Sosyal medya ajansları yükseliyor

Sosyal medya ajanslarının sayısı 40'ı aşmış durumda. Ancak bu ajanslardan sektöre yön verebilecek konumda olanların sayısı 10'u geçmiyor.

3.08.2014 19:43:510
Paylaş Tweet Paylaş
Sosyal medya ajansları yükseliyor
Peki bu ajanslar neler yapıyor, müşterileri için nasıl değer yaratıyorlar? Sektörün geleceğini nasıl değerlendiriyorlar? Sosyal medyanın önemi ve kullanımı giderek artıyor.

Neredeyse her marka, kampanyasına sosyal medyayı da dahil ederken, sosyal medya ajanslarının sayısı da 40'ı aşmış durumda. Ancak bu ajanslardan sektöre yön verebilecek konumda olanların sayısı 10'u geçmiyor.

Peki bu ajanslar neler yapıyor, müşterileri için nasıl değer yaratıyorlar? Sektörün içinde bulunduğu durumu ve geleceğini nasıl değerlendiriyorlar? Bu soruların yanıtlarını aradıkB Türkiye internet Ölçümleme Araştırması mW 2014 verilerine göre Türkiye’de 12 yaş üstü, 28,2 milyon kişinin yüzde 95’i sosyal medyayı kullanıyor.

Buna göre sosyal medya kullanıcıları ülke nüfusunun yüzde 44’ünü oluşturuyor. Türkiye internet kullanıcılarının üçte biri, zamanını sosyal ağlarda geçiyor. Ortalama bir internet kullanıcısı ise ayda 46 defa sosyal ağlara giriyor. En önemlisi bir oturumda sosyal ağlarda 16 dakikadan fazla süre geçiriyorlar.

Tüm bunlar, bu kitleyi şirketlerin radarına sokmuş durumda. Şirketler artık bu kitleye yönelik pazarlama aktiviteleri geliştiriyor, onlara göre strateji belirliyorlar. Bunun için ise sosyal medya ajanslarından yardım alıyorlar.

Türkiye’de sadece sosyal medya ajanslığı yapan şirket sayısı 40’ı geçmiyor. Uzmanlara göre de bunlar arasından ancak 10’u profesyonel hizmet veriyor. Oysa bu alana yönelik ihtiyaç gün geçtikçe artıyor.~

Sosyal medya ajanslarına olan ihtiyacın artışını araştırmalar da doğruluyor. E-Marketer’in verilerine göre, Türkiye’nin de içinde bulunduğu Orta ve Doğu Avrupa sosyal medya reklam yatırımlarının 2014 yılında 2013’e oranla yüzde 29 artması, kişi başı sosyal medya reklam yatırımının ise yüzde 18 yükselmesi bekleniyor.

Bu durum da sosyal medya ajanslarının sektörde giderek daha önemli bir rol alacağının göstergesi olarak yorumlanıyor. Capital olarak mevcut sosyal medya ajanslarının durumunu, müşterilerini ve onların pazara bakışlarını ve gelecek öngörülerini araştırdık.

EN AKTİFLER HANGİLERİ?
Geçtiğimiz birkaç yıl içinde çok sayıda ajans, sosyal medya alanında hizmet vermek için kolları sıvadı. Bugün tahminen piyasada sadece bu mecraya özel olarak hizmet veren 40’ı aşkın ajans bulunuyor. Ancak bunların sadece 10 tanesi pazarda yapılan işlerin yüzde 80’ine imza atıyor.

Uzmanlara göre sektöre yön veren ajanslar arasında Rabarba, Lamba, Krombera, Proximity, Dekatlon Buzz, Tribal, Youth Republic ve Boomerang İstanbul başı çekiyor. Bu ajansların sektördeki konumlarını ise müşteri sayıları ve hayata geçirdikleri projeler belirliyor.

Örneğin 2011 yılında faaliyete başlayan ve kuruluşunun ilk aylarında Facebook tarafından tercih edilen ajanslar arasında yer alan Krombera’nın müşterileri arasında Burger King, Simit Sarayı, Metro Toptan Marketler, Avea, Doğa Koleji dahil olmak üzere 30’u aşkın şirket ve marka yer alıyor.~

Proximity İstanbul ise kazandığı konkurlarla dikkat çeken bir diğer ajans. Ajansın portföyünde Avon, Dr. Oetker, GlaxoSmithKline, Starbucks, Biscolata, Colin’s, Erikli, HP, KVK ve Total gibi önemli şirketler bulunuyor.

Kimi ajanslar ise otomotiv sektörüne yönelik çalışmalarıyla dikkat çekiyor. Bu şirketlerin başında Smartis Social geliyor. Şirket, BMW, MINI, Land Rover, Borusan Oto, Sinpaş GYO, FiloTürk, Akasya gibi müşterilere hizmet veriyor.

Tribal’in en büyük reklamverenler arasında olan çok sayıda önemli müşterisi var. Arçelik, Doritos, Jacobs, Maret, Milka, SEK, Tat, Toblerone, Ülker Dido, Vodafone Arena sosyal medya ajansı olarak Tribal’le çalışıyor. Dekatlon Buzz ise THY, Eczacıbaşı Topluluğu, Nestle, Kanyon, İpragaz gibi müşterilere hizmet veriyor.

UZMANLIK ALANLARI FARKLI
Sosyal medya ajansları geleneksel reklam ajanslarından farklı bir yapılanmaya sahip. Mecraya özel uygulamalar geliştirmek için daha sınırlı kadroyla çalışıyorlar. Yapıları itibarıyla butik bir görünüm sergiliyorlar. Ancak her birinin çalışma tarzı farklı.

Örneğin Tribal Sosyal Medya Grup Başkanı Aylin Subaşı, “Biz sosyal medya hizmetini farklı disiplinlerde uzman, kolektif bir ekibin çalışmasıyla veriyoruz. Sadece sosyal medya uzmanları değil, marka yöneticileri, stratejistler, reklam yazarları ve art direktörlerden oluşan bir ekiple çalışıyoruz” diyor.~

Proximity, doğrudan pazarlama ve CRM alanındaki birikimini markaları daha değerli hale getirmek için kullanıyor. Proximity İstanbul Genel Müdürü Mehmet Bali, “Dijital pazarlama ve sosyal medya iletişimi odağımızın yanı sıra mecra ve format bağımsız içerik üretimi ve etkinlik pazarlaması konularında oldukça iddialıyız” diye konuşuyor.

Lamba Dijital Ajans Başkanı Altuğ Algur ise “Markalar için sosyal medya kullanımını kampanya, pazar payı, bilinirlik gibi klasik hedeflere hapsetmek yerine çok daha çözüm odaklı stratejiler üzerine kurulmalı. Zira sosyal medya kullanımı bir pazarlama iletişimi mecrası olduğu kadar itibar yönetim mecrası” diyor.

PAZARIN HACMİ
Sosyal medya henüz hacim bakımından istenilen noktada değil. Türkiye’de rakamlar çok sağlıklı olmasa da dünyadaki rakamlara baktığımızda markaların sosyal medya bütçesi toplam reklam pastasının yüzde 5’i civarında. Youth Repuclic Dijital Başkanı Erhan Adsan, yapılan harcamanın düşüklüğüne rağmen kampanyaların geri dönüşünün çok etkili olduğunu söylüyor.

“Sosyal medyanın marka iletişimine katkısı, harcanan paraların 5-6 katı kadar” diyor. Uzmanlar pazarın hacminin önümüzdeki yıllarda da artacağı görüşünde. Türkiye’de de sosyal medya kampanyaları her geçen gün daha da artıyor. Man Ajans JWT’den Emre Suer, artık pazarlama iletişimi karmasında sosyal medya kanalının dahil edilmediği bir kampanyanın neredeyse olmadığını söylüyor.

“Tüm markalar bir şekilde iletişimlerinin sosyal medya kanalında da yer aldığından emin olmak istiyor. Kimi zaman ise bazı kampanyalar sadece sosyal medya üzerinden, mecranın viralitesine de güvenilerek gerçekleştiriliyor. Bizce olması gereken de zaten bu” diye konuşuyor.~

REKABETİN YÖNÜ
Peki şirketler sosyal medyayı hangi amaçla kullanıyor? Marka bilinirliğini müşteriyle etkileşime geçerek artırmak en önemli neden olarak ortaya çıkıyor. Pazar payı ve reyonlardaki trafiğin artması gibi hedefler ise ikinci sırada geliyor.

Peparuka Ajans Koordinatörü İnanç Duman, sosyal medyanın hedefe yönelik ürün/hizmet tanıtımları, direkt satışa yönelik kampanyalar ve dolayısıyla pazar payını artırma hedefli olarak kullanıldığını söylüyor. “Burada, ajansların doğru tespit ve yönlendirmeleri de büyük rol oynuyor” diyor.

Kampanyaların sosyal medyaya kayması beraberinde ajans sayısının artmasını ve rekabetin yoğunlaşmasını getiriyor. 360+ Media Interactive Kurucu Ajans Başkanı Zehra Öney, çok fazla sosyal medya ajansının olmasının rekabeti artırdığını doğruluyor. Bunun ise işin kalitesi ve birim ücret anlamında sektörü etkilediğini söylüyor.

“Yine de rekabetin artması sektör adına olumlu bir gelişme, çünkü ajanslar iş alabilmek adına daha yaratıcı ve etkili kampanyalar ortaya çıkarmak için yarışıyor” diye de ekliyor. Sosyal medyanın kısa zamanda ana mecralar arasına gireceğine inanan Proximity İstanbul Genel Müdürü Mehmet Bali de “Bu durum ajans sayısında da ciddi bir konsolidasyon yaratacak” diyor.

GELECEK POTANSİYELİ
Peki tüm bu ortamda sosyal medya nereye gidiyor? Geleceğe yönelik nasıl bir potansiyeli barındırıyor?
Her bir ajansın mecranın geleceğine yönelik beklentisi farklı. Man Ajans JWT’den Emre Suer, yapmış olmak için yapılan sosyal medya iletişiminin yavaş yavaş azalacağını düşünüyor.~

“Öte yandan ülkede aç-kapa konumuna gelen sosyal medya kanallarının belirsizliğinin üzerinden atılması ge-
rekiyor. Bu yasaklar geri gelmemek üzere tamamen ortadan kalkarsa bu ülkenin müthiş bir sosyal medya potansiyeli var” diye konuşuyor.

Smartis Ajans Başkanı Altuğ Aymer, çoğunlukla “Ben sosyal medya yaparım” diye düşünen kişilerle yola çıkan küçük ajansların gitgide artacağını fakat zamanla bu kargaşanın biteceğini söylüyor. 360+ Media Interactive Kurucu Ajans Başkanı Zehra Öney’e göre de sosyal medya gelecekte mobile doğru kayacak. “Hatta kaymaya başladı bile” diyen

Öney şöyle devam ediyor: “En büyük sosyal ağ Facebook’un mobile yaptığı yatırımlar bunun en açık göstergesi. Sadece akıllı telefonlar ile değil, Google Glass, akıllı saatler ve diğer giyilebilir teknolojilerin hayatımıza girişi ile sosyal medyayı her an yanımızda taşıyor olacağız.”

DUYGU ERKİN / BOOMERANG İSTANBUL SOSYAL MEDYA DİREKTÖRÜ
'Bu mecra dikkatle dinlenmeli'

4 YIL ÖNCE KURULDU
Boomerang İstanbul, markalar için sosyal medya pazarlama çözümlerine odaklanmış olan, yaklaşık 4 yıldır faaliyet gösteren ve güçlü ekibiyle yoluna devam eden bir sosyal medya ajansı. B2B ve B2C pek çok önemli markaya, daimi veya proje bazlı hizmetler vermeye devam ediyoruz.~

PORTFÖYDEKİLER
Deloitte, Bayer, Pronet, Best Western Hotels, Lineadecor, Dumankaya, CarrefourSA müşterilerimizden bazıları. Sunduğumuz hizmetleri 2 ana başlık altında toplayabiliriz.

Birincisi, sosyal medya yönetimi dediğimiz aslında işin yoğunlukla iletişimle ilgili olan kısmı. İkincisi ise sosyal medya pazarlama uygulamaları dediğimiz ve bizi diğer ajanslardan ayıran, işin ürün geliştirme kısmı.

ÖNEMLİ REFERANS
Pazarlama iletişiminin artık yalnızca geleneksel medya aracılığıyla yapılamayacağını hepimiz biliyoruz. İçeriğin kullanıcılar tarafından oluşturulmasını esas alan bu mecra, aynı zamanda çok önemli bir referans kaynağı. İnsanlar satın aldıkları ürün ve hizmetlerle ilgili yorumlarını sosyal medyada rahatlıkla dile getirebiliyor.

Bu nedenle markalar, mutlaka bu mecrayı dikkatle dinlemeli ve pazarlamadan ürün geliştirmeye kadar pek çok alanda strateji geliştirirken sosyal medyayı kullanmalı.

BERİVAN AKMANOĞLU / RABARBA SOSYAL MEDYA YÖNETİCİSİ
"Konuşturacak işler yapıyoruz"
MEDYANIN EN İYİSİ

Rabarba 2007 yılında kuruldu, 2010 yılında J&B'ye yaptığımız "My Party Badadındaki Facebook uygulamasıyla sosyal medyaya adım attık. Hatta bu iş 2010'da Kristal Elma'da sosyal medyanın en iyi işi seçilmişti.

Daha sonra Turkcell, Unilever'in kişisel bakım markaları Dove, Dove Men, Axe, Clear, Clear Women, Nescafe 3'ü 1 Arada, Anadolu Sigorta, Pepsi, Tuborg'a hizmet vermeye başladık ve bu müşterilerimize yaptığımız işler de bol bol ödüllendirildi.~

HEDEF BİLİNİRLİK
Markalarımızı Anadolu Sigorta Street Fighter filmi, Nescafe 3'ü1 Arada Muhabbet Rekoru, Dove Anne Bence Sen gibi sosyal medyada meşhur edecek, haklarında konuşturacak işler yaparak büyütüyoruz. Sosyal medyayı en başarılı kullanma hedefleri arasında bilinirlik artırma ve promosyon kampanyalarını düzenleme veya duyurmayı sayabiliriz. Biz genellikle bu yöne gidecek işleri yapmaya çalışıyoruz.

ELİF TÖZGE / PUBLICIS MODEM TÜRKİYE GENEL MÜDÜRÜ
"Gereken değer verilmiyor'
EN BÜYÜK FARK

Müşterilerimizle genelde uzun soluklu ilişkiler kurma çabası içinde olan bir ajansız. Bizim için en büyük farklılaşma alanımız arkamızdaki Publicis Groupe gücü. Müşterilerimiz arasında sadece sosyal medya iletişimi/içerik üretimi yaptıklarımız olduğu gibi tüm dijital iletişiminden sorumlu olduğumuz özel müşterilerimiz de mevcut.

İÇERİKLER TUTARLI OLMALI
Sosyal medya marka iletişiminde hemen hemen her alanda kullanılıyor diyebiliriz. Belki biraz markalaşma hariç, bu hedeflerin kullanılma oranları da birbirlerine oldukça yakın çıkacaktır. Buradaki esas problem koyulan hedefle istenen uygulama veya içeriklerin tutarlı olmaması.

Sosyal medya kullanım yaygınlığında ülkemiz üst sıralarda yer alsa da sosyal medya pazarlaması konusunda ne yazık ki olmamız gereken noktanın aşağısında kalıyoruz. Bunun birçok sebebi var ancak esas nokta, markaların halen daha dijital iletişime ve sosyal medyaya gereken değeri vermemeleri.

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz