pazarın müthiş yükselişi...  Mintel’e göre bu alandaki yıllık Pazar 4 yıl içinde 5 milyar dolara ulaşacak. Son olarak kullanıcı sayısındaki artış... Her şey “online işe alma”nın yükselişinin devam edeceğini gösteriyor.

 

Yeni ekonomi ve teknoloji alanındaki araştırmalarıyla tanınan eMarketer adlı şirketin bir çalışması, dünyada işe almada internet kaynaklı çalışmaların rolünü açıkça ortaya koyuyor. Şirketin son raporlarından birinde yer alan çalışmada, orta düzeyde yönetici işe almalarında kullanılan  yöntemlerin maliyetine dikkat çekiliyor. Tabloyu bu sayfalarda da görüyorsunuz. Böyle bir yöneticiyi tedarik etmek için “headhunter” (Beyin avcısı) kullandığınızda maliyet 12 bin 500 dolara ulaşırken, internette rakam bin dolar düzeyine iniyor.

 

EMarketer’in araştırmasında dikkat çekilen internetten işe almanın (E-recruitment)  yıldızı son yıllarda hızla parlıyor. Burada dikkati çeken gelişme ise kariyer sitelerinin kullanılması değil. Geçmişte kariyer sitelerini kullanan şirketler, yeni dönemde “e-işe alma” konseptini, kendi sitelerinde uygulamaya koyuldular. Böylece kendi database’lerini oluşturma şansını yakaladıkları gibi, daha doğru elaman bulabilme ve değerlendirme olanağına da kavuşabiliyorlar.

 

Türkiye’deki şirketler de bu konuya son dönemde önem vermeye başladılar. Artık giderek daha fazla şirketin web sitesinde “e-işe alma” yaklaşımına uygun sayfalar bulunuyor.

 

Vodaco da bu alanda danışmanlık veren teknoloji şirketlerinden... Genç bir ekibe sahip olan şirketin İş Geliştirme Müdürü Barış Çekin, e-işe alma konusunda sorularımızı yanıtlarken şunlara dikkat çekiyor:

 

E-işe alım nedir? Şirketlere ve çalışanlara ne sunuyor?

 

E-işe alım, şirketlerin işe alım süreçlerini internet teknolojilerini kullanarak yapmalarıdır. Son yıllardaki eğilimlere bakıldığında, ilk başta şirketler adaylardan gelen başvuruları faks ve e-mail ile topluyorlardı. Elde edilen bilgiler herhangi bir sisteme girilmediği için çok ciddi bir verimsizlik oluyordu.

 

Daha sonra şirketler basit online formlar kullanmaya başladılar. Bu, şirketlerin kendi internet sitelerine koydukları ve adaylara birtakım sorular yönelttikleri bir yöntemdi. Ancak, yılda en fazla 10 başvuru alınabiliyordu.

 

Daha sonra birtakım şirketler kariyer sitelerini kullanmaya yöneldiler. Bir anlamda işe alım süreçlerini, dış kaynak alarak yapmaya başladılar. Son yıllarda firmalar, kariyer sitelerini kullanmanın getirdiği dezavantajlardan dolayı ise e-işe alım sistemlerine başvuruyorlar. Ciddi avantajları olduğu için, çeşitli orta ve büyük ölçekli şirketlerde kullanımı yaygınlaştı.

 

Bu sistemin şirketler için avantajları neler?

 

Öncelikle insan kaynakları masraflarınızı ciddi oranda azaltıyorsunuz. Ayrıca, insan kaynaklarının verimliliğini ve imajını artırıyor. Kariyer siteleri ile e-işe alımı karşılaştırdığınız zaman, e-işe alımın birçok yönden firmaya daha yararlı ve uzun vadede daha masrafsız olduğunu görüyorsunuz.

 

E-işe alımda tüm veri tabanı şirkete ait oluyor. Kariyer sitelerinde birçok CV bulunabiliyor. Bu önce insan kaynaklarının hoşuna gidebiliyor. Ancak, verimsiz bir veritabanı. Çünkü, şirkete özel değil. E-işe alım sisteminde ise şirkete özel filtrelenmiş CV’ler bulunur.

 

İşe alım süreci tamamen sistem otomasyonu ile gerçekleşir ve maliyeti uzun vadede düşüktür. Hem verimliliği artırırken, şirket imajını da yüksek tutmuş oluyorsunuz.

 

E-işe alım sistemi alındığı zaman neredeyse yarım saate yakın bir CV yazımı gerçekleşiyor. Aday tam olarak bu şirketin uygun olduğunu düşünmüyorsa, doldurmuyor ve CV’ler daha odaklı oluyor. Kariyer sitelerinde tüm adaylar aynı veya benzer formlar dolduruyor. Oysaki farklı şirketlerin, sektörlerin aradığı farklı özellikler olabiliyor. Turizm firmasının aradığı özeliklerle bir internet sağlayıcı firmanın aradığı özellikler aynı değildir. Bunu kariyer siteleri sağlayamaz. E-işe alım sisteminde ise adayı görüşmeye çağırmadan önce almak istediğiniz tüm bilgileri alabiliyorsunuz.

 

Bu sistemde ne gibi süreçlerden geçiliyor?

 

E-işe alım internet temelli olduğu için, süreçler otomasyon sistemiyle gerçekleşiyor. Şirketin ve insan kaynakları stratejisinin bir parçası haline geliyor.

 

E-işe alımda iş akışının üç temel süreci var. Başvuru öncesi, başvuru ve başvuru sonrası süreçleri. Başvuru öncesinde, şirket ihtiyaçlarını tanımlıyor. Önemli kriterlerini belirliyor ve pozisyonları oluşturuyor. Başvuru yapıldığı zaman organize bilgi toplanması ve veritabanında depolanması gerçekleştiriliyor. Başvuru sonrasında ise adayları değerlendirme kriterli temelinde notlandırma, yazışmaların takibi ve çeşitli kriterlere göre arama yapılmasını içeriyor.

 

E-işe alım sistemleri ilk kez Amerika’da ortaya çıktı. Bu uygulamaya gidilmesinin sebebi neydi?

 

Yapılan araştırmalara göre, şirketlerin web sitelerini ziyaret edenler, kariyer sayfalarını mutlaka ziyaret ediyorlar. Hatta yapılan araştırma, şirket sitelerinde kariyer sayfalarının açılma önceliği ikinci sırada bulunuyor.

 

Şirketlerin imajları bu noktada değerlendirmeye sunuluyor. Kariyer sayfalarını nasıl düzenlediğiniz, kriterleriniz ve sistemin işleyişi, etkin bir işe alım sürecinin olması, çok önemli rol oynuyor. Kariyer siteleri aktif iş arayanlara, yani işsiz olan adaylara yöneliktir. Ancak iyi elemanlar genelde çalışıyorlardır. Onlar daha iyi alternatiflere açıktırlar. Bu adaylar şirketlere başvurmadan önce şirketleri internet siteleri aracılığı ve özellikle kariyer sayfaları ile tanımaya çalışırlar. Sizin işe alıma ne kadar profesyonel bakmanız, o kadar kültürünüzü, imajınızı yükseltirken verimliliği de artırır.

 

Şirketler bu sistemleri kendileri mi hazırlıyorlar yoksa danışman bir firmaya ihtiyaç duyuluyor mu?

 

Yeni bir konu olduğu için, öncelikle şirketler bu sistemlere ihtiyaç duyduklarını bilemiyor olabiliyorlar. Bir çoğu, sistemin ne kadar katma değer sağlayacağının farkında değil. Bu sistemlerin ciddi bir yazılım ihtiyacı olduğu için danışmanlık gerektiriyor. Ciddi bir bilgi birikimi de gerektiriyor. Şirketin kendisinin yapmaya çalışmasının maliyeti yüksek olacağından, dışarıdan yardım ve danışmanlık almak daha verimli olacaktır.

 

Genelde bu nedenle dış kaynak kullanılıyor. Bu sistemler sağlıklı kullanıldığı zaman birçok avantaj sağlıyor. En önemlisi ise işyerindeki işgücünün kalitesini artırdığını düşünüyorum. Bunu hem maliyeti düşürerek, hem süreci kısaltarak, hem de insan kaynaklarının verimliliğini artırarak yapıyor.

 

E-işe alımın insan kaynakları içindeki yeri nedir? Ne gibi bir önemi var?

 

Danışman firmaların yada firmaların kendi insan kaynakları bölümlerinin sabit bir paketleri vardır. Bu paket görev ve yükümlülükleri içerir. İçinde bordro hazırlamadan, izinler ve eğitimlerin düzenlenmesine birçok farklı görevi barındırır. E-işe alım bunların dışında bir süreçtir. Seçme ve yerleştirme, insan kaynaklarının kullandığı bir sistemdir. Yurtdışında sırf bu işi yapan şirketler var. Biz bunu stratejik e-danışmanlık, yazılım ve tasarım, proje yönetimi gibi önemli faaliyetleri içerisinde bulunduran bir sitemle sunuyoruz.

 

E-işe alımın dünyadaki büyüklüğü nedir?

 

Dünya genelinde şirket web sitelerinin yüzde 83’ünde kariyer sayfası bulunuyor. Ancak, çoğunda sadece CV’lerin e-posta ile gönderilebileceği basit yazı sayfaları var. Bugün Amerika’nın en büyük 100 şirketinin hepsi e-işe alım stratejilerini kullanıyor. Avrupa’da da yaygınlaştığını görüyoruz.

 

Araştırmalar, 2001 yılında, bir önceki yıla göre, dünya genelinde web bazlı işe alım harcamalarında (reklam, sistem yatırımları, vb) yüzde 60’lık bir artış gerçekleştiğini gösteriyor. Bu da çok önemli bir rakam. Bu trendin Türkiye’de de etkili olacağını ve e-işe alımın giderek yaygınlaşacağını düşünüyorum.

 

2006’DA BÜYÜKLÜĞÜ 5 MİLYAR DOLARA ULAŞACAK


Mintel adlı araştırma şirketinin raporuna göre, e-işe alım pazarının 2006 yılına kadar 5 milyar dolar büyüklüğe ulaşması bekleniyor. Yapılan araştırmalara göre, internet kullanıcılarının yüzde 40’ından fazlası hem kariyer sitelerini hem de şirketlerin kendi e-işe alım sitelerini takip ediyorlar. Bugüne kadar internet kullanıcılarının yüzde 17’si online başvurularda bulunmuş. Bu sayının ise giderek artması bekleniyor.

 

İnternet kullanıcılarının yüzde 42’si CV’lerini kariyer sitelerine koyarken, e-işe alım sektörü 2001 yılında 2000 yılına oranla yüzde 65 büyüme göstermiş. E-işe alım pazarının bugün Amerika’daki büyüklüğü 1 milyar 200 milyon dolar. Pazarın 2006 yılına kadar yüzde 450 büyümesi ve her yıl büyüme hızının yüzde 30 olması bekleniyor.

 

 

  

Etiketler:

İsminiz:

Yorumunuz:


FOTO HABER