Capital'e abone olun.
ANADOLU 2 SEKTÖRDE NE YAPACAK?

Anadolu 2 sektörde ne yapacak?

Eser, nihai hedeflerinin yabancı bir ortakla üretim olduğunu açıklıyor.

Son Güncelleme: 01.01.2010

Kamil Eser, 1983’te mühendis olarak girdiği Anadolu Grubu’nda 2006’dan bu yana otomotiv grup başkanlığını yürütüyor. Bu pozisyonda, uzun yıllar genel müdürlüğünü yaptığı Anadolu Isuzu dahil, 5 şirketin sorumluluğunu aldı. 2009 sonu itibarıyla 1 milyar TL büyüklüğüne ulaşan grubun cirosunun yüzde 60’ı otomotivden, yüzde 40’ı ise henüz 3 yıllık bir şirket olan Anadolu Elektronik’ten geliyor. Kriz nedeniyle grubun amiral gemisi Anadolu Isuzu, ağır hasar alınca grupta 2009’un parlayan yıldızı da Anadolu Elektronik oldu. LCD TV ve plazma TV pazarında cirosal olarak aldığı yüzde 20 payla lider olan Samsung’un distribütörlüğünü yürüten şirkette, 2010’da çok büyük değişimler olacak.  Kamil Eser, 2010’dan itibaren teknoloji perakendecilerine dağıtımı Samsung’un kendisinin yapacağını söylüyor. “Biz 100 bayimize ve bazı perakendecilere dağıtım yapmaya devam edeceğiz, ama 2010’da elektronikte büyüme öngörmüyoruz” diye konuşan Eser, 1 yıl içinde de henüz ismini açıklamadıkları bir elektronik markasını daha Türkiye’ye getireceklerini söylüyor. Orta ve uzun vadede yabancı bir elektronik şirketiyle Türkiye’de ortak üretime de girmeyi hedeflediklerini belirten Eser, “Samsung’un henüz böyle bir düşüncesi yok. Zaten Samsung’la olmak zorunda da değil. Biz buradayız, hazırız” diyor. 2009’da kriz yılında gelen teklifleri ve fırsatları da değerlendirdiklerini ifade eden Eser, otomotivde ABD’li ve Çinli şirketlerle yaptıkları distribütörlük anlaşmalarıyla kısa sürede önemli pazar paylarına ulaştıklarını belirtiyor. Eser, 3 yıl içinde grubun yüzde 50 büyüyerek 1,5 milyar TL ciroya ulaşacağını söylüyor.  İddialı hedeflerini Capital’le paylaşan Anadolu Holding Otomotiv Grubu Yönetim Kurulu Başkanı Kamil Eser’in sorularımıza verdiği yanıtlar şöyle:

Otomotiv, krizden çok etkilendi. 2009’u sektör nasıl geçirdi?
2009’un önemli bir döneminde, ÖTV indirimi nedeniyle binek araçlarda önemli bir hareketlenme oldu. Stoklar eritildi ve otomobil satışları geçen yılın seviyelerinin biraz daha üzerinde gerçekleşti. Hafif ticari de ÖTV indiriminden 10 puan yararlandı ve yılı ağır ticariye göre çok daha iyi geçirdi. Ama 2009, ağır ticari araçlar için felaket yılı oldu. Küçük kamyonda üretim yüzde 90’ın üzerinde daraldı. Pazara baktığınızda ticari araç yüzde 50 daralmış gibi gözüküyor, ama bunların önemi bir kısmı stoklardan satıldı. Üretim olarak baktığımızda büyük kamyon, küçük kamyon, küçük otobüs gibi ağır ticari araçlarda, 2009’da maalesef üretim olmadı. 2010, ticari araç açısından 2009’dan daha iyi olacak. Ama binek otomotiv 2010’da, 2009 seviyelerine ulaşamayabilir. Çünkü bu tür teşvikler, özellikle binekte satışların öne alınması sonucunu doğuruyor. Ticaride talepte öne alınma pek olmuyor, çünkü sonuçta ticarette para kazanmak gerekiyor. Alıp bir kenara koyma mantığı ticarete pek uygun değil.

ÖTV indirimiyle öne çekilen talep, 2010’da nasıl bir sorun yaratabilir?
Binek otomotiv, 2010’da yüzde 10-20 arası daralacak. Üretimde genelde bir iyileşme olmasını bekliyoruz. 2009’da üretimin fazla daralmış olması baz etkisi yaratacak. 2010’da üretim artacak. İhracatta da önemli bir gerileme oldu. 2001 krizinden çıkış büyük ölçüde ihracatla olmuştu. Şimdi öyle olmuyor. 2008’de otomotiv ihracatı 25 milyar dolara yakın gerçekleşmişti. 2009’da 15 milyar dolar olursa yılı iyi kapatmış olacağız. Bu, ihracatta yüzde 40 daralma anlamına geliyor ki bu da üretimi negatif etkiliyor.  2010 yılında ihracatta da nispi bir iyileşme olmasını bekliyoruz. İhracatımızın ağırlıklı kısmını Avrupa’ya gerçekleştiriyoruz. Avrupa’da bir iyileşme olursa yine ihracatta da artış yaşanabilir.   
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6

  • Etiketler:

    İsminiz:

    Yorumunuz:


    FOTO HABER