Sosyalleşme hızlanıyor

2015 yılında 3,5 trilyon dolarlık büyüklüğe ulaşması beklenen sosyal medyada Türk şirketleri de daha aktif yer almak için harekete geçmiş durumda.

1.10.2013 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
Sosyalleşme hızlanıyor
2015 yılında 3,5 trilyon dolarlık büyüklüğe ulaşması beklenen sosyal medyada Türk şirketleri de daha aktif yer almak için harekete geçmiş durumda. Geçtiğimiz yıl Türkiye'deki sadece 50 şirket 450'den fazla sosyal medya kampanyası düzenledi. Örneğin Teknosa son 1 yıl içinde sosyal medya mecralarında tam 56 kampanya yaptı. Onu 40'tan fazla kampanyayla Yapı Kredi, 30'ar kampanyayla Finansbank, Mavi Jeans ve Philips izliyor. Elde ettikleri sonuçlardan memnun olan markalar, önümüzdeki dönemde bu sayıyı daha artırmak niyetinde.Dünyanın önde gelen teknoloji şirketlerinden Adobe, pazarlama programlarını yönetmek üzere geliştirdiği bulut bilişim tabanlı yeni aracını pazarlamak için arayış içindeydi... Bir teknoloji şirketi olarak bu yeni kampanyada sosyal medyayı dışarıda tutması mümkün olamazdı. Bu nedenle de sosyal medyayı ve beraberinde psikolojiyi de kullanmaya karar verdi.
Tabloları görmek için görsellere tıklayın.
Yola, pazarlama hakkındaki yanlış algıları ortaya çıkarmak için, “Efsaneler Değil Ölçüler” adında bir kampanyayla çıkıldı. Bununla pazarlamacılara kendi profesyonel taleplerini disipline etmeleri için bir şans tanınması amaçlanıyordu. Düşük bütçeli sosyal medya kanallarının kullanıldığı bu kampanyada, pazarlama yöneticilerinin tutkularını ve yanlış anlaşılma nedenlerini paylaşan bir dizi komik video hazırlandı. Bu videoları yayınlamak üzere Facebook’da bir alan oluşturuldu ve pazarlama yöneticilerini çekecek aktiviteler başlatıldı. Adobe’nin videoları yavaş yavaş ilgi görmeye başladı, ardından da patlama yaptı. Bir yandan videolar izlenirken, diğer yandan da pazarlama yöneticileri kendi aralarında tartıştılar. Bütün bunlar olurken pazarlama yöneticilerinden, “En büyük yanlış algılamaları” paylaşmalarını isteyen bir yarışma da organize edildi. Kampanyada ulaşılan sonuç Adobe’yi de şaşırtmıştı. İlk 3 günün sonunda 2 bin 200 sosyal medya iletisi oluşturulmuştu. Bir ay içinde izlenen video sayısı ise 1.1 milyonu geçmişti. Facebook sayfası 11bin “like” almıştı.

Hepsi bu kadar da değil. Adobe, 2013 yılında “Sosyal Medya Pazarlama Ödülleri”nde “Entegre Teknolojilerin En İyi Kullanımı” ödülünü de kazanmıştı. Böylece çok fazla bütçe harcamadan çok büyük bir başarıya imza attılar. Adobe yalnız değil. Türkiye ve dünyadan çok sayıda şirket sosyal medyada yarattıkları kampanyalarla birbirinden başarılı sonuçlara imza atıyorlar. Örneğin, Teknosa’nın, Anneler Günü için hazırladığı “Son Teknoloji Annem” kampanyası kapsamında yayına aldığı videosu Youtube’da tam 2.5 milyon kişiye ulaştı.~
2012 yılında 40’tan fazla sosyal medya kampanyasına imza atan Yapı Kredi Bankası, marka yönetimi direktörü Arda Öztaşkın’ın altını çizdiği gibi aldığı müthiş sonuçlar nedeniyle, yeni dönemde kampanya sayısını artırma kararı aldı.

KAMPANYA SAYISI ARTIYOR
Türkiye’de özellikle 2013 yılında bu mecraya büyük ilgi var. Hem maliyet avantajı hem de etkinliği nedeniyle çok sayıda marka sosyal medyada kampanya düzenliyor ya da sayısını artırıyor. Capital’in ulaştığı 50 şirketin son 1 yılda düzenlediği kampanya sayısının 450’yi geçmiş olması da bu ilgiyi açıkça ortaya koyuyor.

Bazı şirketler ise sosyal medyada kampanya düzenleme konusunda çok atak davranıyor. Örneğin Teknosa son 1 yıl içinde sosyal medya mecralarında tam 56 kampanya düzenledi. Onu 40’tan fazla kampanyayla Yapı Kredi Bankası ve 30’dan fazla kampanyayla Finansbank takip etti. Mavi Jeans, Philips, Avea, Akbank, Samsung Türkiye ve TTNet’de geçtiğimiz yıl içinde çok sayıda sosyal medya kampanyası düzenleyenler arasındaydı.

Kampanyalar incelendiğinde ise kurgularının ve amaçlarının çeşitlilik gösterdiği dikkat çekiyor. En çok rastlanan tipi ise “tüketiciyi bilgilendirmek” için düzenlenenler oluşturuyor. Çizgi üstü kampanyalarla paralel kurgulanan sosyal etkinliklere de son dönemde sık rastlanıyor.

Sosyal medyanın en çok tercih edildiği bir diğer kullanım alanını ise oyun, alışveriş ve puana dayalı kampanyalar oluşturuyor. Bu tür kampanyalar öne çıksa bile şirketler, sosyal medyadaki esas amacın, satış artırmak olmadığının altını çiziyorlar. Onlara göre esas amacı, müşterilerle iyi ilişkiler kurmak oluşturuyor. Yapı Kredi Marka Yönetimi Direktörü Arda Öztaşkın, sosyal medyanın, satışı gerçekten artıracak mekanizmalar kurmalarına yardımcı olduğunu belirtiyor: “Bunun dışında sosyal medyanın şikayet yönetimi tarafında da çok önemli bir işlevi olduğunu görüyoruz.”

ENTEGRE KAMPANYA ETKİLİ
Sosyal medyada Facebook, Youtube, Twitter, Instagram ve MSN ağırlıklı olarak tercih ediliyor. Ancak, şirketler, sadece bir ya da ikisini değil, birden çok mecrayı bir arada kullanarak sonuç alma yoluna gidiyorlar.~
Örneğin, Acer Türkiye, “Benim Keşfim” adlı kampanya için Facebook, Twitter ve Instagram’ı eş zamanlı olarak kullandı. “Entegre sosyal medya” kampanyası, Acer’ın şimdiye kadar sosyal medya üzerinde gerçekleştirdiği en başarılı çalışma olarak tarihe geçti. Bu sayede 200 binden fazla tüketiciyle iletişim olanağı yakalandı.

Audi de bu yıl içinde “A3 ile Kendini Yenile” adını taşıyan sosyal medya kampanyası için çoklu mecra seçimi yaptı. Bu kapsamda Facebook ve Twitter’ın yanı sıra Instagram, YouTube ve Google+’ı da etkili şekilde kullanma yoluna gittiler. Audi Pazarlama Müdürü Mustafa Uluer, kampanyanın sonuçlarını da şöyle paylaşıyor: “Kampanya ile A3 Sportback’in tanıtımına büyük katkıda bulunduğumuzu ve satın almak isteyecek müşterilerimize dokunabildiğimizi düşünüyoruz. Zaten sonuçlar da bunu gösteriyor. 30 günlük dönemde siteye gerçekleştirilen ziyaret sayısının 200 bini aştığını gördük. Bizi esas memnun eden tarafı ise yeni A3 Sportback ile test sürüşüne çıkmak isteyen kişi sayısının 5 binin üzerinde olması.”

SONUÇLAR TATMİN EDİCİ
Sosyal mecralara özel düzenlenen kampanyalardan etkileyici sonuçlar elde eden şirketler, bu işlerin sonuçlarının ölçülebilir ve rakamlarla ifade edilebilir olmasından da çok memnun. Yapı Kredi Marka Yönetimi Direktörü Arda Öztaşkın, geçtiğimiz sezon Facebook üzerinden Galatasaray-Real Madrid maçına her gün çift kişilik maç bileti verdikleri “Her güne bir bilet kampanyası” ile 150 bine yakın kişiye ulaştıklarını söylüyor. Play Kart için sosyal medyada gösterdikleri filmle 360 bin kişiye ulaşıp Play’ın takipçi sayısını yüzde 80’in üzerinde artırdıklarını anlatıyor.

Bosch Ev Aletleri Pazarlama Müdürü Neylan Süer, “ProSilence66 için gerçekleştirdiğimiz kampanya şimdiye kadar sosyal medyada yaptığımız en başarılı proje oldu” diye konuşuyor. Süer, 88 bin kişinin oyunla deneyim yapmasını ve 16 binden fazla “beğeni” alınmasını buna kanıt olarak gösteriyor. Benzer bir başarıyı Arzum, Anneler Günü’ne özel yaptığı Facebook ve YouTube kampanyasında yakaladı. Şirket bu dönemde 200 bini aşkın kişiye ulaştı. Kampanya kapsamında düzenledikleri yarışma süresince Facebook’taki sayfalarına erişimin yüzde 493 oranında arttığını anlatan Arzum Yönetim Kurulu Başkanı Murat Kolbaşı, “Sosyal medya kampanyaları, genç hedef kitleye ulaşmak ve marka hakkında konuşturmak adına son derece etkili oluyor” diyor.~
YATIRIMLAR ARTACAK MI?
Son 1 yılda sayıca artan sosyal medya kampanyalarının önümüzdeki dönemde daha da ivme kazanması bekleniyor. 2012 yılı itibariyle sosyal medya platformuna büyük yatırım yaparak, resmi YouTube kanalını ve Facebook sayfasını hizmete açan Bosch Ev Aletleri, önümüzdeki dönemde sosyal medya yatırımlarını artıracak.

Coca-Cola Türkiye İnteraktif Pazarlama Müdürü Yüce Zerey de tüm markalarında kullanım hacminin ve yoğunluğunun düzenli olarak artış göstermeye devam edeceğini söylüyor. Vestel Şirketler Grubu Pazarlamadan Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Mert Gürsoy, sosyal medya aracılığı ile tüketicileriyle etkin iletişim kurabildiklerini belirtiyor. Gürsoy, “Aynı şekilde tüketicilerimizle kurduğumuz etkin iletişimi yine sosyal medya aracılığıyla geliştiriyor ve sürdürüyoruz” diyor.

EMRE SÜVARİ /MANAJANS İNTERAKTİF İLETİŞİM DİREKTÖRÜ
Sosyal medya kampanyası nasıl farklılaşıyor?
ETKİLEŞİM ÜRETME

Normal kampanyalarda önemli olan verilmek istenen mesajın dikkat çekici ve kendini öğretici şekilde verilebilmesidir. Sosyal medya kampanyalarında ise bu amaç önemli olsa da diyalog başlatabilmek, etkileşim üretmek daha fazla önem taşır.
DAHA FAZLA SAHİPLENİLİR
Her şeyden önce sosyal medya kampanyaları, tüketicinin maruz kaldığı değil, içinde yer almayı seçtiği kampanyalar. O yüzden normal kampanyalara nazaran tüketici ihtiyaçlarına/gündemine hitap ediyorsa daha fazla sahiplenebilir daha organik olarak yayılabilir.
KENDİNİ YÖNETİYOR
Örneğin Gnctrkcll'in "Senin, benim, bizim" kampanyasındaki fikrinin özünde, markayı gençlerin kendi seçtikleri temsilciler üzerinden tamamen kendilerinin yönetiyor olması var. Bu denli söz hakkı vaadedilen bir kampanyanın da yürütüldüğü ana mecranın sosyal medya olması kaçınılmazdı.
BAŞARI KARNESİ
Bu yüzden kampanya geleneksel mecrada tek yönlü olarak"gnctrkcll senin markan" mesajı veren standart bir kampanyadan çok daha başarılı oldu ve bunların da marka skorlarına doğrudan yansıdığına tanık olduk.~
Son 1 yıl içinde üç farklı sosyal medya kampanyası düzenleyen Honda Türkiye’nin hedefinde 2014 yılında 10 kampanya var. Bu yıl sosyal medya harcamalarını geçen yıla göre 2 katına katlayan Loreal de önümüzdeki yılda yatırımlarını aynı oranda artırmayı hedefliyor.

KUNTER KUTLUAY / FİNANSBANK ALTERNATİF KANAL VE BİREYSEL TAHSİLATYÖNETİMİ GENEL MÜDÜR YARDIMCISI
"Marka bilinirliği yaratıyoruz
EN BAŞARILI ÇALIŞMA

Son bir yılda 3 tanesi uygulama olmak üzere 30'un üzerinde sosyal medya kampanyası yayınladık. Bugüne dek yapılmış en başarılı sosyal medya kampanyamız 2011'de Ramazan Bayramı öncesi yayına alınan "El Öpenlerin Şok Olsun" Facebook uygulamamızdı. Kullanıcılar uygulama ile arkadaşlarına el öptürerek puan topladı. Toplam 45 bin kişi uygulamayı kullandı ve 295 bin el öptürüldü. Uygulamamız Kristal Elma ve Mixx Avvard ödülü aldı.
ÖZEL TEKLİFLER
Sosyal mecraları marka bilinirliği yaratmak, düzenlediğimiz kampanyalarla takipçilerimize özel teklifler sunmak, uygun hedef kitleyi belirleyerek sunduğumuz bu tekliflere olumlu geri dönüşler almak için kullanıyoruz. Her kampanyamızın farklı bir amacı olabiliyor. Bazen kampanyanın amacı satış yapmak olurken bazen de etkileşim yaratmaya veya imaja yönelik olabiliyor.
BÜYÜK PAY ALACAK
Ülkemizdeki genç nüfusun yoğunluğu ve artan sosyal medya kullanım oranları dikkate alındığında önümüzdeki dönem 360 derece pazarlama planlarında sosyal medyanın büyük pay alacağını söyleyebiliriz.

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz