Sosyal girişimci patlaması

Sektördeki girişimci sayısı da baş döndürücü hızla artırıyor.

1.10.2012 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
Sosyal girişimci patlaması
Dünyada 1 milyar sosyal medya kullanıcısı var. Bu yıl, sosyal ağların ekonomik büyüklüğünün 1 trilyon dolara ulaşması bekleniyor. 2015 sonunda ise pazar 3,5 trilyon dolar olacak. Sektördeki girişimci sayısı da baş döndürücü hızla artırıyor. Uzmanlara göre son 3 yılda sadece Türkiye'de 50'den fazla sosyal medya ajansı, 100'ün üzerinde sosyal alışveriş sitesi kuruldu. Daha çok gençler tarafından kurulan"sosyal" start-up'lar, 400 milyon TL'lik pazarda kıyasıya rekabet ediyor. Mark Zuckerberg, tartışmasız dünyanın en genç ve en başarılı girişimcisi... Harvardlı öğrencileri internet üzerinden buluşturmak için kurduğu arkadaşlık sitesi Facebook sayesinde 28 yaşında 24 milyar dolarlık servetin sahibi oldu. 8 yıl içinde şirketi Facebook’un piyasa değeri 84 milyar dolara ulaştı. Analistler, bu yıl Visa ve General Mo-tors’dan sonra ABD tarihinin en büyük halka arzını yapan Facebook’un 2 yıl içinde piyasa değerinin 6 katına çıkacağını tahmin ediyor.Sosyal medyada cirolar hızla büyürken bu alandaki iş fırsatları ve çalışan sayısı da artıyor. Dünyada sosyal medya üzerinden yapılan ticaret henüz yolun çok başında. Ancak sadece sosyal paylaşım siteleri üzerinden oynanan oyun pazarının büyüklüğü 4,5 milyar doları buluyor. eTohum’un kurucusu Burak Büyükdemir de sosyal ağların bu yıl sonunda ekonomik büyüklüğünün 1 trilyon dolara yaklaşacağını, 2015’te ise bu rakamın 3,5 trilyon dolara çıkacağını söylüyor. Önümüzdeki dönemde kuşkusuz Tweet’le satın al, f-ticaret yaratarak satın al gibi kavramlarla daha sık karşılaşacağız...

BİR TRİLYON DOLARLIK PAZAR
Türk girişimci Hamdi Ulukaya tarafından kurulan yoğurt markası Chobani, bu yıl ABD’nin en hızlı büyüyen 117’nci şirketi oldu. 7 yıl önce kurulan Chobani’nin büyümesi son 3 yılda yüzde 2 bin 662’yi buldu. 2008’de 23 milyon dolar olan şirketin cirosu 633 milyon dolara yükseldi. Chobani’nin ABD’de yoğurt pazarında Nestle, Danone gibi küresel rakiplerini geride bırakmasında sosyal medyada yaptığı başarılı girişimler etkili oldu. Şirket, sosyal medyada düzenli yaptırdığı analizler sayesinde Facebook’da 600 bin takipçisiyle daha yakın bir ilişki kurdu. Onların taleplerine daha hızlı yanıt verdi ve sonunda pazarın lideri oldu. Aslında sosyal medyadaki iş fırsatları Choba-ni örneğiyle sınırlı değil. Uzmanlar, sosyal medyanın sadece büyük şirketlere değil, danışmanlıktan yazılıma kadar pek çok girişimciye yeni fırsatlar sunduğunu söylüyor. Bu yıl sonunda sosyal medyanın 1 trilyon dolarlık büyüklüğe ulaşacağı söyleyen eTohum Kurucusu Burak Büyük-demir de bu alandaki girişimci sayısının her gün arttığına dikkat çekiyor. Dünyada Wikipedia’nın verilerine göre Facebook’tan Twitter’a, DeviantArt’tan LinkedIn’e kadar 500’ün üzerinde sosyal ağ şirketi bulunuyor. Türkiye’de ise sosyal medyada henüz çok büyük cirolara ulaşılmamış olsa da her geçen gün pazardaki şirket sayısı artıyor. Sektörde en çok kurulan girişimlerin başında sosyal medya ajansları, pazarlama, danışmanlık ve yazılım şirketleri geliyor. Sosyal medyaya yönelik oyun geliştiren şirketlerde de artış var. Newzoo’nun yaptığı araştırmaya göre Türkiye’de bilgisayar oyunlarına harcanan 500 milyon doların yüzde 30’u sosyal ağlar üzerinden oynanan oyunlara gidiyor.~

EN ÇOK AJANS KURULDU
Reklamcılar Derneği’nin son açıkladığı verilere göre Türkiye’de şirketlerin medya harcamalarının yüzde 9’luk kısmı dijital pazarlama giderlerine gidiyor. Bu açıdan bakıldığında Türkiye’deki sosyal medya ajansları 400 milyon TL’lik pazarda kıyasıya rekabet ediyor. Sektördeki şirket sayısı ise net değil... Mobil pazarlama ve reklam şirketi Mobilera’nın kurucusu ve başkanı Ferda Kertmelioğlu, Türkiye’de son 3 yılda en fazla sosyal medya ajansının kurulduğunu söylüyor. Bu sürede 50’den fazla sosyal medya ajansının açıldığını belirten Kertmelioğlu’na göre bu ajansların en büyük ortak özelliği kadrolarının ve kurucularının gençlerden oluşması. Bu da onları oldukça dinamik ve yenilikçi yapıyor. Kertmelioğlu, “Bugün sosyal medya ajansları birden çok markaya hizmet veriyor. Ancak bazı markalar sadece kendilerine hizmet veren ajanslarla çalışmak istiyor” diyor. Kertmelioğlu’na göre bu durum sosyal medyadaki şirket ve çalışan ihtiyacını artırıyor. Bu yüzden yeni meslekler arasında öne çıkan sosyal medya uzmanlığı popülaritesini her geçen gün artırıyor. Türkiye’nin ilk sosyal iş ağı çember.net’i kuran ve daha sonra dünya devi Xing’e satan Çağlar Erol da sosyal medyadaki iş fırsatlarının ve girişimci sayısının artacağı kanısında. Çember.net’i sattıktan sonra enuygun.com’u kuran Erol, “Sosyal medya uzmanları, markaları ve ürünleri sosyal medyada temsil ediyor. Tüketicilerle birebir irtibata geçiyor” diyor ve şöyle devam ediyor: “İşin içine müşteri memnuniyeti, itibar yönetimi ve beğenirlik gibi kavramlar girince sosyal medya çalışanına ihtiyaç artıyor. Önümdeki dönemde sosyal medya çalışanı ilanlarını daha da sık görmeye başlayacağız.”

SOSYALLEŞME ARTACAK
Uzmanlara göre önümüzdeki dönemde sosyal medyada en önemli iş trendleri kişiselleşme ve sosyallik olacak. Inveon kurucu ortağı Yomi Kastro da önümüzdeki dönemde e-ticaret sitelerinde sosyalleşmenin artacağına dikkat çekiyor. Kastro, “Artık e-ticaret şirketleri kullanıcılarına sundukları online alışveriş deneyimini daha sosyal hale getirmenin yollarını arıyor” diyor. Önümüzdeki dönemde sosyal medyada en önemli değişiklik de verilerin analizinde ve yorumlanmasında yaşanacak. Mevcut sosyal medya uygulamalarında kullanıcılar sadece yaş, cinsiyet ve gelir seviyesi gibi demografik özelliklere göre sınıflandırılırken önümüzdeki dönemde bu konuda köklü değişiklik yaşanacak. Yeni dönemde sosyal medya kullanıcıları kişiselleştirilecek ve daha çok sevdikleri, hoşlandıkları konuların etrafında toplanacak.~
Sosyal medyada önümüzdeki dönemde alışveriş deneyimini daha sosyal hale getiren ve bunun etkilerini ölçümlemeyi amaçlayan birçok yeni şirketin kurulacağını söyleyen Kastro, “Sosyal alışveriş, müşterilerin kendi çevresiyle veya satış kanalıyla iletişim halinde olduğu platformları ortaya çıkaracak” diyor. Sonuçta sosyal medyayla ilgili yeni iş fırsatları sınır tanımıyor. Potansiyel rakamlar da epey yüksek. Örneğin, eTohum’un kurucusu Burak Büyükdemir sosyal medyanın ulaştığı ekonomik büyüklüğün 2015’te 3,5 trilyon dolar olacağını söylüyor. Ayrıca toplam reklam bütçesi içinde sosyal medya harcamalarının payının artması bekleniyor. Büyükdemir, “Sosyal medya harcamalarının önümüzdeki 5 yılda toplam reklam bütçesi içindeki payının yüzde 19,5’a ulaşacağını tahmin ediyorum” diyor.

BÜYÜKLER ŞİRKET AVINDA

Yeni kurulan ve başarılı olan sosyal medya şirketleri büyük şirketler tarafından birer ikişer satın alıyor. En son Oracle Vitrue’yu, Facebook Ins-tagram’ı, IBM ise Kenexa’yı satın aldı. Uzmanlara göre bu satın almaların en önemli  nedeni büyük şirketlerin yenilikleri takip etmekte genç girişimcilere göre geç kalmasından kaynaklanıyor. Bu nedenle uzmanlar da önümüzdeki dönemde sosyal medyada birçok satın alma yaşanacağına işaret ediyor.
Sosyal medyada kendi ürünlerini üretebilmiş her şirketin her zaman cazibe merkezi olduğunu söyleyen Büyükdemir, “IBM ve Oracle gibi büyük teknoloji şirketleri kendi yazılımlarını sosyal medyaya uyarlamak ve genel ekosistemin ihtiyaçlarını daha iyi anlamak için bu alana çok ciddi yatırım yapıyor” diyor. Inveon Yönetici Ortağı Yomi Kastro ise uzun yıllar önce kurulan ancak sosyal dinamiklere ayak uyduramamış köklü şirketlerin ayakta kalmak için sosyal medyaya daha fazla yatırım yapacağını bunun da sektördeki hareketliliği ve satın almaları artıracağını belirtiyor. Kastro, “Bu tür şirketler sosyal medyayı derinden öğrenmek, incelemek, tecrübe kazanmak amacıyla yeni satınalmalar gerçekleştirecek” diyor.

ÇAĞLAR EROL / ÇEMBER.NET'NİN KURUCUSU
"Şirketi eşimle birlikte evde kurduk"
AZ SERMAYE

İlk işim sosyal medyanın daha bir bebek olduğu dönemde kurduğumuz bir sosyal-iş sitesi olan cember.net'ti. Şirketimizi çok küçük bir sermayeyle, eşimle birlikte evimizin bir odasında kurduk.
XING'E SATTI
Bir yıl boyunca işleri başka bir çalışanımız olmadan yürüttük. Facebook öncesi dönemde kurduğumuz bu platform, kısa sürede ciddi başarı kazandı ve yüz binlerce üyeye ulaştı. 3 yıl gibi kısa sürede Türkiye'nin en büyük iş ağına dönüşen sitemizi 2008'de Alman Xing firmasına sattık.
YARARI BÜYÜK
Çember.net'i sattıktan sonra şimdi yolumuza enuygun.com'la devam ediyoruz. Bu işimde de sosyal medyadan oldukça yararlanıyorum. Daha çok markaya ve müşteri iletişimine yönelik basit uygulamalar gerçekleştiriyoruz.~

ALEMŞAH ÖZTÜRK / 41 ? 29! AJANS BAŞKANI
"Girişimciler için fırsatlar fazla"
ALIŞVERİŞTE ETKİLİ

Sosyal medya girişimciler için kritik önem taşıyor. Kullanıcıların hala yüzde 80'i arkadaş yorumlarıyla alışveriş yapıyor. Bu yüzden de sosyal medyanın getirdiği ürün karşılaştırma, tavsiye, yorum alma, derecelendirme gibi yenilikler girişimciler için ciddi fırsat sunuyor.

BİRLİKTELİK OLACAK
Sosyal medya alanında yapılabilecek birçok girişim alanı var. Şu anda Türkiye'de sosyal medyada hizmet bazlı bir girişimcilik var. Özellikle bu alanda en çok yazılım şirketleri ile ajanslar kuruluyor. Mobil dünya ve sosyal medya beraberliğinden de çok güzel fikirler çıkacak.

Bu yıl, sosyal ağların ekonomik büyüklüğünün 1 trilyon dolara ulaşması bekleniyor. 2015 sonunda ise pazar 3,5 trilyon dolar olacak.


Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz